Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

De schrijver van het artikel wilde vooral ook het verschil in sT tussen bodybuilding bench press en powerlifting bench press laten zien.
Ik kan me herinneren dat ik "vroeger" ook de halter vrij hoog op mijn borst legde...en pas van Leon Smeets te horen kreeg dat het beter was als ik hem lager op mijn borst zou leggen.
"Normaal" gesproken zijn de meeste krachtsporters decline (waarbij de halter laag op de borst komt) sterker dan incline (waarbij de halter hoog op de borst komt), toch?
"Bellybenchen" is helaas bij de IPF niet toegestaan...met mijn respectabele "belly" zou ik daar wel baat bij hebben als het wel mocht ;)

Welke sT van bankdrukken geef jij verder de voorkeur aan?
Er zijn duidelijke verschillen in de Metal Militia en Westside sT...beiden hebben overigens heel sterker benchers.
E.e.a. heb ik overigens uit een HEEL interessant bench press artikel, zeer beslist de moeite waard om te lezen...http://powerliftingacademy.com/the-bench-press-exercise-guide/

Feet Back: Metal Militia Technique (First lie down high on the bench so that your head is hanging off the bench. Unlike in bodybuilding bench, place your feet as far back underneath as you can. Don’t get on your toes; keep the entire sole flat on the floor. This will provide a solid leverage point for arching your back and pressing the bar from).
Feet Front: Westside Barbell Technique (First lie down high on the bench so that your head is hanging off the bench. Place your feet somewhat wide and in front of you. Don’t get on your toes; keep the entire sole flat on the floor).

Touch and Push: Metal Militia Technique (Once the bar is touching the chest wait for the referee’s bench signal. Press the bar up and towards your face by bringing (rotating) the elbows out. Make sure to press the weight up along the same backslash path that you lowered it down. Again, push from the heels and maintain the bridge, this is very important)!
Touch and Push: Westside Barbell Technique (Once the bar is touching the chest wait for the referee’s bench signal. Press the bar up in a straight line by bringing (rotating) the elbows out. Again, push from the heels and maintain the bridge, this is very important)!

Interessant artikel weer hugge;), ik heb echter een vraag met betrekking tot het bankdruk bankje........ zijn hier specifice maten voor............. ik weet dat bij Jules het ene bankje zeg eens 30 cm breed is en het andere 45 cm er zitten verschillen in het ligvlak per bank toch????????????waarschijnlijk dan ook in de lengtes.

gr

Even uit mijn hoofd:
Hoogte: 38-42
Breedte: 28-32
Lengte: minimaal 122

Maar dat kun je ook Google'en natuurlijk. ;)

"The point is, if you look at the training of the strongest people in the world, be it weightlifters, powerlifters, strongmen, whatever,
there’s one universal truth.
They always lift heavy, in terms of percentage of one rep max, they always keep their repetitions low, and they never, ever train to failure".
Hmm vreemd, ik heb toch altijd geleerd van mijn trainers om vooral af te wisselen. Dus niet een jaar lang alleen maar zwaar trainen maar ook een paar weken op reps trainen tussendoor.

Hmm vreemd, ik heb toch altijd geleerd van mijn trainers om vooral af te wisselen. Dus niet een jaar lang alleen maar zwaar trainen maar ook een paar weken op reps trainen tussendoor.

Dat is niet per se nodig, aangezien je ook gewoon zwaar kunt trainen en af en toe een week rust. Besides de meesten hier zullen niet altijd zwaar trainen, maar bijvoorbeeld rond de 80-85% 1RM zitten, met lage herhalingen, waardoor het lijkt dat ze altijd maar zwaar trainen terwijl ze submaximaal bezig zijn ^^

Laatst bewerkt:
Interessant artikel weer hugge;), ik heb echter een vraag met betrekking tot het bankdruk bankje........ zijn hier specifice maten voor............. ik weet dat bij Jules het ene bankje zeg eens 30 cm breed is en het andere 45 cm er zitten verschillen in het ligvlak per bank toch????????????waarschijnlijk dan ook in de lengtes.

