AndroidHealthClinic

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Olie stijgt $25 Intraday en nu zo'n $16 hoger dan bij de close afgelopen vrijdag.
Dow, Nasdaq en S&P zo'n 3 tot 3.5% hoger, waanzin!!

Logisch ook dat de daling doorzet, er zijn steeds minder partijne die de handel onderhouden. De marktpartijen die overgaan in staatshanden moeten hun risicovolle posities zoveel mogelijk sluiten en de marktpartijen die reeds om zeep zijn gegaan kunnen al helemaal geen posities aanhouden.

Dit moet leiden tot een afgeslankt financieel systeem maar een systeem met aanmerkelijk minder spelers zal ook minder volatiel zijn en tegelijkertijd minder stijgingsmogelijkheden kennen. Je kunt niet aan de ene kant honderden miljarden aan een systeem ontrekken en dan verwachten dat er aan de andere kant even honderden miljarden terugvloeien in de markt. Hans Klok zou deze verdwijntruc in ieder niet kunnen nadoen.

Logisch ook dat de daling doorzet, er zijn steeds minder partijne die de handel onderhouden. De marktpartijen die overgaan in staatshanden moeten hun risicovolle posities zoveel mogelijk sluiten en de marktpartijen die reeds om zeep zijn gegaan kunnen al helemaal geen posities aanhouden.

Dit moet leiden tot een afgeslankt financieel systeem maar een systeem met aanmerkelijk minder spelers zal ook minder volatiel zijn en tegelijkertijd minder stijgingsmogelijkheden kennen. Je kunt niet aan de ene kant honderden miljarden aan een systeem ontrekken en dan verwachten dat er aan de andere kant even honderden miljarden terugvloeien in de markt. Hans Klok zou deze verdwijntruc in ieder niet kunnen nadoen.

In de US hebben ze dus wel ene David Copperfield he! Die kan dat! ;) :D

Net getracht wat lekentaal op te schrijven, nuked Duke 'em dicht :p

sophiej zei:
Hallo,

zomaar een hersenspinsel;

Wie kan in lekentaal 'de beurs' uitleggen?
Ik vind dat hele aandelen best interessant en nu met die inelkaar stortende banken e.d. is het nu niet slim om aankopen te doen?

Het enige wat ik ervan weet is laag kopen, hoog verkopen.

Kan je bv. voor de lol eens 100,- erin steken en kijken wat het doet?
Of moet je toch wel minimaal 1000 doen?

Heeft iemand aandelen e.d.? Vertel vertel
Ik heb finance gestudeerd, maar ben vooralsnog geen actieve belegger, ik wacht tot ik met miljoenen van de bank mag spelen ;)

Bedenk altijd dat rendement gelijk staat aan risico, wil je die 100 euro vertienvoudigen betekent dit dat je enorme risicos moet nemen en de kans groter is dat je alles kwijt raakt. Namelijk speculeer je met derivaten (letterlijk: afgeleiden, bijvoorbeeld een optie op een onderliggend aandeel) zeer specifiek op een sterke beweging van een fonds. Wanneer deze beweging er komt is je rendement veel groter dan alleen de procentuele stijging van het onderliggende, echter bij een tegenovergestelde beweging, of geen enkele beweging sta je met lege handen. Koop je het onderliggende aandeel zelf, dan heb je een meer waardevast effect, waarbij het rendement natuurlijk exact de procentuele stijging van het desbetreffende aandeel is.

Hoe de beurzen als geheel werken is een complex verhaal dat te maken heeft met verdisconteerde toekomstige winstgevendheid en natuurlijk vraag een aanbod, het is allemaal gebasseerd op verwachtingen van 'de markt'.

Succes

De beurzen werken op zich vrij simpel, het is gewoon een soort van moderne Ali Baba en de 40 rovers. Nu zijn er mooie periodes geweest waarin bijna iedereen winst kon maken op de beurs maar inmiddels is het zo'n puinzooi geworden dat beleggen in Nederland al bijna 10 jaar een negatief rendement heeft opgeleverd (inflatie verrekend).

Nu kan je wel gaan value beleggen en dat heeft zeker zijn merits maar de tijd die het kost om bedrijven uit te pluizen op basis van boekwaarde, eigen vermogen, groei etc kost zeeen van tijd. Daarvoor kan je natuurlijk een gedeelte terugvallen op adviezen van banken of andere marktpartijen maar die hebben vaak belangen bij een buy-advies in aandelen die zij aanraden. Zoutzak zal aangeven dat het gaat om verwachtingen maar het blijft toch humor dat er voor sommige bedrijven tig maanden koopadviezen blijven staan en als de koers dan minimaal gehalveerd is wordt er opeens een verkoopadvies meegegeven.

