AndroidHealthClinic

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Las vanmiddag nog interessant artikel over de crisis en effecten van het bezuinigingsbeleid. Zal hem hier ook ff plaatsen nu het ter sprake komt:

http://decorrespondent.nl/2296/De-f...g-je-niet-de-wereld-uit/174868199968-0f1d6329

Bezuinigen zorgt in begin natuurlijk voor pijn en weinig tot geen herstel, laat staan sterke groei. Het doel is om op langere termijn een duurzame economie op te bouwen, helaas gaat de auteur van dit artikel daar compleet aan voorbij.

Op coursera stonden goede cursussen. Introducties in Corporate Finance wil je dan hebben. Op dit moment zie ik onderstaande staan die gaat over de basisprincipes van valuation. Dat is precies wat je wil: inzicht in wat tot een juiste waardering van een investering leid. Want
als je dat weet, dan weet je welke rol risico speelt, wat het is en hoe je goed rendement kan bepalen.

In de aanbevolen literatuur van de cursus staat ook ''Corporate Finance'' van Ross, Westerfield en Jaffe. Het boek dat ik op de uni had. Een overzichtelijk en inhoudelijk goed boek vond ik.

http://www.coursera.org/course/introfinance

Hier is de syllabus:
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/syllabus_052714-pdf.662072/

----------------------------------
Portfolio Theory valt onder Risk Management. Daar zag ik op Coursera geen cursussen van staan.
Het boek dat ik in de studie had was een goede en complete introductie. ''Investments and Portfolio Management'' van Bodie, Kane en Marcus.

---------------------------------------
Een dik boek dat wel in 1x alles duidelijk behandeld, zowel Corporate Finance als Risk Management en portfolio theory, is ''Investment Analysis and Porfolio Management'' van Reilly en Brown. Deze heb ik wel in pdf. Laat maar weten of je er interesse in hebt. Dan upload ik hem.

---------------------------------

Deze site geeft van alles een leuk overzicht, maar is niet uitgebreider dan wikipedia. Wel staat het hier allemaal wat overzichtelijker bij elkaar: http://www.investopedia.com/

--------------------------------------------------
Een goede basiskennis van investeringen is echt goud waard als je zelfstandig voor je pensioen wil sparen. Ook bij het afsluiten van een hypotheek vind ik het erg waardevol.

Ik quote effe een oude post van je, om te vragen of je de PDF van "investment analysis and portfolio management" al ergens hebt geupload?
Ik wil me graag wat meer verdiepen in het beurswezen. Heb op uni wel lessen in financiële markten en bank- en beurswezen gehad, maar vond het niet echt diepgaand genoeg (te weinig over hoe je best zelf te werk gaat op de beurs).

Dan nog een vraag: ik heb veel gehoord over het boek 'the intelligent investor' van Graham (en bijdrages van Buffett). Legt dit boek bijvoorbeeld ook duidelijk uit welke soort aandelen/obligaties/.. er zijn op de markt en hoe deze verhandeld worden, of is voorkennis wel vereist om dit boek te lezen?

Bijlagen

De Europese markten kijken op dit ogenblik vooral uit naar wat de ECB op 22 januari zal beslissen. Algemeen wordt aangenomen dat de Europese centrale bank zal aankondigen dat ze overheidspapier zal inkopen, wat extra liquiditeiten in de markt pompt. Zal dit de markten op een nieuw elan zetten, of krijgen we eerder de reactie 'buy the rumour and sell the news'? En wat als de ECB nu eens geen extra stimulus zou aankondigen? Onwaarschijnlijk scenario, aangezien de Europese inflatie intussen onder het nulpunt is gezakt. Maar je weet toch nooit...

Haha, buy the rumour, sell the news. Leuk gevonden.
Lijkt zo op mijn idee om twitter aandelen te kopen tss de resultatenperioden en verkopen just voor de resultaten :p

---------- Toegevoegd om 15:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:26 ----------

Ola, dam, 2,37% bel 20.
Gaat lekker vandaag.

---------- Toegevoegd om 15:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:27 ----------

Kort voor 16u staat de index op 3.261 punten, een winst van 2,1 procent. Koploper op de brede markt is Argen-X. Maar de nummer twee is AB InBev , het zwaargewicht van de Bel20. De biergroep profiteert van een gunstig rapport van Edward Mundy, analist bij het beurshuis Nomura. Hij verhoogt zijn advies voor 's werelds grootste biergroep van 'neutraal' tot 'kopen' met een koersdoel van 105 euro. Mundy had hier wel wat inhaalwerk voor de boeg, want tot gisteren hanteerde hij een koersdoel van 80 euro.

De analist baseert zijn verhoogd optimisme en navenant koersdoel op vier pijlers: de lagere gasprijzen in de VS die de consumptie zouden aanzwengelen; een stevig hefboomeffect als een overname van SAB er komt - al is Mundy niet enthousiast over zo'n fusie; het hogere rendabiliteitspotentieel in China; en de aanhoudende forse bijdrage van Mexico en Brazilië tot de winst.

Trevor Stirling van Sanford C. Bernstein mikt exact even hoog als zijn collega - 105 euro dus - maar houdt zijn advies op 'market perform', neutraal dus. Na een half uur is er al voor 21 miljoen euro aandelen AB InBev verhandeld in Brussel en heeft de groep opnieuw een beurswaarde van meer dan 150 miljard. Op 29 december stond het aandeel op zijn hoogste peil ooit met 94,80 euro.

Het aandeel wint 3,5 procent tot 95,08 euro, een nieuw record.

Gaat lekker met ab inbev

---------- Toegevoegd om 15:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:45 ----------

Ook even meegeven dat Julie Legrand van het beurshuis Oddo Securities woensdag een rapport uitbracht met een koopadvies voor KBC en een koersdoel van 55 euro. Mogelijk speelt dat mee in de sterke prestatie van de bankgroep. Gisteren was een koersval van KBC één van de belangrijkste redenen van de zwakke prestatie van de Bel20. KBC heeft nog eens 130 miljoen euro in zijn Ierse dochter gepompt. KBC wint 1,8 procent tot 45,14 euro.

Goh, nou das leuk zeg

Ik quote effe een oude post van je, om te vragen of je de PDF van "investment analysis and portfolio management" al ergens hebt geupload?
Ik wil me graag wat meer verdiepen in het beurswezen. Heb op uni wel lessen in financiële markten en bank- en beurswezen gehad, maar vond het niet echt diepgaand genoeg (te weinig over hoe je best zelf te werk gaat op de beurs).

Dan nog een vraag: ik heb veel gehoord over het boek 'the intelligent investor' van Graham (en bijdrages van Buffett). Legt dit boek bijvoorbeeld ook duidelijk uit welke soort aandelen/obligaties/.. er zijn op de markt en hoe deze verhandeld worden, of is voorkennis wel vereist om dit boek te lezen?

ja praktijkgerichtheid laat te wensen over soms. Investment analysis and portfolio management is ook wel een studieboek hoor, heb er wel een torrent van : https://kickass.so/investment-analysis-and-portfolio-management-cfa-reference-t4376710.html

Het is een erg handig boekje om als naslagwerk achter de hand te hebben, maar The intelligent investor van Graham is veel praktijkgerichter terwijl ook de theorie behandeld wordt, alleen niet volledig omdat het boek echt gericht is op investeringsprincipes van Graham, securities analysis komt bijna niet aan bod bijvoorbeeld. Ook de visie van Graham op financiele markten is boeiend om te lezen.

Graham gaat niet in op verschillende soorten securities. (aandelen/obligaties/opties/futures), maar bespreekt in welk soort bedrijven je moet investeren en hoe.

Voorkennis helpt wel, maar aangezien je vakken finance hebt gehad zal je er prima mee uit de voeten kunnen.

Het gaat goed met de Amerikaanse arbeidsmarkt. Dat blijkt althans uit de jongste werkloosheidscijfers die gisteren werden bekendgemaakt. Vorige week vroegen opnieuw minder Amerikanen een uitkering aan. Voor de 16de keer in 17 weken zit het cijfer onder de symbolische grens van 300.000.

