Fitness Seller

Bloods & Guts by Dorian Yates

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb een beetje zitten brainstormen en twee mogelijke oplossingen bedacht om naar 4x/pw te gaan.

Optie 1: Het gesplitte split-schema van hierboven, en dan gewoon doortellen. Dus week 1: training 1-2-3-1, week 2 training 2-3-1-2, week 3 training 3-1-2-3.
Optie 2: UB/LB principe, met op een dag UB nadruk op borst/schouders, andere UB dag nadruk op rug. Op LB dagen nadruk op ene keer quads, andere keer hams.

Iemand hier waardevolle input op?

Ik train nu zelf volgens een ander UB/LB schema, maar wil dit binnenkort gaan veranderen. Jouw eerste optie was ook mijn idee, maar ik twijfel een beetje over de frequentie die ik dan opgeef t.o.v. een UB/LB schema.

Dorian zelf gaf wel aan dat je het beste een body part iedere 6-7 dagen kan trainen, maar hij gebruikte natuurlijk wel de nodige AAS ernaast.
 
Dat is natuurlijk het lastige met deze schema's. BB'ers als Dorian of een Mike Mentzer trainden iedere spiergroep echt maar 1xpw ofzo, maar natuurlijk zitten zij aan de AAS en je moet er dan wel de intensiteit in kunnen leggen om de spier ook zo ver te belasten dat hij deze hersteltijd nodig heeft. Of in ieder geval een deel hiervan, in die week rust vindt er natuurlijk ook nog groei plaats na het herstel.

Heb nu bedacht dat ik ook gewoon mijn huidige schema kan blijven doen, want dit gaat gewoon prima. Het is dan wel maar 3x pw, maar never change a winning team natuurlijk. Doe nu dus in week 1 2xUB en 1xLB, week 2 2xLB en 1xUB. Kan dan wel het aantal oefeningen per training iets uitbreiden om het wat intensiever te maken. Bv bij UB Bench+Fly, Shoulder Press+Lateral Raises/Shrug etc.
 
Dat is natuurlijk het lastige met deze schema's. BB'ers als Dorian of een Mike Mentzer trainden iedere spiergroep echt maar 1xpw ofzo, maar natuurlijk zitten zij aan de AAS en je moet er dan wel de intensiteit in kunnen leggen om de spier ook zo ver te belasten dat hij deze hersteltijd nodig heeft. Of in ieder geval een deel hiervan, in die week rust vindt er natuurlijk ook nog groei plaats na het herstel.

Heb nu bedacht dat ik ook gewoon mijn huidige schema kan blijven doen, want dit gaat gewoon prima. Het is dan wel maar 3x pw, maar never change a winning team natuurlijk. Doe nu dus in week 1 2xUB en 1xLB, week 2 2xLB en 1xUB. Kan dan wel het aantal oefeningen per training iets uitbreiden om het wat intensiever te maken. Bv bij UB Bench+Fly, Shoulder Press+Lateral Raises/Shrug etc.
Dan is het geen HIT meer als je je volledig UB traint op 1 dag en dan een paar dagen later weer heb je niet genoeg tijd om te herstellen je gaat door na spierfalen daarom heb je een partner omdat je geen aas neemt heb je net meer tijd nodig om te herstellen



Als het werkt moet je t blijven doen maar dan is het niet yates style niet dat dat moet natuurlijk maar er zijn weinig mensen die zijn intensiteit in 1 set kunnen steken

Hij heeft zen fysiek ook eerst opgebouwd met volume training natuurlijk
 
Dan is het geen HIT meer als je je volledig UB traint op 1 dag en dan een paar dagen later weer heb je niet genoeg tijd om te herstellen je gaat door na spierfalen daarom heb je een partner omdat je geen aas neemt heb je net meer tijd nodig om te herstellen

Daar heb je gelijk in. Maar ik merk dat het wel heel lastig is om de benodigde intensiteit te verkrijgen om ook echt die week herstel nodig te hebben. Ik voer een oefening uit tot faal en laat een spotter een paar forced reps helpen, maar toch kan ik een dag of 4 a 5 daarna weer de spiergroep trainen. Daarom ben ik nu nog een beetje op zoek naar wat werkt voor mij.
 
Daar heb je gelijk in. Maar ik merk dat het wel heel lastig is om de benodigde intensiteit te verkrijgen om ook echt die week herstel nodig te hebben. Ik voer een oefening uit tot faal en laat een spotter een paar forced reps helpen, maar toch kan ik een dag of 4 a 5 daarna weer de spiergroep trainen. Daarom ben ik nu nog een beetje op zoek naar wat werkt voor mij.
Had net men post iets ge edit^*
 
Had net men post iets ge edit^*

Haha, ik zie het. Yates geeft dat in zijn boek ook al aan, het heeft hem jaaaaren gekost om de benodigde intensiteit te verkrijgen.
Op zich is het dus niet gek dat ik/wij die intensiteit niet zomaar halen en dus sneller weer hersteld zijn.
Mijn intensiteit ligt iig wel stukken hoger dan toen ik nog gewoon 3x8 setjes deed met meerdere oefeningen voor een spiergroep.
Mijn trainingen nu, waarbij ik bv op UB dag 1 set bench press (rust-pause set) doe en verder niets voor borst, zijn intenser.
Ik ben dus op de goede weg, maar ik kan wel begrijpen waarom hem dat jaren heeft gekost.
 
Haha, ik zie het. Yates geeft dat in zijn boek ook al aan, het heeft hem jaaaaren gekost om de benodigde intensiteit te verkrijgen.
Op zich is het dus niet gek dat ik/wij die intensiteit niet zomaar halen en dus sneller weer hersteld zijn.
Mijn intensiteit ligt iig wel stukken hoger dan toen ik nog gewoon 3x8 setjes deed met meerdere oefeningen voor een spiergroep.
Mijn trainingen nu, waarbij ik bv op UB dag 1 set bench press (rust-pause set) doe en verder niets voor borst, zijn intenser.
Ik ben dus op de goede weg, maar ik kan wel begrijpen waarom hem dat jaren heeft gekost.
Ja en je moet vooral je trainingspartner vertrouwen als je met zijn gewichten trainde denk ik dan ^^
 
Als hij je past failure moet spotten tijdens benchpress etc

Je moet dan wel een spotter hebben die weet wat hij moet doen, inderdaad. En die is er soms ook niet.
Daarom is het allemaal nog een beetje aftasten en zoeken, maar iig het idee van zwaar trainen, weinig sets, low rep, intensiteitsverhogende technieken etc bevalt me wel.
 
Je spotter moet weten hoe en wanneer te spotten en te begeleiden en ook zien wat je nog kan.
Meesten weten en zien bar weinig.
 
Zojuist de leg training gedaan met de leg extensions als eerste oefening (1 warm-up en 2 work-sets à 12 reps). Ik moet zeggen dat dit de training echt een stuk zwaarder maakt. Bijvoorbeeld tijdens het squatten (2 sets à 12 reps) voelde ik mijn glutes beter dan normaal. Heb het gevoel dat je zo meer uit de compound haalt.

Moet wel erbij zeggen dat ik mijn gewicht verlaagd heb, want normaal begin ik met squats en doe ik maar 5-6 reps, waar ik er nu 12-15 deed (zoals in schema). Overall een vermoeiende training, waarbij mijn benen nu echt een stuk meer uitgeput voelen dan normaal!
 
Nice! Ik kom nu uit de nachtdienst dus ga eerst slapen, dan vanmiddag ook benen. Denk ook deze training aangezien volgende week mijn normale schema pas weer begint. Ben benieuwd hoe dat gaat na een nachtdienst.
 
Nice! Ik kom nu uit de nachtdienst dus ga eerst slapen, dan vanmiddag ook benen. Denk ook deze training aangezien volgende week mijn normale schema pas weer begint. Ben benieuwd hoe dat gaat na een nachtdienst.

Let me know! Focus vooral op complete reps en slow negatives, voelt echt goed haha! :)
 
Voor de training zie mijn log.
Was pas de tweede training in mijn nieuwe gym en eerste beentraining daar, dus allemaal andere apparaten en zo.
Dat in combinatie met uit de nachtdienst komen en dus misselijkheid, duizeligheid, brak zijn maakt het niet de beste training ooit.
Wel overal intensief op gedaan, maar niet over fail gegaan met forced reps etc. Moest ook gewichten nog een beetje uitvogelen.
Heb er voor vandaag wel het maximale uit gehaald, volgende keer gaan we wat dieper.
De training op zich was prima, leg extensions voor de hack squats en leg presses maakt het geheel wat intensiever.
 
Nu mijn cut er bijna op zit, wil ik een tijdje Dorians 'Ultimate Routine' gaan proberen.
Ik ben normaliter geen voorstander van een spiergroep 1x pw trainen, maar ik wil het toch een poging geven.
Ik zal nog niet meteen met mijn max gewichten beginnen, en beginnen met twee werksets.
De tweede set gaat dan steeds dmv intensiteitsverhogende technieken tot fail.
Naar mate ik zwaarder ga, kan ik de eerste set dan laten vallen.

Ben benieuwd wat mij dit gaat brengen, ben nog steeds erg geinteresseerd in deze manier van trainen!
 
Nu mijn cut er bijna op zit, wil ik een tijdje Dorians 'Ultimate Routine' gaan proberen.
Ik ben normaliter geen voorstander van een spiergroep 1x pw trainen, maar ik wil het toch een poging geven.
Ik zal nog niet meteen met mijn max gewichten beginnen, en beginnen met twee werksets.
De tweede set gaat dan steeds dmv intensiteitsverhogende technieken tot fail.
Naar mate ik zwaarder ga, kan ik de eerste set dan laten vallen.

Ben benieuwd wat mij dit gaat brengen, ben nog steeds erg geinteresseerd in deze manier van trainen!
ik volg het al een tijdje met een beetje me eigen draai er aan ik tel alleen wel door dus geen rust dagen en train dus elke spiergroep om de 4 dagen
 
ik volg het al een tijdje met een beetje me eigen draai er aan ik tel alleen wel door dus geen rust dagen en train dus elke spiergroep om de 4 dagen

Ik werk onregelmatig en weekenden, dus kan soms gewoon niet meer dan 4x pw gaan. Maar indien dit wel lukt, kan het zijn dat ik doortel.
Dus op die manier geef ik er ook wel mijn eigen draai aan.

Doe ik sowieso wel, ook met het schema, maar ben wel geïnteresseerd in de opvatting van minder werksets maken en de sets die je maakt verlengen en intensiveren met verschillende technieken.
Ik geloof er wel in dat dit effectief is.
 
het bevalt me iig wel. doe meestal ook maar 1 opwarm set en 1 werkset alleen als ik voel dat me werkset toch zwaarder kon doe ik er nog een en max 60sec rust. (en licht er aan hoe ik me voel na me werk zit nu in de cut maar blijf zo door trainen)
 
Ik werk onregelmatig en weekenden, dus kan soms gewoon niet meer dan 4x pw gaan. Maar indien dit wel lukt, kan het zijn dat ik doortel.
Dus op die manier geef ik er ook wel mijn eigen draai aan.

Doe ik sowieso wel, ook met het schema, maar ben wel geïnteresseerd in de opvatting van minder werksets maken en de sets die je maakt verlengen en intensiveren met verschillende technieken.
Ik geloof er wel in dat dit effectief is.
Wanneer ga je hiermee beginnen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven