MuscleMeat

bench press kortte ROM

Zeker als ik in de gym beginners zie vind ik dat dumbbell>dumbbell press echt beter is, meer coordinatie, langere ROM en veiliger. Stel dat je in een gym dumbbells>dumbbells hebt tot 32 kilo zoals bij ons dan vind ik persoonlijk dat je pas aan de lange stang moet als je uit de 32 kilo dumbbells>dumbbells gegroeid bent. Met andere woorden, beginners kunnen een half jaar tot meer dan een jaar vooruit zonder ooit een benchpress te doen. En ja dat geld imo ook voor rows, mischien nog wel extra want de zaagachtige row beweging van schuin naar voren laag tot schuin naar achter hoog kan je echt niet maken met een lange stang. Heerlijk die rows met dumbbells>dumbbells.

Ik denk niet alleen beginners. Alles hangt ook een beetje af van persoon tot persoon.
Ik deed vroeger steeds barbell press tot 100 kg (niet overdreven veel) met minder massa gain.
Nu ik met dumbbells werk heb ik het gevoel dat borst beter groeit.
Waarmee ik dus wil aanhalen dat dumbbell ook in een later stadia nuttig kunnen zijn.

Ik ben van mening dat bankdrukken een compound oefening is waarbij je ook zoveel mogenlik je triceps wilt gebruiken (sterkere triceps is meer totaal gewicht is ook meer belasting voor de pecs).

OROM is wat dat aangaat voor mee vanaf de borst voledig uitstrekken.

Als je echt het accent op de borst wilt houden zou je moeten kijken waneer de belasting voor de borst in jouw opinie te laag wordt, zolang je maar besef dat je borst de voledige ROM belast wordt, ook het laatste deel waneer je triceps de armen voledig strekt.

Bij bankdrukken vormen romp/armen/stang een gesloten kring wat betekend dat de armen moeten strekken omdat de borst de armen naar elkaar trekt. Borst is dus initiator en altijd aktief.

Maar dan zit je weer met de gewrichten. Deze zijn in de uiterste stand (dus armen helemaal gestrekt) het meest gevoelig voor beschadiging. Met 120 KG BP lijkt mij dit dan niet goed, zeker niet als je deze sport nog jaren wilt uitvoeren. Dit is de reden waarom ik net stop voordat de elleboog in de uiterste stand staat. Heb dan ook het gevoel dat ik constante spanning behoud. Maar jij gaf al aan dat dit ook het geval is als je de armen helemaal strekt.

Er komt dan veel druk op het gewricht te staan, de banden worden ver uitgerekt en de spieren moeten zich extra aanspannen om de gewrichten goed op hun plaats (stabiel) te houden.
Bron: http://www.rivas.nl/

Daar ben ik ook niet helemaal met akkoord.

Bij een slotextensie kunnen de spieren meer tot rust komen en zijn ze ook 'sterker'.
Probeer maar eens een volledig gestrekte elleboog/arm naar beneden te duwen en doe hetzelfde met een niet volledige gestrekte elleboog.

Wat het uitrekken van de banden betrefd, denk ik dat er hier echt of toch weinig verschil is met het normaal strekken van de elleboog.

Over de druk ga ik mij niet over uitspreken/mening geven.

Er komt dan veel druk op het gewricht te staan, de banden worden ver uitgerekt en de spieren moeten zich extra aanspannen om de gewrichten goed op hun plaats (stabiel) te houden.
Bron: http://www.rivas.nl/

Lekkere bron,...bejaardensoos.

De druk op de gewrichten wordt niet dusdanig verhoogd dat er vergrote kans op kwestuur bestaat. Misschien bij bejaarden, maar bij ons niet.
De druk op gewrichten is nagenoeg constant de gehele ROM.

Grote rek op de banden/pezen en aanhechtingen is vaak bij overrek, dus dieper gaan dan eigenlijk zou kunnen. Vaak komen scheuringen dan tot uiting bij zware inspanning, druk opbouw in de opgaande beweging(bij BP), maar niet bij gehele strekking.

Bij onderzoek is trouwens gebleken dat hele ROM of alleen de laatste 10 cm doen in kracht-toename niets uitmaakt. Zal dan ook niet uitmaken in kracht/belasting bij het drukken mbt blessures denk ik. Al denk ik zelf dat alleen het bovenste deel van de ROM doen, een iets verminderde kans op blessures zal geven dan een hele ROM.

Er staat niks in het verhaaltje over effect van hele of halve ROM mbt groei.
Ook gedeeltelijke ROM in onderste deel wordt niet genoemd.

Dus,..conclusie is wat mij betreft, gewoon hele ROM blijven doen voor groei totdat er onderzoeksresultaat is wat anders aangeeft. Of doe om en om, hele of korte ROM.
Maar doe het met verstand en beleid.

Laatst bewerkt:
wie zeg dat de ROM van een barbell press klein is,
misschien iets kleiner dan een dumbbell press maar lang niet klein genoeg om de oefening af te schrijven.

tenzij je een giga pec hebt die 20cm dik is ofzo, moet je humurus zeker nog in een 200-250 graden boog ten opzichte van je romp kunnen. het probleem is echter dat vele mensen een compleet verkeerde techniek gebruiken waarbij de ROM natuurlijk nog meer verkleint word.

dus een greep breed genoeg maar niet te breed,
ellebogen naar achteren,
armen parallell plaatsen met de bar,
borst iets naar boven => rug iets archen,

en dan kan je zien dat de ROM echt niet te onderschatten is

• Topic Starter Topic Starter
oke dat het op het gebied van kracht of massa bouwen dusniet veel uit maakt is denk ik wel duideliujk. maar zou het je gaan tegen werken in je flexibiliteit? zowel babell bench als barbell row?

oke dat het op het gebied van kracht of massa bouwen dusniet veel uit maakt is denk ik wel duideliujk. maar zou het je gaan tegen werken in je flexibiliteit? zowel babell bench als barbell row?

Denk het niet.
Kijk maar naar vechtsporters, grote stootkracht, flexibel maar vrij kleine ROM eigenlijk. Handen zijn meestal al zo'n 20 cm voor het lichaam als je stoot, dus het begin is al veel verder dan bijvoorbeeld met DBP of BP.
(kick)Boksers e.d. hebben ook aardige pec's en upperarms (als ze wat groter zijn dan) Zo ook judoka's en worstelaars.

Het is een vaag vergelijk, maar toch.
flexibel blijf je trouwens ook als je daar gewoon aan blijft werken.

Terug
Naar boven