Mooi zo

Weten jullie of je eerst geld moet storten op Binck voordat je die 200 bonus krijgt ?

Wou ook eens gaan beginnen.

ja praktijkgerichtheid laat te wensen over soms. Investment analysis and portfolio management is ook wel een studieboek hoor, heb er wel een torrent van : http://kickass.so/investment-analysis-and-portfolio-management-cfa-reference-t4376710.html Het is een erg handig boekje om als naslagwerk achter de hand te hebben, maar The intelligent investor van Graham is veel praktijkgerichter terwijl ook de theorie behandeld wordt, alleen niet volledig omdat het boek echt gericht is op investeringsprincipes van Graham, securities analysis komt bijna niet aan bod bijvoorbeeld. Ook de visie van Graham op financiele markten is boeiend om te lezen. Graham gaat niet in op verschillende soorten securities. (aandelen/obligaties/opties/futures), maar bespreekt in welk soort bedrijven je moet investeren en hoe. Voorkennis helpt wel, maar aangezien je vakken finance hebt gehad zal je er prima mee uit de voeten kunnen.

hij gaat wel deels in op obligaties en spreiding van aandelen en obligaties in een porto maar niet op andere producten idd. als je een beetje financiele kennis hebt is het nogal een nutteloos boek imo. vrij simpele kijk op mulitples en earnings growth etc..

Weten jullie of je eerst geld moet storten op Binck voordat je die 200 bonus krijgt ? Wou ook eens gaan beginnen.

is geen echte bonus, alleen de eerste 200 euro aan transactiekosten zijn gratis

07.25 uur: In Azië zetten de beurzen hun opmars in elk geval verder. De MSCI-index die een beeld geeft van het sentiment op de grote beurzen - behalve de Japanse - staat 1,2 procent hoger. In Australië sloot Sydney 1,6 procent hoger, in Shanghai winst de index voorlopig 2 procent, in Hong Kong 1,2 procent, de Japanse Nikkei trappelt ter plaatse.

Bulldagje incoming.
Sinds ing aankoop al 2% gestegen. Vandaag mss tot 3%.

Alles verkopen op 20 januari, om terug te kopen op 22 januari. 100+ easy euros hopelijk v ing :)

---------- Toegevoegd om 07:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:38 ----------

07.46 uur: De financiële aandelen zijn losgeslagen op de beurs van Shanghai en trekken de beurs ruim 2,5 procent hoger. De dalende inflatie doet de speculatie weer aanwakkeren dat de overheid een soepeler financieel beleid zal voeren. China Life Insurance gaat 10 procent hoger, Industrial & Commercial Bank of China doet er 5 procent bij

Ing 13!!!

---------- Toegevoegd om 07:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:18 ----------

China geldkraan open = sickening bull in bank aandelen.

Ecb geld kraan open = ???

U know the drill. Koop nu kbc, ing, bnp, delta, ageas. Alles is goed. Of bankenfonds whatever

---------- Toegevoegd om 07:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:20 ----------

http://www.bolero.be/nl/analyse-en-...jke-winstgroei-voor-europese-telecombedrijven

Toppicks telecom.
Belgacom zit erin

---------- Toegevoegd om 08:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:38 ----------

Dankuwel ecb

http://m.standaard.be/cnt/dmf201501...=biz&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Brb bmw i8 kopen voor appel en een ei

hij gaat wel deels in op obligaties en spreiding van aandelen en obligaties in een porto maar niet op andere producten idd. als je een beetje financiele kennis hebt is het nogal een nutteloos boek imo. vrij simpele kijk op mulitples en earnings growth etc..

is geen echte bonus, alleen de eerste 200 euro aan transactiekosten zijn gratis

yep, het is basiskennis, maar wel even gevat in een paar praktische aanbevelingen (niks dat je niet al weet als je in finance zit, dat is waar). De long term view met de aandacht voor de emotie bij beleggers als het tegen zit, maakt het nog steeds een goed boek imo.

Neem voor earnings per share gewoon EBITDA en dan durf ik wel te sparen voor mijn pensioen op basis van dat boekje.

