MuscleMeat

bench press adem inhouden

Uitademen bij het uitdrukken, inademen bij het naar de borst laten zakken.
En ik weet niet hoor maar bij het ademen is het gewoon mogelijk om je "core" gespannen te houden.
En het is volgens mij ook nog eens slecht voor je bloeddruk om zware oefeningen te doen en daarbij niet te ademen.

Precies, dacht het ook ergens gelezen te hebben.

---------- Toegevoegd om 13:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:36 ----------

Hoe zit het bij de deadlift eigenlijk? Inademen tijdens de pull of uitademen tijdens de pull?

Zo heb je toch niet genoeg zuurstof om een set van 8 tot 10 reps te maken als je niet eens uitadem, volgens barbellman zie in zijn post nergens staan dat je moet uitademen. Hoe zit het bij de deadlift en squat. Overigens heb ik een keer gelezen dat als jij je adem inhoudt tijdens een beweging waar je veel kracht zit aders in je ogen kunnen springen en dat is volgens mij niet de bedoeling.

je moet je adem ook niet de hele set inhouden, overigens heb ik WEL gezegd dat je bij de top positie moet gaan voor een quick yet powerfull uit en inadem grap.

edit:ok ik heb niet gezegd uitademen maar je je begrijpt wel dat je niet kan inademen tussen de reps door als je al max vol zit alvorens je hebt uitgeademt.;)
---------- Toegevoegd om 13:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:40 ----------

Precies, dacht het ook ergens gelezen te hebben.

---------- Toegevoegd om 13:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:36 ----------

Hoe zit het bij de deadlift eigenlijk? Inademen tijdens de pull of uitademen tijdens de pull?

de standaard methode is uitademen tijdens het kracht zetten(positieve rep) en uitademt bij het negatieve gedeelte.

maar dat is de standaard, zoals gezegd als je het goed doet is je adem in houden tijdens een enkele rep gewoon een prima methode om extra kilos te beuken, ik doe het al heel lang en heb nog nooit spattende aders en andere rottigheid meegemaakt.

maar als je sommige loempias dingen ziet imiteren dan snap ik wel dat er problemen ontstaan.:(

ik zou het ook niet toepassen voor default bb training.

Als ik gedurende een hele rep mijn adem inhoud, merk ik dat ik veel meer kracht heb dan wanneer ik in/uit-adem. Soms houd ik mijn adem zelfs voor meerdere reps in omdat ik gewoon meer kracht heb en beter spanning kan houden dan.

Starting Strength p.50 zei:
It is thought by some
that "inhaling on the way down and exhaling on the way up" is a good way to eliminate the
possibility of cerebrovascular accidents during exercise, by lowering the peak blood pressure
during the rep. Such advice reveals a misunderstanding of the mechanisms involved, overrates the
likelihood of an exercise-related cerebrovascular injury, a breathtakingly uncommon event, and
underrates the likelihood of an orthopedic injury, an all-too-common occurrence.

Starting Strength p.51 zei:
If your car runs out of gas in an intersection, and you have to push it out of the way or get
killed, you will open your car door, put your shoulder on the doorframe, take a great big breath,
and push the car. You will probably not exhale except to take another quick breath until the car
and you are out of the way. Furthermore, you will not even think about this, since the many
millions of years your ancestors have spent pushing on heavy things has taught your central
nervous system the correct way to push.

Starting Strength p.52 zei:
In fact, it is a good practice to take and hold the biggest breath you can before each rep of
your heaviest sets.

Toch duidelijk?

Inademen op je negtieve moment, uitademen als je uitstoot... spieren moeten zuurstof hebben om te kunnen functioneren! =

Als je je core wilt trainen kan je beter gaan squatten of deadliften....

Inademen op je negtieve moment, uitademen als je uitstoot... spieren moeten zuurstof hebben om te kunnen functioneren! =

Als je je core wilt trainen kan je beter gaan squatten of deadliften....

als ik dat letterlijk neem is het antwoord: licht aan de inspannig bij korte series met zware gewichten voor max kracht heb je geen zuurstof nodig tijdens de rep om dat je vooral het anaerobe systeem gebruikt voor energie wat wil zeggen zonder zuurstof.

afhankelijk van wat je doel is is het inademen op neg fase en uitademen op pos fase helemaal niet benodigd en kan je nog belemmeren in progressie, nogmaals afhankelijk van je doel.

Laatst bewerkt:
bij 2 of 3 reps doe ik het meestal zonder adem, 7-8 reps toch vaak wel ademen.

Waarom wordt dat dan genoemd.

je core zo sterk/optimaal maken tijdens de set/rep houd niet in dat je bewust deze traint.

maar er word hier gepraat over iets meer advanced methoden die erg specifiek(en effectief) zijn, je moet natuurlijk wel durven om over de gouwe ouwe in en uitadem methode(waar niks mis mee is verder) te stappen.

je core zo sterk/optimaal maken tijdens de set/rep houd niet in dat je bewust deze traint.

maar er word hier gepraat over iets meer advanced methoden die erg specifiek(en effectief) zijn, je moet natuurlijk wel durven om over de gouwe ouwe in en uitadem methode(waar niks mis mee is verder) te stappen.

Dus jij geeft aan dat een andere adem methode dan wat ik beschrijf effectiever is voor de spiergroei?

Hoe effectief zal dat dan zijn ten opzichte van mijn methode... ik denk persoonlijk dat dit niet echt merkbaar is.

Dus jij geeft aan dat een andere adem methode dan wat ik beschrijf effectiever is voor de spiergroei?

Hoe effectief zal dat dan zijn ten opzichte van mijn methode... ik denk persoonlijk dat dit niet echt merkbaar is.

ik heb eerder gezegd dat ik het nut er niet van inzie om dit puur voor bb te doen waarmee ik bedoel dat je niet continue voor je oefeningen deze methode toepast maar voor div oefeningen zie ik het nut er zeker van in wat ik zelf ervaar en ik denk dat deze methode juist toegepast in een bb schema op de obvious oefeningen zeker een bijdrage kan geven.

op de grote 3 pas ik dit constant toe en bv alleen al op de squat pak ik 40kg meer momenteel als default ademen, je mag zelf bedenken wat dit evt voor massa kan doen;)

Laatst bewerkt:

Het gaat niet om spiergroei maar om veiligheid: zie eerste quote in deze post
En bij bench is het idd minder belangrijk dan bij andere compounds maar het is toch een goede gewoonte om dit bij alle oefeningen te doen.

Het gaat niet om spiergroei maar om veiligheid: zie eerste quote in deze post
En bij bench is het idd minder belangrijk dan bij andere compounds maar het is toch een goede gewoonte om dit bij alle oefeningen te doen.
Bij squat en deadlift gaat het om het ondersteunen van de ruggegraat, doordat de druk in de borst en buikholte verhoogt.
Bij bench zorgt deze verhoogde druk ervoor dat de ribbenkast strak staat voor meer stabiliteit en een betere transfer van kracht doorheen het lichaam.

Of het echt minder belangrijk is bij bench zou ik niet durven zeggen. Bij de squat en deadlift kan je de druk in de buikholte ook mee verhogen door de buikspieren aan te spannen. Bij bench press is dit niet het geval en is flink inademen de enige manier.

@Barbellman: waarom is veiligheid, stabiliteit en het vermogen om meer gewicht te heffen niet belangrijk bij bb?

[/COLOR]
@Barbellman: waarom is veiligheid, stabiliteit en het vermogen om meer gewicht te heffen niet belangrijk bij bb?

omdat die veiligheid en stabiliteit bij mn setjes seated dumbbell curls bv veel minder van toepassing is en dergelijke oefeningen die in een typisch bb schema aan bod komen.

andere oefeningen die daarin ook horen zoals squat/dl/bench zie ik het zeker wel als belangrijk.

nogmaals ik ben er zoals eerder gezegd ervan overtuigt dat het heel goed is een bb schema maar ben ook van mening dat het voor een hoop oefeningen die niet afgeleid zijn van de big boys iets minder of soms helemaal niet van toepassing is voor je gains.

[/COLOR]

omdat die veiligheid en stabiliteit bij mn setjes seated dumbbell curls bv veel minder van toepassing is en dergelijke oefeningen die in een typisch bb schema aan bod komen.

andere oefeningen die daarin ook horen zoals squat/dl/bench zie ik het zeker wel als belangrijk.

nogmaals ik ben er zoals eerder gezegd ervan overtuigt dat het heel goed is een bb schema maar ben ook van mening dat het voor een hoop oefeningen die niet afgeleid zijn van de big boys iets minder of soms helemaal niet van toepassing is voor je gains.
Ow ja, dan ben ik akkoord :p

Ik ga ook de valsalva manoeuvre niet toepassen op setjes bent over lateral raises of zo :p

Terug
Naar boven