AndroidHealthClinic

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Zo kleine update vanaf mijn kant: vandaag weer naar de dermatoloog geweest dosis is nog steeds 40 mg, reden hiervoor is dat ik regelmatig een bloedneus heb gehad en de zomer er weer aankomt en ze dus bang is voor verbranding van de huid met alle gevolgen van dien.

Verder is mijn huid duidelijk verbeterd geen nieuwe acne plekken meer gehad de afgelopen week dus dat is mooi, bijwerkingen nu zijn: rode/branderige wangen, schilferige/trekkerige huid (maar door regelmatig in te vetten prima mee te leven), droge/rood doorlopen ogen (ik lijk wel stoned:joint:) en af en toe een bloedneus uit alleen mijn rechter neusgat.

Hoe gaat het bij jullie?

Hoe kan ik die roaccutane op recept krijgen, ik heb gehoord dat het heel duur is als je ze buiten je zorgverzekering wilt kopen... Iemand tips? Moet ik overdrijven bij de dokter? Ik heb namelijk last van acné op mijn gezicht, rug, armen en benen.... Overal dus in principe. Doen ze hier heel moeiljk over? Weten jullie misschien nog een alternatief?

Hoe kan ik die roaccutane op recept krijgen, ik heb gehoord dat het heel duur is als je ze buiten je zorgverzekering wilt kopen... Iemand tips? Moet ik overdrijven bij de dokter? Ik heb namelijk last van acné op mijn gezicht, rug, armen en benen.... Overal dus in principe. Doen ze hier heel moeiljk over? Weten jullie misschien nog een alternatief?
Meeste huisartsen volgen het volgende protocol:
1. Benzoylperoxide
2. Dermale antibiotica (e.g. dalacin-t)
3. Tretinoine
4. Orale antibiotica (e.g. tetracycline groep)
5. Doorverwijzing derma

Dermatoloog schrijft vervolgens vaak roa voor.

Meeste huisartsen volgen het volgende protocol:
1. Benzoylperoxide
2. Dermale antibiotica (e.g. dalacin-t)
3. Tretinoine
4. Orale antibiotica (e.g. tetracycline groep)
5. Doorverwijzing derma

Dermatoloog schrijft vervolgens vaak roa voor.

Ik gebruik benzoylperoxide al inmiddels 2 jaar en alleen op mijn gezicht. Ik maakte me vroeger niet zo'n zorgen om mijn lichaam (2 jaar terug) maar nu ik inmiddels er wat buffer uit zie wil ik toch liever een egale huid en geen puisten op mijn armen, chest en benen..

Hoe lang duurt die protocol dan? Moet ik een jaar wachten totdat ik de kans krijg om roa te gebruiken? Of kan ik ook direct gewoon een verzoek doen? Het schijnt een duur middel te zijn en gebruiken ze het in uitterste noodgevallen.

Een vriend van mij had weinig tot middelmatig acné en die werd na een week of 2 doorverwezen naar een dermatoloog die hem roaccutane voorschreeft... Nu is alles bij hem weg.

Puberteit is shit....

Bijna klaar met mijn roa kuur, hnnnngggg

Enige wat ik kan zeggen is, het werkt bro's .

Ikzelf heb ook nogal last van acne. Vroeger veel erger dan op het moment, dus vandaar dat ik ook al van alles heb geprobeerd. Roaccutane was daar ook 1 van. Aangezien ik het op een gegeven moment echt beu was besloot ik naar de dermatoloog te gaan. Die schreef mij roaccutane voor, waarbij ik ook een bijsluiter kreeg.

