- Waardering
- 666
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoe je deze het best kan uitvoeren is hoe ze het best aanvoelen.
Manier waarop je het meeste effect van de oefening hebt is niet door de db's vanaf de zijkant omhoog te trekken.
Daarnaast denk ik dat de meesten de db's voor zich houden omdat de beweging dan natuurlijker aanvoelt.
Je hoeft je overigens niet snel druk te maken om de voorkant.
Alle vormen van presses trainen de voorkant, en alle vormen van front raises trainen de voorkant.
Ik ken maar weinig mensen bij wie de voorste kop achterblijft, bij de meesten loopt deze juist voor ten opzichte van de andere delen van de schouder.
Degene die het probleem had dat de voorste kop wat achterliep had er ook een goeie oplossing voor: de Arnold press. Als hij een klassieke db press deed liet hij die maar zakken tot bovenarmen op 90 graden waren en bewoog dan de ellebogen naar elkaar. Omdat het voorste en achterste hoofd vanuit 90 graden anteflexie ook horizontale ab- en adductie veroorzaken.
Omdat vaak barbells worden gebruikt bij schouder/ borst oefeningen en ons hoofd in de weg zit, is de oriëntatie van deze bewegingen vaak iets naar voren gericht.
Hierdoor accentueren ze meer de pars clavicularis. Bij Presses moet zoveel mogelijk gekozen worden voor db's: minder obstakels en meer activiteit van stabiliserende spieren.
Hou in gedachten dat:
- Zodra je bovenarmen naar voren bewegen je de voorste kop er meer bij gaat betrekken
- Zodra je handen (het gewicht) hoger komen als je bovenarmen je de bovenarm aan het roteren bent waardoor de voorste kop meer gaat doen
- De schouder spier bij lateral raises de bovenarm niet hoger kan trekken als net onder horizontaal en dat hoger gaan betekent dat de traps de beweging overneemt en je hele schouder omhoog aan het halen is
Voor de rest:
Gewichten naast je, voor je, gebogen armen, gestrekte armen en dergelijke zijn allemaal zaken die in combinatie gaan met meer/ minder gewicht maar voor de spier zelf niet zoveel uitmaken.
in deze "beginners" discussie over side raises ga ik me niet eens mengen, Dressed Black heeft in al zijn posts gelijk einde discussie.
IMO is discussiëren over side raises niet erg belangrijk. Is toch niet echt een massaoefening.
Maar dreesed bij voorbaat al gelijk geven slaat natuurlijk ook nergens op.

Mee eens. Maar of je hem nou voor of aan de zijkant uitvoert maakt imo weinig verschil.Side laterals zijn nu eens een oefening die niet tot de compounds behoort die ik zeer nuttig vind, ze zijn ideaal voor de zijkant schouders denk ik.
Daar heb je gelijk in, maar als je het zo zegt als hij maakt het discussie onmogelijk.Ik denk niet dat hij mij op voorhand gelijk geeft, hij weet gewoon dat het eigenlijk zo is.![]()
Mee eens. Maar of je hem nou voor of aan de zijkant uitvoert maakt imo weinig verschil.
Zoals IMPO al zegt maakt het voor de belasting van de spier weinig uit.
Daar heb je gelijk in, maar als je het zo zegt als hij maakt het discussie onmogelijk.
Ik ben het helaas helemaal niet eens met grote deze keer, als je de armen voor je lichaam laat zwaaien kan je beter de rug inzetten en zo de armen als het ware zijwaarts laten zwiepen met een explosieve beweging . De armen voor het lichaam en er naast is dus gewoon dezelfde oefening (noem ze side laterals of side raises, alle twee de namen zijn goed) met dat verschil dus dat je bij het eerste gewoon meer gewicht op de zijkant schouders kan zetten, je boet dan uiteraard de stricte vorm in maar dat is in dit geval zeker ondergeschikt aan het feit dat je gewoon met zwaardere gewichten kan werken.
- alleen is de vraag nu - levert deze beweging meer op dan de puur geisoleerde bewegingik snap wat je bedoelt - als ik een lateral side raise doe , heb ik mijn handen voor mijn lichaam en als ik de beweging maak hou ik mijn db's ook voor mij - bij een db side raise hou ik mijn handen naast mijn lichaam en als ik de beweging maak blijven mijn armen ook voor mijn lichaam - idd minder cheat , je isoleert hier meer , je maakt geen gebruik van een hefboom
als ik jou goed begrijp - beginnen dus heel veel mensen met hun handen voor hun lichaam , maken ze gebruik van de hefboom en eindigen ze in de beweging met hun armen naast het lichaam - je beweegt je armen dus naar achteren eigenlijk om dus naast je lichaam te eindigen
ik geloof we zijn eruit- alleen is de vraag nu - levert deze beweging meer op dan de puur geisoleerde beweging

Strand was chill. Heb daar inderdaad flink wat vis naar binnen gedouwd.Lekkere training toch?!
Vergeet je voedselpakket niet mee te nemen he.
Of een paar keer langs de visboer daar, kan ook.
Nope, op scheveningen. Daarna ff naar een jazzoptreden geweest, was wel lache.lekker getraind B - uitwaaien - op de oude gracht zeker?
Thnx DB.
Goede training idd!!
Bench en sqaut etc ook omhoog. netjes.!
Zo doe ik trouwens mijn side raises. Voelt bij mij veel beter van met gestrekte armen naast me.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Nette training van vrijdag.Was dit je 3e week hst nu?

Maar goed, erg druk is het niet dus hier zal het wel lukken, over het algemeen neemt al dat eten en plannen veel meer tijd in beslag dan die 3x2 uur (incl. reizen) trainen.