XXL Nutrition

Bewijs voor God en leven na de dood

Ach man, hangt er gewoon af van wat je eisen zijn om van kennis te spreken, een absolute standaard is gewoon te sterk, want dan weet je nix.

Ik ben meer een fan van een holistishe visie op kennis, een zo coherent mogelijk wereldbeeld dat recht doet aan mijn sense data. Wetenschap doet daar goed zijn werk in, ook al kan het zijn dat ze er flagrant naast zitten.

En als ik enkele implicaties de globale van de moderne natuurkunde en evolutieleer er op na hou zie ik dat die in strijd zijn met het bestaan van God.

Dus ALS ik die resultaten voor waar hou (wat ik doe en wat jij ook waarschijnlijk doet, los van het feit dat we er geen absolute zekerheid over hebben) dan MOET ik concluderen dat God niet besta.
Omgekeerd zou het betekenen dat wanneer ik agnostisch ben tav God ik ook agnostisch moet zijn tegenover praktisch alle belangrijke implicaties uit de fysica en evolutionair biologie. Wet van de non-contradictie.

Agnosticisme is gewoon verdoken irrationalisme, het eisen van een absolute standaard vereist dat je er geen enkele overtuiging op na houdt. Fine by me, maar dan ondergraaf je je eigen positie. Want van alles wat je zegt, ben je zelf niet overtuigd.
Zelfs wanneer morgen jezus christus voor je neus verschijnt, of God in eigen persoon, zal je consequent agnost moeten blijven vanuit jouw positie, want er is nog altijd de kans dat je op dat moment (of je hele leven al) aan het hallucineren bent.

Nee je kan enkel concluderen dat de god die de meeste religies portreteren en de manier waarop ze dit doen gewoon afspiegelingen zijn van de waarden en normen van enkele maatschappijen in de context van een bepaalde tijd in de geschiedenis met verregaande gevolgen.
Je kan enkel antropologische conclusies ehn dergelijke trekken.

Voor de rest kan je je niet uitspreken over existentiële vragen aan de hand van het wereldbeeld dat je nu hebt.
En ik kan wel overtuigd zijn van iets,dat maakt het nog niet waar.

Als jij je er niet bij kan neerleggen dat we als mensen praktisch niets weten is dat jouw probleem.
Jij haalt de wet van de contradictie aan..in principe is contradictie de norm.
De kennis die we tot nu toe vergaren geven aan dat het leven een paradox is.
Ik vind de mens vaak hoogmoedig omgaat met het werkwoord weten.

Ik kan het begrijpen dat veel mensen zich moeten vastklampen aan overtuigingen om door het leven te geraken maar die strategie om je door het leven te waden is een persoonlijke zaak.
Een overtuiging kan je inspireren en motiveren om nog meer kennis te vergaren.Het kan reflectie zijn van wie je bent en je kan er normen en waarden rond bouwen maar dat is het dan ook.

Het feit dat het leven uit paradoxen bestaat en er 1 is maakt het vaak moeilijk en is vaak de oorzaak van veel problemen,zij het in de maatschappij of gewoon voor jezelf persoonlijk of zelfs op wetenschappelijk niveau.

Het niet kunnen omgaan met een paradox staat voor mij gelijk aan niet om kunnen gaan met het leven ergo een teken van zwakheid.
Het kan je alleen sterker maken en wapenen tegen wat het leven je voor de voeten legt.

Nee je kan enkel concluderen dat de god die de meeste religies portreteren en de manier waarop ze dit doen gewoon afspiegelingen zijn van de waarden en normen van enkele maatschappijen in de context van een bepaalde tijd in de geschiedenis met verregaande gevolgen.
Je kan enkel antropologische conclusies ehn dergelijke trekken.

Voor de rest kan je je niet uitspreken over existentiële vragen aan de hand van het wereldbeeld dat je nu hebt.
En ik kan wel overtuigd zijn van iets,dat maakt het nog niet waar.

Als jij je er niet bij kan neerleggen dat we als mensen praktisch niets weten is dat jouw probleem.
Jij haalt de wet van de contradictie aan..in principe is contradictie de norm.
De kennis die we tot nu toe vergaren geven aan dat het leven een paradox is.
Ik vind de mens vaak hoogmoedig omgaat met het werkwoord weten.

