XXL Nutrition

bench press adem inhouden

Ik ga em wel proberen over een periode van 2 maanden en kijken of het helpt... one way to find out.

OK mensen, laten we de discussie serieus houden.

Zoals gewoonlijk zijn er weer twee kampen met ieder hun wel/niet onderbouwde standpunt. Zelf doe ik het al jaren (imo is de VM trouwens altijd tegen een gesloten glottis en niet tegen je lippen) zonder problemen, ken ook niemand die er problemen mee heeft ondervonden (uitgezonderd lichte duizeling). Maar als je naar onderzoek kijkt is er wel aanwijzing dat het problemen zou kunnen geven.

Blijft dus een zaak van proberen voor je weet of het voor jou wel/niet (zonder problemen) werkt.
In mijn ogen is dit geen kwestie van meningen. Dit gaat verder dan "kijken of het al dan niet zonder problemen kan toepassen en of je vindt dat het werkt". Het anti-valsalva-kamp spreekt hier van hersenbloedingen, blackouts en ontploffende ogen. Dat gaat de medische kant op, en zonder onderzoeken om dit te ondersteunen is het een waardeloze mening. En ik stoor me vooral, als ik even mijn tirade mag verder zetten, aan de mensen die een topic binnenkomen met de post "het is zo", zonder rekening te houden met al de argumentatie waarom het niet zo is.

Ik ben niet zo'n fan van het "let's agree to disagree" principe :p

Je spreekt trouwens over onderzoeken waaruit blijkt dat de VM problemen zou kunnen geven. Heb je daar misschien concrete voorbeelden van?
Ik vraag me af of deze onderzoeken kunnen aantonen dat het aantal ongelukken veroorzaakt door de valsalva manoeuvre statistisch relevant is. Zeker in vergelijking met het aantal andere ongelukken die tijdens krachttraining gebeuren.

In mijn ogen is dit geen kwestie van meningen. Dit gaat verder dan "kijken of het al dan niet zonder problemen kan toepassen en of je vindt dat het werkt". Het anti-valsalva-kamp spreekt hier van hersenbloedingen, blackouts en ontploffende ogen. Dat gaat de medische kant op, en zonder onderzoeken om dit te ondersteunen is het een waardeloze mening. En ik stoor me vooral, als ik even mijn tirade mag verder zetten, aan de mensen die een topic binnenkomen met de post "het is zo", zonder rekening te houden met al de argumentatie waarom het niet zo is.

Ik ben niet zo'n fan van het "let's agree to disagree" principe :p

Je spreekt trouwens over onderzoeken waaruit blijkt dat de VM problemen zou kunnen geven. Heb je daar misschien concrete voorbeelden van?
Ik vraag me af of deze onderzoeken kunnen aantonen dat het aantal ongelukken veroorzaakt door de valsalva manoeuvre statistisch relevant is. Zeker in vergelijking met het aantal andere ongelukken die tijdens krachttraining gebeuren.

Volgens mij ging het hier om het feit of je er groter van wordt of niet, (zie begin topic waarom deze uberhaupt is opgezet).
Gezien de meningen hier over verdeeld zijn lijkt het me slim plan om van beiden kennis te vernemen door o.a. het een keer te proberen....

Problemen als hersenbloedingen en blackouts is natuurlijk out of de question en zwaar overdreven als je het mij vraagt.

Volgens mij ging het hier om het feit of je er groter van wordt of niet, (zie begin topic waarom deze uberhaupt is opgezet).
De TS heeft zijn vraag redelijk vaag gesteld. Maar gezien het feit dat hij starting strength vermeldt denk ik dat hij het heeft over het effect op de veiligheid en uitvoering van een oefening, niet over de massawinst op zich.

Natuurlijk, als het gebruik van de valsalva manoeuvre je uitvoering sterk verbetert en eerdere problemen met blessures niet meer voorkomen, dan zal dit je onrechtstreeks ook meer massa opleveren.

Terug
Naar boven