MuscleMeat

bench press adem inhouden

• Topic Starter Topic Starter
Rippetoe >> random fitnesser

Ik zou Starting Strength nog eens lezen want daarin staat gedetailleerd uitgelegd waarom je je adem zou moeten inhouden.

Thanks kameraad!!!!! Je posts waren echt chill

Pagina 104
Breathing
The pattern of breathing during the bench is dependent on the length of the set and the
abilities of the lifter. Novices should probably take a breath before each rep, hold it during the
rep, and exhale at lockout, using the very brief break between reps to make sure everything is set
correctly. More experienced lifters may prefer to use one breath for the whole set. Any
exhalation involves a certain amount of loosening of the chest to exhale and re-inhale, and some
may decide to stay tight and do the whole set on one breath if i t is important, and if they can hold
the breath that long. Most people can only manage five reps this way before the discomfort from
the hypoxia becomes too distracting. For a longer set, some quick breaths will be required.

Dus klaar, '****' al die mensen in de gym die ongevraagd komen adviseren dat ik moet ademen. Ik begrijp dat ze het goed bedoelen, maar goed.

koef zei:
En hoe squat en deadlift TS dan vraag ik me af, als je al niet weet hoe je moet ademen
Kijk hoeveel reacties op deze topic en hoeveel misverstanden er zijn over het ademen. Beetje suf om te suggereren dat ik niet weet hoe ik moet ademenen. Ik haal me kennis uit een boek, maar begon te twijfelen omdat zoveel mensen me anders adviseerden(en omdat ik ff niet zeker wist of er in het boek nou echt stond dat ik hele set me adem moest inhouden). Vandaar de vraag.

weet niet of het correct is, maar FYI:
Ik neem 1 dikke adem, zak tot laagste punt. eerste 4cm ofzo dat ik dan omhoog ga houd ik me adem nog steeds in vanwege de enorme stress op me bovenlichaam ( ik merk duidelijk dat adem inhouden voor stabiele core zorgt ) en de rest van naar-boven-beweging adem ik uit.

Er was in een van de eerste posts ook iemand die mij ( maar niet mij persoonlijk ) dom noemde. Gaar ....

Dus wie rippetoe gedoe volgt, Mark adviseert bij 5 reps je adem in te houden tijdens de hele set.

Dus wie rippetoe gedoe volgt, Mark adviseert bij 5 reps je adem in te houden tijdens de hele set.

kun je dat stukje quoten uit het boek waarin hij dat verteld? want in het filmpje verteld hij dat je je adem inhoud voor de lengte van de krachtinspanning en niet zo zeer voor een hele set.
goed zijn voorbeeld is met een auto en niet met een barbell voor reps dus het ligt iets anders maar in ieder geval lijkt mij zeer awkward 5 reps je adem inhouden....

Laatst bewerkt:
kun je dat stukje quoten uit het boek waarin hij dat verteld? want in het filmpje verteld hij dat je je adem inhoud voor de lengte van de krachtinspanning en niet zo zeer voor een hele set.
goed zijn voorbeeld is met een auto en niet met een barbell voor reps dus het ligt iets anders maar in ieder geval lijkt mij zeer awkward 5 reps je adem inhouden....
Hij heeft het stukje al geciteerd. En rip verwees daarbij naar ervaren lifters, die eventueel kunnen verkiezen om voor een hele set de adem in te houden, omdat ademen toch altijd enig verlies van "tightness" met zich meebrengt. Daarbij zegt hij ook dat meeste mensen dat niet comfortabel kunnen met meer dan 5 reps.
Hij zegt dus niet dat je je adem heel de set moet inhouden, maar wel minstens tijdens 1 volledige rep. Als je comfortabel meer reps zo kan doen, dan is dat een goede optie.

Even tussendoor, krijg je geen rode kop als jullie je adem inhouden?

Hij heeft het stukje al geciteerd. En rip verwees daarbij naar ervaren lifters, die eventueel kunnen verkiezen om voor een hele set de adem in te houden, omdat ademen toch altijd enig verlies van "tightness" met zich meebrengt. Daarbij zegt hij ook dat meeste mensen dat niet comfortabel kunnen met meer dan 5 reps.
Hij zegt dus niet dat je je adem heel de set moet inhouden, maar wel minstens tijdens 1 volledige rep. Als je comfortabel meer reps zo kan doen, dan is dat een goede optie.

ait, ben dr overheen gelezen zie ik:o
wou mezelf geen novice noemen maar dat fix ik dus echt niet voor een hele set(5reps nonstop)tussen de reps door ala maar zonder :( nee(nog niet), misschien eens aan werken en kijken of t baat heeft.

