Fitness Seller

Bulking mentally

Ik lees mee. Als ik mij niet vergis was jij hier 2 jaar geleden ook al eens actief. Klopt dat?

• Topic Starter Topic Starter
@Basma Klopt inderdaad....

Eigenlijk ben ik sinds 2 jaar "Actief" op het forum, maar dan vooral Door andere logs te volgen.. :)

Zo ben ik een trouwe lezer van @Carrotpower en @RaceRookie ! :)

@Basma Klopt inderdaad....

Eigenlijk ben ik sinds 2 jaar "Actief" op het forum, maar dan vooral Door andere logs te volgen.. :)

Zo ben ik een trouwe lezer van @Carrotpower en @RaceRookie ! :)

Oke.

Dan is het nu officieel tijd om flinke gains te gaan maken. Ik zie dat je er in ieder geval zin in hebt.
Hoe lang ben je inmiddels bezig met dit UB/LB schema en heb je ooit een full-body schema gevolgd?

Ik ben nu inmiddels 5 weken bezig met dit ub/lb schema. Tot nu toe vind ik het erg fijn om mij per workout te kunnen richten op het gehele bovenlichaam/onderlichaam.
(Zeg maar Boven/Onderlichaam los van elkaar kunnen zien.)

Ik heb ooit wel eens een aantal weken Full Body gedaan. Dat beviel mij ook prima! Ik zit erover na te denken om na dit schema een combinatie te maken. Dit omdat ik graag 4x per week naar de sportschool ga. :)
Ongeveer op deze manier dus:

Zondag - LB
Maandag - UB
Woensdag - Full Body
Vrijdag - Full Body

Zondag en Maandag zijn mijn weekenddagen. Daarop vind ik het sowieso fijn om te gaan.(Doordat het 2 dagen achter elkaar is, is Full Body daar niet echt aan te raden toch?)

Wat ik ook nog wel even kwijt wil is dit ;)

Zoals jullie kunnen zien aan de titel, vind ik het vooral ook een mentale uitdaging. Ik ben namelijk zelf al snel van mening dat ik ''te vet'' wordt. Daardoor ben ik dan dus ook al snel weer geneigd om te gaan cutten. De 1e plek waar ik mijn vet weer aanzet is uiteraard rond mijn buik:mad: (Overigens ook de laatste plek waar ik mijn vet kwijtraak tijden het cutten.....):p Ik irriteer mij al heel snel aan mijn buik, dus dit ga ik proberen een klein beetje op te offeren. Ik probeer nu het grote ''plaatje'' te zien. Die buik gaat er vanzelf af als ik een keer echt kan gaan cutten! Maar voorlopig dus nog niet!

Mijn huidige plan is om gewoon een aantal maanden goed te gaan bulken (0,3-0,5 KG/Week). Wel ga ik dit denk ik doen in Fases. Dit wil zeggen bijvoorbeeld :
16 weken bulken - 3/4 Minicut
Ik hoop hiermee mijn vetpercentage zo laag mogelijk te houden.
GOED PLAN? ???:p

Wat ik ook nog wel even kwijt wil is dit ;)

Zoals jullie kunnen zien aan de titel, vind ik het vooral ook een mentale uitdaging. Ik ben namelijk zelf al snel van mening dat ik ''te vet'' wordt. Daardoor ben ik dan dus ook al snel weer geneigd om te gaan cutten. De 1e plek waar ik mijn vet weer aanzet is uiteraard rond mijn buik:mad: (Overigens ook de laatste plek waar ik mijn vet kwijtraak tijden het cutten.....):p Ik irriteer mij al heel snel aan mijn buik, dus dit ga ik proberen een klein beetje op te offeren. Ik probeer nu het grote ''plaatje'' te zien. Die buik gaat er vanzelf af als ik een keer echt kan gaan cutten! Maar voorlopig dus nog niet!

Mijn huidige plan is om gewoon een aantal maanden goed te gaan bulken (0,3-0,5 KG/Week). Wel ga ik dit denk ik doen in Fases. Dit wil zeggen bijvoorbeeld :
Ik hoop hiermee mijn vetpercentage zo laag mogelijk te houden.
GOED PLAN? ???:p

Wie is een ander om te zeggen dat jouw plan niet goed is... Afwisselen cutten/bulken heb ik vandaag al eerder iets over gezegd en het kwam er op neer dat ik niet zo'n voorstander ben van het vastleggen van bepaalde periodes. Je kent/voelt je eigen lichaam zelf nog altijd het best en mijn persoonlijke keuze zou zijn om qua bulken en cutten (die afwisseling) echt op mijn gevoel af te gaan. Hoe voelt je lijf, vind je het een beetje leuk wat je ziet als je in spiegel kijkt, die dingen. Ik heb zelf nu behoefte om weer wat te gaan cutten en ja, dat voelt goed. Dan komt daarna het bulken wel weer. Maar goed, uiteindelijk is het voor iedereen persoonlijk.

Laatst bewerkt:
Wie is een ander om te zeggen dat jouw plan niet goed is... Afwisselen cutten/bulken heb ik vandaag al eerder iets over gezegd en het kwam er op neer dat ik niet zo'n voorstander ben van het vastleggen van bepaalde periodes. Je kent/voelt je eigen lichaam zelf nog altijd het best en mijn persoonlijke keuze zou zijn om qua bulken en cutten (die afwisseling) echt op mijn gevoel af te gaan. Hoe voelt je lijf, vind je het een beetje leuk wat je ziet als je in spiegel kijkt, die dingen. Ik heb zelf nu behoefte om weer wat te gaan cutten en ja, dat voelt goed. Dan komt daarna het bulken wel weer. Maar goed, uiteindelijk is het voor iedereen persoonlij

Precies. Ik heb dan ook niet letterlijk deze cijfers qua aantal weken in mijn hoofd. Ik zie het een klein beetje als richtlijn. Kijken waar ik sta na 16 weken bulken... Ga ik lekker en voel ik mij goed? Dan ga ik natuurlijk door. Maar lijkt het mij op dat punt een ''strak plan'' om even een minicut te volgen dan zal ik dat zeker doen. Het is denk ik inderdaad gewoon even kijken hoe je op dat moment over je lichaam denkt.

Welke fout ik niet wil maken is om al heel snel te bepalen om weer een cut te starten voor een week of 12-16! Mijn doel is wel om voorlopig gewoon voor een groot deel bezig te zijn met bulken.

Precies. Ik heb dan ook niet letterlijk deze cijfers qua aantal weken in mijn hoofd. Ik zie het een klein beetje als richtlijn. Kijken waar ik sta na 16 weken bulken... Ga ik lekker en voel ik mij goed? Dan ga ik natuurlijk door. Maar lijkt het mij op dat punt een ''strak plan'' om even een minicut te volgen dan zal ik dat zeker doen. Het is denk ik inderdaad gewoon even kijken hoe je op dat moment over je lichaam denkt.

Welke fout ik niet wil maken is om al heel snel te bepalen om weer een cut te starten voor een week of 12-16! Mijn doel is wel om voorlopig gewoon voor een groot deel bezig te zijn met bulken.

Zolang je doel (en je lichaam) goed voelt, doorgaan met bulken. Is ook lekker. Natuurlijk niet megaver boven je onderhoud. :) Belangrijkst is dat je tevreden bent met jezelf. En bijna elke beslissing die overhaast is genomen, is niet goed. Soms moet je gewoon wat experimenteren, om te kijken wat voor jezelf de beste optie is. Genoeg richtlijnen voor effectief cutten en bulken, maar uiteindelijk is het per persoon verschillend. Ik vind het behoud van mijn vorm vooral belangrijk, dat ik niet als een lat eruit kom te zien. Beetje vrouw durft rondingen te hebben.

Zolang je doel (en je lichaam) goed voelt, doorgaan met bulken. Is ook lekker. Natuurlijk niet megaver boven je onderhoud. :) Belangrijkst is dat je tevreden bent met jezelf. En bijna elke beslissing die overhaast is genomen, is niet goed. Soms moet je gewoon wat experimenteren, om te kijken wat voor jezelf de beste optie is. Genoeg richtlijnen voor effectief cutten en bulken, maar uiteindelijk is het per persoon verschillend. Ik vind het behoud van mijn vorm vooral belangrijk, dat ik niet als een lat eruit kom te zien. Beetje vrouw durft rondingen te hebben.

Helemaal mee eens @horsewoman ! Bedankt voor de feedback ;)

Probeer je 'mentaal' ook vooral te focussen op het sterker worden en je niet te veel te focussen op je bw.
Het is in de huidige fase namelijk vooral van belang om een (kracht)basis te leggen en dat wil je niet vergooien met een halfgebakken dieet natuurlijk :D

Probeer je 'mentaal' ook vooral te focussen op het sterker worden en je niet te veel te focussen op je bw.
Het is in de huidige fase namelijk vooral van belang om een (kracht)basis te leggen en dat wil je niet vergooien met een halfgebakken dieet natuurlijk :D

Oke, bedankt voor de tip!
Voor zover je tot nu een beeld hebt kunnen krijgen van waar ik mee bezig ben. Denk je dat ik op de goede weg zit? Ik heb zelf het idee dat ik met 2800 Kcal nu aardig goed zit. Daarbij merk ik ook progressie tijdens mijn trainingen dus ik denk dat dat ook wel goed zit :)

Is het misschien ook een keer goed/leuk als ik post wat ik zoal op een dag eet? (Alles van die dag dus)
Misschien dat jullie dan ook nog bepaalde tips kunnen geven. Ik ben iemand die gewoon ontzettend veel kan/wil eten, dus ook met 2800 Kcal is het nog vooral inhouden en veel kcal bewaren voor 's avonds.

Oke, bedankt voor de tip!
Voor zover je tot nu een beeld hebt kunnen krijgen van waar ik mee bezig ben. Denk je dat ik op de goede weg zit? Ik heb zelf het idee dat ik met 2800 Kcal nu aardig goed zit. Daarbij merk ik ook progressie tijdens mijn trainingen dus ik denk dat dat ook wel goed zit :)

Noproblem!

Ik denk dat je momenteel wel aardig op de goede weg zit man! Je maakt mooi steady progressie qua BW. Daarnaast geef je ook aan dat je tijdens de training kan merken. Ben je in staat consistent progressief te laden? Dan weet je dat je goed zit natuurlijk!

Is het misschien ook een keer goed/leuk als ik post wat ik zoal op een dag eet? (Alles van die dag dus)
Misschien dat jullie dan ook nog bepaalde tips kunnen geven. Ik ben iemand die gewoon ontzettend veel kan/wil eten, dus ook met 2800 Kcal is het nog vooral inhouden en veel kcal bewaren voor 's avonds.

Dat is een prima idee! Het is altijd goed om anderen naar je dieet te laten kijken voor eventuele verbeteringen

Ik denk dat je er heel goed aan doet om IF te hanteren. Je kent je lichaam goed heb ik in de gaten en je weet van jezelf dat je een grote eter bent.
Vrijwel iedereen heeft de tweede helft van de dag meer trek/cravings dan aan het begin van de dag, dus ik zou er lekker aan vasthouden. Jij hoeft ten slotte geen 4000+ kcals weg te stouwen op een dag!

Dat is een prima idee! Het is altijd goed om anderen naar je dieet te laten kijken voor eventuele verbeteringen

Ik denk dat je er heel goed aan doet om IF te hanteren. Je kent je lichaam goed heb ik in de gaten en je weet van jezelf dat je een grote eter bent.
Vrijwel iedereen heeft de tweede helft van de dag meer trek/cravings dan aan het begin van de dag, dus ik zou er lekker aan vasthouden. Jij hoeft ten slotte geen 4000+ kcals weg te stouwen op een dag!

Top, ik zal binnenkort.. (Waarschijnlijk morgen) wel even posten hoe ik de dag doorkom! :)
Over die progressie tijdens trainingen... Ja ik merk dat ik toch elke week wel wat extra's kan brengen. Ik probeer nu ook (Anders dan vroeger) niet altijd helemaal tot de max te gaan. Klinkt misschien stom... maar ik wil nu dat de laatste rep ''bijna'' net zo clean is als de 1e rep. Snap je mijn punt? Waar ik bijvoorbeeld eerder 6 reps deed waarvan de laatste 2 erg slordig te noemen zijn, wil ik het dan nu bij 5 clean reps houden en dan de week erna maar 6 proberen. :)

ps.. soms zou ik willen dat ik elke dag 4000 kcal weg mocht stouwen hoor! Ik denk dat het moeiteloos zal gaan als ik eerlijk ben :p

Klinkt misschien stom... maar ik wil nu dat de laatste rep ''bijna'' net zo clean is als de 1e rep. Snap je mijn punt? Waar ik bijvoorbeeld eerder 6 reps deed waarvan de laatste 2 erg slordig te noemen zijn, wil ik het dan nu bij 5 clean reps houden en dan de week erna maar 6 proberen. :)

Nee, vind ik niet stom. De laatste rep mag best flink wat moeite kosten, maar moet technisch goed zijn en anders teken ik hem aan als fail. Grote fout is imho ook om té snel zwaarder te willen. Ik train liever wat langer met een bepaald gewicht door tot ik mij daar helemaal goed bij voel en het technisch oké is dan dat ik 'te zwak' zwaarder ga en mijn sets/reps verklooi. Voor het minivrouwtje dat ik ben til ik vrij zwaar, maar daar zit wel een hele gedachtengang achter: pas zwaarder gaan als je het écht kunt en niet omdat anderen kijken, om het maar even een beetje kort door de bocht uit te drukken.

Terug
Naar boven