Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.301
Huggy, wij worden niet oud! We hebben al een hoop gezien en meegemaakt, en zijn wijzer geworden door die ervaringen. Maar oud? Nee, dat zijn we nog lang niet! Gaan we niet worden ook. Oud worden is een keuze! :D
Ze zeggen inderdaad dat je zo oud bent als je je voelt...en dat leeftijd slechts een getal is en niets zegt over hoe je je voelt, toch?

• #10.302
:devilnana:

Ik blijf wel nog even hangen op 5x 120 kg (1m74, 84kg) :p

Niets mis met 5x120...het was in 2003 dat ik begon met het strongliftschema van 5x5, en toevallig begon ik ook met 5x120...nu ben ik wel "paar kg" zwaarder dan jou, maar ik vind het persoonlijk een zeer goede manier van trainen.

• #10.303
Light training 07.01.2015

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 5x110 &5x5x140kg
Supported T Bar Row: 20x30, 5x8x60 & 20x30
Band pulls apart: 10 reps.

Hieronder het schema waar ik 2016 mee verder ga...niets nieuws onder de zon, en waarom ook...het gaat goed zoals het gaat.

Het is een voorbeeld, uiteraard kunnen kilos afwijken...het gaat meer om de percentages.

Training Program 2016 (RAW)

Bench Press:

Heavy Day: 3-5 (working)sets / 3-5 reps (max 85% from 1 RM)

For Example 20x20 / 2x10x70 / 5x110 / 5x140 / 3-5 sets x 3-5 reps x 170kg

Light Day: 3-5 (working)sets / 5 reps ( circa 70% from 1 RM)

For Example 20x20 / 2x10x70 / 5x110 / 3-5x5x140kg

Rows: Supported T Bar Rows (working)sets 5 / 8-10 reps (50-70kg)

Pulls: Band Pulls Apart (circa 100 reps x- sets)

Prettig weeken allen! :)

• #10.304
Traning 11.01.16

Heavy Day
Bench Press: 20×20, 2×10×70, 5×110, 5×140 & 5×3×170
Supported T Bar Row: 25×25 & 5×12×50
Band Pulls: min.100 reps

Comment: 5×3×170 is meen ik ook een volume pr wat werksets betreft, maar het waren pittige sets. Ging allemaal een stuk moeizamer dan vorige week. Weinig energy & power vandaag. Hoe dan ook geen maxinale training maar een optimale training zullen we maar zeggen ;)

Geweldige bench hoor, maar waarom squat/deadlift je eigenlijk niet? Vewoon nieuwsgierig :)

• #10.307
Geweldige bench hoor, maar waarom squat/deadlift je eigenlijk niet? Vewoon nieuwsgierig :)

Omdat ik een luie powerlifter ben ;)
Ik heb "vroeger" wel SQ & DL gedaan maar tegenwoordig doe ik alleen nog maar wat ik leuk vind. BP is al 35 jaar mijn passie.

• #10.308
Ik wil het ns proberen
Ik heb nu het peakprogamma van Coan
Zijn er nog andere programma's die je kan aanbevelen
Stats 58 1.72 86 18%
Ik train om de dag en m'n doel is 150kg bench max is nu 105kg

• #10.310
Hoi Bosco,

Vergeet niet dat veel trainingsprogramma's geschreven zijn VOOR en DOOR (aas)gebruikers(!)
Dan zijn er ook veel programma's die geschreven zijn voor krachttoename in algemene zin zoals het bekende (en goede) trainingsprogramma van Mark Rippetoe.
Je zou dus specifiek een programma voor powerlifters moeten hebben, lijkt me, toch?
Zelf heb ik veel profijt van onderstaande methode waarbij je een zware en een lichte(re) dag hanteerd:

In jouw geval dus op de zware dag beginnen met 5x5x80 (en als dat goed gaat met 2.5kg verhogen) en op de lichte dag met 5x5x65kg als voorbeeld en dan gewoon elke week verhogen met gewicht.
Nadat je niet meer verder komt doe je een zogenaamde reset...10% van het gewicht waarmee je werkt ervan af en weer opnieuw beginnen.

Pavel: 80/20 Powerlifting and How to Add 110+ Pounds to Your Lifts

Pavel Tsatsouline, former Soviet Special Forces physical training instructor, has made a name for himself in the world of strength.

“Doing less meaningless work, so that you can focus on things of greater personal importance, is NOT laziness,” Alexander Faleev’s system that has gained many followers among Russian muscle heads in the last four years.

Comrade Faleev dabbled with powerlifting for seven or eight years, then took a few years off. He poured over years of his training logs looking for what worked and came back to the barbell with a vengeance. In just six months, he reached the coveted Master of Sports level in powerlifting.

Faleev has summed up his approach as “Nothing extra!” In one sentence, it is about doing only four things: the squat, the bench, the deadlift, and competing regularly. That’s it.

The essence of the law is that 80% of all results come from 20% of the efforts. Applied to muscle and strength, it means, if most gains will come from the three powerlifts, why waste your time and energy on curls and close-grip benches?

Faleev’s 80/20 Routine

5 x 5 Progression:

For beginners, Faleev offers a straightforward progressive overload workout with 5 sets of 8 reps. Eventually you are supposed to advance to 5 x 5. In my opinion, you should go straight to5x 5Sets of five are the meat and potatoes of strength training.

Start with a conservative weight. If you manage five reps in all five sets, next time add 10 pounds and start over. Not 5 pounds, and definitely not 2, but 10. For reasons that are outside of the scope of this article, Malibu Ken and Barbie jumps with tiny plates are a waste of time.

Most likely you will not bag all the fives on your first workout with the new weight. Perhaps you will get 5, 5, 5, 4, 3. No problem, stay with the poundage until you get all 5×5. Your second workout might be 5, 5, 5, 5, 4, and your third of fourth should get you to 5 x 5. Slap on another pair of “nickels” (5-lb. plates) and work your way up to 5 x 5 again. According to Faleev, the above progression will add 110-175 pounds to your max in each of the three powerlifts in one year, provided you are fairly new to the game.

Deadlift 1x per week; Squat and Bench 2x per week

You will be deadlifting once a week and squatting and benching twice a week, once heavy and once light for the latter two. Your light days are for honing technique, not for burning out your muscles with high reps. Do 5 sets of 4 reps (5 x 4) with weights that are 80% of the heavy day’s. For instance, if you did 5 x 5 with 200 on your heavy day, stay with 160 for 5 x 4 on your light day. That’s it! The key to the program’s success is in doing less.

The Russian recommends the following schedule:

Monday –heavy squat (SQ)
Tuesday –heavy benchpress (BP)
Wednesday –heavy deadlift (DL)
Thursday – light SQ
Friday –light BP
Saturday –off
Sunday –off

If training five days is not an option, four will do:

Monday –heavy SQ
Tuesday –heavy BP
Wednesday –heavy DL
Thursday –off
Friday – light SQ, light BP
Saturday –off
Sunday –off

Not ideal, but if you have to cram your training into three days:

Monday – heavy SQ
Tuesday –off
Wednesday –heavy BP, light SQ
Thursday – off
Friday – heavy DL, light BP
Saturday – off
Sunday – off

Failure and Rest Intervals

Never train to failure! Don’t attempt a rep unless you are 100% sure you will make it. Ideally, keep one extra rep in the bank. “Save your strength for the next set,” insists Faleev.

Ok lijkt me goed
Voorheen 5x5 gedaan
Wil wel graag pull ups/chin ups erbij blijven doen
Ik moet dan wel n goede mix maken
En 2x/wk banken ff puzzelen

• #10.312
Ok lijkt me goed
Voorheen 5x5 gedaan
Wil wel graag pull ups/chin ups erbij blijven doen
Ik moet dan wel n goede mix maken
En 2x/wk banken ff puzzelen

Ik denk dat pull ups / chin ups absoluut geen kwaad kunnen...gewoon doen, het moet alleen niet ten koste gaan van de hoofd oefeningen, want soms zie je dat men meer aandacht aan assist exercises besteed dan aan de core exercises.
In de praktijk komt het erop neer dat ik op de zware dag 3-5 sets doe met 3-5 reps (circa 80-85%) en op de lichte dag 3-5 sets met 5-8 reps doe (65-70%).
Zorg voor voldoende rust tussen de werksets en de trainingen, groeien doen de spieren tijdens de herstelfase.
Maar wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken...inderdaad effies puzzelen.

Last but not least...focus je niet alleen op sterker worden maar ook op het voorkomen van blessures door b.v. band pulls apart te doen...zijn genoeg filmpjes van te vinden op internet.
Die kun je elke dag doen...schaf je een miniband aan (kost nog geen 10 euro) en doe jezelf een plezier door er mee aan de slag te gaan.

Ja dat zie ik bij mezelf ook wel: veel te veel assistance meuk. Dan ben ik lekker bezig en dan denk ik ach hup nog wat en nog wat..

• #10.314
Ja dat zie ik bij mezelf ook wel: veel te veel assistance meuk. Dan ben ik lekker bezig en dan denk ik ach hup nog wat en nog wat..

• #10.316
Pff...ben via mijn gsm bezig en mijn vingers zijn gewoon te dik voor die kleine toetsen:owilde zeggen dat dit herkenbaar is en dat dit de reden is waarom je in veel programma's helemaal geen assist hent opdat men alle energy in de hoofdoefeningen stopt.

190 AXLE overhand deadlift, 66 jaar

• #10.318

190 AXLE overhand deadlift, 66 jaar

Ik neem aan dat je hiermee wilt aantonen dat er nog genoeg "oudjes" zijn die aardig sterk zijn?
Natuurlijk is dit zo, maar het zijn wel eerder uitzonderingen dan de regel lijkt me.
Ik ken er ook wel paar...Walter Kurda...62 jaar oud, goed voor 210 RAW Benchpress:

Dan Karel Hamers (mijn pa...inmiddels 70 jaar drukte laatst bij mij in de kelder ONGETRAIND 5x70kg...niet slecht voor een oudje van 70 die nooit bankdrukken doet, toch?

Dit programma loopt gewoon door dus bv ma-wo-vrij-zo-di-do-zat-di enz
Kijk ff hoe ik herstel daarna uitbreiden naar 5x5
ivm (oude) heupblessure geen Squads

Bijlagen

• #10.320
Dit programma loopt gewoon door dus bv ma-wo-vrij-zo-di-do-zat-di enz
Kijk ff hoe ik herstel daarna uitbreiden naar 5x5
ivm (oude) heupblessure geen Squads

Duidelijk schema! Ziet er verder goed en voor mij herkenbaar uit...by the way...heb je zelf positieve ervaringen met de OHP? Persoonlijk heb ik ervaren dat de OHP geen meerwaarde heeft als je met BP progressie wilt boeken en het tot overbelasting van schouders kan leiden...wellicht was de combi van heavy benchpress en heavy overhead press ook te veel van het goede voor mij. Ik ken ook voorbeelden die er wel baat bij hebben. Als het alleen maar gaat om sterker te worden in de BP heb je andere (betere) oefeningen die waarschijnlijk effectiever zijn. Opvallend is in elk geval dat je bij veel PL schema's geen OHP terug vind.
Als je daarentegen SM gericht traind is OHP natuurlijk een onmisbaar onderdeel.

Ik vind het wel nogal vrij pittig dat je om de dag traind...ben benieuwd hoe je zult herstellen.
Wellicht ten overvloede, maar trainen is slechts 1 facet...ik neem aan dat je ook op je voeding let?
Bij DL geen last van je heupblessure?

In elk geval veel suc6 met jet schema, ben benieuwd naar je vorderingen :thumbs:

Training Thursday 14.01.2016
Bench Press ("light day"): 20x20, 2x10x70, 5x110 & 5x5x140kg
Band Pull Apart: 120 reps (8x15)
Supported T-Bar Row: 20x25 & 5x12x50kg.

Heave a nice weekend! :)

Terug
Naar boven