---------- Toegevoegd om 15:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:29 ----------

Even tussendoor, krijg je geen rode kop als jullie je adem inhouden?

ik doe t vooralsnog alleen tussen per afzonderlijke rep en dan snel ex en inhale en daar krijg ik persoonlijk niet echt een rode kop van.

Het voorbeeld met de auto is iets anders, maar de analogie blijft relevant. Ook tijdens het duwen van een auto zal je tussendoor kort oppervlakkig ademen, zoals Rippetoe ook levendig demonstreert. Hetzelfde doe je tijdens een set. Eén set is zoals duwen van een auto over een kort stukje. Tussen de reps door kan je indien nodig kort ademhalen.

Het voorbeeld met de auto is iets anders, maar de analogie blijft relevant. Ook tijdens het duwen van een auto zal je tussendoor kort oppervlakkig ademen, zoals Rippetoe ook levendig demonstreert. Hetzelfde doe je tijdens een set. Eén set is zoals duwen van een auto over een kort stukje. Tussen de reps door kan je indien nodig kort ademhalen.

zoals ik dus al aangaf.

Je lichaam heeft zuurstof nodig en al helemaal tijdens zware inspanningen. Ik zou nooit mijn adem inhouden tijdens het trainen tenzij ik wil weten wanneer ik een hersenbloeding kan krijgen op korte termijn... Inademen tijdens het laten zakken van de halter en goed uitademen tijdens het uitstoten/trekken van de halter.
Mocht je toch denken dat adem inhouden goed is? Probeer het maar eens met een paar goede sets squaten.... Wedden dat je een black out krijgt?

Train ze en succes.

Laatst bewerkt:
Toch opvallend hoe sommige mensen alle argumenten blijven negeren en bij hun mening blijven.

Hersenbloedingen? Heb je daar dan verontrustende cijfers over?
Blackout bij squatten? Ja, misschien als je een 20 repper gaat doen aan één stuk met je adem ingehouden. Dan zie ik nog wel iemand flauwvallen.

je lichaam heeft zuurstof nodig en al helemaal tijdens zware inspanningen. Ik zou nooit mijn adem inhouden tijdens het trainen tenzij ik wil weten wanneer ik een hersenbloeding kan krijgen op korte termijn... Inademen tijdens het laten zakken van de halter en goed uitademen tijdens het uitstoten/trekken van de halter.
Mocht je toch denken dat adem inhouden goed is? Probeer het maar eens met een paar goede sets squaten.... Wedden dat je een black out krijgt?

Train ze en succes.
lees jij wel?

Ik zal het nog eens in zijn geheel posten:
The Valsalva Manuver: Risk or Risk Management?

Becky Kudrna, Lon Kilgore, PhD, and Mark Rippetoe

Within the clinical community, the major risk associated with the Valsalva maneuver is cerebrovascular accident. The term cerebrovascular accident can refer to stroke, aneurysm, or hemorrhage of the blood vessels of the brain. It has been suggested that the extremely high, although transient blood pressures created when an individual utilizes the Valsalva maneuver are simply too high for the vessel walls to handle (Linsenbardt et al., 1992). Thus conventional wisdom states that the Valsalva maneuver causes cerebrovascular accidents by raising blood pressure beyond a safe level.

There have been documented cases of cerebrovascular accident occurring while weightlifting. Haykowsky et al. (1996) reported three case studies of subarachnoid hemorrhage in otherwise healthy individuals during weight training. These authors noted that all of the individuals recovered and returned to normal activities within 3 months. Cayen & Cullen, report an additional case of cerebral hemorrhage during resistance exercise in 2002. A fifth occurrence was reported in an anabolic steroid user who suffered both a myocardial infarction and cerebral hemorrhage during resistance exercise, (Kenedy et al., 1993). This individual died as a result of his injuries. In deceased populations, one case of a cerebral hemorrhage occurred in a preexisting brain tumor during resistance exercise, (Goetting & Swanson, 1987). Finally, one case of an effaced lateral ventricle and one case of a subdural hematoma were reported in two males performing sit-ups with the Valsalva maneuver (Uber-Zac & Venkatesh, 2002). It is important to note here that of all the reported cases of CVA in both healthy and diseased populations only one resulted in mortality.

Whereas Narloch & Brandstater (1995) and Uver-Zac & Venkatesh (2002) interpreted the cause of the cerebrovascular hemorrhage in two male recreational lifters as transient vascular hypertension caused by the Valsalva maneuver, Haykowsky et al. (1996), attributed the three cases of subarachnoid hemorrhage in resistance-exercised individuals to preexisting, but undetected aneurysms. Haykowsky (1996), and McCartney (1999) suggest that the few incidences of CVA that do occur with resistance exercise may be linked to undetected cerebral aneurysms and thus are not entirely attributable to resistance exercise or the Valsalva maneuver. According to McCartney, approximately 1% of the population has cerebral aneurysms and the response of such individuals to the transient stresses of weightlifting should not be viewed as the normal or typical response. With millions of people participating in resistance exercise daily, the small number of reported CVA events actually represents a frequency that is statistically insignificant.