Maar ik sta altijd open voor aanbevelingen.

12.13 uur: Opnieuw een grote aandelentransactie bij Euronav. Er werden vandaag al 2,6 miljoen aandelen verhandeld, wat neerkomt op 2 procent van het aandelenkapitaal. Onder andere een pakket van 2,25 miljoen stuks en een van 233.830 aandelen wisselden buiten beurshandel van eigenaar. Tegen een prijs van 10,50 euro.

Is het opnieuw Chiara Holdings, het vehikel van Euronav-voorzitter Peter Livanos, dat net als op 18 december aan zet is? Livanos cashte toen 15 miljoen euro met de verkoop van 1,5 miljoen aandelen.

El mysterio.
Ben benieuwd naar de koers van euronav. Kan inside knowledge zijn

ja praktijkgerichtheid laat te wensen over soms. Investment analysis and portfolio management is ook wel een studieboek hoor, heb er wel een torrent van : http://kickass.so/investment-analysis-and-portfolio-management-cfa-reference-t4376710.html

Het is een erg handig boekje om als naslagwerk achter de hand te hebben, maar The intelligent investor van Graham is veel praktijkgerichter terwijl ook de theorie behandeld wordt, alleen niet volledig omdat het boek echt gericht is op investeringsprincipes van Graham, securities analysis komt bijna niet aan bod bijvoorbeeld. Ook de visie van Graham op financiele markten is boeiend om te lezen.

Graham gaat niet in op verschillende soorten securities. (aandelen/obligaties/opties/futures), maar bespreekt in welk soort bedrijven je moet investeren en hoe.

Voorkennis helpt wel, maar aangezien je vakken finance hebt gehad zal je er prima mee uit de voeten kunnen.

Oké super bedankt! Heb net effe je torrent bekeken. Denk dat ik begin met pakweg de eerste 10 hoofdstukken, en dan misschien het HS over stock market analysis, zodat ik hopelijk een duidelijk beeld krijg van de verschillende securities. Erna Graham dan vooral om inderdaad de praktijktoepassingen te begrijpen. Erg benieuwd, genoeg leesvoer in ieder geval :)

Nja zal het wel merken, ik heb wel wat (beperkte) theoretische kennis maar weet amper iets over investeringsstrategieën en dergelijke. Dus een beetje inspiratie halen bij experts kan nooit kwaad denk ik :)

16.30 uur: De bankaandelen krijgen rake klappen en trekken de Europese beurzen verder naar beneden. De bankendindex van Bloomberg zakt met meer dan twee procent. Een duidelijke aanleiding is er niet onmiddellijk. ING en BNP Paribas zakken bijna 4 procent en Deutsche Bank bijna drie.

Nou mooi kut.

---------- Toegevoegd om 16:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:10 ----------

Usa is on fire

Damn

Oké super bedankt! Heb net effe je torrent bekeken. Denk dat ik begin met pakweg de eerste 10 hoofdstukken, en dan misschien het HS over stock market analysis, zodat ik hopelijk een duidelijk beeld krijg van de verschillende securities. Erna Graham dan vooral om inderdaad de praktijktoepassingen te begrijpen. Erg benieuwd, genoeg leesvoer in ieder geval :) Nja zal het wel merken, ik heb wel wat (beperkte) theoretische kennis maar weet amper iets over investeringsstrategieën en dergelijke. Dus een beetje inspiratie halen bij experts kan nooit kwaad denk ik :)

spoiler alert, op het einde in het boek wordt er een keer gezegd dat je beter gewoon kan gaan index beleggen ipv stockpicken. Dit was alleen niet mogelijk voor particulieren ten tijde van publicatie

16.55 uur: Goldman Sachs denkt nu dat de Amerikaanse economie in het vierde kwartaal met 3,1 procent is gegroeid, tot nog toe gingen de economen van de financiële groep uit van een toename met 2,7 procent

Kan je gewoon maar jaloers op zijn.

