AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

FP; archen niet met de rug maar wel met de schouders?
Dit bovenstaande schema van (maar) 4 wkn is wellicht beter zonder andere spiergroepen, je pakt dagelijks al borst, schouders en triceps.
Andere spiergroepen zou ik dan niet doen voor een optimaal resultaat.
Ik zal het nog ff aankijken, ik ben nog niet zover...thnxs...;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.482
Ik neem aan dat je met "schouders archen" bedoelt dat je de schouderbladen tegen elkaar drukt en naar beneden waarmee de rug actief wordt aangespannen en je voor een stabiel oppervlak zorgt om te drukken? Zonder meer altijd doen!

Wat betreft aanvullende oefeningen...ze hebben allen hun doel en plaats maar zelf ben ik onverbeterlijk in het idee dat als je meer wilt bandrukken vooral moet bandrukken. Ik doe al 35 jaar bandrukken en ben nog altijd verre van een optimale techniek. Bankdrukken wordt erg onderschat maar van de 3 powerliftoefeningen is bankdrukken technisch gezien het meest veeleisend en ingewikkeld. Ik was vorige week tijdens mijn vakantie nog eens in een sportschool. Toen ik begon met de zwaardere werksets kreeg ik omstanders. Een vroeg wat ik allemaal deed om "zoveel te drukken". Ik antwoorde met een wedervraag en vroeg hem wat hij allemaal deed. Hij noemde allerlei borst-, schouder- en tricepsoefeningen op die zouden helpen bij het bandrukken. Toen ik hem vroeg hoe vaak hij deed bankdrukken antwoorde hij 1 maal per week. De rest was voor de oefeningen die zouden helpen om sterker te worden in het bandrukken. Toen ik hem vroeg wat een wielrenner doet om langer en sneller te fietsen...kreeg ik als antwoord: fietsen. Juist hij gaat niet zwemmen of hardlopen maar fietsen. Toen ging er vervolgens bij hem een lampje branden.

Ik neem aan dat je met "schouders archen" bedoelt dat je de schouderbladen tegen elkaar drukt en naar beneden waarmee de rug actief wordt aangespannen en je voor een stabiel oppervlak zorgt om te drukken? Zonder meer altijd doen!

Wat betreft aanvullende oefeningen...ze hebben allen hun doel en plaats maar zelf ben ik onverbeterlijk in het idee dat als je meer wilt bandrukken vooral moet bandrukken. Ik doe al 35 jaar bandrukken en ben nog altijd verre van een optimale techniek. Bankdrukken wordt erg onderschat maar van de 3 powerliftoefeningen is bankdrukken technisch gezien het meest veeleisend en ingewikkeld. Ik was vorige week tijdens mijn vakantie nog eens in een sportschool. Toen ik begon met de zwaardere werksets kreeg ik omstanders. Een vroeg wat ik allemaal deed om "zoveel te drukken". Ik antwoorde met een wedervraag en vroeg hem wat hij allemaal deed. Hij noemde allerlei borst-, schouder- en tricepsoefeningen op die zouden helpen bij het bandrukken. Toen ik hem vroeg hoe vaak hij deed bankdrukken antwoorde hij 1 maal per week. De rest was voor de oefeningen die zouden helpen om sterker te worden in het bandrukken. Toen ik hem vroeg wat een wielrenner doet om langer en sneller te fietsen...kreeg ik als antwoord: fietsen. Juist hij gaat niet zwemmen of hardlopen maar fietsen. Toen ging er vervolgens bij hem een lampje branden.

Mee eens dat het een hele technische oefening is!
Hoewel sommige zeggen dat squat/deadlift het meest technisch is, maar dat lijkt mij niet het geval aangezien de meeste powerlifters uitblinken op de squat en deadlft!

• #10.484
Mee eens dat het een hele technische oefening is!
Hoewel sommige zeggen dat squat/deadlift het meest technisch is, maar dat lijkt mij niet het geval aangezien de meeste powerlifters uitblinken op de squat en deadlft!

Ik wil daarmee absoluut niet squat en deadlift tekort doen. Ik heb respect voor powerlifters die zich in alle drie de onderdelen willen bekwamen. Ik ben ook regelmatig erbij als powerlifters zich tijdens trainingen voorbereiden op wedstrijden en powerlifting is zonder meer de meest veeleisende haltersport. Maar het bankdrukken (zeker m.b.v. equipment) zorgt toch altijd voor de meeste toewijding.

Ik "schrik" als ik zie hoe slecht de uitvoering van het bankdrukken plaatsvind over het algemeen in de sportscholen. Terwijl squat en deadlift vaak niet eens mogelijk zijn. In veel sportscholen is er ook nauwelijks begeleiding (de sportscholen waar je 24 uur per dag kunt trainen voor slechts paar euro per maand zijn in opkomst) en als die er al is, is de kennis wat betreft powerlifting onvoldoende. Het aanwezige personeel in veel sportscholen beperkt zich vaak tot leuk uitziende dames die parttime achter de bar shakes en supplementen verkopen (vaak familie van of bevriend met de eigenaar). Mensen lopen rond met een schema wat ze tijdens de introductie hebben gekregen en worden vervolgens aan hun lot overgelaten. Of je moet het juiste (vrouwelijke) geslacht hebben met lange (blonde) haren en een indrukwekkende boezem (minimaal cup C) dan krijg je wellicht wat meer aandacht. ;)

Overigens doel ik hierbij niet op sportscholen waar gekwalificeerde en gediplomeerde trainers rondlopen die hun best doen om mensen zo goed als mogelijk te begeleiden.

Er wordt wat aangeklooid in sportend NL
Maar die lui bereiken ook niks
Mensen die een prestatie neerzetten kennen alle details
Maar ja dat is met elke sport denk ik :wl:

• #10.486
Klopt...dat is met alles.

Vandaag nog wezen trainen.
1e trainining (09.08.16) aanloop NK RW
BENCHPRESS: Werksetjes met 3x6x145, vervolgens met SS 6x155 & 2×6×160kg.

Best wel grappig was vandaag weer wezen sporten in een gym op mijn vakantieplek. De "local hero" drukte 125kg. Zwaarder was nog niemand gegaan. Toen ik bij 130 was wat nog deel is van mijn warming up kwam men bezorgd vragen of ik hulp nodig had. Toen ik vertelde dat ik niet echt in vorm was en momenteel slechts een 1RM van 180kg had kreeg ik te horen dat ik een "Tier" was, wat Beest betekend. Dat zijn momenten waar je beseft dat ondanks dat er genoeg zijn die meer drukken je toch met wat meer gewicht traind dan waar de gemiddelde sporter mee bezig is...ik moet toegeven dat het me toch wel goed deed :yes:

• Like
Waarderingen: Inb4
Ach so Heinrich....supertoll nicht? Reinier ist ein tier.....:p

Jouw "spotter" woog geen 170 kg.....na....;)

• #10.488
Ach so Heinrich....supertoll nicht? Reinier ist ein tier.....:p

Jouw "spotter" woog geen 170 kg.....na....;)
Klopt hij woog 80kg en was 18 jaar... en ik kon zijn pa wel zijn, daar ik zelf twee zonen van 19 en 17 jaar heb.
Maar ik weeg ook geen 170 meer...nog "slechts" 153kg ;)

Ah mooi keep up the good work...goed bezig

• #10.490
Hoop tijdig klaar voor het NK te zijn...wordt een uitdaging om 180+ te drukken omdat ik ook bezig ben met afvallen. Komt goed.

Max 0.5kg/wk eraf zonder krachtverlies dat is mijn ervaring .
1 x /wk 1 junkmeal..
Kleine stapjes....Succes

• #10.492
Max 0.5kg/wk eraf zonder krachtverlies dat is mijn ervaring .
1 x /wk 1 junkmeal..
Kleine stapjes....Succes
Hoeveel ben je afgevallen?...ik wil in 1e instantie 20 kg afvallen. Heb ooit ergens gelezen dat je per 3kg wat je afvalt ook 1kg spieren kwijtraakt helaas.

8kg ...je kan tot 12% probleemloos afvallen...eiwitten wat omhoog
Misschien wil jij zakken 15-20%?
In het begin verlies je veel vet en vocht
Je gaat meer energie krijgen

Laatst bewerkt:
  • #10.494
8kg ...je kan tot 12% probleemloos afvallen...eiwitten wat omhoog
Misschien wil jij zakken 15-20%?
In het begin verlies je veel vet en vocht
Je gaat meer energie krijgen
O.K...12% van 170 is ongeveer 20kg...dan zou het dus niet zoveel kwaad kunnen...ben benieuwd.

• #10.495
Trainingen week 33 / 2016

Heavy Training Monday 15.08.2016 @ Gym Spaubeek o.l.v. LeonSmeets
Exercise for overall shoulder health & warming up: Band Pulls: 4x25 with mini band.
Primary Exercise: Bench Press RAW 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130, 3x5x152.5 & SLINGSHOT 5x162.5 + 2x5x175KG
Secundary Exercise for Muscle Balance (home gym): Wide Grip Rows with large band: 5x20

Ligth Training Thursday 18.08.2016 @ homegym
Exercise for overall shoulder health & warming up: Band Pulls: 4x25 with mini band.
Primary Exercise: Bench Press RAW 20x20, 2x10x70, 5x100, 3x5x122,5 & SLINGSHOT: 5x132.5 + 2x5x145KG
Secundary Exercise for Muscle Balance: Wide Grip Rows with large band: 5x20

Comment: De cyclus is tot op dit moment goed te doen…iedere heavy training komt er 7.5kg bij, het aantal sets blijven hetzelfde, maar bij de reps dan steeds 1 herhaling minder.
Hier nogmaals de 6 weken cyclus die ik naar aanloop van het NK RAW volg:
3x6x145 / 3x5x152.5 / 3x4x160 / 3x3x167.5 / 3x2x175KG tijdens de light training dan aan de slag met circa 80% van de heavy training.
Ben benieuwd of ik tot de 3x2x175KG daadwerkelijk kom. En zodoende mijn doelstelling van 180+ op het NK raw zal verwezenlijken.

Have a nice weekend! :)

• #10.496
Trainingen week 34 / 2016

Heavy Training Tuesday 23.08.2016 @ Homegym
Exercise for overall shoulder health & warming up: Band Pulls: 4x25 with miniband.
Primary Exercise Bench Press: RAW 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130, 2x4x160+ 1x3x160 & SS 2x4x175kg
Secundary Exercise for Muscle Balance (home gym): Paused Wide Grip Rows with Large Band: 6x15

Ligth Training Thursday 25.08.2016 @ homegym
Exercise for overall shoulder health & warming up: Band Pulls: 4x25 with miniband.
Primary Exercise Bench Press: RAW 20x20, 2x10x70, 5x100, 3x5x130 & SLINGSHOT 2x10x130kg
Secundary Exercise for Muscle Balance: Paused Wide Grip Rows with Large Band: 6x15

Comment: Dinsdag (maandag had ik niet de gelegenheid) was een heavy training die me ontzettend zwaar viel…geen power, geen energie…het liep voor geen meter… teveel last van de warmte :zweet:. Ik zou dit log ook wel i.p.v. log from huggybear log from polar bear (ijsbeer) kunnen noemen, want met deze temperaturen ben ik niet veel waard.Ik heb geprobeerd het beste ervan te maken maar bij de 3e set vond ik het na 3 reps met 160kg goed geweest. Light training gisteren was een verademing in vergelijking met de heavy training en ging beduidend beter. Tijdens de light training veel aandacht aan techniek besteed en proberen deze te perfectioneren op een manier waarmee ik het maximale eruit kan halen.

