XXL Nutrition

Bureauwlamp goes Wendler!

De hele vloer bij het krachtgedeelte bij m'n gym bestaat uit rubbere tegels. Merk er niks van dat het ten koste gaat van m'n balans oid

Ik merk vooral bij m'n liftoff dat het rubber wat mee geeft, net zoals hardloopschoenen zouden doen zeg maar.
dan zet je spanning op je lichaam, til je de stang en vervolgens verlies je weer een klein stukje spanning omdat die tegels meeveren. wanneer ze ingedrukt zijn merk ik ook niks negatiefs meer. :cool:

Bij lift platformen is die druk vantevoren al verspreid over de rubberen ondergrond omdat de stang dan ook al op het rubber leunt. Bij aparte rubberen tegels is dat niet het geval (iets met newtonmeter/pascal ofzo )

Maar ik zal bureauwlamp's log niet stelen.
Gogo bureauwlamp ;).

Ik merk vooral bij m'n liftoff dat het rubber wat mee geeft, net zoals hardloopschoenen zouden doen zeg maar.
dan zet je spanning op je lichaam, til je de stang en vervolgens verlies je weer een klein stukje spanning omdat die tegels meeveren. wanneer ze ingedrukt zijn merk ik ook niks negatiefs meer. :cool:

Bij lift platformen is die druk vantevoren al verspreid over de rubberen ondergrond omdat de stang dan ook al op het rubber leunt. Bij aparte rubberen tegels is dat niet het geval (iets met newtonmeter/pascal ofzo )

Maar ik zal bureauwlamp's log niet stelen.
Gogo bureauwlamp ;).

m.a.w.: als je gewend bent op rubberen tegels te liften en je ooit een wedstrijd gaat doen, zal het liften op de wedstrijd beter gaan?

Het is wat lastig te zien bij de deadlift video maar je start met je schenen en erg schuin naar voren en het lijkt of de bar niet 100% langs je benen omhoog gaat (hij komt los lijkt het kan het niet goed zien).

Als je bij het pakken van de bar wat meer je heupen naar achter duwt kan je je onderbenen rechter houden en dan wat meer naar achter over je benen de stang trekken. Blijf je makkelijker strak in je onderrug.

Als ik het mis heb dan ignore maar :)

• Topic Starter Topic Starter
Het is wat lastig te zien bij de deadlift video maar je start met je schenen en erg schuin naar voren en het lijkt of de bar niet 100% langs je benen omhoog gaat (hij komt los lijkt het kan het niet goed zien).

Als je bij het pakken van de bar wat meer je heupen naar achter duwt kan je je onderbenen rechter houden en dan wat meer naar achter over je benen de stang trekken. Blijf je makkelijker strak in je onderrug.

Als ik het mis heb dan ignore maar :)

Dat zou zomaar kunnen kloppen, ik let er niet heel veel meer op hoe strak ik em bij mijn benen heb! Bedankt voor de tip, ik ga erop letten :cool:

Over 'bij de benen houden gesproken', normaal als ik de stang liet zakken deed ik dat langs mijn benen en knikte ik licht mijn knieën 'naar achteren' zodat de stang verder naar beneden kon zakken. Toen kreeg ik echter de feedback van een kerel dat ik dat eigenlijk niet moest doen, maar meer de stang zo ver 'naar voren' moest laten 'vallen' dat ie net over mijn knieën 'viel'.

Wat is het nou?

Je kont schiet iets te snel omhoog bij de deadlift, probeer eerder de heupen naar voren ipv omhoog.

Je kont schiet iets te snel omhoog bij de deadlift, probeer eerder de heupen naar voren ipv omhoog.

Makes sense, ik vond zelf ook al dat ik snel omhoog ging met de bips, maar hoe ik dat kon voorkomen wist ik niet zo snel te bedenken. Bedankt!

en schouders naar achteren (al vanaf het begin)

Die wist ik al! :) In het bewuste filmpje niet echt te zien (wellicht lette ik er daar ook niet op) maar dit heeft me idd goed geholpen sinds ik er op ging letten (enkele weken terug) :)

---------- Toegevoegd om 21:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:45 ----------

Maar ik zal bureauwlamp's log niet stelen. Gogo bureauwlamp ;).

Trouwens geen probleem hoor, vind het wel gezellig en meeste discussies steek ik ook nog wat van op :o

Training van vanavond:

• Abs Crunch (stang) - 4x 12x 59,5kg
BENCH PRESS:

5x 65kg
5x 70kg
12x 75kg

Deze keer geen spotter :D

• Incline Dumbbell Press - 4x 10x 24kg (laatste setje was erg pittig)
  • Chest Dips - Alle setjes BW, 1ste vol, 2e pauze bij 6e rep, 3e bij 4e, 4e opgesplitst in drietjes...
  • Cable Fly - 4x 10x 16kg (per arm)
  • Cable Tricep Extension (handdoek)- 4x 12x 27,5kg
Begonnen met Abs want Bench werd vlak voor mijn neus gekaapt, toevallig door dezelfde gast die me gisteren ook al voor was bij het squatrack haha. Dips vielen een beetje tegen, was al aardig vermoeid.

Toch vond ik het echt een super training, triceps heerlijk hard/pump en heb nog afgesloten met een supersetje decline-benches (losse stang)>crunches. Kon mentaal nog wel een half uur door maar fysiek was ik echt gesloopt :o

• Like
Waarderingen: LM
In principe leg je hem terug zoals je hem oppakt.. Dat is de veiligste weg. Als je hem laat vallen of geen weerstand biedt maar gewoon dumpt maakt het niet.. Als je voorzichtig neerlegt met weerstand dan is de weg terug gelijk aan die omhoog wat mij betreft. Als je het gewicht naar voren laat zweven dan komt alle kracht op je onderrug.

