AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
Mooi log, ik ga 'm ook volgen. Ook bedankt voor alle informatie die je opzoekt, hebben anderen ook veel aan (waaronder ik!). Veel succes met de wedstrijden.

Je kan "Stay strong, keep lifting!" in je handtekening zetten, scheelt ook weer typen. Ik vind het een goede aanmoediging, ik zal bij die 10% horen ;).

Hoi Neanak,

Thnx voor je positief berichtje!
Kritiek geven mag, maar een schouderklopje op zijn tijd is niets mis mee;)

Ik ben verder niet alwetend en mijn bijdragen aan dit forum zijn zeker niet zaligmakend, maar het is fijn om te horen als er iemand zo nu en dan wat mee kan!:)

Extra voor jou...hier komt ie dan...STAY STRONG, KEEP LIFTING!;)

Boost your Bench

Ik heb het niet zo met carnaval...dus heb ik maar eens een samenvatting gemaakt van de tips die je regelmatig tegenkomt en die je kunnen helpen om sterker te worden in het bankdrukken.

1) Bench press comes first & warm up correctly.
Als je bankdrukken op je programma hebt staan ga dan niet eerst military press of triceps extensions doen…voor optimaal resultaat moet bankdrukken de eerste oefening voor je upperbody zijn! Warm up means just that!…doe niet te veel sets en reps voordat je aan je werksetjes begint.

2) Body contact position.
Hou je hoofd, schouders en billen gedurende het bankdrukken in contact met de bank en je voeten stevig plat op de grond. Het loskomen van je billen kan ernstige onderrugblessures veroorzaken en het loskomen van je hoofd kan leiden tot nekklachten en zorgt voor ongewenst krachtverlies.

3) Squeeze your shoulderblades together.
Als je met het grootste gedeelte van je schouderbladen naast de bank ligt, heb je geen stabiele basis. De bank wordt echt niet breder, maar je kan wel veranderen hoe je op de bank ligt. Door het samenknijpen van je schouderbladen kom je met een groter oppervlak van je lichaam op de bank te liggen en krijg je dus een stabiele basis om mee te drukken. Tevens verkort deze techniek de afstand van de borst tot gestrekte armen.

4) Use a correct grip & squeeze the bar.
Voor je eigen veiligheid! Zorg dat je altijd de duim om en niet onder de halter hebt…op you tube staan “leuke” filmpjes wat er kan gebeuren als je een “false” grip gebruikt.
Knijp vervolgens in de halter, alsof je hem wilt over breken, het activeert je triceps en houdt de spanning vast. Probeer verder ook eens een wijdere greep (wide grip) want hoe breder je kunt pakken, hoe korter de weg is naar je borst en weer omhoog!

5) Learn how to breath.
Lucht is kracht! Als je de halter vastpakt adem je diep in en houdt de adem (en daarmee de spanning) vast…je laat de halter gecontroleerd zakken en ademt pas uit als je de halter weer omhoog duwt, niet alles in een keer, maar blijf de gehele weg omhoog uitademen.

6) Use assistance exercises.
Train de spieren die van cruciaal belang zijn bij het bankdrukken en laat hierbij machines zoveel mogelijk links liggen. Train met vrije gewichten…het is makkelijker om te trainen met machines, maar niet effectiever!
Als je sterker word in je triceps dan vertaalt zich dat ook in meer kilo’s op de bank! Geschikte assistance voor je triceps zijn o.a. close grip bench press, triceps extensions (french press, skullcrushers) en JM press.
Voor je schouders zijn overhead press (military press, push press of dumbbell press) geschikt en doe daarnaast ook nog (front) raises (met een plate, barbell of dumbbell).
Dan je rug…bankdrukken doe je “horizontaal”. Wees consequent en maak je er niet makkelijk vanaf met latt pulldowns. Train dan ook de “horizontale” en “tegengestelde” rugoefening…m.a.w. de bent over barbell row (of dumbbell row) ga dus rowen, rowen en nog eens rowen!
Dan de brachialis (is een spier aan de buitenkant van de biceps). Deze werkt als een stabilisator bij het buigen van je armen en ondersteunt dus de armbeweging aan de elleboog. Met hammer curls train je deze spier optimaal.
Last but not least…je benen...leer bij bankdrukken gebruik te maken van de kracht van je benen. Druk je voeten als het ware door de vloer (over de juiste voetpositie kom ik later nog wel eens terug). Er is geen betere oefening voor je benen dan kniebuigen, waarbij ook nog eens op een natuurlijke manier testosteron vrijkomt, hetgeen voor een algehele krachttoename zal zorgen!

7) Push slightly backwards.
Druk lichtjes achteruit…in eerste instantie stond hier de tip om vanuit je borst recht omhoog te duwen - de redenatie die hier achterzit is dat de kortste weg tussen twee punten altijd een rechte lijn is. Dat een rechte lijn korter is weegt in 99% van de gevallen echter totaal niet op tegen het feit dat pecs, delts en triceps effIciënter samen werken als je vanaf je onderborst (dus niet de midden- of bovenborst) eerst richting je gezicht en dan weer meer recht omhoog drukt, de zg. J-CURVE! Kijk overigens niet naar de halter, maar kijk naar waar de halter heen moet.
Focus je hierbij op een vast punt op het plafond.Snelheid is hierbij uiteraard ook belangrijk…hoe explosiever je de halter omhoog kunt drukken, des te beter…maar verlies niet de controle over de halter.
Laat deze niet bij het omlaag gaan op je borst stuiteren (“bouncen”).

8) Train hard, but don’t overtrain!
Train met submaximale gewichten (75-90% van je 1 RM, setjes met 3-5 reps). Het trainen in deze zone verhoogt je maximaal kracht optimaal zonder het nemen van risico’s.
Trainen met maximaal gewichten doe je slechts periodiek om te testen. Het zou echt een blunder zijn als je iedere training gaat pieken. Je raakt overtraind en het is vragen om blessures. Besteed maximaal één workout per week aan heavy triples (3 tot 5 sets met 3 reps) en doe 72 uur later een lichtere workout (b.v. 5 sets met 5 reps).
Neem verder tussen de werksets door ruim je rust…(minimaal 3 en maximaal 5 minuten) anders lukt het je waarschijnlijk niet om je workout succesvol af te maken!

9) Eat big & get plenty of rest and sleep.
Je zult niet sterker worden als je niet op het juiste tijdstip in de juiste hoeveelheid èn vooral de juiste voeding binnen krijgt…stel je eiwitten/koolhydraten/vetten inname af op jouw lichaam en doelstellingen! Dan een heel korte inleiding over spierhypertrofie(hyper= bovenmatig en trofie= groei): Als spieren zich aanspannen onder weerstand (tijdens het trainen) word er afbreking van de spierproteïnen gestimuleerd en vormen zich heel kleine scheurtjes in de spiervezels en bindweefsel. Tijdens de RUSTperiode tussen de oefensessies worden er nieuwe proteïnen aangemaakt, het bindweefsel herstelt zich, de spiervezels worden langer en de spier groeit in omvang en kracht…Je spieren groeien dus niet in de sportschool, maar thuis tijdens je rust!!! 5 dagen per week intensief in een krachthonk hou je als natural nooit vol! Vergeet niet dat spieren minimaal 48 en soms wel 72 uur nodig hebben om te herstellen. Het zal verder beslist betuttelend klinken…maar probeer ook nog iedere dag 8 uur te slapen.

10) Motivation!
In de (top)sport blijkt het niet alleen te gaan om fysieke kracht en conditie. Mentale factoren spelen een belangrijke rol en geven vaak zelfs de doorslag voor winst of verlies. Leer om te gaan met wedstrijdspanning, concentratie- en motivatieverlies.
Verbreed je horizon en wees geen arrogante betweter.
Leer van je eigen fouten (en die van anderen) en stoot je geen twee keer aan dezelfde steen! Durf in jezelf te geloven!

Laatst bewerkt:
J-curve & Leg drive

Vandaag getraind bij Haeflandsport van Jules Bremers.