Dit leek wel een verzamelboek voor allerlei aandoeningen, omdat je er een heleboel van kan krijgen. Verergering van de acne, haaruitval, droge lippen, droge huid, schilfers, uitslag, lusteloosheid, en zelfs poging tot zelfdoding stond erin vermeld. :S

Ik heb het geweten ook, ik heb het 3 maanden gebruikt waarin het (i.m.o.) niet veel minder werd. In die 3 maanden kon ik geen te grote happen nemen van boterhammen omdat mijn mondhoeken uitscheurde, ik liep ook constant met labello op zak om het een beetje dragelijk te maken. Dit was ook tevens het geval met lachen. Als ik in de lach schoot vergat ik altijd dat ik geen brede lach kon opzetten omdat mijn lippen en mondhoeken langs alle kanten scheurde tot bloedens toe.

Vermoeid en lusteloos heb ik de 3 maanden door moeten brengen. Geen zin in sporten, geen zin in school, afspreken met vrienden, uitgaan; ik had er allemaal gewoon geen zin in.

Ik was dan ook meer dan blij dat na 3 maanden de dermatoloog zei dat ik ermee mocht stoppen. Verrassend begon toen pas de acne drastisch te verminderen. Erg raar, maar ik was in m'n nopjes. Tot bijna niets meer in mijn gezicht te zien was, zo erg verminderde het.
Het is langzaamaan een beetje teruggekomen maar nooit meer zo erg als toen (18/19 jaar).

Zoals gezegd heb ik er nog steeds last van maar er moet wel echt niets meer van mijn gezicht zelf te zien zijn wil ik dat spul nog eens gebruiken. Ook ****t het met je eiwitsynthese wat het voor intensieve sporters niet echt ideaal maakt.

Ikzelf zou het echt alleen als laatste reddingsmiddel gebruiken. Of 'on-demand' zoals de dokter dat noemt, dus wanneer je er last van krijgt. Nou zeggen ze dat dat niet werkt en je het in een kuur moet nemen, maar ik ben (omdat ik toen ook research aan het doen was) weleens tegen gekomen dat iemand 1 keer in de 2 a 3 weken een paar dagen wat roaccutane nam als hij het op zag komen. werkte voor hem prima. Alleen geen idee meer waar ik dat gelezen heb.

In ieder geval veel succes voor een ieder die er aan begint.

Ikzelf heb ook nogal last van acne. Vroeger veel erger dan op het moment, dus vandaar dat ik ook al van alles heb geprobeerd. Roaccutane was daar ook 1 van. Aangezien ik het op een gegeven moment echt beu was besloot ik naar de dermatoloog te gaan. Die schreef mij roaccutane voor, waarbij ik ook een bijsluiter kreeg.

Dit leek wel een verzamelboek voor allerlei aandoeningen, omdat je er een heleboel van kan krijgen. Verergering van de acne, haaruitval, droge lippen, droge huid, schilfers, uitslag, lusteloosheid, en zelfs poging tot zelfdoding stond erin vermeld. :S

Ik heb het geweten ook, ik heb het 3 maanden gebruikt waarin het (i.m.o.) niet veel minder werd. In die 3 maanden kon ik geen te grote happen nemen van boterhammen omdat mijn mondhoeken uitscheurde, ik liep ook constant met labello op zak om het een beetje dragelijk te maken. Dit was ook tevens het geval met lachen. Als ik in de lach schoot vergat ik altijd dat ik geen brede lach kon opzetten omdat mijn lippen en mondhoeken langs alle kanten scheurde tot bloedens toe.

Vermoeid en lusteloos heb ik de 3 maanden door moeten brengen. Geen zin in sporten, geen zin in school, afspreken met vrienden, uitgaan; ik had er allemaal gewoon geen zin in.

Ik was dan ook meer dan blij dat na 3 maanden de dermatoloog zei dat ik ermee mocht stoppen. Verrassend begon toen pas de acne drastisch te verminderen. Erg raar, maar ik was in m'n nopjes. Tot bijna niets meer in mijn gezicht te zien was, zo erg verminderde het.
Het is langzaamaan een beetje teruggekomen maar nooit meer zo erg als toen (18/19 jaar).