Heb ik ook een tijdje met OHP en BP gehad, drie cycles lang met 5kg verhoogd ipv 2,5kg. Gewoon rustig blijven verhogen met het dubbele totdat je een redelijke repout hebt :)

Hoeveel cycles heb je al gehad?
En qua assistance oefeningen, hanteer je daar ook progressive overload?

Laatst bewerkt:
Hoeveel cycles heb je al gehad? En qua assistance oefeningen, hanteer je daar ook progressive overload?

Ben deze week begonnen aan mijn vijfde cycle! Vergeten erbij te zetten :o

Wat bedoel je precies met 'progressive overload'? :x

Wat bedoel je precies met 'progressive overload'? :x

Wekelijks de reps/gewichten verhogen en nooit stilstaan qua gewicht/reps.
Net zoals je bij wendler steeds verhoogd zeg maar

Dus bijvoorbeeld:

week 1: 12xBW dips
2: 15xBW dips
3: 12xBW+5kg dips
4: 15xBW+5kg dips
5: 12xBW+10kg dips
6: 15xBW+10kg dips

in plaats van:

1: 12xBW dips
2: 12xBW dips
3: 12xBW dips
4: 12xBW dips
5: 12xBW dips
6: 12xBW dips

Oooh! Nee not really. Ik kijk om de week ofzo hoeveel extra reps ik kan doen bij de laatste set en als dat veel is naar mijn idee verhoog ik het gewicht de volgende training. That's about it.

Gotcha, ik heb me nog niet super verdiept in wendler dus ik heb ook geen idee of assistance tot de max gedaan moet worden, of op een bepaald percentage en wel/geen progressive overload etc.

Vanavond m'n vrije avond, dan ga ik er maar eens in duiken.

Aangezien BBB vrij basic is heb ik zelf het idee dat assistance geen cruciaal onderdeel is, en ik vind dat juist chill aan Wendler. Zolang je bij assistance alle spiergroepen even aanpakt zit je volgens mij al wel goed.

Aangezien BBB vrij basic is heb ik zelf het idee dat assistance geen cruciaal onderdeel is, en ik vind dat juist chill aan Wendler. Zolang je bij assistance alle spiergroepen even aanpakt zit je volgens mij al wel goed.

Maar anderzijds, kan assistance tot de max je herstel niet in de weg zitten? :)
Want hij hanteert neem ik niet voor niks een TM met lagere % enzo, beetje "hypocriet' om dan max% assistance in zn schema toe te voegen zeg maar :P
Zulke dingen doel ik op.

Nouja vanavond even neuzen.

Ja daar heb je wel een punt. Als je iets belangrijks vindt, laat het me weten! :)

Maar anderzijds, kan assistance tot de max je herstel niet in de weg zitten? :)
Want hij hanteert neem ik niet voor niks een TM met lagere % enzo, beetje "hypocriet' om dan max% assistance in zn schema toe te voegen zeg maar :P
Zulke dingen doel ik op.

Nouja vanavond even neuzen.

die TM is denk ik voornamelijk bedoeld voor mensen met een groot ego die hun alltime-best PR willen gebruiken voor Wendler en dan veel te snel vastlopen. De kern van 531 is 'start light and progress slowly'. Het verdubbele van de 2.5&5kg na elke cycle is dan ook niet de bedoeling (tenzij je echt belachelijke repouts hebt zoals bureauwlamp met 15+ reps :p).

De assistance zou ik zeker in het begin op een gewicht doen wat je prima kunt handelen om te wennen aan de workload (bijv de 5x10 op deadlift bij BBB). Het is wel de bedoeling dat de assistance (enigszins) uitdagend is, maar niet dat je zo zwaar gaat dat je faalt. Met een 5x10 zal dat voor de meesten rond de 70% van je TM liggen denk ik

die TM is denk ik voornamelijk bedoeld voor mensen met een groot ego die hun alltime-best PR willen gebruiken voor Wendler en dan veel te snel vastlopen. De kern van 531 is 'start light and progress slowly'. Het verdubbele van de 2.5&5kg na elke cycle is dan ook niet de bedoeling (tenzij je echt belachelijke repouts hebt zoals bureauwlamp met 15+ reps :p).

De assistance zou ik zeker in het begin op een gewicht doen wat je prima kunt handelen om te wennen aan de workload (bijv de 5x10 op deadlift bij BBB). Het is wel de bedoeling dat de assistance (enigszins) uitdagend is, maar niet dat je zo zwaar gaat dat je faalt. Met een 5x10 zal dat voor de meesten rond de 70% van je TM liggen denk ik

Ik doelde op assistance buiten bbb om, zoals de pullups (ik doe bv 7-5-5-5-4-4-4-4-3-3-3...tot de 50) die voor mij echt zwaar zijn. het voelt gewoon fout om bij de 531 lekker licht te gaan en bij de pullups compleet kapot te gaan.

Met een 5x10 zal dat voor de meesten rond de 70% van je TM liggen denk ik.

Wendler adviseert: (copy/paste van tnation)

 The first month of the program, perform the sets with 50% of your training max.
• The second month of the program, perform the sets with 60% of your training max.
• The third month of the program, perform the sets with 70% of your training max.

Terug
Naar boven