MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
Vanmorgen getraind bij Haeflandsport in Brunssum:thumbs:

1) 5x5x140kg wide bench press

2) 5x5x120kg close grip bench press

3) 10x70 10x80 10x90 triceps push down

4) 4x8x25kg front plate raise

5) 5x 70 5x80 5x 90 5x90 5x75 barbell row

1)wide benchpress is voor mij een regular grip geworden...ik pak de halter met de ringvinger op de merklijn of zelfs nog breder. (ik voel het bankdrukken dan beter in mijn borstspieren, en de afstand die geduwd moet worden is korter)

2)close grip bench press...is voor mij zo'n beetje op schouderbreedte om problemen met mijn polsen te voorkomen...Jules Bremers stond er bij en had nog wat goede tips voor me...(in de gym waar ik vandaan kwam kreeg je begeleiding als je blond, DD en een wespentaille had...ik hoorde dus niet bij de doelgroep;)) Ik doe overigens smal drukken met de ellebogen uit elkaar net als bij het gewoon banken...ik krijg echt niet fatsoenlijk mijn ellebogen tegen mijn lichaam aangehouden:o Nu staat er in het boek van Frédéric Delavier (Krachttraining een anatomische benadering) te lezen dat als je smal doet banken met de ellebogen naar buiten de nadruk op de triceps zou leggen en met de ellebogen langs het lichaam meer de nadruk legt op binnenkant borstspier en deltaspieren...eerlijk gezegd heb ik hier niet voldoende kennis over...wellicht een van jullie?

3) triceps pushdown...tja...ik weet het...ik ben inconsequent...ik heb ooit verkondigd dat ik geen kabeloefeningen doe...ik leg bij punt 4 uit waarom ik dat wel gedaan heb...alhoewel ik heel eerlijk moet toegeven dat ik erg twijfel over het nut van deze oefening voor mij.

4) front plate raise...omdat ik al bankdrukken en ook smal bankdrukken heb gedaan vind ik nog een extra basisoefening voor mijn triceps en schouders wat veel van het goede...ik doe dan vervolgens nog een isolatieoefening (waarbij de vraag is in hoeverre isolatieoefeningen daadwerkelijk isoleren want spieren werken altijd in "concert"). De naam accentoefening is volgens mij toepasselijker dan isolotieoefening (je legt immers het accent op een bepaalde spiergroep door deze harder te laten werken) en put deze verder uit nadat het basiswerk is gedaan. Deze accentoefeningen doe ik een hoger tempo en met meer herhalingen dan het basiswerk.

5) barbell row...ook hier had Jules Bremers weer goede tips...ik ben namelijk tegen cheaten en probeer altijd vrij strikt een oefening uit te voeren...hij kwam met de tip om dan je voorhoofd ergens op te leggen en dan te rowen...zo kun je cheaten voorkomen...ik vond het best wel een goede tip:thumbs:

Lat but not least kwam Jules nog met het idee om met een soort miniatuuruitgave van de stones of strenght (een stenen kogel van zo'n 35kg) een soort hammercurl te doen...pffffffffffffff....dit viel effies tegen.....je moet al moeite doen om dat geval niet uit je handen te laten vallen...ik meen dat ik met pijn en moeite zo'n 6 reps er mee kreeg...tis echt wennen. Al met al heeft lazy huggybear zich toch wel weer moe gemaakt;)

Zondag dan meehelpen bij de wedstrijd: De Sterkste Limburger, waar alleen krachtsporters uit Limburg aan meedoen...zeker de moeite waard om te komen kijken!

Sterkste Limburger
Brunssum - zondag 15 februari 2009
Op zondag 15 februari wordt in Brunssum de Sterkste Limburger georganiseerd. De organisatie van de wedstrijd is in handen van Jules Bremers, eigenaar van sportcentrum Haeflandsport. De wedstrijd is alleen voor inwoners van de provincie Limburg.
De wedstrijd zal bestaan uit de volgende onderdelen:
1) Boomstam tillen (IFSA size log press)
(maximaal gewicht - drie beurten)
2) Medley
(Timberwalk, 2 keer 110 kg 20 meter, duckwalk, 160 kg 20 meter, yoke race 280 kg 20 meter)
3) One handed 50 kg Thomas Inch (60 mm handle) dumbbell press op herhalingen
(tijdslimiet 60 seconden, twee handen cleanen mag, press mag links of rechts afgewisseld
worden)
4) Medley
(Sled pull, 300 kg 20 meter, laden 65 kg vat, 90 kg vat en 110 kg as)
5) Stones of strength (90-100-120-140-160 kg, hoogte 145-125 cm)

Voor inlichtingen voor de Sterkste Man van Limburg kun je contact opnemen met Jules Bremers, te bereiken per telefoon op 06-26047490 of per e-mail: jbremers@hotmail.com.

Locatie: Euregiobazaar, de zwarte markt in Brunssum ( Boschstraat 23)

Stay strong, keep lifting!

Ziet er weer uit als een lekkere training Rene, hopelijk gaat die verrekt irritante schouder/elleboog blessure nou snel weg bij mij, kan ik ook weer aan de slag ^^

Ziet er weer uit als een lekkere training Rene, hopelijk gaat die verrekt irritante schouder/elleboog blessure nou snel weg bij mij, kan ik ook weer aan de slag ^^

Hoi TGA,

Beterschap met je blessure...doe gewoon rustig aan en gun je lichaam de kans om te herstellen...dan komt het wel goed. En als je weer begint rustig opbouwen! Enne suc6 met je examens!

Stay strong, keep lifting.

Ellebogen naar binnen = Meer triceps.

Hey Rene, ik heb dat boek ook en volgens mij is het gewoon een fout. (overigens een super boek hoor)
Elbows in = triceps! Elbows out is meer nadruk op borst.

Grtzzz Jules

Hey Rene, ik heb dat boek ook en volgens mij is het gewoon een fout. (overigens een super boek hoor)
Elbows in = triceps! Elbows out is meer nadruk op borst.

Grtzzz Jules

Hoi Jules,

Het is idd een goed boek:thumbs:...de oefeningen worden er uistekend in beschreven en de illustraties laten zien welke spiergroepen er aan bod komen. Het zal dan wel een drukfout zijn.

Zie je zondag.

Blauwe maandag

Maandagmorgen 05:30 ging de wekker…nog wat lazy en effies op de snoozefunctie gedrukt…maandagmorgen 05:45 gaat weer de wekker…nog altijd lazy èn nog maar eens op de snoozefunctie gedrukt…maandagmorgen 06:00…zucht lazy huggybear moet nu echt uit zijn hol anders komt ie te laat op zijn werk. Het was al te laat om met de fiets naar het werk te gaan…dus maar lazy (zonder slecht geweten) achter het stuur van de auto gekropen.

Pff…had de hele dag wat moeite om op gang te komen…om 09:00 een keuring bij de bedrijfsarts. Ik bleek een man van 40 jaar oud te zijn…185cm groot en zo’n 140kg zwaar…tot zover niets nieuws onder de zon ;)…dan de test of er „verborgen gebreken“ waren…bloeddruk 140/75 (redelijk)…cholestorol 4.0 (prima) en suiker 5.0 (goed). BMI bleek 42 te zijn en vetgehalte zo’n 30% :o. Buikomvang 125 cm en borstomvang 140cm (pfff…viel me nog mee dat mijn borstomvang groter is dan mijn buikomvang ;)). Conditietest…fietsen op een of ander zielig hometrainertje…het ding kraakte al toen ik ernaar keek…de hartslag ging tijdens het fietsen niet echt spectaculair omhoog en dat bleek dus goed te zijn…dan een krachttest…de arts die overtuigd vegetariër is en waarschijnlijk zo’n 70kg lichter dan mij was pakte me bij mijn polsen en ik moest dan „proberen“ om mijn armen omhoog te duwen…ik weet het, het was gemeen, ik had hem moeten waarschuwen dat ik aan krachtsport doe…hij had me stevig bij mijn polsen vast en toen ik mijn armen omhoog deed, hing hij er zowat als een vaatdoek aan :D…conclusie: stevig overgewicht, maar verder een goede gezondheid!