gr

Even uit mijn hoofd:
Hoogte: 38-42
Breedte: 28-32

[Link niet meer beschikbaar]

---------- Toegevoegd om 10:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:14 ----------

Even uit mijn hoofd:
Hoogte: 38-42 42-45
Breedte: 28-32 29-32

In het rood zijn de juiste maten.
Ik heb tijd te veel geloof ik... :rolleyes:

---------- Toegevoegd om 10:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:14 ----------

In het rood zijn de juiste maten.
Ik heb tijd te veel geloof ik... :rolleyes:

ok thanks hummer vanavond met de meetlat naar de sportschool. auwaya als het niet klopt dan zaag ik er persoonlijk een stuk vanaf:p

Gvd Frans, ik dacht dat je er echt iets mee ging doen! :D

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.650

gr

Ik zag dat Hummer alreeds geantwoord had...hier dan hoe e.e.a. in het powerliftreglement staat... ik weet niet precies waar Hummer heeft gekeken...de lengte mag maximaal 1.22 bedragen (en dus niet minimaal)...bijna goed Hummer :p

5. Bank
De bank dient van een stevige constructie te zijn voor maximale stabiliteit en dient te vol- doen
aan de volgende afmetingen:
1. Lengte: niet meer dan 1.22 meter, vlak en gelijk.
2. Breedte: 29 - 32 cm.
3. Hoogte: 42 - 45 cm, gemeten vanaf de vloer tot de bovenzijde van de beklede bank, zonder deze in te drukken. De hoogte van de standaards van verstelbare en
niet verstelbare banken dient min. 75 cm en max. 110 cm te zijn, gemeten vanaf de vloer tot de halter in rustpositie.
4. Minimum breedte tussen de U-ijzers (binnenkant) waar de halter op rust: 1.10 meter.
5. De kop van de bank zal 22 cm achter het centrum van de opstaande steunen zijn, met een tolerantie van 5 cm naar beide kanten.

6. aansluitende veiligheidsstandaards moeten gebruikt worden bij alle wedstrijden.

---------- Toegevoegd om 11:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:00 ----------

Dat is niet per se nodig, aangezien je ook gewoon zwaar kunt trainen en af en toe een week rust. Besides de meesten hier zullen niet altijd zwaar trainen, maar bijvoorbeeld rond de 80-85% 1RM zitten, met lage herhalingen, waardoor het lijkt dat ze altijd maar zwaar trainen terwijl ze submaximaal bezig zijn ^^

Helemaal juist & tevens correct ;)

Laatst bewerkt:
Ik zag dat Hummer alreeds geantwoord had...hier dan hoe e.e.a. in het powerliftreglement staat... ik weet niet precies waar Hummer heeft gekeken...de lengte mag maximaal 1.22 bedragen (en dus niet minimaal)...bijna goed Hummer :p

5. Bank
De bank dient van een stevige constructie te zijn voor maximale stabiliteit en dient te vol- doen
aan de volgende afmetingen:
1. Lengte: niet meer dan 1.22 meter, vlak en gelijk.
2. Breedte: 29 - 32 cm.
3. Hoogte: 42 - 45 cm, gemeten vanaf de vloer tot de bovenzijde van de beklede bank, zonder deze in te drukken. De hoogte van de standaards van verstelbare en
niet verstelbare banken dient min. 75 cm en max. 110 cm te zijn, gemeten vanaf de vloer tot de halter in rustpositie.
4. Minimum breedte tussen de U-ijzers (binnenkant) waar de halter op rust: 1.10 meter.
5. De kop van de bank zal 22 cm achter het centrum van de opstaande steunen zijn, met een tolerantie van 5 cm naar beide kanten.

6. aansluitende veiligheidsstandaards moeten gebruikt worden bij alle wedstrijden.

ok

Wijken de NL regels dan af van die van de IPF?!!!

Uit het IPF rulebook:

Bench
Only Bench Racks and Benches from Commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships.
The bench shall conform to the following dimensions:
1. Length - not less than 1.22 m and shall be flat and level.
2. Width - not less than 29 cm and not exceeding 32 cm.
3. Height - not less than 42 cm and not exceeding 45 cm measured from the floor to the top of the padded surface of the bench without it being depressed or compacted. The height of the uprights, which must be adjustable, shall be a minimum of 75 cm to a maximum of 110 cm measured from the floor to the bar rest position.
4. Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m.
5. The head of the bench shall extend 22 cm beyond the center of the uprights with a tolerance of 5 cm either way.
6. Attached safety stands must be used in all events.

• #3.654
Wijken de NL regels dan af van die van de IPF?!!!

Uit het IPF rulebook:

Bench
Only Bench Racks and Benches from Commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships.
The bench shall conform to the following dimensions:
1. Length - not less than 1.22 m and shall be flat and level.
2. Width - not less than 29 cm and not exceeding 32 cm.
3. Height - not less than 42 cm and not exceeding 45 cm measured from the floor to the top of the padded surface of the bench without it being depressed or compacted. The height of the uprights, which must be adjustable, shall be a minimum of 75 cm to a maximum of 110 cm measured from the floor to the bar rest position.
4. Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m.
5. The head of the bench shall extend 22 cm beyond the center of the uprights with a tolerance of 5 cm either way.
6. Attached safety stands must be used in all events.

De NPB staat onder auspiciën van de IPF...en alle IPF regels gelden ook voor de NPB...heel goed dat je me daarop attendeerd! :thumbs:
Ik zal het bestuur erop attenderen...die zullen me ondertussen wel al een zeurpiet vinden...ik stuur namelijk wel vaker een mailtje over het e.e.a. ;)

Ik vermoed dat een vertaalfout in het reglement is geslopen...maar geen reden tot paniek...alle wedstrijdbanken die de NPB op wedstrijden heeft voldoen aan de internationale eisen...we gebruiken als wedstrijdbank meestal die van ER-Equipment...en die voldoen zeker weten...op de NK's BD wordt vaak de wedstrijdbank van Atlas geleend.

Het zou wat zijn dat als je op een wedstrijd een nieuw record gedrukt hebt en dan vervolgens krijgt te horen dat het record niet erken wordt omdat de bank niet aan de juiste afmetingen voldoet :eek:

Ik was al even bang dat ik geen gelijk zou hebben!
Stel je voor... ;)

• #3.657
Ik was al even bang dat ik geen gelijk zou hebben!
Stel je voor... ;)

Ik geef ruiterlijk toe dat IK voorbarig in deze was...mea culpa :o
Ik vertrouw blindelings op de NPB...en zo zie je maar weer dat vertrouwen goed is, maar controle beter ;) (citaat is overigens van Stalin).

Laatst bewerkt:
Ik geef ruiterlijk toe dat IK voorbarig in deze was...mea culpa :o
Het is gewoon dat ik het niet gewend ben om geen gelijk te hebben. ;)

:roflol:

Ik heb nu een gekocht (waardeloos) bankje, en ga er zelf één maken, vandaar dat ik de maten al eens had opgezocht.
Ik lees nogal makkelijk Engels gelukkig. ;)

Laatst bewerkt:
  • #3.659
IK HEB IETS NUTTIGS GEZEGD!!!!! primeur in het log van huggy :P

:roflol: Ach...je doet net alsof ik het niet waardeer als je commentaar in mijn log geeft ;)...by the way...ik zie iets van Rage X staan in je handtekening...heb je het shirt inmiddels, want daar heb ik verder niets meer over gelezen in je log, of heb ik daar iets overzien...laatste status was dat Henk het besteld had, toch?

:roflol: Ach...je doet net alsof ik het niet waardeer als je commentaar in mijn log geeft ;)...by the way...ik zie iets van Rage X staan in je handtekening...heb je het shirt inmiddels, want daar heb ik verder niets meer over gelezen in je log, of heb ik daar iets overzien...laatste status was dat Henk het besteld had, toch?

Hahaha, nee zo bedoelde ik het niet chef, maar idd ik heb nu die rage X, heb een maat 44!

Terug
Naar boven