When considering exercise induced CVA it is important to understand that aerobic exercise, an exercise modality that is not associated with the Valsalva maneuver is also associated with a small number of CVA incidences, (Cayen & Cullen, 2002).

Not all researchers hold that the Valsalva maneuver during resistance exercise is dangerous. McCartney (1999) and Hughes et al., (1989) acknowledged that the Valsalva maneuver is an instinctive response and should be used particularly in lifts above 85% of 1 repetition maximum. Further, there is compelling evidence suggesting the Valsalva maneuver actually prevents catastrophic cerebrovascular injuries rather than causes them.

The work of Haykowsky et al. (2003) suggests that elevated vascular pressure is only dangerous to the delicate vascular walls of the brain if intracranial pressures remain low, and thus transmural pressure is high. Essentially, if the pressure surrounding the vessel increases and pushes back against the vessel wall, the blood pressure within the vessel will not be transmitted across to the cranial tissue, meaning that transmural pressure is low. The measure of the difference in pressures between vascular pressure and intracranial pressure should therefore be a better indicator of the stress the vessel walls are under and thus be a better indicator of the danger of cerebrovascular accident. Haykowsky et al, (2003) found that performing the Valsalva maneuver decreased the pressure differences across the cerebrovascular wall, theoretically decreasing the risk of aneurysm or hemorrhage. This finding corroborated the much earlier and ignored work of Hamilton et al. (1944). These studies strongly suggest that performing a heavy lift without the Valsalva maneuver places individuals at greater risk of CVA than performing the same lift with the Valsalva maneuver. This is directly contrary to the conventional wisdom.

The mechanism through which the Valsalva maneuver raises intracranial pressure is theorized as follows: (1)The Valsalva maneuver directly increases thoracic pressure by attempting to force air through the closed glottis. (2)This elevated thoracic pressure is transferred to the cerebrospinal fluid in much the same way that thoracic pressure increases abdominal pressure. Because the cerebrospinal fluid surrounding the spinal cord is continuous with fluid of the subdural space in the skull, intracranial pressure also rises. The rapid nature of fluid pressure transfer within this system means that arterial pressure and intracranial pressure rise at the same rate, yielding a balanced transmural pressure from the beginning to the end of the lift. Thus the lifter is protected throughout the entire lift so long as the Valsalva maneuver is performed.

Je lichaam heeft zuurstof nodig en al helemaal tijdens zware inspanningen. Ik zou nooit mijn adem inhouden tijdens het trainen tenzij ik wil weten wanneer ik een hersenbloeding kan krijgen op korte termijn... Inademen tijdens het laten zakken van de halter en goed uitademen tijdens het uitstoten/trekken van de halter.

Train ze en succes.

ik doe al zo lang squats op die manier en het enige neven effect is dat ik dikkere quads heb gekregen en meer kracht, helemaal niks van black outs en bull crap.

lees het topic eens helemaal, think outside the box en pas het zelf eens toe en post je bevindingen dan nog eens, die zullen slightly different zijn:eek:

hersenbloedingen, kom op zeg...

Train ze en succes.

Zoals aangegeven ben ik het hier dus ook mee eens... gewoon uitademen als je uitstoot.

Zoals aangegeven ben ik het hier dus ook mee eens... gewoon uitademen als je uitstoot.

je hebt t nog nooit geprobeerd overduidelijk dus hoe kun je het eens zijn met ongefundeerde kreten die nergens op gebaseerd zijn behalve broodje aap verhalen die zijn geaccepteerd in de volksmond maar niet onderbouwt zijn.

Laatst bewerkt:
funnycat288.jpg

OK mensen, laten we de discussie serieus houden.

Zoals gewoonlijk zijn er weer twee kampen met ieder hun wel/niet onderbouwde standpunt. Zelf doe ik het al jaren (imo is de VM trouwens altijd tegen een gesloten glottis en niet tegen je lippen) zonder problemen, ken ook niemand die er problemen mee heeft ondervonden (uitgezonderd lichte duizeling). Maar als je naar onderzoek kijkt is er wel aanwijzing dat het problemen zou kunnen geven.

Blijft dus een zaak van proberen voor je weet of het voor jou wel/niet (zonder problemen) werkt.

Terug
Naar boven