En paul krugman zegt dat detijd best wacht met hun r3nte verhoging:

'Another good employment report — and another triumph for future Republican policies (hahahahaha) — and there will be many voices calling on the Fed to accelerate its tightening.
But we really, really don’t know what unemployment rate corresponds to “full employment”. And wages are still going nowhere, up only 1.7 percent over the past year.
Don’t tighten until you see the whites of inflation’s eyes — and at this point there is absolutely zero sign that inflation is nigh'.

---------- Toegevoegd om 02:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 02:14 ----------

Ing is intraday tot 6% gezakt. Maar uiteindelijk afgesloten op min 3. Maandag terug wat meer inslaan. Via degiro en niet binck, want spreiding is erg belangrijk in de 'aandelenbusiness'!!!

Dat laatste (van die OMT) nog snel even toelichten:

De advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie publiceert woensdag zijn advies over het OMT-programma dat de Europese Centrale Bank (ECB) in 2012 heeft voorgesteld. Onder dit programma kan de ECB onbeperkt staatsobligaties kopen. Het Hof volgt meestal het advies van zijn advocaat-generaal. Het Duits Grondwettelijk Hof heeft het EU-Hof advies gevraagd omdat een klacht is ingediend tegen het OMT-programma. Als het EU-Hof een negatief advies geeft, wat niet wordt verwacht, wordt het voor de ECB moeilijker om een aankoopprogramma van staatsobligaties aan te kondigen. De ECB overweegt overheidspapier te kopen om de te lage inflatie op te krikken.

8.57 uur: De nieuwe lijst met favoriete aandelen van Rabo Securities voor 2015. Met één Belg erbij: KBC .

Oh glorious day

---------- Toegevoegd om 08:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:18 ----------

Die gekke duitsers toch. Ze zijn het menens!

---------- Toegevoegd om 11:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:19 ----------

KBC is een van de favoriete aandelen van Rabo Securities voor 2015. Het koersdoel bedraagt 55 euro. Volgens het beurshuis is KBC 'een van de meest kwaliteitsvolle banken in Europa' met focus op particulieren en kmo's en met 'leidende marktposities in België en enkele Centraal-Europese landen'.

Rabo ziet de komende maanden onder goed nieuws komen uit Ierland. KBC gaat er voor dit en volgend jaar uit van 50 à 100 miljoen euro voorzieningen voor kredieten die niet terugbetaald worden. 'Maar gezien het economisch herstel in Ierland en de sterke stijging van de huizenprijzen denken we dat dat te pessimistisch is.' Het beurshuis denkt zelfs dat KBC in Ierland geen kresietverliezen meer zal oplopen.

Rabo denkt ook dat KBC niet echt getroffen zal worden door de crisis in de Rusland en de energiesector. 'Dat zal tijdens het eerste halfjaar een belangrijk thema worden voor Europese banken, maar de blootstelling van KBC aan die sectoren is verwaarloosbaar.'

Het beurshuis voorspelt voor 2015 ongeveer 2,1 miljard euro nettowinst of 5 euro winst per aandeel, tegenover een verwachte 3,40 euro per aandeel in 2014. De analisten denken niet dat de lage rente al meteen - 'niet voor eind 2015' - zal uitmonden in lagere inkomsten. Ja, de inkomsten uit Belgische overheidsobligaties en kredieten staan onder druk door de lage rente, maar tegelijkertijd kan KBC dat opvangen door bijvoorbeeld de spaarrente te verlagen en zijn toevlucht te nemen tot goedkope schulden (LTRO's) bij de ECB.

Rabo kijkt gwn naar mijn portefeuille en verzint een post hoc verhaal waarom het topaandelen zijn.
Kheb ze wel door

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:58 ----------

13.12 uur: Zijn de Amerikaanse beurzen te ver door gestegen? Uit deze grafiek blijkt alvast dat de waardering van de Amerikaanse aandelen in vergelijking met de rest van de wereld nu hoger is dan ten tijde van de dotcomzeepbel in 2001.

B7JeQSHCUAAok88.jpg

Binnenkort crash!!

---------- Toegevoegd om 15:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:24 ----------

Ik ben er zeker van dat we nooit meer terugkeren naar 100 dollar per vat olie.

Thats what i call a huge belastingkorting voor particulieren

Terug
Naar boven