Dan het trainen bij Leon Smeets in Spaubeek…we trainen bij Leon in de garage (die best wel vrij groot is) met een groepje van 3 tot maximaal 5 man…ik kom er gemiddeld 1x per 2 weken…hij heeft 2 drukbanken, 3 olympische halters en genoeg halterschijven variërend van 1,25kg tot 50kg. Een betere begeleiding dan bij hem is eigenlijk nauwelijks mogelijk…het is eigenlijk verkrijgbaar met een soort personal trainer…hij houdt je kritisch in de gaten en heeft altijd goede adviezen:thumbs:. Sinds ik bij hem train (augustus 2007) ben ik serieus vooruit gegaan. Maar gisteren had ik helaas mijn dag niet…het was echt een blauwe maandag: Warming up met de lege halter vervolgens 8x70 8x100 5x130 en toen was de bedoeling om 3x3x160 te drukken…pff…de 3e rep ging echt alleen maar met hulp van Leon waarbij hij harder moest werken dan ik…ik had echt pudding in mijn armen…heb het idee dat ik toch een ietsiepietsie overtraind ben…ik heb na de wedstrijd bij Atlas geen timeout genomen en gewoon pittig doorgetraind (tja…hoe dom kun je zijn?) Toen maar een poging tot smal bankdrukken gedaan…en eens met de armen langs mijn lichaam i.p.v. de ellebogen van mijn lichaam af (ik merkte overigens wel dat die stand van mijn ellebogen tegen het lichaam een pijnlijke spanning op mijn schouders veroorzaakte) drukte met een vrij licht gewicht (100kg) en kreeg last van pijnscheuten in mijn linkerschouder…dus acuut gestopt…zucht…tjonge wat kan het soms tegen zitten…nog maar een beetje gaan rowen…pff…had Leon zonder dat ik het wist soms een halter van lood aangeschaft?…ik schaam me om het te schrijven 4 setjes van 8 reps met 60kg…dit was dus echt een zg. blauwe maandag…pff…de volgende maandag toch maar weer meteen uit mijn bed springen als de wekker gaat;)

Stay strong, keep lifting.

Laatst bewerkt:
Altijd goed zo een uitgebreid log!
Als Leon Smeets zo een goede begeleider is heb ik er alle vertrouwen in dat je je doelen dit jaar zal halen!

Wat is zo een beetje je weekschema? Maandagen zijn meestal slechte dagen hoor ik..
Wanneer is je next BP training?

Altijd goed zo een uitgebreid log!
Als Leon Smeets zo een goede begeleider is heb ik er alle vertrouwen in dat je je doelen dit jaar zal halen!

Wat is zo een beetje je weekschema? Maandagen zijn meestal slechte dagen hoor ik..
Wanneer is je next BP training?

Hoi Champ!

Leon Smeets is voormalig topsportcoördinator van de NPB en er komen regelmatig jongens van heinde en verre om bij hem te trainen (b.v. de " mannen uit Arnhem", Ylke, Rinaldo en Wim wiens log ook op DBB te lezen is).
Hij neemt zich alle tijd en moeite voor iedereen die serieus powerlift gericht wil trainen.

Vrijdag ga ik pas weer trainen...ik train tweemaal de week...heb eens drie keer per week gebankdrukt, maar dat werkt niet zo voor mij...ik herstel dan niet of nauwelijks...één keer per week banken is voor mij voldoende voor vormbehoud en die tweede keer is dan bedoeld om uiteindelijk progressie te boeken. Eén keer per week doe ik een zware training (3x3) en de tweede training is dan een medium training (5x5). Ik werk met submaximale gewichten (70-90% van mijn 1 RM) en doe ontzettend weinig assistance :o...less is more...in mijn geval althans.

Laatst bewerkt:
Geen wonder, dat zou ik ook gehad hebben na die eerdere geforceerdse 1RM poging "met-de-arts-lift".
De tank was toen gewoon al weer leeg, je hebt je gewoon bij voorbaat te veel uitgesloofd, geef het nou maar toe. ;)

Harpep je hebt warempel gelijk, dat zal het idd geweest zijn :roflol:

Het was overigens best wel een grappige situatie..als je als dikkerd bij een arts komt, dan zie je die "alles-zeggende-blik" die een en al vooroordeel uitstraald...hij was geloof ik echt teleurgesteld dat er behalve op mijn overgewicht verder niets op mijn gezondheid was aan te merken;)

Hoi Champ!

Leon Smeets is voormalig topsportcoördinator van de NPB en er komen regelmatig jongens van heinde en verre om bij hem te trainen (b.v. de " mannen uit Alkmaar", Ylke, Rinaldo en Wim wiens log ook op DBB te lezen is).
Hij neemt zich alle tijd en moeite voor iedereen die serieus powerlift gericht wil trainen.

Vrijdag ga ik pas weer trainen...ik train tweemaal de week...heb eens drie keer per week gebankdrukt, maar dat werkt niet zo voor mij...ik herstel dan niet of nauwelijks...één keer per week banken is voor mij voldoende voor vormbehoud en die tweede keer is dan bedoeld om uiteindelijk progressie te boeken. Eén keer per week doe ik een zware training (3x3) en de tweede training is dan een medium training (5x5). Ik werk met submaximale gewichten (70-90% van mijn 1 RM) en doe ontzettend weinig assistance :o...less is more...in mijn geval althans.

Je bent net een reclamebord haha..

Als maandag een zwakke dag is, is het dan misschien een beter idee je trainingsdag aan te passen?

Je wilt nu weer opbouwen en traint nu dus 2x per week begrijp ik? wanneer is je 2e keer ben erg benieuwd naar jullie manier van trainen en lees het graag.

Hoi Champ!

Leon Smeets is voormalig topsportcoördinator van de NPB en er komen regelmatig jongens van heinde en verre om bij hem te trainen (b.v. de " mannen uit Alkmaar", Ylke, Rinaldo en Wim wiens log ook op DBB te lezen is).

Hoi Rene,
De mannen uit Arnhem! :p en niet Alkmaar!

Pr

Rene ik heb me ook maar eens geregistreerd. Gefeliciteerd met de 205:thumbs:. Die 210 zit er zeker in. Wellicht meer... We moeten alleen nog een manier vinden om je 'ns kwaad :fire:te maken zoals Rinaldo. Ik zie je wel weer bij Leon.

Groet Danny

Laatst bewerkt:
Rene ik heb me ook maar eens geregistreerd. Gefeliciteerd met de 205:thumbs:. Die 210 zit er zeker in. Wellicht meer... We moeten alleen nog een manier vinden om je 'ns kwaad :fire:te maken zoals Rinaldo. Ik zie je wel weer bij Leon.

Groet Danny

Hoi Danny!

Leuk dat je ook op dit forum zit!
Jij ook gefeliciteerd met je mooie 2e plek in Geldrop bij de 400 punten powerlifting wedstrijd:thumbs:
Zie je zeker weer bij Leon!

Maximize your strenghts and minimize your weakness.

Op internet kwam ik een artikel tegen over bankdrukken (Bench Press Blastoff, Part 1), dat ik best wel de moeite waard vond en ik heb me vervolgens gewaagd aan een beknopte samenvatting.

Zo staat er o.a. het volgende te lezen: Omdat mensen verschillen in postuur en lengte, en iedereen sterke en zwakke punten heeft zal de ideale grip breedte en de positie van de armen bij het bankdrukken van persoon tot persoon sterk variëren.

Long arms - elbows out, wider grip/Short arms - elbows in, closer grip.

Weak pecs - elbows in, closer grip/Strong pecs – elbows out, wider grip.

Weak delts - elbows out, wide grip/Strong delts - elbows in, closer grip.

Weak triceps - elbows out, wider grip/Strong triceps - elbows in, closer grip.

Bij mij klopt het…ik heb lange armen en sterke borstspieren en druk het beste met een brede greep met de ellebogen uit elkaar…klopt het bij jullie ook?

Verder stond er te lezen dat bankdrukken uiteraard centraal zou moeten staan in je training als je beter in bankdrukken wilt worden…maximaal 2x per week een workout met een “zwaardere” en een “lichtere” training, waarbij je korte, zware reps doet waardoor de spieren gedwongen worden om heel efficiënt te werken (low reps = high strenght).

Assistance dient er vooral op gericht te zijn om je triceps en schouders sterker te maken, omdat deze spiergroepen ertoe bijdragen om sterker in het bankdrukken te worden. Laat machines links liggen en kies voor het trainen met vrije gewichten! Uitstekende tricepsoefeningen zijn b.v. close grip bench press, triceps extensions, JM press en french press (skull cruchers).

Je schouders worden vooral van presses sterker! Overhead press (military press, push press, loglift, shoulder dumbbell press) en doe daarbij ook nog (front) raises (met een barbell, dumbbell of plate) om de voorkant van je schouders te isoleren.

At last but not at least…je lats! Bankdrukken doe je “horizontaal”, waarom doen dan zoveel mensen die sterker willen worden in het bankdrukken hun rug “verticaal” trainen door b.v. hoofdzakelijk pulldowns te doen? De beste rugoefening als tegengestelde oefening van het bankdrukken is de barbell- of dumbbellrow…dus rowen, rowen en nog eens rowen!!!

kan kloppen, maar mijn mening zou sneller zijn dat als je een zwakke borst tricpes of schouder hebt je jezelf concentreerd om deze sterker te maken! en goede bankdrukker wil tenslotte een evenwichtig lichaam hebben.

Door de ellebogen naar buiten te houden heb je een grotere hefboom voor je borstspier, maar tevens ook een gevoeligere positie voor je gewricht en banden.
Ondanks zwakke delen, zou ik altijd me ellebogen licht naar binnen houden voor minder risico!

Daar komt bij dat je dan op een wedstrijd jezelf max kan geven, want als een gewicht dan niet lukt en het is je laatste beurt, kan je tijdens je beurt de ellebogen iets naar buiten doen.

over het stukje van rug.. ben ik het helemaal eens.. toch zijn er veel mensen die zullen zeggen dat Bend over rows meer dikte in de rug maken en brede latpulls meer wijdte in de rug maken. wie wil er nou geen mooie V-vorm

maar is maar een mening ;)

kan kloppen, maar mijn mening zou sneller zijn dat als je een zwakke borst tricpes of schouder hebt je jezelf concentreerd om deze sterker te maken! en goede bankdrukker wil tenslotte een evenwichtig lichaam hebben.
Over het stukje van rug.. ben ik het helemaal eens.. toch zijn er veel mensen die zullen zeggen dat Bend over rows meer dikte in de rug maken en brede latpulls meer wijdte in de rug maken. wie wil er nou geen mooie V-vorm
maar is maar een mening ;)

Hoi Champ,

Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat het beter is als je een evenwichtig lichaam hebt...maar ik ken niemand waar bij alles tot in perfectie evenwichtig is, uitgezonderd wellicht diverse Mr. Olympia's;)
Ik denk dat e.e.a. ook genetisch is bepaald en uiteraard zul je met keihard trainen ook je zwakke punten sterker kunnen èn zelfs moeten maken, als je beter in bankdrukken wilt worden. Maar iedereen heeft oefeningen waar hij of zij beter en minder goed in is...zo is de ene powerlifter goed in KB en is bij de ander de DL het sterkste onderdeel en bij weer een ander het BD.

Pulldowns zijn naar mijn mening overigens maar een slap aftreksel van chin ups / pull ups...het is werken met een machine die een oefening makkelijker maar niet effectiever voor je maakt. Enne...wat die V-vorm betreft...ik heb geen V-vorm en ook geen sixpack, maar ben desondanks een echte tripple X hoor;)

Terug
Naar boven