Techniek is volgens mij wel prima. Touch&go en de matjes onder de plates maken het wel lichter
Mooi! Tja, klopt. Touch & Go heb ik mezelf al meer voorgehouden dat ik dat erin houd en gewoon zo min mogelijk probeer te bouncen. Matjes zijn er puur voor het geluid, ik verlies echt zwaar mijn focus als ik het idee heb dat ik anderen stoor met mijn gebonk met die gewichten. Heb je al snel zoiets van 'Wat zal jou dat boeien' maar dat werkt gewoon niet zo bij mij, ik word daar gewoon keihard door afgeleid.
Dus dan maar matjes en touch & go, beide ook met de gedachte dat ik geen enkele competitieve ambitie heb en het op die manier gewoon leuk blijft
Maandag: Squat!
Net toen ik naar het squatrack liep was een andere gast me voor. Toen maar even heel wat opwarmertjes gedaan met losse stang, rekken en strekken, wat bicep curls zelfs... Dus goed opgewarmd!
SQUATS:
5x 85kg (Prima, knalde omhooog)
5x 90kg (Ineens heel lastig, dizzy)
5x 95kg...
- Voordat ik begon stond ik al slapjes op de benen maar vanaf rep 3 begon het echt heel apart te worden. Ik heb vandaag echt heel slecht gegeten, mede doordat ik thuis niks klaar kon maken en op de opleiding weinig wilde halen (skere tijden, dure kutkantine). Voor de training nog wat druivensuiker naar binnen geramd maar het mocht blijkbaar niet baten. Ik lette vanaf de tweede set al extra op ademhaling en het flexen van de abdominals maar bij de 4e rep zag ik al half sterretjes. Na de vijfde uit voorzorg maar neergelegd, zat qua kracht nog wel eentje in maar ik ging bijna out
- 45 Degree Leg Press 3x 10x 109kg > laatste set 14x 118kg
- Leg Extension 4x 12x 36kg (lager gewicht en meer focus op langzame en stevige contractie)
- Leg Curl 4x 12x 45kg
Lyle Mcdonald raadt aan om 5*5 echt heavy te gaan en dan erna wat volume draaien.
Een schema waar ik voorheen echt goede progressie op heb gemaakt is:
Dag 1: 50 reps
Dag 2: 60 reps
Dag 3: 70 reps
Dag 6: 100 reps,
dagelijks 10 reps omhoog
Daarna: telkens +5 á +10kg en weer terugvallen naar 50 reps
Dag 7: 50 reps +5kg
Dag 8: 60 reps +5kg
etc.
Vanaf de vloer zonder verhoging.
Rustig omhoog, 1 seconde vasthouden en dan 2-3 seconden rustig laten zakken.
10 reps per minuut is een goed tempo.
Dit een maand lang. Je kan je gewone kuittraining er nog naast doen.
Ik ben alles behalve blij met mijn kuiten dus ik ga het maar eens anders aanpakken, door deze twee systemen te combineren. Eerst 5x5 hard en daarna het op die dag uitkomende aantal reps.
- Calf Press - 5x 5x 36kg (met angled seated calf press, kutding, volgende keer wat beters vinden).
- 50 reps vanaf vloer
Huidige calfstatus: