AndroidHealthClinic

Borst loopt achter, armen groeien als kool

Heb ik ook ''last'' van, armen zijn gewoon uit proportie, ask Guess

''Meestal laat ik de bar niet helemaal op mijn borst zakken''

Daar heb je in ieder geval een deel van je probleem. Juist het onderste deel van de bench press spreekt je borst aan, het bovenste deel (locken) je armen. Waarom laat je de bar niet helemaal zakken dan?

Ja zo is het mij toen de tijd geleerd, zal het voortaan netjes doen! Vermoed dat ik dan wel flink terug moet in gewicht, maar dat is geen probleem.

Meestal wordt er aangeraden om te zakken tot een hoek van ongeveer 90° met elleboog/onderarm. Dit om extra spanning op je 'rotator cuff' (=blessuregevoelig) te vermijden. Afhankelijk van hoe dik je chest is, zal de bar hierbij je chest raken (of niet). Uiteraard hangt dit ook van je techniek af. Bij een powerlifting techniek zal de bar sneller je borst raken (grotere arch in rug) dan bij de standaard bodybuilding techniek.

Doe jij je borst en rug oefeningen niet teveel vanuit je armen? Veel mensen doen dat, en dan krijg je dat ook. Is zonde...

Rustige, hele herhalingen maken.

Spiercontrole over de volledige bewegingsbaan.

Dit betekend wel dat je je ego thuis moet laten en dat is moeilijk voor veel;)

• Topic Starter Topic Starter
Nou ik heb behoorlijk lange armen. Als ik tot 90 graden zak, dan zit er ongeveer 10 cm tussen de bar en mijn borst.
Dus wanneer ik de bar op mijn borst laat zakken, maken mijn armen een behoorlijke grote hoek naar beneden.

Laatst bewerkt:
Meestal wordt er aangeraden om te zakken tot een hoek van ongeveer 90° met elleboog/onderarm. Dit om extra spanning op je 'rotator cuff' (=blessuregevoelig) te vermijden. Afhankelijk van hoe dik je chest is, zal de bar hierbij je chest raken (of niet). Uiteraard hangt dit ook van je techniek af. Bij een powerlifting techniek zal de bar sneller je borst raken (grotere arch in rug) dan bij de standaard bodybuilding techniek.

Stress in je schouders door bankdrukken komt voor 95% doordat de meeste mensen guillotine pressen. Bij het goed tukken van je armen heb je bijn geen stress. En iedereen die zijn ego een beetje thuislaat kan m(et de bar zijn borst touchen. Is ook niet echt discussieerbaar.

Laatst bewerkt:

90°... dan zak ik amper.

Ik kan persoonlijk met dumbbells m'n borstspieren veel gemakkelijker aanspreken dan met een barbell.

Met dumbbells: ellebogen een beetje tegen je zij aan houden. Dus niet je armen (te) wijd houden. Dit zorgt er bij mij voor dat ik m'n pecs bij elke rep voel werken. Hiernaast ook je borst zover mogelijk naar voren, en schouders naar achteren.

Kunnen wel allerlei oefeningen opnoemen, maar als de mind-muscle connection er niet is dan zullen andere oefeningen ook niet echt veel helpen.

Ik red het met geen enkel gewicht om mn borst te raken met de stang. Ik kan simpelweg niet ver genoeg zakken, wellicht heb ik er te lange voorarmen voor, althans dat geef ik de schuld.

Je hoeft je borst ook niet aan te raken, maar je armen moeten wel zo diep mogelijk gaan, re-racken heeft totaal geen zin.

Ik zak zo ver als mogelijk, tot het niet meer goed voelt. Heb zo al eerder mn schouder vern@#$%.

Als je veel last van je schouder hebt, is het misschien een idee om Decline te doen. Dat neemt nogal wat ballast van de schouders af.

Ik doe vaak beide varianten. Bij mij ligt het gewicht tussen incline en plat benchen wel dichterbij elkaar dan ik dat bij andere hoor. Incline doe ik op 100 en plat op 110. Wellicht heeft het wat te maken met de pijn in de schouder.

Als je plat bencht, moet je niet de stang in je nek laten landen. Je moet de stang op je tepels landen, dat scheelt ook een hoop schouder activiteit. En je ellebogen iets naar binnen buigen.

Zal er vandaag eens op letten, thanks voor de tip.

Terug
Naar boven