Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.901
Light Training with bands.

Filmpje gemaakt over mijn lichte training.
Sinds 4 weken doe ik nu met weerstandsbanden trainen op de lightday.
Ik hanteer een haltergewicht van 120kg en twee bands die samen goed zijn voor een spanning in de top van 15kg, totaal gewicht wordt dan 135kg.
Ik noteer dat als 120kg barbell / 15kg band tension at top / total weight 135kg.

Banden hebben mijn duidelijke voorkeur als het gaat om trainen met variabele weerstand.
Ze zijn zeer handig in gebruik, uiterst veelzijdig te gebruiken, wegen nauwelijks iets, goed te transporteren en last but not least nogal goedkoop in de aanschaf.
Waarom ik ze gebruik heb ik alreeds eerder proberen te verklaren.
Door bands aan de halter toe te voegen krijg je dat naarmate je de armen meer strekt de weerstand toeneemt (de banden rekken immers meer uit).
Daardoor heb je de meeste weerstand in dat gedeelte waar je ook de meeste kracht hebt (eindfase bij het bankdrukken, daar de armstrekker de triceps daar het meest actief is).
De theorie is dat men daardoor de range of motion ofwel bewegingsbereik efficiënter zou trainen dan zonder.
Hoe dan ook, ik vind het leuk om te doen en ik hanteer de lichtste bands die op dit moment beschikbaar zijn en waak voor overbelasting van ellebogen en schouders.

De ATX bands heb ik overigens besteld bij Fitness seller (nee, ik word niet door hen gesponsord ;)).
Ze hebben een goede en snelle service en de prijs/kwaliteitverhouding is prima.

Gaaf filmpje weer.

Train je altijd thuis ?
Houd je ook een speciaal dieet je lijkt er elke keer beter uit te zien.

Hoe is je ervaring met de slingshot?

• #11.903
Ja, ik heb een homegym...alles wat ik nodig heb...die is 24/7 open....vooral tijdens corona was het een zegen.

Speciaal dieet? Beter uitzien? Heb je het over mij? 🤣🤣🤣

Ja, ik heb veel ervaring met slingshots...heb er hier een artikel over geschreven, zal de link even zoeken.

Zonder te overdrijven is er met bankdrukken heel weinig wat ik nog niet geprobeerd heb:
Swissbar, camberbar, boardpress, dumbbell press, incline press, decline press, shoulderpads/savers (black and red), bands, chains, benchpresshirts (equipped benchpress) en slinsghots heb ik in de loop der tijd ervaring mee opgedaan. "Onderzoek alles en behoudt het goede" :)

Laatst bewerkt:
  • #11.904

Waar je ook waardevolle informatie en nuttige tips vind over slingshot is volgende side:

Zelf gebruik ik de slingshots van Mark Bell, waarbij de rode (de original) voor de meesten de beste keuze zijn zal.
Ik vind ze handig in gebruik, je kunt er meer volume en/of intensiteit aan dan zonder, zijn gebruiksvriendelijk (in tegenstelling tot een benchpressshirt) en kunt er in principe dezelfde groove mee aanhouden als dat je zonder traind (slingshot "dwingt je om je ellebogen meer naar binnen te houden, wat beter voor je schouders zou zijn).

Laatst bewerkt:
Ok en even kort ik wil mijn raw max verhogen ben een triceps presser denk je dat de slingshot me gaat helpen of niet?

New record equipped

• #11.907
Ok en even kort ik wil mijn raw max verhogen ben een triceps presser denk je dat de slingshot me gaat helpen of niet?
Slingshot helpt vooral onderin de beweging (als je de halter op de borst hebt liggen) en spaart je schouders.
Als het echter specifiek om tricepskracht gaat zijn er alternatieven die ik dan eerder zou overwegen.
Denk aan close grip bench press en alle vormen van partials zoals een floorpress of board press in al zijn varianten of wellicht ook eens met bands trainen, waardoor je de lockout zwaarder maakt.
Hoe dan ook, geef als het om kracht gaat de voorkeur aan compound oefeningen, geen isolatie oefeningen zoals een triceps kickback.
JM press en Triceps extensions / skull crushers eventueel proberen (ik kreeg er echter vooral last van aan mijn ellebogen).