De beurs valt goed op te verdienen mits je de tijd er voor over hebt. In alle andere gevallen zou ik een mixfonds aanraden waarbij niet alleen op aandelen wordt ingezet. De mogelijke rendementen zijn een stuk lager maar de risico's zijn ook een stuk lager. Risico en rendement zijn zoals Zoutzak zegt aan elkaar verbonden. Des te meer rendement je wil des te groter de risico's die je moet nemen.

Net getracht wat lekentaal op te schrijven, nuked Duke 'em dicht :p

Ik heb finance gestudeerd, maar ben vooralsnog geen actieve belegger, ik wacht tot ik met miljoenen van de bank mag spelen ;)

Bedenk altijd dat rendement gelijk staat aan risico, wil je die 100 euro vertienvoudigen betekent dit dat je enorme risicos moet nemen en de kans groter is dat je alles kwijt raakt. Namelijk speculeer je met derivaten (letterlijk: afgeleiden, bijvoorbeeld een optie op een onderliggend aandeel) zeer specifiek op een sterke beweging van een fonds. Wanneer deze beweging er komt is je rendement veel groter dan alleen de procentuele stijging van het onderliggende, echter bij een tegenovergestelde beweging, of geen enkele beweging sta je met lege handen. Koop je het onderliggende aandeel zelf, dan heb je een meer waardevast effect, waarbij het rendement natuurlijk exact de procentuele stijging van het desbetreffende aandeel is.

Hoe de beurzen als geheel werken is een complex verhaal dat te maken heeft met verdisconteerde toekomstige winstgevendheid en natuurlijk vraag een aanbod, het is allemaal gebasseerd op verwachtingen van 'de markt'.

Succes

Uiteraard:D

Leuk dat het topic van mij gesloten is, ik snap ook wel dat dit topic eerder was,
maar na het doorgebladerd te hebben snap ik er nog de ballen niet van.
Dit gaat over de beurs ja, maar meer wat er speelt dan hoe het werkt... iemand?? ??? :(

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.151
Dat is idd een goede link om de basics even door te nemen.

Vandaag maar weer calls geschreven op mijn Fortis en ING. Zie ze niet snel boven de resp. 7,60 en 19,50 uitkomen.

Al blijf ik er natuurlijk wel bovenop zitten om ze indien nodig terug te kopen.

van Sophiej's topic...

Magnusje zei:
Mijn spaarboekje levert me 6% op

Waar haal je die? Ik vermoed hier of [Link niet meer beschikbaar] Andere banken komen niet tot 6%.
Dan moet je voor die aangroeipremie nog voldoen aan de voorwaarden uiteraard...

Iemand een idee wat de rentes op spaarboekjes zullen doen na nieuwjaar? Ik vermoed dat ze weer wat dalen? Daar banken weten dat het gros van de spaarders er amper naar omkijkt en dus amper doorheeft dat hij minder rente ontvangt.

van Sophiej's topic...

Betwijfel dit toch sterk?
Of ben ik zo achter dat ik denk dat het wettelijk maximum nog altijd op 4,25% (+ eventuele aangroeipremies enzo, maar daar kom je niet mee tot 6%...) ligt in België?
explain please :o

bij redelijk wat banken krijg je al wel 5,25 %

misschien heeft hij het op een buitenlandse bank staan?
ikzelf heb nog een bedrag tegen 5,3% bij de rabobank (13 maanden)

• #1.156
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Megarally of megacrash, wat zal het worden? Denk zelf dat een megacrash dichter bij is dan een megarally. Een lapmiddel zoals die $ 700 miljard maakt de economie niet opeens gezond, het haalt alleen de ergste pijn weg bij financiele instellingen. Op korte termijn misschien wat stijgingspotentieel, op lange termijn een zeer groot risico omdat bij niet doorstijgende koersen de US-overheid geld aan het verliezen is.

Die $ 700 miljard moet straks ook weer terugvloeien de markt in, de overheid heeft al aangegeven dat in betere tijden de posities worden afgebouwd.

• #1.158
Ze zijn hun posities in Fortis al aan 't afbouwen. Onder de 6 euro vandaag.

Schijnt op 5,75 nog een steun van '93 te liggen. :o

• #1.159
En zojuist MKT op het laagste punt in 15 (!!) jaar.

Laatste 5,8380 15:23 4.000
+/- -1,1490 -16,44%
Slot 6,9870 24-09-08
Open 7,0200 09:00
Hoog 7,1300 09:14
Laag 5,7200 15:19
Bied 5,8010 15:23 2.485
Laat 5,8380 15:23 8.360
Volume 40.567.247

je hart wordt wel op de proef gesteld met zulke fondsen :eek:

wat een eindveiling bij fortis, bizar gewoon
van 6,32 naar 6,55!