Flat bench press*: 15x20 (lege halter), 2x8x70, 5x100, 3x130 en vervolgens 8x3x150.
Close grip bench press: 4x8x100.
Barbell front raise: 8x20, 2x8x25, 8x30.
Pendlay (barbell)row (wide grip):6x8x50.

* Ik had in een artikel over Scott Mendelsson gelezen dat hij een workout per week aan heavy triples besteed, waarin hij dan met zo’n 85% 1RM tussen de 5 en 8 sets maakt.
Nu is 85% 1RM voor mij natuurlijk een ander gewicht dan dat van Mendelsson, maar het ging best wel vrij lekker (ruime pauzes 3-5 minuten), Scott adviseerd 5-7 minuten, maar je hebt ook met openings- en sluitingstijden van een sportschool te doen ;)

Nu heb ik laatst een artikeltje met 10 punten geschreven die je eventueel kunnen helpen om beter in het bankdrukken te worden.
Ik wil hier graag op terug komen.
Bij punt 7 staat vermeld dat de kortste afstand tussen twee punten een rechte lijn is…MAAR, nu heb ik enkele “experts” geraadpleegd, omdat ik toch wel door enige twijfel hierover werd geplaagd??? Het blijkt namelijk dat de optimale bewegingsbaan in meer of mindere mate een soort boog-beweging van je onderborst richting gezicht en dan weer meer recht omhoog is. Deze wordt ook wel (van beneden naar boven gezien) de “J-curve” genoemd. Dat de rechte lijn inderdaad iets korter is, weegt in 99% van de gevallen TOTAAL niet op tegen het gunstige biomechanische verloop van de beweging bij de j-curve. De coördinatie en efficiëntie van de manier waarop pecs, delts en triceps samenwerken is VEEL beter (uitleg met dank aan Harpep). Als je de halter de weg van de minste weerstand laat volgen, dan ontstaat deze j-curve overigens meestal automatisch. Ieder voordeel heeft natuurlijk ook weer zijn nadeel…als de lifter de controle over de halter verliest en de halter dus daadwerkelijk “over the face” vliegt kan dit leiden tot (levens)gevaarlijke situaties:eek:.

Dan legdrive…ofwel het “duwen” met je benen…we zien grofweg eigenlijk drie verschillende manieren…1. bankdrukken met opgetrokken benen, 2. met de benen onder het lichaam geplaatst en 3. de benen voor het lichaam geplaatst.
Punt 1 valt voor een wedstrijdbankdrukker buiten beschouwing…de voeten moeten immers contact met de grond hebben. Punt 2…diverse coaches bevelen deze techniek aan.
Door je voeten als het ware richting je hoofd te duwen, bouw je de spanning op je lichaam op en maak je een stevige “arch”.
Andere coaches beweren echter dat je de voeten juist voor de bank (in een wijde positie) moet plaatsen om optimaal gebruik te kunnen maken van de kracht uit je benen. Wat voor de een werkt, hoeft uiteraard niet voor de ander te werken, maar hoe drukken jullie nu op dit forum? Voeten onder je lichaam, voeten voor je lichaam, en zou je wellicht ook nader willen toeleggen waarom je dat doet?Thnx.

Laatst bewerkt:
Vandaag getraind bij Haeflandsport van Jules Bremers.

Flat bench press*: 15x20 (lege halter), 2x8x70, 5x100, 3x130 en vervolgens 8x3x150.
Close grip bench press: 8x4x100.
Barbell front raise: 8x20, 2x8x25, 8x30.
Pendlay (barbell)row (wide grip):6x8x50.

]

Ja lekker hoor die 8x3x150!! maar dat betekend dat je kracht over hebt, zou je dan niet volgende week die 155 3x3 pakken ofzo?

Waarom doe je de closegrip ineens 4 reps?

Als die 8x25 barbell frontraise lekker ging, waarom dan 2 sets en niet meteen die 30 gepakt?

geen commentaar hoor.. gewoon vragen:D

Ja lekker hoor die 8x3x150!! maar dat betekend dat je kracht over hebt, zou je dan niet volgende week die 155 3x3 pakken ofzo?

Waarom doe je de closegrip ineens 4 reps?

Als die 8x25 barbell frontraise lekker ging, waarom dan 2 sets en niet meteen die 30 gepakt?

geen commentaar hoor.. gewoon vragen:D

Hoi Champ,

Sorry, ik had een foutje geschreven bij close grip, en dat inmiddels hersteld...het moest 4x8 zijn:o
En wat die 8x3x150 betreft heb je gelijk...volgende week weer wat zwaarder...ik wilde gewoon eens effies kijken hoe dat "aanvoelde".
Front raise, ook daar heb je gelijk...volgende keer beter;)

Blijf me goed in de gaten houden;)...daar leer ik alleen maar van!

Laatst bewerkt:
haha... ik kan niets anders zeggen dan : TOP!
4x8 is goeie! en de rest ook :thumbs:

Floor presses

Zijn er onder de forumleden wellicht enkele krachtpatsers die ervaring hebben met floor presses (bankdrukken op de grond) met dumbbells of barbell en/of ervaring hebben in het bankdrukken met kettingen of banden? Wellicht dat je ook nader wilt toelichten welk nut deze oefeningen voor jou persoonlijk hebben/hadden en wil je eventueel ook nog wat kwijt over de uitvoering van de diverse oefeningen? Thnx!

leuk en informatief log!

Succes nog kerel!

Zijn er onder de forumleden wellicht enkele krachtpatsers die ervaring hebben met floor presses (bankdrukken op de grond) met dumbbells of barbell en/of ervaring hebben in het bankdrukken met kettingen of banden? Wellicht dat je ook nader wilt toelichten welk nut deze oefeningen voor jou persoonlijk hebben/hadden en wil je eventueel ook nog wat kwijt over de uitvoering van de diverse oefeningen? Thnx!

Kettingen?
als je de barbell op je borst laat zakken, zal je altijd een klein verend effect hebben als je de spanning op je spieren laat.. als je met een shirt aan bankt heb je een verhoogt verend effect onderin de beweging.
daardoor zal iedereen die een nieuw pr bankt vaak wel de eerste 10cm omhoog kunnen komen.

Als ik SQ met snelheid dat ik altijd deed voordat ik gelanceerd werd hehe
dan door het afremmen zal de barbell veren en lichtomhoog komen, als jij precies op dat moment ook omhoog komt helpt die vering je start.

zoals je weet is een bewegend object makkelijker te bewegen dan een stilstaand object.. met andere woorden die vering is best wel handig.

terug op de bankdruk.
je hebt onderin dus niet max kracht nodig, met kettingen wordt het steeds zwaarder waardoor je je niet focust op je start, maar op je lockout, of zelfs je overgangs punt waar je een dood punt kan hebben.

ik gebruik chains omdat mijn kracht dynamischer te maken..
zoals ik het zeg slaat het nergens op, maar ik kan het niet anders uitleggen..

Gaat lekker Rene! lekker veel info in dit log, keep it coming!

Kettingen?
terug op de bankdruk.
je hebt onderin dus niet max kracht nodig, met kettingen wordt het steeds zwaarder waardoor je je niet focust op je start, maar op je lockout, of zelfs je overgangs punt waar je een dood punt kan hebben.

ik gebruik chains omdat mijn kracht dynamischer te maken..
zoals ik het zeg slaat het nergens op, maar ik kan het niet anders uitleggen..

Thnx Champ voor je antwoord!
Heb je een adres in NL waar je die kettingen gekregen hebt?

Gaat lekker Rene! lekker veel info in dit log, keep it coming!

Hé Kerel,

Hoe gaat het met je blessure en je examens?

Wat die info betreft...niemand is alwetend...en op dit forum zijn mensen die veel verstand van zaken hebben...door die kennis te bundelen hebben we er allemaal wat aan!

Hey Rene,

Kheb een berg kettingen liggen bij mijn pa, eens kijken of we daar wat me maken kunnen zodat je bij mij ermee kunt trainen.
Grtzz

Hoi Jules,

Ik had je opmerking wat laat gelezen:o

Het zou natuurlijk geweldig zijn als we daarmee bij jou eventueel eens mee aan de slag zouden kunnen:thumbs:

Ik heb er verder nog geen ervaring mee, maar uit wat ik van anderen begrepen heb, heeft het zo zijn voordelen (zie de uitleg van Champ).

Voor de lezers hier op dit forum...waar vind je nog een sportschool waar je als hardcore krachtsporter terecht kunt, een sportschoolhouder die ook nog eens alle moeite voor je doet èn zelf succesvol actief is in de krachtsportwereld?

Zie www.haefland-sport.nl en zie log van JBremers Strongmanlog hier op DBB!

Hé Kerel,

Hoe gaat het met je blessure en je examens?

Wat die info betreft...niemand is alwetend...en op dit forum zijn mensen die veel verstand van zaken hebben...door die kennis te bundelen hebben we er allemaal wat aan!

Met die blessure is het prima, maar het lijkt hier wel een ruilbeurs, ben ik van het ene af rol ik vrolijk door in het volgende -.- Maar mijn examens zijn prima verlopen gemiddeld ruim boven de 90% :)

Met die blessure is het prima, maar het lijkt hier wel een ruilbeurs, ben ik van het ene af rol ik vrolijk door in het volgende -.- Maar mijn examens zijn prima verlopen gemiddeld ruim boven de 90% :)

Kijk je wel uit dat je niet teveel hooi op de vork neemt?
Je studie is momenteel het belangrijkste!
Fijn om te horen dat je het zo goed doet en wat trainen betreft...gewoon effies rustig aan doen, en na je examens weer geleidelijk aan opbouwen...dan komt het wel goed...:thumbs:

Floor press is een beest voor je triceps en helpt bij het doorbreken van plateaus zo'n 10cm boven de borst.

Uit (eerder) eigen werk mbt bands:

* Bands kunnen, afhankelijk van hoe je ze gebruikt een extra belasting veroorzaken voor CNS en pezen/gewrichten. Zinvol en gematigd gebruik is een vereiste.
* Alhoewel bands een leuke/goede aanvulling kan zijn voor je reguliere training, is het absoluut geen wondermiddel.
De geschiedenis heeft uitgewezen dat getalenteerde lieden er ook wel komen zonder, maar in een gegeven situatie kan het net dat beetje extra bieden om bepaalde plateau's te doorbreken.

* Het is dus een additief iets, wat je dient te gebruiken om bepaalde aspecten van je training extra aandacht te geven en het moet geen hoofdmoot van de training worden.

Er is een wezenlijk verschil tussen 'against bands' en 'with help of band's (ook wel reverse bands of lightening methode genoemt)

Wat beide methoden in ieder geval gemeen hebben is dat ze - bij de meeste compounds - een extra overload bewerkstelligen tijdens het laatste deel van het bewegingstraject. (accomodating resistance). Over het algemeen het deel waar je ook het sterkst bent tijdens de oefening.

Het verschil tussen "against" en "with (help of)" bands is het tensie verloop.
Bij against bands staat er eigenlijk voortdurend een neerwaartse tensie op de baar, weliswaar minder, maar dus ook onderin de beweging.
With bands wordt niet voor niets door loui ook wel de lightening methode genoemd, omdat de druk op de baar juist sterk wordt verminderd onderin de lift, doordat de banden dit ten dele opheffen.

"Against bands" proberen jou+baar voortdurend de grond in te trekken, dus je moet in alle posities vechten om de baar in bedwang en beweging te houden. Bovendien moet je bij het zakken de baar extra afremmen (decceleratie om te voorkomen dat je 'verpletterd' wordt ) om vervolgens weer extra snel de eccentrische beweging om te zetten in een concentrische (reversal strength)
Aan de ene kant is dit HEEL effectief om explosiviteit en acceleratievermogen te ontwikkelen in een bepaalde lift. (vandaar dat deze methode ook doorgaans alleen bij dynamic effort wordt gedaan).
Aan de andere kant is dit zeer belastend voor spieren, skelet en zenuwstelsel en moet dus afwisselend worden toegepast met gewoon straight weigt sets.