Have a nice weekend! Voor de liefhebbers van zon & warmte: geniet van het mooie weer! :)

Het "extreem" warm weer kost ons nou eenmaal veel energie
Maar zegt wellicht ook iets over je conditie Rene
Doe je nooit speedreps 50 reps met 50% 1 RM
3-5sets x 10reps 50% 1 RM met 30 sec rust
Speedtraining met cirquit

• #10.498
Het "extreem" warm weer kost ons nou eenmaal veel energie
Maar zegt wellicht ook iets over je conditie Rene
Doe je nooit speedreps 50 reps met 50% 1 RM
3-5sets x 10reps 50% 1 RM met 30 sec rust
Speedtraining met cirquit

Natuurlijk valt het niet te ontkennen dat e.e.a overgewicht gerelateerd is, alhoewel ook mensen met een beduidend slanker postuur last van de warmte kunnen hebben. Het begint al ermee dat ik slechter slaap bij warm weer en zodoende ook minder energie heb.

Speedreps?..nee heb ik niets mee...als ik iets voor mijn conditie wil doen dan doe ik een vorn van cardio (stevig wandelen).
Ook zie ik er voowat betreft maximaalkracht drukken geen voordeel van in om met lichte intensiteit speedreps doe. Poweliften(slowlifts genoemd) is geen sport zoals gewichtheffen(quick lifts genoemd) waarbij ook snelheid een grote rol speelt. Natuurlijk kun je PL expiosief doen maar er zij genoeg lifters op wereldniveau die een lift heel traag uitoefenen. Die hype met speedreps is een kindje van Lluis Simmons (Westside Barbell). Kijk eens naar de lifters die speedreps doen met lichte intensiteit..als ze maximaal beurten doen gaat het vaak tergend langzaam.

Speedreps...tis maar net hoe je er naar kijkt
Sommige atleten hebben het standaard in hun programma alszijnde een onderhoud of hersteltraining, wanneer je kwakkelt of slecht hersteld, deload enz
Wandelen doe je toch wel de hele dag. Tenzij je bewust meer gaat wandelen BV met de trap, auto verderweg parkeren, naar het centrum lopen,
1 blokje extra met de hond en-of vrouw :D

• #10.500
Trainingen week 35 / 2016

Heavy Training Tuesday 29.08.2016 @ Homegym
Primary Exercise Bench Press:
RAW 20x20, 2x10x70, 5x120, 3x150, 1x170 & 1x180 / SS 3x180, 3x185, 3x190 / NASET RAW 5x145

Secundary Exercise for Muscle Balance (home gym): Paused Rows with Large Band: 6x20

Ligth Training Thursday 01.09.2016 @ homegym
Primary Exercise Bench Press: RAW 20x20, 2x10x70, 5x100 & 3x5x130 / SLINGSHOT 2X10X130
Secundary Exercise for Muscle Balance: Paused Rows with Large Band: 6x120

Comment: maandag afgeweken van het “schema”…gekozen om enkele heavy singles te doen. Dit zal ik de volgende heavy training ook doen, vind dit toch beter richting de wedstrijd op 18 september. Overigens is het een OPEN NK RAW BENCHPRESS, d.w.z. dat ook buitenlanders mogen meedoen. Ik heb gezien dat in mijn klasse de Duitser Walter Kurda meedoet. Hij is een begrip en legende in de krachtsportwereld…doet al diverse decennia op wereldniveau mee als het op rawkracht aankomt…met 62 jaar (!) wist hij nog 220kg RAW te drukken :eek:….en dat zonder archen, zonder legdrive en met een vrij close grip…onvoorstelbaar en ongekend dat iemand zolang meegaat en op die leeftijd nog zulke prestaties weet neer te zetten. Ik zie er echt naar uit om hem te ontmoeten!

Hieronder een filmpje waar hij 220kg doet bankdrukken.

https://www.youtube.com/watch?v=4-DXCo94oEY

Have a nice weekend! :)

Terug
Naar boven