• #11.908

Ja, het zijn indrukwekkende gewichten wat de heren laten zien...equipped powerlifting heb ik tegenwoordig overigens vrijwel niets meer mee.
Er zijn bankdrukkers die ruim 200kg en meer uit zo´n unlimited benchpress shirt weten te halen.
Ik wist uit mijn lowcut super katana (1ply) destijds 50-60kg te halen.

Ik doe ook raw-belted Rene, maar dit is wel wreed zoveel.

Ja onderin is wel mijn zwaktepunt als die beweegt druk ik hem ook wel uit over het algemeen.

• #11.912
Ik doe ook raw-belted Rene, maar dit is wel wreed zoveel.
Klopt, ik heb equipped gewichten van 250+ gedrukt en vond dat alreeds zeer zwaar aanvoelen...daar nog eens ruim 200-250kg bij grenst voor mij aan het onmenselijke..onvoorstelbaar dat schouder- en ellebooggewrichten dat weten uit te houden. Raw heb ik 200 gedrukt en daar nog eens 125-150kg bij is voor mij ook onvoorstelbaar...die heren zullen het wel niet op een boterham met pindakaas doen, maar dat doen er ook genoeg die tot beduidend minder in staat zijn. Hoe dan ook, het blijft indrukwekkend om te zien en spreekt tot de verbeelding van velen.

Laatst bewerkt:
  • #11.913
Ja onderin is wel mijn zwaktepunt als die beweegt druk ik hem ook wel uit over het algemeen.
Dan is widegrip paused bench press of camber benchpress een goede optie.
Train maar eens met een wijdere grip en 3 seconden pauze op je borst.
Widegrip en zeker camberbar kan echter blessuregevoelig zijn...altijd goed opwarmen en eerst met lichtere gewichten uit proberen.

Ja wide grip vind ik niet echt lekker aanvoelen aan de schouder maar zal ze eens proberen.

• #11.915
Ja wide grip vind ik niet echt lekker aanvoelen aan de schouder maar zal ze eens proberen.
Wees hiermee voorzichtig als je het niet gewend bent. Als je normaal gesproken bijvoorbeeld de pink op de markering hebt doe dan eens met de ringvinger een training, volgende training middelvinger en uiteindelijk wijsvinger op de markering. Voetje voor voetje of in dit geval vingertje voor vingertje 😉...de boodschap is, neem je de tijd en geef je lichaam de kans om zich aan te passen aan veranderingen. Veel gaat mis omdat we te snel iets willen en geen geduld hebben 🤭

Ik leg altijd mijn ringvinger over de gladde ring/inkeping(zgn powerlifting marks 81cm)

• #11.917
Ikzelf gebruik de meest brede grip die is toegestaan op wedstrijden: wijsvinger op de markering. Dat voelt voor mij overigens heel natuurlijk aan. Nu ben ik ook een zwaargewicht, maar ik zie soms lichte dames en ook wel lichte heren die zo'n wijde greep hanteren waarbij dan de polsen in een onnatuurlijke houding komen te staan en heb filmpjes gezien waarbij de pols gewoon overbreekt! Hanteer danook een greep die bij je postuur post.

Serge Nubret deed dat ook vroeger(wijdt). handen strak langs de schijven.

wide-grip-bench-press-exercise-guide-750x393.jpg

Ja geduld heb ik sowieso niet haha

Het moet natuurlijk aanvoelen, met grip als Nubret kun je zwaarder drukken. Je kunt zo wennen aan gewicht, maar je moet wel op de marks houden geldend voor de wedstrijd

Terug
Naar boven