AndroidHealthClinic

Sticky Boeken Kritiek & Review Topic

Bezoekers in dit topic

Ik ga vandaag aan deze beginnen:

http://responsiblemarketing.com/blo.../07/the-tipping-point-by-malcolm-gladwell.jpg

Op aanraden van een huisgenoot van me, moet een cool boek zijn.

is dat doet het zelf boek- achtig iets?

Ik hou erg van (literaire) thrillers, heb bijna alles van nicci french en suzanne vermeer gelezen.
Onlangs een zweedse schrijver ontdekt, die nu steeds meer in opmars is:

---plaatje doet t niet---

Lars Kepler igg .Hypnose, er is ook een verfilming van uitgekomen, maar film valt erg tegen. Zag dat er een nieuw boek van hem verschenen is in de boeken top 10. Iemand deze al gelezen?

Iemand nog een tip voor een mooie roman? (niet te langdradig)
 
Net Tonio van AFTh gelezen. Heel intiem boek, eigenlijk wil je het helemaal niet lezen, maar je leest het in een ruk uit.
Knap hoe hij zo z'n gedachtenspinsels en gevoelens (gaat over z'n verongelukte zoon) onder woorden heeft weten te brengen.

---------- Post toegevoegd 22 July 2013 om 14:44 ----------

Oh, en Handboek Tour de France van Boogerd. Telt niet echt he :D
Wel erg prettig geschreven, grappig, je hoort het hem gewoon vertellen.
 
Deze onlangs uitgelezen. Ontzettend knap geschreven historisch werk dat eigenlijk direct bij verschijning vrij algemeen als nieuw standaardwerk wordt beschouwd als het gaat om de (Tweede) Boerenoorlog in Zuid-Afrika, de eerste echte media-oorlog en een eerste indicatiepunt voor het eindigen van de Britse suprematie over de koloniale wereld, alhoewel de Britten deze oorlog, met veel moeite, wonnen.
Het is ook de eerste keer dat een boek over deze oorlog de strijd vanuit alle oogpunten (dwz het Nederlandse, Engelse en Afrikaner oogpunt) behandelt, en dat doet de schrijver door drie verschillende personen te volgen die een meer of minder belangrijke rol speelden in de oorlog, namelijk de Nederlandse raadspensionaris van Transvaal Willem Leyds, de Engelse oorlogscorrespondent Winston Churchill en de Boerencommando Deneys Reitz.
Het boek behandelt de oorlog van A tot Z, inclusief de nodige zijwegen, en is dan ook een flinke pil (zo'n 600 pagina's) maar voor mensen met dezelfde historische interesse als ik moet dat geen probleem zijn. Ben nu overigens in twee biografieën van Mussert bezig.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Een tijdje geleden een trilogie van schrijven Jens Lapidus verslonden .
Lekker spannende en op en top criminele boeken :).

Deze schrijver ligt me echt , rauw geschreven geen doekjes erom.
Wat ook leuk is dat twee van hoofdpersonages aan BB doen :).

Doorheen de drie boeken krijg je de kans om je echt goed in te leven en de personages te kennen.
Hun beschrijving en karakter eigenschappen krijgen de kans tot leven te komen in je fantasie.

Mensen die niet van drug en crimineel gerelateerde boeken houden , dan raadt ik jullie deze trilogie af.
Barstens vol van de actie , en alle drie de boeken spannend tot aan het einde.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Titel : Het experiment
Auteur : Paul McEuen
Plot : Het is 1946, de Tweede Wereldoorlog is officieel voorbij. In de Stille Oceaan, aan boord van de USS North Dakota, pleegt een Japanse krijgsgevangene zelfmoord. Hij houdt een cilinder in zijn hand geklemd met daarin een zeer besmettelijke en dodelijke schimmel die is gekweekt in unit 731 – het geheime Japanse lab waar biologische wapens werden ontwikkeld. De jonge soldaat en bioloog Liam Connor ziet zijn kans en grijpt de cilinder.

Ruim zestig jaar later is Connor een gelauwerde wetenschapper met een Nobelprijs op zijn naam. Hij wordt gekidnapt door een Aziatische vrouw die zich Orchidee noemt. Zij wil weten waar hij de bacterie heeft gelaten. Connor zwijgt echter in alle talen en moet dat met de dood bekopen. Niet veel later wordt opnieuw een dode gevonden. In zijn buik is het nummer 731 gekerfd... "

Mijn leeservaring : Het zit barstensvol spanning , de japanse eenheid 731 komt goed aan bod. Voor mij was dit een boek dat geduld vergde. Meestal 1 hoofdstuk 's avond en als een blok in slaap. Het grote nadeel is dat het teveel ,
wetenschap en biologie jargon bevat. Mocht je hier toevallig een master in hebben is dit boek uitzonderlijk goed geschikt voor jouw. Helaas geldt dit enkel voor een klein deel van de wereld populatie.

Goed geprobeerd van de auteur , maar hij is nog iets te veel professor. Staat nog iets te ver het gewone publiek.
het verhaal opzich geeft wel spanning maar dit gaat dan ook vaak teniet aan het eindeloos toevoegen van feiten ...



[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Link naar andere boek recensie : http://denachtvlinders.nl/2011/het-experiment-paul-mceuen/
 
Weet iemand waarom naar het Nederlands vertaalde boeken altijd zo idioot duur zijn? Scheelt toch vaak 50% in prijs tegenover de originele versie.


:scratch:
 
Geen idee. Ik lees boeken die in het Engels zijn uitgegeven sowieso liever in het Engels. Die vertalingen zijn meestal bagger.
 
Dr Sleep aan het lezen van Stephen King en als opwarmer uiteraard eerst The Shining gelezen. Beide boeken erg goed ... al ben ik in Dr Sleep nu pas op 25%.
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Prachtig boek over 2 indianen die gaan vechten in de 1e wereldoorlog.
 
Iemand nog aanraders wat betreft boeken over Engelandvaarders? Over het algemeen wel interessante verhalen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen en wat een beetje leuk geschreven is.

---------- Toegevoegd om 11:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:03 ----------

Oh, en heeft iemand de nieuwe Murakami al gelezen?
 
Inmiddels Tussen licht en donker gelezen, van Edgar Asselberghs.
Beetje kort geschreven, maar leest wel lekker weg. Gewoon tof verhaal.

Nu aan De kleurloze... beginnen. Nederlandse versie dus, hoop dat de vertaling mee valt.
 
Weet iemand waarom naar het Nederlands vertaalde boeken altijd zo idioot duur zijn? Scheelt toch vaak 50% in prijs tegenover de originele versie.


:scratch:

Wet op de vaste boekenprijs, daardoor blijft allerlei amper gevraagd puin ook bereikbaar ook al wil niemand het eigenlijk lezen.
 
The+Alchemist.jpg


Onlangs gelezen, ik vond het een fantastisch boek maar kan me inbeelden dat mensen er anders over denken. Het is een simpel verhaal maar je kan er veel levenswijsheid in terugvinden.
In totaal werd het boek in 67 talen uitgebracht waarmee het in het Guinness Book of Records kwam als het meest vertaalde boek in de wereld. In 74 landen bereikte het boek de nummer 1-positie van meest verkochte boeken, getuigd dus wel van een meesterwerkje. Wel jammer dat het vrij kort is, 140 blz ofzo was het geloof ik.
 
Had wat leuke anekdotes verwacht van hoe ie tijdens de rust ve match ff ging sniffen ofzo maar niets van dat. Op basis van wat ik heb gelezen kan je concluderen dat Andy wat simpel & naief is.

9789071359644-e1352150427508.jpg
 
The Brotherhoods: The True Story of Two Cops Who Murdered for the Mafia

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Prima boek over twee agenten die eind jaren 80/begin jaren 90 huurmoordenaars waren voor de Lucchese familie in New York. Ongeveer 75% van het boek gaat over de moorden en de achtergrond van de mensen die betrokken zijn bij deze zaak. De resterende 25% gaat over het onderzoek dat Oldham en zijn collega's hebben gedaan, plus de rechtzaak.

Ze zijn beide veroordeeld tot levenslang. Eén van de twee, Louis Eppolito, had trouwens enkele kleine filmrollen. Bijvoorbeeld in Goodfellas:

11officer184.jpg
 
Wordt hier nog wel eens wat gelezen?
Heb zelf nog wat recensies van boeken die misschien niet bij iedereen in de smaak vallen maar die ik vooral vanwege mijn interesse en vakgebied graag lees.
Zie spoiler.

Beide boeken al een tijd geleden gelezen

Mussert & co. De NSB-leider en zijn vertrouwelingen, Tessel Pollmann

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

&

Anton. Mussert en de NSB: opkomst en ondergang van een populist. Bert Bukman

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Heb deze twee boeken min of meer tegelijkertijd gelezen om wat parallellen te kunnen trekken. Beiden leveren een interessant profiel van Mussert, die toch vaak als het kleinburgerlijke sulletje werd gezien die zich een weg naar de macht rommelde. Pollmann haalt dat beeld duidelijk onderuit, Bukman blijft iets meer op de vlakte maar erkent wel de onvermijdelijkheid en kracht van de keuzes die Mussert soms moest maken.
Zijn levensverhaal van voor de oorlog onderschrijft dit imago van kleinburgerlijkheid al helemaal niet, hij was een vrij invloedrijk waterbouwkundig ingenieur die gerespecteerd werd en bijvoorbeeld mede de loop van het Amsterdam-Rijnkanaal bepaalde. Zijn priv-leven was echter n grote incestueze rommel, hij trouwde met zijn tante en had een affaire met zijn achternichtje. Hij drukte allerlei joods bezit achterover en was corrupt. Zijn leidende rol binnen de NSB was niet zo vanzelfsprekend, ik vond het vooral boeiend om over de (ideologische) conflicten tussen hem en Rost van Tonningen te lezen. Mussert was dan wel (terecht) de personificatie van alles wat fout was in Nederland tijdens WOII, maar was in zijn opvattingen en denkbeelden niet de meest extreme figuur binnen de beweging.
Beide boeken zijn goed geschreven en goed gedocumenteerd en geannoteerd, maar Pollmanns boek geeft in mijn ogen nog net iets meer inzichten in de invloeden van andere vooraanstaande NSB'ers, zoals Rost van Tonningen en Feldmeijer, die eigenlijk een nog veel meer radicale kant op wilden.


Praagse Winter, Madeleine Albright

2.jpg


In 1997, tijdens de eerste nacht van haar ministerschap, ontdekte Madeleine Albright pas dat zij van Joodse komaf is en dat haar beide grootouders van vaderskant vergast zijn tijdens WOII. In dit boek gaat ze terug naar haar jeugd in Praag en in Engeland, waar zij met haar ouders tijdens een groot deel van de oorlog als ballingen verbleef. Ze neemt een flinke aanloop naar de oorlog toe waarin de geschiedenis van het Tsjechische volk wordt beschreven en de band met Duitsland en Oostenrijk(-Hongarije). Ze vertelt hoe Tsjecho-Slowakije in de steek wordt gelaten door de internationale grootmachten tijdens de Conferentie van Mnchen (het hoogtepunt van de appeasement politiek) en over de tragiek van president Benes. Ze vertelt bijvoorbeeld ook over de moordaanslag op Heydrich en de vreselijke gevolgen daarvan voor heel veel Tsjechen. Ze vertelt tegelijkertijd ook over de problemen die een immigrantenfamilie in Engeland ondervindt. Een diep, diep indringend boek met misschien af en toe wat te veel nadruk op de diplomatieke en politieke kant van het verhaal maar vooral toch een prachtige vertelling van een indrukwekkende zoektocht naar een familiegeschiedenis.


Lincoln. Een geniaal politicus, Frans Verhagen

1001004011850539.jpg


Frans Verhagen heeft een boek afgeleverd dat een heel duidelijk beeld geeft van (vooral) de laatste levensjaren van Lincoln, als president van de Verenigde Staten tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Het hele boek bouwt eigenlijk op naar het moment supreme voor Lincoln, zijn grootste wapenfeit, namelijk de afschaffing van de slavernij. Vooral het eerste deel van het boek, waarin het boerenbestaan van Lincolns jeugd langs de steeds verder naar het westen opschuivende frontier beschreven werd, levert een treffend beeld van het Amerikaanse "wilde westen" op (dat helemaal niet zo wild maar vooral erg hard was). Min of meer dankzij het toeval belandt Lincoln aan de republikeinse (noordelijke) zijde van het Amerikaanse politieke spectrum. Lincoln ontpopt zich vervolgens als een groot redenaar, een groot voorbeeld voor onder anderen Barack Obama. Zijn eerste inaugurele rede en het Gettysburg Address zijn iconisch geworden. Lincoln was de eerste president die de media gebruikte in het verslaan van zijn toespraken, die zich bewust was van zijn imago en Lincoln was vooral de president die op geniale wijze zijn macht uitbreidde en wiens reputatie in herinneringen mythische proporties aannam. De Emancipatieproclamatie, waarmee de slaven hun vrijheid zouden krijgen (maar in het Zuiden nog tot lang na de Burgeroorlog niet), was er waarschijnlijk niet of toch zeker niet zo snel gekomen zonder de inbreng van Lincoln. Het Zuiden en het Noorden rommelden zichzelf op diplomatieke wijze in een zeer bloedige oorlog, die Lincoln niet wenste maar die, gezien voorgaande decennia, onvermijdelijk was en die Lincoln ook uit wist te buiten om zijn plannen door te drijven. De Emancipatieproclamatie zou veel controverse opleveren en uiteindelijk ook Lincolns dood worden, hij werd tijdens een opera-uitvoering in het hoofd geschoten door John Wilkes Booth, een aanhanger van de geconfedereerde staten en fel tegenstander van afschaffing van de slavernij.
Het boek zelf is toch vooral bedoeld voor de iets minder ervaren lezer, met veel plaatjes en een groot lettertype. Maar dat doet niets af aan het fijne tempo en de vrij gedetailleerde beschrijving van het leven van Lincoln, waar al zo veel over geschreven is, maar nu dan ook eens door een Nederlandse auteur van aardig statuur.

Ik overleefde Treblinka, Samuel Willenberg

9200000022801964.jpg


In twee dagen uitgelezen, het is ook niet zo'n dikke pil. Samuel Willenberg is op het moment de laatste nog in leven zijnde overlevende van Treblinka. Slechts 67 mensen kwamen levend uit dit kamp, zij ontsnapten tijdens de kampopstand in de zomer van 1943, waarna het kamp gesloten en vernietigd werd (om de bewijslast uit te wissen). Toen waren er al negenhonderdduizend mensen doorheen gejaagd, en daarmee is Treblinka na Auschwitz-Birkenau het kamp waar de meeste doden vielen. Ik overleefde Treblinka is een ooggetuigenverslag dat al dertig jaar geleden is opgetekend maar nog niets aan zijn kracht heeft ingeboet. Willenberg overleefde negen maanden van de meest verschrikkelijke ellende die je je voor kunt stellen omdat hij in een Sonderkommando zat en vooral omdat hij ontzettend veel geluk had en zich richtte op zijn eigen overleving, niet zozeer op die van anderen. De psychische gevolgen hiervan werken bij iedere kampoverlevende nog steeds door. Het is een boek dat je niet hoeft te lezen vanwege de literaire hoogstandjes, maar dat je wel mt lezen als je genteresseerd bent in de verhalen uit de kampen.

Heb nog wel meer gelezen, maar nu wel even genoeg getypt.
 
De 100jarige man die uit t raam klom...
Lekker voor als je je een paar uurtjes verveelt, maar vrij slecht geschreven. Vond vooral de stukken geschiedenis aardig.
 
Wordt hier nog wel eens wat gelezen?
Heb zelf nog wat recensies van boeken die misschien niet bij iedereen in de smaak vallen maar die ik vooral vanwege mijn interesse en vakgebied graag lees.
Zie spoiler.

Beide boeken al een tijd geleden gelezen

Mussert & co. De NSB-leider en zijn vertrouwelingen, Tessel Pollmann

http://www.geschiedenis24.nl/.imagi...ken/boekenkaften/Mussert/original/Mussert.jpg

&

Anton. Mussert en de NSB: opkomst en ondergang van een populist. Bert Bukman

[Link niet meer beschikbaar]

Heb deze twee boeken min of meer tegelijkertijd gelezen om wat parallellen te kunnen trekken. Beiden leveren een interessant profiel van Mussert, die toch vaak als het kleinburgerlijke sulletje werd gezien die zich een weg naar de macht rommelde. Pollmann haalt dat beeld duidelijk onderuit, Bukman blijft iets meer op de vlakte maar erkent wel de onvermijdelijkheid en kracht van de keuzes die Mussert soms moest maken.
Zijn levensverhaal van voor de oorlog onderschrijft dit imago van kleinburgerlijkheid al helemaal niet, hij was een vrij invloedrijk waterbouwkundig ingenieur die gerespecteerd werd en bijvoorbeeld mede de loop van het Amsterdam-Rijnkanaal bepaalde. Zijn priv-leven was echter n grote incestueze rommel, hij trouwde met zijn tante en had een affaire met zijn achternichtje. Hij drukte allerlei joods bezit achterover en was corrupt. Zijn leidende rol binnen de NSB was niet zo vanzelfsprekend, ik vond het vooral boeiend om over de (ideologische) conflicten tussen hem en Rost van Tonningen te lezen. Mussert was dan wel (terecht) de personificatie van alles wat fout was in Nederland tijdens WOII, maar was in zijn opvattingen en denkbeelden niet de meest extreme figuur binnen de beweging.
Beide boeken zijn goed geschreven en goed gedocumenteerd en geannoteerd, maar Pollmanns boek geeft in mijn ogen nog net iets meer inzichten in de invloeden van andere vooraanstaande NSB'ers, zoals Rost van Tonningen en Feldmeijer, die eigenlijk een nog veel meer radicale kant op wilden.


Praagse Winter, Madeleine Albright

http://img.literatuurplein.nl/blobs/ORIGRUB/236/2/2.jpg

In 1997, tijdens de eerste nacht van haar ministerschap, ontdekte Madeleine Albright pas dat zij van Joodse komaf is en dat haar beide grootouders van vaderskant vergast zijn tijdens WOII. In dit boek gaat ze terug naar haar jeugd in Praag en in Engeland, waar zij met haar ouders tijdens een groot deel van de oorlog als ballingen verbleef. Ze neemt een flinke aanloop naar de oorlog toe waarin de geschiedenis van het Tsjechische volk wordt beschreven en de band met Duitsland en Oostenrijk(-Hongarije). Ze vertelt hoe Tsjecho-Slowakije in de steek wordt gelaten door de internationale grootmachten tijdens de Conferentie van Mnchen (het hoogtepunt van de appeasement politiek) en over de tragiek van president Benes. Ze vertelt bijvoorbeeld ook over de moordaanslag op Heydrich en de vreselijke gevolgen daarvan voor heel veel Tsjechen. Ze vertelt tegelijkertijd ook over de problemen die een immigrantenfamilie in Engeland ondervindt. Een diep, diep indringend boek met misschien af en toe wat te veel nadruk op de diplomatieke en politieke kant van het verhaal maar vooral toch een prachtige vertelling van een indrukwekkende zoektocht naar een familiegeschiedenis.


Lincoln. Een geniaal politicus, Frans Verhagen

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/9/3/5/0/1001004011850539.jpg

Frans Verhagen heeft een boek afgeleverd dat een heel duidelijk beeld geeft van (vooral) de laatste levensjaren van Lincoln, als president van de Verenigde Staten tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Het hele boek bouwt eigenlijk op naar het moment supreme voor Lincoln, zijn grootste wapenfeit, namelijk de afschaffing van de slavernij. Vooral het eerste deel van het boek, waarin het boerenbestaan van Lincolns jeugd langs de steeds verder naar het westen opschuivende frontier beschreven werd, levert een treffend beeld van het Amerikaanse "wilde westen" op (dat helemaal niet zo wild maar vooral erg hard was). Min of meer dankzij het toeval belandt Lincoln aan de republikeinse (noordelijke) zijde van het Amerikaanse politieke spectrum. Lincoln ontpopt zich vervolgens als een groot redenaar, een groot voorbeeld voor onder anderen Barack Obama. Zijn eerste inaugurele rede en het Gettysburg Address zijn iconisch geworden. Lincoln was de eerste president die de media gebruikte in het verslaan van zijn toespraken, die zich bewust was van zijn imago en Lincoln was vooral de president die op geniale wijze zijn macht uitbreidde en wiens reputatie in herinneringen mythische proporties aannam. De Emancipatieproclamatie, waarmee de slaven hun vrijheid zouden krijgen (maar in het Zuiden nog tot lang na de Burgeroorlog niet), was er waarschijnlijk niet of toch zeker niet zo snel gekomen zonder de inbreng van Lincoln. Het Zuiden en het Noorden rommelden zichzelf op diplomatieke wijze in een zeer bloedige oorlog, die Lincoln niet wenste maar die, gezien voorgaande decennia, onvermijdelijk was en die Lincoln ook uit wist te buiten om zijn plannen door te drijven. De Emancipatieproclamatie zou veel controverse opleveren en uiteindelijk ook Lincolns dood worden, hij werd tijdens een opera-uitvoering in het hoofd geschoten door John Wilkes Booth, een aanhanger van de geconfedereerde staten en fel tegenstander van afschaffing van de slavernij.
Het boek zelf is toch vooral bedoeld voor de iets minder ervaren lezer, met veel plaatjes en een groot lettertype. Maar dat doet niets af aan het fijne tempo en de vrij gedetailleerde beschrijving van het leven van Lincoln, waar al zo veel over geschreven is, maar nu dan ook eens door een Nederlandse auteur van aardig statuur.

Ik overleefde Treblinka, Samuel Willenberg

http://4.bp.blogspot.com/-XSJQNMFrAIA/U14NWnOc80I/AAAAAAAARGE/_Freq73E9Vw/s1600/9200000022801964.jpg

In twee dagen uitgelezen, het is ook niet zo'n dikke pil. Samuel Willenberg is op het moment de laatste nog in leven zijnde overlevende van Treblinka. Slechts 67 mensen kwamen levend uit dit kamp, zij ontsnapten tijdens de kampopstand in de zomer van 1943, waarna het kamp gesloten en vernietigd werd (om de bewijslast uit te wissen). Toen waren er al negenhonderdduizend mensen doorheen gejaagd, en daarmee is Treblinka na Auschwitz-Birkenau het kamp waar de meeste doden vielen. Ik overleefde Treblinka is een ooggetuigenverslag dat al dertig jaar geleden is opgetekend maar nog niets aan zijn kracht heeft ingeboet. Willenberg overleefde negen maanden van de meest verschrikkelijke ellende die je je voor kunt stellen omdat hij in een Sonderkommando zat en vooral omdat hij ontzettend veel geluk had en zich richtte op zijn eigen overleving, niet zozeer op die van anderen. De psychische gevolgen hiervan werken bij iedere kampoverlevende nog steeds door. Het is een boek dat je niet hoeft te lezen vanwege de literaire hoogstandjes, maar dat je wel mt lezen als je genteresseerd bent in de verhalen uit de kampen.

Heb nog wel meer gelezen, maar nu wel even genoeg getypt.

Wat is jouw vakgebied dan? Wat doe je voor werk? Ben nu Gone with the wind aan het kijken. Mooie film die zich afspeelt inde tijd van Lincoln. Speelt zich af in het Zuiden. Misschien wat voor jou.
 
Wat is jouw vakgebied dan? Wat doe je voor werk? Ben nu Gone with the wind aan het kijken. Mooie film die zich afspeelt inde tijd van Lincoln. Speelt zich af in het Zuiden. Misschien wat voor jou.

Heb alleen het boek gelezen, film nooit gezien. Boek is erg goed alleen echt een enorm kut einde. Dat je echt nog midden in het verhaal zit en er ineens geen volgende pagina meer is. Volgens mij is er nog wel eens een vervolg op gemaakt maar dat heb ik nooit gelezen.
Voor de rest zie karma
 
Laatst bewerkt:
Heb alleen het boek gelezen, film nooit gezien. Boek is erg goed alleen echt een enorm kut einde. Dat je echt nog midden in het verhaal zit en er ineens geen volgende pagina meer is. Volgens mij is er nog wel eens een vervolg op gemaakt maar dat heb ik nooit gelezen.
Voor de rest zie karma

Dat boek over Treblinka lijkt me erg informatief toevallig ook een boek over Auswitz dat jij kan aanraden of is dit Treblinka echt een heel goed boek?
 
Back
Naar boven