Fitness Seller

caloric surplus

Bezoekers in dit topic

Jack squat

Novice
Lid geworden
21 mrt 2017
Berichten
2
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
80kg
Vetpercentage
10%
hallo

Zit ff met een vraagje ,
Ik ben aan het bulken en eet dagelijks rond de 3400 kcal. Heb een surplus van 400kcal.

Nu zet ik mijn eiwitten op 190 a 200g per dag , vetten op 100g en de rest vul ik op met koolhydraten tot ik aan mn 3400kcal kom.
Nu ga ik soms eens thuis bij vrienden en dan eet ik wat meer vettigere dingen zoals kaas en salami enzo als aperitief.
Op zon dagen gebeurt het dat mijn vetten wat hoger liggen vb 130g.
Dit compenseer ik dan door wat minder kh te eten zodat ik toch rond de 3400kcal blijf.
Dit gebeurt af en toe eens en ik ben me ervan bewust dat het niet zon slim idee is en niet zon "cleane" foods zijn.

Maar mijn vraag is nu , wat zijn de nadelen dat mn vetiname op zon dagen hoger ligt en mn kh lager als ik toch op diezelfde 3400kcal uitkom?
(Afgezien van het feit dat te veel verzadigd vet niet goed voor je is)

Zal ik hierdoor sneller vet aanzetten? Of maakt dit niet uit?
 
De 1 gr per kg BW aan vetten is een minimum. Je kan best wat meer vetten eten en dat kan geen kwaad.
En een keertje wat minder gezonde vetten kan ook geen kwaad. Ook verzadigd vet heb je nodig en als je de rest van je macro's haalt en ook je micro's (vitamines, mineralen etc.) is het echt niet meteen ongezond.
Zowel voor aankomen als afvallen is het belangrijkste je aan je kcal te houden.
Het is simpel kcal in = kcal uit.

En vetten zijn niet slecht. Van vet eten kom je dus niet aan.. van teveel kcal eten wel. Ga je 1000 kcal boven je onderhoud zitten dan kom je relatief gezien meer vet aan dan als je 400 kcal boven onderhoud zit.

Gewoon varieren. Als je (bij wijzen van spreken) met 20 appels op een dag op een surplus van 1000 kcal komt zal je ook meer vetten aankomen... ook al is het een "gezond" product... ;)
Gewoon varieren en lekker genieten van een keer wat anders eten.

Iedereen eet wel een keer een pizza.. friet... ijs etc. en zoals jij een lekker aperitiefje.
 
De biologie is geen exacte wetenschap. Er zijn zoveel factoren van invloed op jouw energiehuishouding. Je druk maken om dit soort details heeft weinig toegevoegde waarde voor je lange termijn doelen. Het is zinvoller om je te focussen op het grotere plaatje. Kortom, hoeveel krijg jij gemiddeld binnen? Krijg je op de lange termijn gemiddeld voldoende kwalitatief goede bouwstoffen binnen, met een overschot aan calorieën? Dan zul je spiermassa opbouwen. Natuurlijk heeft het zin om je eiwitinname te spreiden en over het algemeen 'clean' te eten, maar een dagje afwijken van je schema is helemaal geen ramp. Spiermassa opbouwen is proces van maanden zo niet jaren. Focus daar op, niet op dagen of maaltijden.

En vergeet ook vooral niet af en toe te genieten van die 'ongezonde' maar lekkere dingen! :)

Om je vraag te beantwoorden of die ongezonde dingen je sneller vet maken: dat kan niemand je vertellen. Zoals ik al zei, het is geen exacte wetenschap. Je lichaam telt geen calorieën. Misschien verbruik jij op sommige dagen meer vetten dan koolhydraten, of juist andersom.

Theoretisch gezien is aankomen of afvallen een kwestie van calorieën in versus calorieën uit. Heel theoretisch gezien zal iedere dag een overschot van 400 kilocalorieën jou ook iedere dag evenveel zwaarder maken. Of dat nou calorieën uit vetten of koolhydraten zijn..
 
Zon beetje de antwoorden die ik verwacht had.
Alright , dan doe ik door zoals ik bezig ben. Nu en dan eens zondigen en niet te druk om maken.

Dat is klaar en duidelijk ,
thx voor de antwoorden
 
Back
Naar boven