"with bands" doet weinig tot niets voor de "bottom to midpoint" van de lift, omdat ze daar de belasting voor een heel groot deel natuurlijk opheffen.
Hierdoor kun je wel aanzienlijk meer gewicht gebruiken, waardoor je het bovenste deel t/m de lockout extra zwaar kunt belasten. (hou je ego wel in bedwang a.u.b.)
In dat opzicht lijken ze wel op heavy- top-partials, met naar mijn idee een HEEL belangrijk verschil en voordeel: Je blijft evengoed dezelfde volledige beweging uitvoeren.
Partials zijn neuromotorisch gezien vaak toch heel anders qua beweging, dan dat deel wat ze betreffen in de volledige beweging...
Kortom, carryover naar de reguliere lift is aanzienlijk groter!

neurologisch gezien is dit gebruik van bands beduidend minder belastend dan "against bands", plus een ander bijkomend voordeel is dat de zware belastingsdruk die je tijdens de tweede helft van de beweging te voortduren krijgt je lichaam alvast doet wennen aan zwaardere gewichten.

Mijn advies:

Gebruik de "against bands" methode voor DE werk bij de main lifts (squat, deadlift, bench press, pullups).
6-10 x 1-2 reps met 50-60% 1RM.
Niet langer dan een week of 3 achter elkaar en niet vaker dan 2 keer per half jaar ofzo.

Gebruik de "with bands" methode eveneens voor de main lifts, maar dan voor ME werk. (Ik heb gemerkt dat high rep work zinloos is) 2-3 sets van 1-3 herhalingen >=90% 1RM van desbetreffende lift met bands, dus dat wordt eerst 1RM testen op die lift.
Qua carryover doe ik graag dit soort cycli:

bijv. deadlift

2-3 sessies 2-3 x 1-3 reps opwerken tot 1RM met (strong/blue bands)
2-3 sessies 2-3 x 1-3 reps opwerken tot 1RM met (average/green bands)
2-3 sessies 2-3 x 1-3 reps opwerken tot 1RM met (light/purple bands)
2-3 sessies 2-3 x 1-3 reps opwerken tot 1RM met (regular straight weight)

Met dank aan Harpep voor deze uitvoerige uitleg:thumbs:

Thnx Champ voor je antwoord!
Heb je een adres in NL waar je die kettingen gekregen hebt?

in mijn boederij had ik nog wat kettingen hangen.. moest wel 8 meter op een ladder om erbij te komen, maar daar had ik me maatje voor:cool:

Als je nog kettingen over hebt trouwens? ik heb niet meer dan 4kg per ketting/kant

in mijn boederij had ik nog wat kettingen hangen.. moest wel 8 meter op een ladder om erbij te komen, maar daar had ik me maatje voor:cool:

Als je nog kettingen over hebt trouwens? ik heb niet meer dan 4kg per ketting/kant

Hoi Champ, ik heb nog geen kettingen...wellicht dat Jules Bremers me deze kan bezorgen...ik heb verder ook helemaal geen ervaring met trainen met kettingen.

Vandaag overigens wezen trainen bij Leon Smeets in Spaubeek.

Flat Bench press 15xlege halter 10x70 5x100 3x130 3x3x160 (bij het laatste set moest Leon bij de laatste rep effies meehelpen) en vervolgens nasets 3x140 3x145 3x150.
Bij de nasets ga ik dus ook bewust van "laag" naar "hoog", i.p.v. "hoog" naar "laag".

Front Barbell raise 8x20 8x25 8x30

BOR 6x8x60 voordat hier "weer" vragen komen, om mijn onderrug te sparen ga ik hier bewust niet zwaar, maar let wel op 100% correcte uitvoering in de pendlay barbell row sT.

Cardio...ik weet het...ik zie niet uit alsof ik cardio doe:o...en in een sportschool zul je het me ook nooit zien doen...maar ik ga elke dag met de fiets naar het werk (20km retour) èn als ik dagdienst heb ga ik altijd met collega's de trappen lopen bij Snowworld in Landgraaf...het zijn maar liefst 507 treden die ik ondanks mijn 140kg in één keer omhoog loop en ook nog eens tot hilariteit van mijn collega's als snelste.:D

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven