AndroidHealthClinic

Sticky Boek: Burn the Fat Feed the Muscle: vet verliezen en volle spieren overhouden

Zig zag is niet nodig, heb het nooit gedaan. Iets dergelijks kan wel nodig zijn als het moeilijker gaat.

Zig zag is niet nodig, heb het nooit gedaan. Iets dergelijks kan wel nodig zijn als het moeilijker gaat.
In het boek zegt hij ook dat je tussen de 20-10% van je onderhoud moet aftrekken? Hoeveel trek jij eraf en wat is aan te raden voor een beginner zoals mij met een bf van 21%?

Ik zorg dat ik nooit meer dan een kilo gewicht verlies per week en daarbij geen spiermassa verlies. In de eerste fase eet ik zelfs boven BMR en ga met cardio eronder.

Bijv. 3000 kcal eten, met BMR 2500, cardio -1000 kcal. Dat zorgt voor een langzame cut, maar met minimum verlies van spiermassa.

Ik zorg dat ik nooit meer dan een kilo gewicht verlies per week en daarbij geen spiermassa verlies. In de eerste fase eet ik zelfs boven BMR en ga met cardio eronder.

Bijv. 3000 kcal eten, met BMR 2500, cardio -1000 kcal. Dat zorgt voor een langzame cut, maar met minimum verlies van spiermassa.
Het klinkt allemaal ook vrij logisch, maar als je eenmaal begint te lezen dan krijg je voor een beginner als mij in 1x zoveel informatie dat je op het laatst niet meer goed weet waar je het moet plaatsen. En 1000kcal verbranden met kcal is wel heel erg veel.:eek::D maarja de 1e paar weken is het toch, allerlei dingen uitproberen wat het beste voor mij werkt, ik kijk iig uit naar mn nieuwe gezondere levensstijl.:)

Sorry incl. KT is dat. Ik haal die 1000 wel maar niet in de eerste weken.

Ik post even voor de zekerheid, hoe ik het nu heb gedaan.

Mijn bmr = 1949kcal
Mijn onderhoud = 3000kcal daar heb ik 20% vanaf getrokken is 2400kcal, dus als ik het goed heb maak ik een tekort van 4200kcal per week met voeding, (hoe reken je dat ookal weer om in kg verlies per week?) ik train 4x per week dus dat is 4x500kcal kt en 4x500kcal cardio, dus dat is dan train ik totaal 4000kcal eraf met cardio, dan kom ik dus op een tekort van 8200kcal per week door cardio en korten op voeding, denk ik zo correct? Ik begrijp er eerlijk gezegt nog niet veel van.

Mijn bmr = 1949kcal
Mijn onderhoud = 3000kcal daar heb ik 20% vanaf getrokken is 2400kcal, dus als ik het goed heb maak ik een tekort van 4200kcal per week met voeding, (hoe reken je dat ookal weer om in kg verlies per week?) ik train 4x per week dus dat is 4x500kcal kt en 4x500kcal cardio, dus dat is dan train ik totaal 4000kcal eraf met cardio, dan kom ik dus op een tekort van 8200kcal per week door cardio en korten op voeding, denk ik zo correct? Ik begrijp er eerlijk gezegt nog niet veel van.

Aantal kcal / 9 :).

Mijn bmr = 1949kcal
Ik begrijp jouw post ook niet :P

BMR is dus je verbruik zonder beweging he voor alle duidelijkheid. Reken daar nu alleen je werk bij. Stel dat je tijdens het werken in 8 uur nog eens 500 kcal verbruikt. Dan kom je op een slordige 2500 kcal. Dit is je onderhoud als je niet traint, dit moet je in BFFM altijd als onderhoud zien.

Op basis daarvan ga je je eetschema samenstellen, tot hier komt er dus nog niets van training of sport aan te pas.

Dus je eet bijvoorbeeld 3000 kcal. Je zit nu op een overschot van 500 kcal boven je onderhoud. Dit is het "feed" gedeelte van BFFM zeg maar! :)

Daarna ga je het "burn" gedeelte berekenen. Je wil tussen de 500 kcal en 1000 kcal onder je onderhoud gaan. Dat wil zeggen dat je met cardio en KT samen tussen de 1000 en 1500 kcal gaat moeten verbranden!

Dit is de formule die je moet toepassen eigenlijk:

(wat je eet) - (BMR + werk) = *Overschot* - (cardio + KT) = *negatief getal* <- aantal kcal die je uit je vetreserves gaat halen.

Is dit duidelijker?

Ik begrijp jouw post ook niet :P

BMR is dus je verbruik zonder beweging he voor alle duidelijkheid. Reken daar nu alleen je werk bij. Stel dat je tijdens het werken in 8 uur nog eens 500 kcal verbruikt. Dan kom je op een slordige 2500 kcal. Dit is je onderhoud als je niet traint, dit moet je in BFFM altijd als onderhoud zien.

Op basis daarvan ga je je eetschema samenstellen, tot hier komt er dus nog niets van training of sport aan te pas.

Dus je eet bijvoorbeeld 3000 kcal. Je zit nu op een overschot van 500 kcal boven je onderhoud. Dit is het "feed" gedeelte van BFFM zeg maar! :)

Daarna ga je het "burn" gedeelte berekenen. Je wil tussen de 500 kcal en 1000 kcal onder je onderhoud gaan. Dat wil zeggen dat je met cardio en KT samen tussen de 1000 en 1500 kcal gaat moeten verbranden!

Dit is de formule die je moet toepassen eigenlijk:

(wat je eet) - (BMR + werk) = *Overschot* - (cardio + KT) = *negatief getal* <- aantal kcal die je uit je vetreserves gaat halen.

Is dit duidelijker?

Ja, nu is het wel duidelijk ongeveer, maar de 3dagen per week dat ik dus niet train moet ik ook bij de berekening meenemen he, anders zou het betekenen als ik bijvoorbeeld 3000kcal eet - 2500 bmr+werk dat ik dan 500kcal aankom, maar ik eet gewoon 500kcal minder dus 2500kcal per dag en dan zie ik wel bij de volgende weging of ik goed zit of fout.:)

Ikzelf deed 5 dagen KT en 6-7 dagen cardio. Ik had 1-2 dagen per week waarin ik op onderhoud zat. Ik ben zeker geen voorstander van onder je onderhoud gaan eten op een rustdag.

Nog 1 vraag, als mn bmr 2000kcal is en ik tel daar mijn dagelijkse behoeften bij op dus zeg maar 2500kcal, en ik verbruik 1000kcal met cardio dan heb ik dus 500kcal aan vet verbrand? mijn vraag is dus voor vetverbranding moet je altijd beneden je bmr verbruiken met cardio?

Oke, net klaar met het lezen van BFFM en natuurlijk enthousiast om te beginnen. Zit alleen met een paar vragen.

Ten eerste mijn TDEE uitgerekend wat neerkomt op 3142 kcal per dag.
Het bffm boek laat zien dat het beste is om je kcal dificit te creeren door een combo van cardio en je kcal te verminderen.
Als ik volgens het boek nu 15% van mijn tdee neem wat ik elke dag minder ga eten komt dat op 471.40 kcal, totaal: 2671 kcal per dag. Met dit alleen creeer ik per week 7 x 471= 3297 kcal dit is dus bijna 1 kilo vet. Als ik er nou nog bij ga cardioen bijvoorbeeld 4 dagen x 300 kcal verbranden komt daar nog eens 1200 kcal bij = 4497 kcal. Is dit dan niet teveel? Ik bedoel gaat mijn hongersnood mode dan niet aan :P?

En is dit bijvoorbeeld met zig zag nog niet erger omdat je dan misschien wel in totaal een 1000 kcal deficit kunt creeren? (cardio + groot kcal verschil)
Dit vraag ik me ook idd af, er is ook nog geen antwoord op gegeven?:)

zig-zag methode werkt vooral omdat je lijf niet gaat wennen aan een constant energietekort, is dus niet erg voor je lijf (mits netjes uitgevoerd zoals beschreven). 1kg lichaamsvet = 7000 kcal, dus je berekening (van Denis69) klopt niet.

Nog 1 vraag, als mn bmr 2000kcal is en ik tel daar mijn dagelijkse behoeften bij op dus zeg maar 2500kcal, en ik verbruik 1000kcal met cardio dan heb ik dus 500kcal aan vet verbrand? mijn vraag is dus voor vetverbranding moet je altijd beneden je bmr verbruiken met cardio?
Nee en nee.

Ik ben nu bezig met het lezen van het boek en heb een vraagje over de BMR+ activiteitstoeslag.

BMR berekenen snap ik volledig, maar hoe weet ik nu hoe actief ik ben? Is dat niet heel relatief? Ik sta redelijk vroeg op in de ochtend, leer de hele dag en ga 's avonds trainen. 4 keer per week KT en 3 keer per week cardio. Maar de cardio dagen wil ik gebruiken om ONDER mijn ouderhoud te zitten.
Zijn de dagen dat ik leer, ongeveer een 3 kwartier tot een uur gewoon wat rustig loop en savonds KT doe nu moderate active of very active? Gezien ik wel 6 tot 7 dagen per week sport maar mijn overdagse activiteiten niet zo hoog zijn, en ik dan eigenlijk maar 4 dagen gewoon sport want die cardio wil ik niet meetellen omdat ik dan onder mijn onderhoud wil zitten :p

Op de cardio dagen ben ik denk ik very active, maar dit wil ik juist gebruiken voor de ververbanding. Dus stel ik zou normaal door de week 2700 verbruiken en op de cardio dagen 3000 moet mijn ouderhoud op 2700 blijven staan :)

Laatst bewerkt:
Ik had net het E-book besteld, ik dacht dat het echt een boek was.. verkeerd gelezen! belachelijk duur voor een e-book. weet dat het me eigen schuld is maar heb toch een mail gestuurd of ik me geld terug kan krijgen... ga niet 36 euro betalen voor iets wat ik op de pc moet gaan lezen.!

Ik had net het E-book besteld, ik dacht dat het echt een boek was.. verkeerd gelezen! belachelijk duur voor een e-book. weet dat het me eigen schuld is maar heb toch een mail gestuurd of ik me geld terug kan krijgen... ga niet 36 euro betalen voor iets wat ik op de pc moet gaan lezen.!
Staat verschillende keren vermeld dat het een ebook is :)

Bovendien is het 27 euro (tenzij je extra's hebt).

IMO niet duur voor het programma dat je krijgt. Vraag me wel af hoe serieus je bent over cutten als je er al niet mee doorgaat voor zoiets onbelangrijks. BFFM zal nu eenmaal niet uitkomen op paperback, dus ga je het dan maar nooit volgen? Zonde.

Print gewoon uit op werk, school, copy center, laser printer ....

Staat verschillende keren vermeld dat het een ebook is :)

Bovendien is het 27 euro (tenzij je extra's hebt).

IMO niet duur voor het programma dat je krijgt. Vraag me wel af hoe serieus je bent over cutten als je er al niet mee doorgaat voor zoiets onbelangrijks. BFFM zal nu eenmaal niet uitkomen op paperback, dus ga je het dan maar nooit volgen? Zonde.

Print gewoon uit op werk, school, copy center, laser printer ....

het boek was 30 mssn door de koers, en dan nog 6 euro tax. helaas dat ik het fout gelezen had.

weet iemand waar je het een beetje mooi in een bundel kan laten uitprinten?

Die 27 heb ik idd berekend toen de dollar erg laag stond. Die tax kreeg je vroeger niet, is weer iets nieuw :/

Ik zou gewoon aan iemand vragen die je kent op school/kantoor om het dubbelzijdig te laten printen, inbinden daar heb je machientjes voor, kan ook in copycenters ed dacht ik.

Ik zat zelf even te kijken naar EZBook.nl als optie.
Komt dan uit voor een boek op A6 formaat, 340 pagina's op:

Totaalprijs € 16,14

Uw bijdrage voor verpakking en verzending is € 7.95

Misschien duur, maar het is wel een mooi boek ipv 340 losse A4 tjes.
Heb zelf bij de Multicopy nog nagevraagd, maar dat was rond de 25 euro voor slechts uitprinten en dan moest ik het zelf maar in een map doen.

Terug
Naar boven