AndroidHealthClinic

bench press adem inhouden

nourdinlaw

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m71
Massa
64kg
Volgens Starting strength is dat beter, omdat je borstkas dan groter etc.

Er is ELKE week wel iemand in de gym die ff komt vertellen dat ik me adem niet moet inhouden. Ik vroeg me af wat jullie doen?

5reps me adem inhouden bevalt me trouwens prima, kmerk dat ik goed groei en sterker word.

Je moet wel weer inademen na elke rep...

Volgens Starting strength is dat beter, omdat je borstkas dan groter etc.

Er is ELKE week wel iemand in de gym die ff komt vertellen dat ik me adem niet moet inhouden. Ik vroeg me af wat jullie doen?

5reps me adem inhouden bevalt me trouwens prima, kmerk dat ik goed groei en sterker word.

Rippetoe >> random fitnesser

Ik zou Starting Strength nog eens lezen want daarin staat gedetailleerd uitgelegd waarom je je adem zou moeten inhouden.

Inademen zodra je de bar naar je borst laat zakken en halverwege de push movement adem je uit. Als jij je adem inhoudt gedurende de hele movement krijgt je hoofd teveel druk te voorduren. Het is ook goed als je uitademt zodra er sprake is van een push beweging.

Laatst bewerkt:
Inademen zodra je de bar naar je borst laat zakken en halverwege de push movement adem je uit. Als jij je adem inhoudt gedurende de hele movement krijgt je hoofd teveel druk te voorduren. Het is ook goed als je uitademt zodra er sprake is van een push beweging.

Dit klopt niet. Je houdt je adem in omdat dat zorgt voor een stevigere core. Als je een auto moet duwen ga je toch ook niet uitademen terwijl je aan het duwen bent? Een normale mens gaat uit zichzelf een grote hap adem nemen voordat hij begint te duwen en gaat niet uitademen tijdens de inspanning.

Door je adem in te houden kan je het meeste kracht leveren.

Rippetoe zegt absoluut niet dat je je adem continu in moet houden.

Zie deze filmpjes:
Rip on Breath
Breathing during a lift
Hij zegt dat je in moet ademen op het beginpunt van je beweging en uit moet ademen tijdens de positieve beweging.

Bij een (bench) press is dat dus:
Inademen als je de barbell zo ver mogelijk uitgestoten hebt, dan de barbell naar onderen laten zakken zonder ademen, dan uitademen terwijl je de barbell weer van je af presst, etc etc.

Bij een (dead)lift is dat dus:
Inademen als de barbell zo laag mogelijk is, dan uitademen tijdens het naar boven trekken van de barbell en dan weer rustig zakken zonder ademen, etc etc.

Laatst bewerkt:
Sry maar hoe dom ben je als je constant je adem in gaat houden (ik zeg niet dat JIJ dat doet hoor) Je adem even inhouden doe je alleen als je explosief kracht nodig hebt, dan werkt het goed om de spanning erop te houden. Tijdens het afbouwen van die spanning adem je dan weer uit.

Rippetoe zegt absoluut niet dat je je adem continu in moet houden.

Zie deze filmpjes:
Rip on Breath
Breathing during a lift
Hij zegt dat je in moet ademen op het beginpunt van je beweging en uit moet ademen tijdens de positieve beweging.

Bij een (bench) press is dat dus:
Inademen als je de barbell zo ver mogelijk uitgestoten hebt, dan de barbell naar onderen laten zakken zonder ademen, dan uitademen terwijl je de barbell weer van je af presst, etc etc.

Bij een (dead)lift is dat dus:
Inademen als de barbell zo laag mogelijk is, dan uitademen tijdens het naar boven trekken van de barbell en dan weer rustig zakken zonder ademen, etc etc.
Euh, heb je die filmpjes zelf wel bekeken?

Adem inhouden dus.

dit klopt niet. Je houdt je adem in omdat dat zorgt voor een stevigere core. Als je een auto moet duwen ga je toch ook niet uitademen terwijl je aan het duwen bent? Een normale mens gaat uit zichzelf een grote hap adem nemen voordat hij begint te duwen en gaat niet uitademen tijdens de inspanning.
+1

Sry maar hoe dom ben je als je constant je adem in gaat houden (ik zeg niet dat JIJ dat doet hoor) Je adem even inhouden doe je alleen als je explosief kracht nodig hebt, dan werkt het goed om de spanning erop te houden. Tijdens het afbouwen van die spanning adem je dan weer uit.
:roflol: Het gaat hier dan ook over krachttraining, waar nagenoeg elke beweging explosieve kracht vereist.

Mensen, denk eens na voor je post en lees/bekijk de bronnen/filmpjes die je zelf post. En als je dat niet doet, noem dan alsjeblieft andere mensen niet dom :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Heb me inmiddels aangeleerd om in te ademen als ik de barbell laat zakken en uit te ademen als ik hem omhoog druk..Alleen als ik tegen faillure aanzit houd ik mijn adem nog in en krijg ik echt een kop als een tomaat!!

Dit klopt niet. Je houdt je adem in omdat dat zorgt voor een stevigere core. Als je een auto moet duwen ga je toch ook niet uitademen terwijl je aan het duwen bent? Een normale mens gaat uit zichzelf een grote hap adem nemen voordat hij begint te duwen en gaat niet uitademen tijdens de inspanning.

Dan hou jij toch lekker de hele tijd je adem in. Ik zet meer kracht als ik het laatste stuk van een push movement volledig uitadem.

wat er word bedoeld is adem inhouden tijdens de beweging, niet gedurende de hele set.

voor de bench bv:

op bovenste positie snel krachtig inademen voor obvious eerder genoemde redenen dan laten zakken en weer uitstoten zonder te ademen en dan weer snel en krachtig inademen op de bovenste positie, repeat.

Laatst bewerkt:
Voor dat je begint aan je reps adem je diep in, dan laat je iedere rep een beetje adem los, geen in en uitademgedoe tijdens het benchen.

---------- Toegevoegd om 12:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:49 ----------

wat er word bedoeld is adem inhouden tijdens het beweging, niet gedurende de hele set.

op bovenst positie snel krachtig inademen voor obvious eerder genoemde redenen dan laten zakken en weer uitstoten zonder te ademen en dan weer snel en krachtig inademen, repeat.

Dit kan ook idd!

Zo heb je toch niet genoeg zuurstof om een set van 8 tot 10 reps te maken als je niet eens uitadem, volgens barbellman zie in zijn post nergens staan dat je moet uitademen. Hoe zit het bij de deadlift en squat. Overigens heb ik een keer gelezen dat als jij je adem inhoudt tijdens een beweging waar je veel kracht zit aders in je ogen kunnen springen en dat is volgens mij niet de bedoeling.

Laatst bewerkt:
Zo heb je toch niet genoeg zuurstof om een set van 8 tot 10 reps te maken als je niet eens uitadem, volgens barbellman zie in zijn post nergens staan dat je moet uitademen. Hoe zit het bij de deadlift en squat
Je moet je adem dan ook niet heel de set lang inhouden, gewoon gedurende één rep. Tussen de reps kan al eens geademd worden.
Als ik bench houd ik mijn adem in bij de eerste 2 à 3 reps. Verder adem ik oppervlakkig in en uit tussen de reps door.

Deadlift en squat hetzelfde.

Uitademen bij het uitdrukken, inademen bij het naar de borst laten zakken.
En ik weet niet hoor maar bij het ademen is het gewoon mogelijk om je "core" gespannen te houden.
En het is volgens mij ook nog eens slecht voor je bloeddruk om zware oefeningen te doen en daarbij niet te ademen.

Uitademen bij het uitdrukken, inademen bij het naar de borst laten zakken.
En ik weet niet hoor maar bij het ademen is het gewoon mogelijk om je "core" gespannen te houden.
En het is volgens mij ook nog eens slecht voor je bloeddruk om zware oefeningen te doen en daarbij niet te ademen.

bij krachttraining heeft t gewoon voordelen om je adem gedurende een enkele rep compleet in te houden alvorens je aan de volgende rep begint, slecht is het zeker niet.

voor bb zie ik het nut niet er ook niet direct in, maar ik benader de grote 3 ook puur als kracht oefeningen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven