Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Hoe zeker ben je van je 12 - 13 % vetpercentage? Kan mij moeilijk voorstellen dat je dat te hoog vind. Daarnaast is dat juist het ideale vetpercentage om op te bouwen. Waarom zou je het jezelf expres moeilijk maken?
Hoe zeker ben je van je 12 - 13 % vetpercentage? Kan mij moeilijk voorstellen dat je dat te hoog vind. Daarnaast is dat juist het ideale vetpercentage om op te bouwen. Waarom zou je het jezelf expres moeilijk maken?
Normaal doe ik 3x5x140/150kg maar had 2 weken gelden die schouder blessure opgelopen 2 dagen na dat ik (pull training) had gedaan,
Nu is de blessure eigenlijk volledig herteld maar wou toch nog even kijken of ik fout kon zien in mijn techniek.
Ik ben natuurlijk niet echt zeker van mijn vp , maar de 3 punts meeting geeft 11/12% aan
maar pak altijd 1/2% meer, omdat ik persoonlijk vind dat die dingen niet accuraat genoeg zijn
Ik zal dat artikel eens door spitten, alvast bedankt
ls we naar het testosterongehalte en de insulinegevoeligheid kijken dan kan je de conclusie trekken dat *10% lichaamsvet de ondergrens en *15% de bovengrens is om een efficiëntere spiergroei na te streven. Nog een belangrijke factor waarom deze zone gunstig is voor spiergroei is omdat je dan kan profiteren van een gunstigere hefvermogen.
Onder hefvermogen versta ik het extra lichaamsgewicht (water en lichaamsvet) dat meewerkt om kracht te produceren. Door een calorie-overschot neemt niet alleen de vetmassa toe, maar neemt de vetvrije massa ook toe. Een groot deel van deze vetvrije massa is voornamelijk water.17,18
Onder de 10% lichaamsvet verlies je steeds meer hefvermogen terwijl het hefvermogen boven de 15% steeds meer blijft toenemen. Dit kan de progressie van spiergroei maskeren, aangezien het net zo goed het vet en vocht kan zijn wat bijdraagt aan de progressie. Vandaar dat het belangrijk is om naar de relatieve krachtfactor te kijken.
Er kan goed van het hefvermogen geprofiteerd worden als het lichaamsgewicht toeneemt. De bewegingsbaan neemt met sommige oefeningen af, het zwaartepunt wordt met sommige oefeningen gunstiger en extra lichaamsvet werkt als een soort van veer/katapult. Dit zorgt ervoor dat er potentie is om meer gewicht te verplaatsen = meer spierschade te creëren; wat resulteert in een snellere spiergroeitoename.
Een krachttoename in een matig tot hogere herhalingreeks staat gelijk aan spiergroei. Iemand die een gemiddelde bouw heeft en zijn squat van 5x120kg naar 5x160kg brengt, zal geheid grotere beenspieren ontwikkelen.19,20
zit nu op 12/13% zou er e.v.t dus nog 1/2% bij kunnen?
vp 14/15% zijn op 80/82kg, ongeveer 0.5kg per week dus nog ongeveer 45/60 dagen bulken?
boven de 15% vet gaat langezam het viscerale vet omhoog maar je bent dan wel sterker.
En hoe lager je vp wordt hoe minder snel je kracht omhoog gaat
De ideale zone qua test waarden is inderdaad 10-15%. Waarbij hij schrijft dat 12-15% ideaal is.
Ik denk alleen dat de meeste van ons eens hun ogen open moeten gaan doen wat betreft wat mogelijk is als 'average joe'.
Als ik namelijk zo je stats bekijk verwacht ik namelijk niet dat je er nog veel massa op gaat plakken. Je bent relatief gezien een stuk zwaarder dan ik namelijk. IMO kan de kwaliteit of veroudering van je spiermassa nog wel wat brengen, maar naar mijn mening wordt het een jarenplan om er nog 5kg VVM op te zetten of je moet gezegd zijn met meso genen.
Oeveloos bulken zoals veel hier op DBB graag roepen brengt je naar mijn mening nergens..
Overigens wil ik je hier niet mee ontmoedigen, maar denk gewoon dat als jij jezelf te vet vind dat het goed is er een langzame (erg belangrijk!) cut in te gooien..
*LET OP! Bovenstaande bevat een hoop bro-science en meningen van mijzelf*
IK doe al tijden recomp...maar verwacht ook daar niet van dat je oneindig blijft gainen..
Bas is 1.69 en weegt 78kg bij 12%..ik zelf ging altijd uit van je lengte - 100cm + 5kg (bij 6-7%) is haalbaar voor bijna iedereen, maar dat kost tijd, veel tijd
..of 1 goede knalkuur..
Voor Bas geldt dan 168-100 + 5kg = 73kg @ 6%. Alles daarboven wordt strijden, vechten en optimaliseren...
Het staat me bij dat Bas redelijk buffe benen heeft..dat scheelt al aardig wat!
Maar daarom zei ik ook dat hij zeker nog kan verbeteren qua kwaliteit. Heb dat bij mezelf ook gezien..soms wordt het spiervolume niet groter, maar zie je de vorm gewoon beter worden.