Ik kan het begrijpen dat veel mensen zich moeten vastklampen aan overtuigingen om door het leven te geraken maar die strategie om je door het leven te waden is een persoonlijke zaak.
Een overtuiging kan je inspireren en motiveren om nog meer kennis te vergaren.Het kan reflectie zijn van wie je bent en je kan er normen en waarden rond bouwen maar dat is het dan ook.

Het feit dat het leven uit paradoxen bestaat en er 1 is maakt het vaak moeilijk en is vaak de oorzaak van veel problemen,zij het in de maatschappij of gewoon voor jezelf persoonlijk of zelfs op wetenschappelijk niveau.

Het niet kunnen omgaan met een paradox staat voor mij gelijk aan niet om kunnen gaan met het leven ergo een teken van zwakheid.
Het kan je alleen sterker maken en wapenen tegen wat het leven je voor de voeten legt.

existentiele vragen als wat? de zin van het leven enzo? sorry maar dat zijn onzinvragen, het leven is er niet om 1 of ander doel, gewoon een toevalligheid uit de harde en onomkoombare natuurwetten. Zelfs mocht het leven zin hebben, zie ik niet in wat zo'n antwoord zou kunnen zijn.

en van die paradoxen, klinkt imo als zwerige praat, noem mij 1 echte paradox waar mijn leven uit bestaat.

En ja ik klamp me vast aan bepaalde overtuigingen, dat doe jij ook, dat je achter een pc zit op DBB; dat je moet eten om te overleven, ...

Met geloven = niet zeker weten bedoel ik dat zeggen dat je in god gelooft hetzelfde is als zeggen dat je niet in god gelooft. Omdat je dan allebei zegt ik weet niet zeker of hij wel of niet bestaat. Je zou dan eigenlijk moeten zeggen; ik weet dat god bestaat of ik weet dat god niet bestaat.
Met ignorence is bliss bedoel ik dat het misschien beter is om niet zeker te weten of hij wel of niet bestaat zodat je je eigen interpertaties er op na kan houden.

En of er leven is na de dood daar kom je vanzelf wel achter...

ik ga nooit meer in discussie met atheisten, wie niet wil zal ook nooit kunnen geloven al is alles duidelijk.
Hangt af van wat je verstaat onder 'niet willen'. De meeste atheïsten sluiten zich niet af voor de meningen en argumenten van theïsten, maar denken gewoon op een heel andere manier, vaak meer wetenschappelijk. Dan kom je met argumenten als 'god is goed' 'ik kan god voelen' en 'omdat het in dit heilig boek staat' dus niet ver en lijkt het alsof iemand niet open staat voor jouw geloof. Een atheïst die tot die conclusie is gekomen op basis van rationele argumenten zal meestal wel bereid zijn om te luisteren naar jouw argumenten, maar hij weet ook dat er heel wat nodig is om overtuigd te worden en dat de kans zeer klein is dat dat gebeurd. Je kan je inderdaad ook afvragen of er überhaupt wel een mogelijkheid bestaat, zelfs in theorie, om het bestaan van een god wetenschappelijk aan te tonen. En of het niet veelzeggend is dat er tot nu toe niemand in geslaagd is.

Overigens kan je 'wie niet wil' natuurlijk net zo makkelijk zeggen over dogmatisch denkende theïsten.

existentiele vragen als wat? de zin van het leven enzo? sorry maar dat zijn onzinvragen, het leven is er niet om 1 of ander doel, gewoon een toevalligheid uit de harde en onomkoombare natuurwetten. Zelfs mocht het leven zin hebben, zie ik niet in wat zo'n antwoord zou kunnen zijn.

en van die paradoxen, klinkt imo als zwerige praat, noem mij 1 echte paradox waar mijn leven uit bestaat.

En ja ik klamp me vast aan bepaalde overtuigingen, dat doe jij ook, dat je achter een pc zit op DBB; dat je moet eten om te overleven, ...

Ik raad je aan om eens op te zoeken wat existentiële vragen zijn dat gaat niet enkel om de zin van ...dat gaat om ALLES wat met het leven te maken heeft..wat het is en dergelijke.

En blijkbaar weet je ook niet wat een paradox in feite is..
Alles bestaat uit tegestrijdigheden dat wordt ons elke dag in de wetenschap bewezen..en je wordt er elke dag mee geconfronteerd mee in elk aspect van je leven.Daarom zou je als evenwichtig mens goed moeten zijn in nuanceren om door het leven te komen omdat het leven ingewikkeld is.

Maar als je al moeite hebt met de strikte betekenis van woorden ,het lijkt mij dat je enkel een beperkte betekenis aan woorden geeft, is het al helemaal moeilijk om zulke zaken te begrijpen.
Het zijn dingen die je ondervindt en ik respecteer dat jij je wilt vastklampen aan zekere overtuigingen alsof het een ultieme waarheid is.

In de geschiedenis leert men dat een wereldbeeld telkens verandert en we zijn op weg naar een toekomst waar we elk uur meer gaan achterkomen dan wat wij tot nu toe zijn achterkomen op 50 jaar.Je zo vastklampen als een drenkeling aan wat drijfhout gaat dan ook niet meer helpen.

Maar goed,ieder zijn strategie om erdoor te komen zeker:).

Dat ieder zijn ding doet zolang het de vrijheid van andere mensen maar niet in de weg staat.

Ik raad je aan om eens op te zoeken wat existentiële vragen zijn dat gaat niet enkel om de zin van ...dat gaat om ALLES wat met het leven te maken heeft..wat het is en dergelijke.

En blijkbaar weet je ook niet wat een paradox in feite is..
Alles bestaat uit tegestrijdigheden dat wordt ons elke dag in de wetenschap bewezen..en je wordt er elke dag mee geconfronteerd mee in elk aspect van je leven.Daarom zou je als evenwichtig mens goed moeten zijn in nuanceren om door het leven te komen omdat het leven ingewikkeld is.

Hou me niet voor de domme, ik weet heel goed wat een paradox is, ik vraag een voorbeeld en je zit je door allerlei bochten te wringen om er geen te geven.

Dus daarom nog eens:
Met welke paradox ben je vandaag geconfronteerd?

Het leven ingewikkeld? Je wordt geboren, je leeft, je gaat dood. Zo ingewikkeld is dat toch niet? Je hebt tijdens je leven keuzes maar in feite dragen die keuzes nergens aan bij en zijn in the long run gewoon totaal nutteloos. Ons hele bestaan is zinloos, wat nog niet de vrijheid geeft om dan andere levensvormen maar het recht op leven te ontzeggen of het leven zuur te maken.

Welk wereldbeeld we ook zullen ontwikkelen, de zinloosheid van ons bestaan zal er niet door veranderen.

Het leven ingewikkeld? Je wordt geboren, je leeft, je gaat dood. Zo ingewikkeld is dat toch niet? Je hebt tijdens je leven keuzes maar in feite dragen die keuzes nergens aan bij en zijn in the long run gewoon totaal nutteloos. Ons hele bestaan is zinloos, wat nog niet de vrijheid geeft om dan andere levensvormen maar het recht op leven te ontzeggen of het leven zuur te maken.

Welk wereldbeeld we ook zullen ontwikkelen, de zinloosheid van ons bestaan zal er niet door veranderen.

Ik had het niet beter kunnen zeggen, Allemaal leuk en wel op er een diepere en zwaarwichterige draai aan het leven te geven, maar aux fin komt het daar wel op neer.

oneens, je hebt de vrijheid te doen wat je wil, maar andere mensen hebben ook de vrijheid om je te stoppen en in de gevangenis te steken wanneer je iets doet wat zij niet willen:)

oneens, je hebt de vrijheid te doen wat je wil, maar andere mensen hebben ook de vrijheid om je te stoppen en in de gevangenis te steken wanneer je iets doet wat zij niet willen:)

Die moraliteitsdiscussie ga ik maar niet aan, dat is nog zinlozer. Een zinloos bestaan betekent nog niet dat het een 'free for all'-maatschappij is.

Die moraliteitsdiscussie ga ik maar niet aan, dat is nog zinlozer. Een zinloos bestaan betekent nog niet dat het een 'free for all'-maatschappij is.

zeg ik toch ook niet, met "andere mensen hebben ook de vrijheid om je te stoppen en in de gevangenis te steken" doelde ik net op de maatschappij;)
je krijgt immers nooit genoeg mensen achter je om collectief te besluiten 'ja jongens, vanaf nu is het totale anarchie, ieder voor zich!'

ik zeg gewoon dat het als individu gewoon free-for-all is (of alleszins 'kan zijn'), als ik morgen besluit de volgende anders breivik te worden, heb ik daar gewoon de vrijheid voor;)

en moraliteit geldt enkel voor mensen die eraan mee willen doen:)

Laatst bewerkt:

De keuzes zie je maakt dragen bij aan je eigen leven.Idd.
Maar het debat gaat niet over het al dan niet nutteloos zijn van het bestaan.
En daar zeg ik zelfs helemaal niets over:).

Ja ja,geboren worden,leven,doodgaan.
Tuurlijk is dat waar het uiteindelijk om draait.
En ja,je hebt gelijk,dat dit ons niet het recht geeft andere levensvormen leven ontzeggen of zuur te maken en dergelijke.
Het gaat dus om wat je doet tijden je leven.En dat is wat ingewikkeld is en de uitdaging waar we als grote groep mensen voor staan.

Ik had het niet beter kunnen zeggen, Allemaal leuk en wel op er een diepere en zwaarwichterige draai aan het leven te geven, maar aux fin komt het daar wel op neer.

Moet jij voorbeelden hebben?
Zet de televisie aan ,lees een krant,dit gesprek op zich.
Discussies waar je telkens een keerzijde van de medaille ontdekt dat je op het laatste geen medaille meer hebt maar een bizarre rubiks kubus.
Ontdekkingen van stukjes uit de ruimte waar de natuurwetten helemaal niets meer betekenen.

Als je weet wat het betekent stel je zulk vragen niet.
Ik weet totaal niet waarnaar jij aan het zoeken bent.Mij dunkt het gewoon dat je naar het zoeken bent naar iets om te zeggen,aha vind je dat een paradox..blalabal nee het is toch simpel want...
En zo blijven gaan.

Je vergaart kennis maar het levert je paradoxen op die vaak aan de basis liggen van conflicten.
We vinden toestellen uit om meer tijd te hebben om te leven maar je levenskwaliteit wordt vaak beperkt door acties van andere mensen.Omdat zij zelf een overtuiging hebben over het leven,vaak omdat men sommige dingen te simplistisch bekijkt.

En mij lijkt het het niet echt dat je hetzelfde zegt als EricR want ik kan me eerder vinden in zijn woorden dan in de jouwe.
Maar daar kan ik me in vergissen.

Vind het toch maar grappig (al is het eerder zielig) dat hoe vrijer je bent van assumpties,hoe meer mensen je toch proberen te sturen naar 1 of andere assumptie over het leven gebaseerd op wat zij zelf denken en voelen.
Gewoon omdat men jouw standpunten niet begrijpt.
En dan heb ik het niet alleen over geloven of niet.Zelfs over hoe je door het leven moet stappen en wat je al dan niet zou moeten doen zodat je leven 'geslaagd is'.
Als ik er niet aan meedoe,als je mijn visie te vaag vindt en je moet echt iets minder abstracts hebben om je aan vast te klampen,waar maak jij je zo druk over dan dat ik dat niet nodig heb.
Ik maak me ook niet druk om jou en ga dus ook niet mijn tijd en energie verspillen aan jouw visies te ontkrachten ookal krijg ik een beetje de indruk dat je dat wel bij mij probeert te doen.

Ieder zijn meug:).

De keuzes zie je maakt dragen bij aan je eigen leven.Idd.
Maar het debat gaat niet over het al dan niet nutteloos zijn van het bestaan.
En daar zeg ik zelfs helemaal niets over:).

Ja ja,geboren worden,leven,doodgaan.
Tuurlijk is dat waar het uiteindelijk om draait.
En ja,je hebt gelijk,dat dit ons niet het recht geeft andere levensvormen leven ontzeggen of zuur te maken en dergelijke.
Het gaat dus om wat je doet tijden je leven.En dat is wat ingewikkeld is en de uitdaging waar we als grote groep mensen voor staan.
seriously?:rolleyes:

je doet gewoon waar de **** je zin in hebt, niks ingewikkelds aan;)

Moet jij voorbeelden hebben?
Zet de televisie aan ,lees een krant,dit gesprek op zich.
Discussies waar je telkens een keerzijde van de medaille ontdekt dat je op het laatste geen medaille meer hebt maar een bizarre rubiks kubus.
Ontdekkingen van stukjes uit de ruimte waar de natuurwetten helemaal niets meer betekenen.

het meest bizarre ruimtelichaam wat tot nu toe bekend is, is een zwart gat, en daar werken de natuurwetten ook nog gewoon hoor, het brengt gewoon hele andere effecten met zich mee vanwege de magnitude van de gravitatiekracht;)

Als je weet wat het betekent stel je zulk vragen niet.
Ik weet totaal niet waarnaar jij aan het zoeken bent.Mij dunkt het gewoon dat je naar het zoeken bent naar iets om te zeggen,aha vind je dat een paradox..blalabal nee het is toch simpel want...
En zo blijven gaan.

Je vergaart kennis maar het levert je paradoxen op die vaak aan de basis liggen van conflicten.
We vinden toestellen uit om meer tijd te hebben om te leven maar je levenskwaliteit wordt vaak beperkt door acties van andere mensen.Omdat zij zelf een overtuiging hebben over het leven,vaak omdat men sommige dingen te simplistisch bekijkt.

En mij lijkt het het niet echt dat je hetzelfde zegt als EricR want ik kan me eerder vinden in zijn woorden dan in de jouwe.
Maar daar kan ik me in vergissen.

Vind het toch maar grappig (al is het eerder zielig) dat hoe vrijer je bent van assumpties,hoe meer mensen je toch proberen te sturen naar 1 of andere assumptie over het leven gebaseerd op wat zij zelf denken en voelen.
Gewoon omdat men jouw standpunten niet begrijpt.
En dan heb ik het niet alleen over geloven of niet.Zelfs over hoe je door het leven moet stappen en wat je al dan niet zou moeten doen zodat je leven 'geslaagd is'.
Als ik er niet aan meedoe,als je mijn visie te vaag vindt en je moet echt iets minder abstracts hebben om je aan vast te klampen,waar maak jij je zo druk over dan dat ik dat niet nodig heb.
Ik maak me ook niet druk om jou en ga dus ook niet mijn tijd en energie verspillen aan jouw visies te ontkrachten ookal krijg ik een beetje de indruk dat je dat wel bij mij probeert te doen.

Ieder zijn meug:).

je hebt nog steeds geen enkele paradox opgenoemd, de enige paradox van het leven die ik kan bedenken is het bewustzijn;)

seriously?:rolleyes:

je doet gewoon waar de **** je zin in hebt, niks ingewikkelds aan;)

Hmm,sounds like a recipe for disaster to me..tenzij je een verantwoordelijk en evenwichtig persoon bent.

het meest bizarre ruimtelichaam wat tot nu toe bekend is, is een zwart gat, en daar werken de natuurwetten ook nog gewoon hoor, het brengt gewoon hele andere effecten met zich mee vanwege de magnitude van de gravitatiekracht;)

Nope er werd een hele tijd terug een oproep gedaan om mee te denken hoe het mogelijk was dat 2 sterren of planeten of een volledig melkwegstelsel,ik moet toegeven dat ik het niet meer echt weet,in orbiter waren met elkaar of op een manier rond draaide op een manier dat onmogelijk was volgens de tot nu toe aangenomen natuurwetten

je hebt nog steeds geen enkele paradox opgenoemd, de enige paradox van het leven die ik kan bedenken is het bewustzijn;)

Toch wel maar het wordt blijkbaar zijn mijn voorbeelden te abstract.

En het lijkt mij eerder te ontaarden in een welles-nietes discussie.
Hoeft voor mij niet.

Laatst bewerkt:
Hangt af van wat je verstaat onder 'niet willen'. De meeste atheïsten sluiten zich niet af voor de meningen en argumenten van theïsten, maar denken gewoon op een heel andere manier, vaak meer wetenschappelijk. Dan kom je met argumenten als 'god is goed' 'ik kan god voelen' en 'omdat het in dit heilig boek staat' dus niet ver en lijkt het alsof iemand niet open staat voor jouw geloof. Een atheïst die tot die conclusie is gekomen op basis van rationele argumenten zal meestal wel bereid zijn om te luisteren naar jouw argumenten, maar hij weet ook dat er heel wat nodig is om overtuigd te worden en dat de kans zeer klein is dat dat gebeurd. Je kan je inderdaad ook afvragen of er überhaupt wel een mogelijkheid bestaat, zelfs in theorie, om het bestaan van een god wetenschappelijk aan te tonen. En of het niet veelzeggend is dat er tot nu toe niemand in geslaagd is.

Overigens kan je 'wie niet wil' natuurlijk net zo makkelijk zeggen over dogmatisch denkende theïsten.

Als je het wetenschappelijk bekijkt zou je zeker moeten geloven ,want eens je beseft hoe alles perfect in elkaar zit heb je eerder moeite om niet te geloven.Vervolgens is het zeker geen dogma maar eerder gezond verstand voor gelovigen.

Ikzelf stelde mijzelf volgende vragen.

Hoe groot is de kans dat alles dat bestaat uitzichzelf is gekomen?

Hoe juist zijn de wetenschappelijke bewijzen die we over de jaren heen geleerd,gezien,gehoord hebben.

Waarom geloven er 4 miljard mensen als het iets is waar alleen minder intelligente, naive mensen in geloven?

Wat zijn de nadelen van geloof als praktiserende voor het mens en wereld?

waarom zijn er vroeger veel profeten gekomen vroeger en nu niet meer?

En ten laatste bestudeerde ik boeken van god en maakte ik een juiste keuze.

Wie wil die zal geloven ongeacht alle hindernissen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Als je het wetenschappelijk bekijkt zou je zeker moeten geloven ,want eens je beseft hoe alles perfect in elkaar zit heb je eerder moeite om niet te geloven.Vervolgens is het zeker geen dogma maar eerder gezond verstand voor gelovigen.
alles zit niet perfect in mekaar, en ook al zou het zo zijn, heb je nog geen enkele reden om de ene god boven de andere te kiezen;) argument van niks dus...

Ikzelf stelde mijzelf volgende vragen.

Hoe groot is de kans dat alles dat bestaat uitzichzelf is gekomen?
verdiep je in de fysica en dat legt zichzelf uit (niet mogelijk om in 1 zin even te zeggen)

Hoe juist zijn de wetenschappelijke bewijzen die we over de jaren heen geleerd,gezien,gehoord hebben.alleszins een stuk juister dan de "bewijzen" uit boeken zoals de bijbel en koran:roflol: nooit gehoord van de wetenschappelijke methode? OMFG:roflol:

Waarom geloven er 4 miljard mensen als het iets is waar alleen minder intelligente, naive mensen in geloven?omdat al minstens de helft weinig tot geen opleiding heeft genoten, en van het overige deel heeft er maar een heel klein percentage een wetenschappelijke opleiding genoten;)

Wat zijn de nadelen van geloof als praktiserende voor het mens en wereld?
uitstoten van ongelovigen, belachelijke achterhaalde ideeen als geen condooms, verbod op abortie, anti-homocoïtusualiteit, en zo kan ik nog wat uren doorgaan;)

waarom zijn er vroeger veel profeten gekomen vroeger en nu niet meer?
zie eigenlijk niet in hoe dat je zaak van het bestaan van god aansterkt maar goed...
mensen zijn niet meer zo goedgelovig, alhoewel als je in de arme landen gaat kijken, zullen daar nog wel wat profeten rondlopen;)

En ten laatste bestudeerde ik boeken van god en maakte ik een juiste keuze.
als jij werkelijk die boeken bestudeert hebt, en je besluit eruit dat ze enige kern van waarheid bevatten, dan zet ik enorme vraagtekens bij jouw intelligentie:)

Wie wil die zal geloven ongeacht alle hindernissen.
daar heb je volledig gelijk in:roflol:

;)

Terug
Naar boven