Zoals gezegd heb ik er nog steeds last van maar er moet wel echt niets meer van mijn gezicht zelf te zien zijn wil ik dat spul nog eens gebruiken. Ook ****t het met je eiwitsynthese wat het voor intensieve sporters niet echt ideaal maakt.

Ikzelf zou het echt alleen als laatste reddingsmiddel gebruiken. Of 'on-demand' zoals de dokter dat noemt, dus wanneer je er last van krijgt. Nou zeggen ze dat dat niet werkt en je het in een kuur moet nemen, maar ik ben (omdat ik toen ook research aan het doen was) weleens tegen gekomen dat iemand 1 keer in de 2 a 3 weken een paar dagen wat roaccutane nam als hij het op zag komen. werkte voor hem prima. Alleen geen idee meer waar ik dat gelezen heb.

In ieder geval veel succes voor een ieder die er aan begint.

Zou sowieso gewoon blistex gebruiken ipv labello en idd goed insmeren.

Dat hele verzamelboek is natuurlijk bullshit, de geen zin is IMO ook redelijk mentaal. (Zelf helemaal geen last van gehad)

Mag ik vragen wat voor dosis je wel niet had? Deze sides klinken me namelijk zelf absurd in de oren.

Sides die ik zelf ondervond:

20mg pd: beetje droge lippen, heeeeeel klein beetje droge ogen

40pd: Lippen stukje droger dan ^, drogere ogen, algemeen drogere huid, onderrug leek iets zuurder.

60pd Vrij droge lippen, wonden genezen minder snel en huid lijkt gevoeliger, drogere huid, drogere ogen (bij briesjes meteen huilen), ook zure onderrug.

Al met al viel het reuze mee, trainen gaat prima, sociaal contact verloopt prima, niks mis mee. Acne zo goed als weg nu.

Ik weet niet of het wat ermee te maken heeft maar sinds ik kuur heb ik helemaal geen puisten meer gekregen.. had ze vaak op mn rug

Zou sowieso gewoon blistex gebruiken ipv labello en idd goed insmeren.

Dat hele verzamelboek is natuurlijk bullshit, de geen zin is IMO ook redelijk mentaal. (Zelf helemaal geen last van gehad)

Mag ik vragen wat voor dosis je wel niet had? Deze sides klinken me namelijk zelf absurd in de oren.

Sides die ik zelf ondervond:

20mg pd: beetje droge lippen, heeeeeel klein beetje droge ogen

40pd: Lippen stukje droger dan ^, drogere ogen, algemeen drogere huid, onderrug leek iets zuurder.

60pd Vrij droge lippen, wonden genezen minder snel en huid lijkt gevoeliger, drogere huid, drogere ogen (bij briesjes meteen huilen), ook zure onderrug.

Al met al viel het reuze mee, trainen gaat prima, sociaal contact verloopt prima, niks mis mee. Acne zo goed als weg nu.

De side effects die jij nu beschrijft, heb ik ook. Al moet ik zeggen dat ik tot nu toe alleen nog maar 40mg per dag heb gebruikt vanaf het begin

Verder als je jezelf goed 2x per dag je gehele gezicht insmeert met spul van de apotheek (even de naam kwijt) daar zit een hoge dosis vaseline in, heb ik gemerkt dat je huid eigenlijk niet meer droog is!!

Nog een week roa, dan klaaarrrr (iig voor de zomer)

ghhainsss

Ben sinds dat ik begonnen ben met roa(23mrt) 3 kg afgevallen. 84 -> 81
Mijn deadlift is flink achteruit gegaan; 6x170kg -> 2x170 kg 8x160kg ->3x160kg
Heb 2 merken roa gehad, bij de een scheurde mijn mondhoeken wel altijd uit en bij het andere merk niet. Slik overigens 40mg pd.

Heb ook lichte gynecomastie ontwikkeld, en word door de dermatoloog doorverwezen naar de chirurg.
Ik moest eergister mijn shirt uit doen en het eerste wat de dermatoloog vroeg of ik wat gebruikte, ik zeg nee natuurlijk.
Haalt ze een andere vrouw erbij, die na 10 seconde naar mijn lichaam kijken precies hetzelfde vraagt.
Ik zeg weer trots nee. Nu moet ik binnen een maand mijn bloed laten prikken om mijn testosteron te meten xD
Waarschijnlijk geloven ze me niet. Maar ben niet bang voor het bloedprikken, ben toch natural. Vraag ik meteen om een kopie van de uitslag en hang ik hem op me kamer:)

Al met al vind ik het nog allemaal waard, zo erg waren mijn puisten(kraters !!)

Laatst bewerkt:
Ben sinds dat ik begonnen ben met roa(23mrt) 3 kg afgevallen. 84 -> 81
Mijn deadlift is flink achteruit gegaan; 6x170kg -> 2x170 kg 8x160kg ->3x160kg
Heb 2 merken roa gehad, bij de een scheurde mijn mondhoeken wel altijd uit en bij het andere merk niet. Slik overigens 40mg pd.

Heb ook lichte gynecomastie ontwikkeld, en word door de dermatoloog doorverwezen naar de chirurg.
Ik moest eergister mijn shirt uit doen en het eerste wat de dermatoloog vroeg of ik wat gebruikte, ik zeg nee natuurlijk.
Haalt ze een andere vrouw erbij, die na 10 seconde naar mijn lichaam kijken precies hetzelfde vraagt.
Ik zeg weer trots nee. Nu moet ik binnen een maand mijn bloed laten prikken om mijn testosteron te meten xD
Waarschijnlijk geloven ze me niet. Maar ben niet bang voor het bloedprikken, ben toch natural. Vraag ik meteen om een kopie van de uitslag en hang ik hem op me kamer:)

Al met al vind ik het nog allemaal waard, zo erg waren mijn puisten(kraters !!)

Wat moet ik me bij lichte gynecomastie voorstellen?

Wat moet ik me bij lichte gynecomastie voorstellen?

Een klein schijfje onder de tepel waardoor de gehele tepel naar buiten richt, ipv alleen het uiteinde van de tepel.

---------- Post toegevoegd 18 June 2013 om 01:19 ----------

seems legit van 40 mg gyno krijgen

De dermatoloog heeft nagekeken en zag dat gynecomastie een van de zeldzame bijwerking is, wel klote dat ik het krijg. Maar zo erg is de gynecomastie ook weer niet. ben alleen bang dat het erger word en dat ik van die mega knoppen krijg

Een klein schijfje onder de tepel waardoor de gehele tepel naar buiten richt, ipv alleen het uiteinde van de tepel.

---------- Post toegevoegd 18 June 2013 om 01:19 ----------

De dermatoloog heeft nagekeken en zag dat gynecomastie een van de zeldzame bijwerking is, wel klote dat ik het krijg. Maar zo erg is de gynecomastie ook weer niet. ben alleen bang dat het erger word en dat ik van die mega knoppen krijg

Hierop terugkomend... Heb hele lichte gyno nu door de roa, van de dermatoloog heb ik bloed moeten laten prikken om mijn testosteron level te meten. Hiervoor vroeg ze telkens of ik verbode middelen gebruikt heb, ik zeg nee maar gelooft me niet. Dus laten testen en had een testosteron waarde van 23??? Ze zegt dat 8.9 tot 29 normaal is en ik hier tussen val:) Conclusie, natty haha. Mag nu voor gyno(schijfje) onder het mes:o ben benieuwd of het vergoed word.... ik denk van wel

Gyno van Roa hor kan dat nou weer? En hoe groot zijn je schijfjes dat ze je laten opereren?

Nog steeds tevreden met mijn roa resultaat, heel licht een enkel puistje vandaag gehad.

Binnekort maar is kijken wat ik moet doen met de roa die ik nog over heb???

Same here, nog steeds 100% clean sinds mijn laatste dosis in april.

Terug
Naar boven