Er komt dan veel druk op het gewricht te staan, de banden worden ver uitgerekt en de spieren moeten zich extra aanspannen om de gewrichten goed op hun plaats (stabiel) te houden.
Bron:
http://www.rivas.nl/
Lekkere bron,...bejaardensoos.
De druk op de gewrichten wordt niet dusdanig verhoogd dat er vergrote kans op kwestuur bestaat. Misschien bij bejaarden, maar bij ons niet.
De druk op gewrichten is nagenoeg constant de gehele ROM.
Grote rek op de banden/pezen en aanhechtingen is vaak bij overrek, dus dieper gaan dan eigenlijk zou kunnen. Vaak komen scheuringen dan tot uiting bij zware inspanning, druk opbouw in de opgaande beweging(bij BP), maar niet bij gehele strekking.
Bij onderzoek is trouwens gebleken dat hele ROM of alleen de laatste 10 cm doen in kracht-toename niets uitmaakt. Zal dan ook niet uitmaken in kracht/belasting bij het drukken mbt blessures denk ik. Al denk ik zelf dat alleen het bovenste deel van de ROM doen, een iets verminderde kans op blessures zal geven dan een hele ROM.
Er staat niks in het verhaaltje over effect van hele of halve ROM mbt groei.
Ook gedeeltelijke ROM in onderste deel wordt niet genoemd.
Dus,..conclusie is wat mij betreft, gewoon hele ROM blijven doen voor groei totdat er onderzoeksresultaat is wat anders aangeeft. Of doe om en om, hele of korte ROM.
Maar doe het met verstand en beleid.