Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.781
Hier nog een voorbeeld van hoe je progressie kunt maken:
Screenshot_20251008_182639_Chrome.jpg

En deze site heeft ook enkele voorbeelden:

Laatst bewerkt:
  • #13.782
Hier één van de voorbeelden...waarin men 7 trainingen het gewicht niet verhoogt, maar wel het volume tot men op 5x5 uitkomt.
Het word niet voor niets ook wel "the patience lifter method" genoemd...ofwel "de methode voor de geduldige lifter" 😉

Screenshot_20251008_205032_Gallery.jpg

Screenshot_20251008_204715_Chrome.jpg

Laatst bewerkt:
  • #13.783
Het "origineel" van Dough Hepburn is dit...waabij men 11 trainingen nodig heeft om het gewicht te verhogen. Je start met 5x3 en komt dan na 11 trainingen op 5x5 uit.
Hoeveel weken je erover doet hangt er vanaf hoe vaak je traind.

Screenshot_20251008_210153_Drive.jpg

Het is dus een methode die alreeds in de jaren 50 van de vorige eeuw gebruikt werd.
Goud van oud...wat toen werkte, werkt nu ook nog...en je kunt ook nog een en ander "afkorten" ...talloze varianten denkbaar.

• #13.784
5x5 is niet geschikt voor oudere lifters.
Als je eenmaal de 40 bent gepasseerd moet je op zoek naar programma's die minder belastend zijn, aldus de mening van sommige vrij bekende krachtsportgoeroes.

Welnu, met bijna 57 heb ik 5x5x140 voor elkaar gekregen...ruim de 40 voorbij.
Nu ken ik echter iemand persoonlijk die inmiddels reeds 87(!) is en 5x5 doet. Ernest Tuf, die diverse wereldrecords heeft bij de WDFPF.

Screenshot_20251009_060458_Facebook.jpg

Bij de deadlift tild hij nog altijd ruim 200kg!
Screenshot_20251009_060714_Drive.jpg

Laatst bewerkt:
  • #13.785
Zelfs bij het deadliften gebruikt hij 5x5 (starten met 140kg!) om kracht op te bouwen om in een latere fase over te stappen naar triples (5x3).

Screenshot_20251009_062135_Facebook.jpg

• #13.786
Nu is hij natuurlijk zeer uitzonderlijk...de meesten worden niet zo oud en de minsten zijn dan nog in staat om te powerliften.
Sommigen zullen zeggen: hij is de uitzondering wat de regel bevestigd.
Mijn conclusie?
Laat anderen maar "lullen"...luister naar je eigen lichaam, niet iedereen is hetzelfde en als iets goed voor je werkt denk dan aan de uitdrukking: never change a winning horse! 👊

• #13.787
"Goud van Oud"

TIjdens het surfen op internet kwam ik deze oude schat tegen: THE WAY TO LIVE.
In 1908(!), nu dus bijna 120 jaar geleden uitgegeven. De schrijver was George Hackenschmidt. Strongman, gewichtheffer, worstelaar (verloor slechts 2 matches van 3000), schrijver van diverse boeken en intelletueel (hij sorak liefst 7 talen!).
Deze man was legendarisch sterk en werd in Estland in 1877 geboren en stierf in 1968...en werd liefst 90 jaar oud!
Hij word vermeld als de "uitvinder" van de hacksquat en benchpress.
Zijn indrukwekkende fysiek en uitzonderlijke prestaties wist hij neer te zetten zonder supplementen en zonder doping.
In zijn boek verteld hij o.a. over welke oefeningen hij deed...veel body exercises en uiteraard met barbells en dumbbells...machines waren er destijds nog niet. Ook geeft hij tips over voeding en slaap.

Ik herhaal maar weer eens...wat toen werkte, werkt nu ook nog! Dit spreekt me altijd erg aan daar deze mannen onder spartaanse omstandigheden zonder doping uitzonderlijke prestaties wisten neer te zetten.

Hieronder de link waar je het boek gratis kunt downloaden.
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/the-20way-20to-20live_text-pdf.686029/

Screenshot_20251009_115650_Google.jpg
Screenshot_20251009_120633_Gallery.jpg

Bijlagen

• #13.788
Blijkbaar (of schijnbaar?) is er nu ook wetenschappelijk bewijs dat niet alleen dikkere kuiten (hebben we het over gehad in een van mijn vorige bijdragen), maar ook dikkere biceps bijdragen aan een langere levensduur. Dus allen aan de bicepscurl voor het uitzonderlijke geval dat je het nog niet deed 😉

Ik wacht nu nog op een wetenschappelijke studie die aantoond dat een dikkere buikomvang bijdraagt aan een langere levensverwachting, dan zit ik pas echt goed 🤭...als elke centimeter dan bijvoorbeeld staat voor 1 jaar word ik minstens 125 jaar( en als ik mijn buikomvang bij het meten niet flink intrek zelfs nog ouder)! 🤣

Blijkbaar (of schijnbaar?) is er nu ook wetenschappelijk bewijs dat niet alleen dikkere kuiten (hebben we het over gehad in een van mijn vorige bijdragen), maar ook dikkere biceps bijdragen aan een langere levensduur. Dus allen aan de bicepscurl voor het uitzonderlijke geval dat je het nog niet deed 😉

Ik wacht nu nog op een wetenschappelijke studie die aantoond dat een dikkere buikomvang bijdraagt aan een langere levensverwachting, dan zit ik pas echt goed 🤭...als elke centimeter dan bijvoorbeeld staat voor 1 jaar word ik minstens 125 jaar( en als ik mijn buikomvang bij het meten niet flink intrek zelfs nog ouder)! 🤣

:haha:

• #13.790
Training 13/10

Benchpress:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 & 5x5x145! 💪💪💪
Seated single arm row: 5x12 atx blue band, level 6.

Comment: dat is lang geleden dat ik nog eens 5x5x145 drukte...nog "maar" 5kg tot 5x5x150...dat is het meeste wat ik als 50 plusser aankon, alhoewel nog 3x5x160 gedaan als 50 plusser. Hoe dan ook, ontzettend blij met deze progressie...na bijna een week rust (vorige week dinsdag 5x5x140 gedrukt) was ik erg gretig en volledig hersteld...die 5x5x145 was vervolgens vrij goed nog te doen.

Ik ga nu eens experimenteren met high volume, high intensity & low frequenty...kijken hoe ver ik nog kom met 5x5 en dan meer rustdagen aanhouden. Dus minder vaak bankdrukken, maar wel vrij intensief wat volume en intensiteit betreft.

Dan is er nog een andere verklaring voor de progressie. Ik ben in 2 weken tijd (tijdens de all-inclusive vakantie waar 24 uur per dag de "verleiding" om te eten op de loer ligt) 6kg bijgekomen. Nee, daar ben ik niet trots op, maar het is wel een feit dat naarmate ik zwaarder weeg ook meer kan drukken. Dat verklaard waarom ik 200kg kon drukken en 5jes met 175 toen ik 165kg woog. Slechts paar kg aankomen of afvallen is bij bankdrukken meteen merkbaar.

Hier nog het filmpje met het laatste set:

kijk: https://youtu.be/HrDzLL5SK88?si=JfyRXrAF74HWxKm6

Laatst bewerkt:
:flexbiceps: sterk kompel!

• #13.792
Thx...ben er erg blij mee...maar ik moet ook relativeren...het is zeer specifieke kracht wat ik bezit. Nauwelijks functioneel...ik kan geen 1 pull up maken en geloof niet dat ik nog 25 push ups voor elkaar krijg. Bankdrukken is het enige wat ik nog een beetje kan 🤭😉

Opdrukken ga je nog wel kunnen denk ik.
Een pull up is vet zwaar voor dikzakken…
Dan heb ik ook een “band” nodig! 🙈

• #13.794
Ik denk dat ik aan één band niet genoeg heb 🤣

• #13.795
Pull ups hadden we het over.
Een politieagente uit Australië heeft meer dan 700 pull ups binnen 1 uur gedaan...omgerekend meer dan 12 per minuut.

Chin ups record is meer dan 600.
Pull ups ruim het dubbele volgens mij. 🤯

• #13.798
En wellicht ook interessant...push ups:
Dus voor de "strebers" onder ons...bezint eer ge begint...meten is weten 😉
Ruim 3300 push ups in 1 uur (!)...ik zou nu blij zijn met 33 in een uur 🤣

Screenshot_20251014_203452_Google.jpg

• #13.799
Goed nieuws voor de liefhebbers van bullworkers, powertwisters (buigstangen) en expanders (trekveren)!
Wellicht heb je nog ééntje onder een dikke laag stof in een verdwaald hoekje van je zolder of kelder van je huis of dat van je (groot)ouders?
Of heb je sinds je tienerjaren niet meer onder je bed opgeruimt? Wellicht vind je daar nog wel eentje? 🤭

• #13.800
Vermeldenswaardig...morgen 18 oktober is het NK Powerlifting & Bechpress/Deadliftcup van DFPFNL bij Uncle John's Gym in Terneuze . Het betreft een powerliftingwedstrijd, waarnaast ook enkel bankdrukken en/of deadliften gedaan kan worden. Er zal ook een livestream zijn.
Zelf zal ik uiteraard ook aanwezig, weliswaar niet als deelnemer, maar als scheidsrechter en voorzitter. Gratis toegang! De wedstrijd start om 11.30.

Screenshot_20251017_190413_Gallery.jpg

Screenshot_20251017_190403_Gallery.jpg

Terug
Naar boven