MuscleMeat

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

ja was sws niet van plan het te lang te nemen, en ook niet te hoog.
Denk je dat 2 weken op 20mg nut heeft en dan evt verhogen naar 40?

zou me er eens over gaan inlezen, heb het eigelijk gekocht zonder er veel vanaf te weten :o

Over hoe een lange periode wil je het gebruiken ?

Ik zou gewoon die 3 maanden alvast beginnen.
Maar vrees dat het wel aan de korte kant is inderdaad.
je moet wel goed op de hoogte zijn dat je het absoluut niet mag gebruiken onder de zon !

ja ik heb het nog niet binnen, dus ga deze dagen ff inlezen en desnoods bewaar ik het. wil niet overhaasd beginnen en ben ook nog niet goed ingelezen.

tnx voor de hulp!!

ja ik heb het nog niet binnen, dus ga deze dagen ff inlezen en desnoods bewaar ik het. wil niet overhaasd beginnen en ben ook nog niet goed ingelezen.

tnx voor de hulp!!

Je kunt er wel gewoon mee beginnen hoor, maar ik denk dat je tegen de zomer toch wel wat minder last krijgt van acne vanwege de zon wat voor uitdroging zorgt.

---------- Toegevoegd om 23:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:40 ----------

Geen dank voor hulp :)

Zit nu sinds kort op 50mg via dermatoloog

Sides tot zo ver;
- bloed in neus, niet stromend maar zeker aanwezig 24/7
- droge huid --> jeuk jeuk jeuk
- lippen compleet naar de klote

Vraag me af wat er nog bij komt?? mensen eigenlijk nog last ondervonden m.b.t. trainen (cortisol etc)?

Sides tot zo ver;

Vraag me af wat er nog bij komt?? mensen eigenlijk nog last ondervonden m.b.t. trainen (cortisol etc)?

Ik had precies hetzelfde als jou. Werd niet goed van mijn neus, ik naar de huisarst (wist niet dat ik aan de roa zat) kreeg antibiotiac zalf moest ik 1 week smeren. Werkte met 2 dagen, de rest van de zalf bewaar ik voor een volgende keer.

Verder dan deze 3 bijwerkingen had ik niet, ook geen last met trainen.

Sides tot zo ver;

wat betreft de droge lippen; vaak insmeren. labello (active care) hielp enigszins (srs)

ik raad je verder aan om fel zonlicht te vermijden; zeker niet gaan zonnen/zonnebanken als je roa gebruikt. en als je naar buiten gaat, evt eerst insmeren

maar goed. dik een JAAR na mijn roa kuur en nog steeds crystal clear :thumbs:

Thanks! :)

Ik heb indd al vasline voor mn lippen maar dat scheurt in de avond gewoon uit... beetje zuur maar goed. Zal eens kijken naar die zalf.

Hopelijk ben ik er ook permanent vanaf hierna..

Zit op 20mg per week en heb nergens last van, werkt dus ook goed preventief

Volgens mij was 20 mg te weinig, hoelang zit iso in je bloed?

Volgens mij was 20 mg te weinig, hoelang zit iso in je bloed?

Denk nu zo'n 12 weken. Gebruikte eerst b5 maar daar ging mijn stoelgang van naar de klote. Verder doe ik met 20mg per week lekker lang en gebruik ik het om acne te voorkomen en niet te verhelpen.

Sides tot zo ver;

Ik gebruikte aquaphor voor m'n lippen en cetomacrogol voor m'n huid.

Dat aquaphor heb ik ook gelezen ja, eens proberen. Kokosolie werkt ook wel merkte ik. Dat voor je huid check ik nog even na.

Het is overigens nu erger geworden. Soort van uitbraak dus hopen dat het snel weer weg is. En bloedneuzen zijn nu van opgedroogd naar druppelend gegaan, eigenlijk uurtje na m'n inname (50mg in een 1x). Eens m'n bloeddruk checken.. weet niet of roa daar iets mee doet.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Deze werkte bij mij erg goed. Voor het slapen gaan smeerde ik m'n lippen goed dik in met dit spul en daar overheen nog een laag vaseline. Overdag alleen de stick van La Roche regelmatig gebruiken.

In m'n eerste kuur kreeg ik ook bloedneuzen, tweede kuur niet, maar had toen ook een lagere dosis (30mg/dag). Verder ben ik een half jaar lang neusverkouden geweest (moest constant m'n neus snuiten) en ik heb heel veel last van m'n ogen gehad.

Gewone Blistex werkte bij mij super, veel beter dan die vette zalf dat de dermatoloog me voorschreef

Lippen gaan nu wat beter ik moet er gewoon echt vanaf blijven.. bovenlip is wel door irritatie helemaal opgezwollen lijkt net of ik zulu lippen heb :/ Verder heb ik elke dag wel paar lopende bloedneuzen, raar genoeg 100% kans nadat ik me 50mg roa inneem heb ik binnnen een uur een bloedneus..

Ik lees trouwens bv hier dan sommige mensen permanent dunne huid hebben gekregen:
http://www.acne.org/messageboard/topic/126601-thin-skin-after-accutane-forever/

Iemand ervaring mee? Lijkt me namelijk echt bizar k*t.. leuk voor de veins maar om er nou als een theezakje uit te zien op je 26e..

Lippen gaan nu wat beter ik moet er gewoon echt vanaf blijven.. bovenlip is wel door irritatie helemaal opgezwollen lijkt net of ik zulu lippen heb :/ Verder heb ik elke dag wel paar lopende bloedneuzen, raar genoeg 100% kans nadat ik me 50mg roa inneem heb ik binnnen een uur een bloedneus..

Ik lees trouwens bv hier dan sommige mensen permanent dunne huid hebben gekregen:
http://www.acne.org/messageboard/topic/126601-thin-skin-after-accutane-forever/

Iemand ervaring mee? Lijkt me namelijk echt bizar k*t.. leuk voor de veins maar om er nou als een theezakje uit te zien op je 26e..

Er staat dat het meestal 6 maanden nodig heeft om volledig te herstellen

Er staat dat het meestal 6 maanden nodig heeft om volledig te herstellen

Heb jij al eens aas gebruikt?? (mag hopen van niet met je leeftijd)
Ze zeggen namelijk dat acne verkregen door je kuur/nakuur eerder weg gaat.
Heb dit zelf ook ondervonden, heb het 6 a 7 weken gebruikt (max 40mg per dag) en weg was weer alles.

Hoe kan je nou van te voren zeggen dat diegene 3 maanden nodig heeft???, is persoonsgebonden.
Maar wat ik tegen kwam met onderzoek voordat ik ermee starten, was dus dat acne door aas eerder weg gaat dan acne zonder aas.

Heb jij al eens aas gebruikt?? (mag hopen van niet met je leeftijd)
Ze zeggen namelijk dat acne verkregen door je kuur/nakuur eerder weg gaat.
Heb dit zelf ook ondervonden, heb het 6 a 7 weken gebruikt (max 40mg per dag) en weg was weer alles.

Hoe kan je nou van te voren zeggen dat diegene 3 maanden nodig heeft???, is persoonsgebonden.
Maar wat ik tegen kwam met onderzoek voordat ik ermee starten, was dus dat acne door aas eerder weg gaat dan acne zonder aas.

Nee ik heb nog nooit aas gebruikt :)
Gebruik wel roaccutane en werkt echt top !

Ik zei btw niet dat die 3 maanden moet pakken, maar dat hij alvast daar mee kon beginnen, maar dat ik "denk" dat het aan de korte kant is ;)

Terug
Naar boven