MuscleMeat

Calorietekort en toch niet afvallen

Bezoekers in dit topic

Weeg je je eten af? Want wellicht eet je gewoon toch te veel.

En ja, die Apple Watch die schat het in. Op zich is dat redelijk maar nooit heel accuraat. En toch , als je zo weinig eet dat je praktisch op onderhoud zit dan zou je moeten afvallen. Kcals in versus kcals uit.

ofwel je eet te veel of je verbrandt te weinig. Er verdwijnen niet op magische wijze kcals. Dus hoeveel beweeg je echt? Hoeveel sport je actief? En zit je de rest van de dag volledig stil? Dat scheelt zomaar een paar honderd kcals.
 
Nou dat zal geen 1000 kcal schelen lijkt me toch?
Dat is wel veel ja. Maar dit soort trackers zijn al vaak onbetrouwbaar/onnauwkeurig gebleken, dus dit kan het 'raadsel' zeker voor een deel verklaren.
 
Weeg je je eten af? Want wellicht eet je gewoon toch te veel.

En ja, die Apple Watch die schat het in. Op zich is dat redelijk maar nooit heel accuraat. En toch , als je zo weinig eet dat je praktisch op onderhoud zit dan zou je moeten afvallen. Kcals in versus kcals uit.

ofwel je eet te veel of je verbrandt te weinig. Er verdwijnen niet op magische wijze kcals. Dus hoeveel beweeg je echt? Hoeveel sport je actief? En zit je de rest van de dag volledig stil? Dat scheelt zomaar een paar honderd kcals.
Ja ik weeg mijn eten af, dus daar zal het niet mis gaan.
qua sport doe ik 5 keer per week een HIIT workout, en loop ik elke dag 5/6 km. Rest van de dag zit ik ook niet volledig stil. Daarom vind ik het zo gek dat er nu niks meer af gaat
 
qua sport doe ik 5 keer per week een HIIT workout, en loop ik elke dag 5/6 km.
Wat geeft die apple watch dan aan qua energieverbruik voor die trainingen en hoe ziet zo'n HIIT-workout eruit? Voor wandelen/hardlopen kan ik het energieverbruik redelijk nauwkeurig bepalen.
 
Wat geeft die apple watch dan aan qua energieverbruik voor die trainingen en hoe ziet zo'n HIIT-workout eruit? Voor wandelen/hardlopen kan ik het energieverbruik redelijk nauwkeurig bepalen.
30 tot 40 minuten oefeningen. 45 s oefening 15 s rust. En dan dingen als pushups, burpees, squads, lunges, situps. Vanalles. En dan qua kcal rond de 350 geeft ie dan aan
 
Ontbijt: 40 gram havermout, 10 gram lijnzaad, 250 ml magere yogurt, 5 gram suiker
Lunch: 2 volkorenboterhammenmet 2 gebakken eieren
Avondeten: verschilt natturlijk per dag, maar vaak iets van een curry met 150 g kip, 90 g rijst, 200 g sperziebonen, halve paprika, kokosmelk en currypasta. Hoeveelheden vlees, rijst/pasta/aardappelen en groenten zijn vergelijkbaar met dit.
Snacks: 250 gram magere milde kwark, 100 ml vanilleyoghurt, 10 gram lijnzaad en vaak nog 30 gram cashewnoten
even wat natte vingerwerk op basis van wat je aangeeft:

ontbijt : 150+50+100+20=320 kcal
lunch: 2x75+2x80+boter?=310 +?? kcal
diner: 160+320+50+currypasta??+kokosmelk (100ml=120 kcal... hoeveel neem je?)=530+120+??=650 kcal +?? en bakvet??
snack: 125+50+50+180=405 kcal
1685 kcal +boter van de eieren + curry pasta + bakvet avondeten
stel 25 gr currypasta a 130 kcal/100gr= ca 30 kcal
boter + bakvet vond = 15 gr olie = 135 kcal
total 1685+165= ca. 1850 kcal

Als je echt zo weinig eet en veel sport zou je af moeten vallen.
Dus er zijn 2 opties. Je eet toch meer dan je denkt of je onderhoud ligt extreem laag....
 
Mijn inschatting is dat je met je sportactiviteiten (5x p/w 30-40 min HIIT + dagelijks 5/6 km lopen) op gemiddeld 600-650 KCal per dag zit. Je BMR zit theoretisch op 2080 KCal. (https://www.fit.nl/begrippen/bmr-berekenen) Dan zit je al op 2680-2730. Daar bovenop komen nog andere activiteiten (NEAT) dus dan ga je al aardig richting de 3000.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik weeg mijn eten af, dus daar zal het niet mis gaan.
qua sport doe ik 5 keer per week een HIIT workout, en loop ik elke dag 5/6 km. Rest van de dag zit ik ook niet volledig stil. Daarom vind ik het zo gek dat er nu niks meer af gaat
Dan zou ik het gewoon even volhouden en eventueel nog iets meer bewegen. Misschien een plateau en wat water dat je vasthoudt? Gebruik je veel zout?
 
even wat natte vingerwerk op basis van wat je aangeeft:

ontbijt : 150+50+100+20=320 kcal
lunch: 2x75+2x80+boter?=310 +?? kcal
diner: 160+320+50+currypasta??+kokosmelk (100ml=120 kcal... hoeveel neem je?)=530+120+??=650 kcal +?? en bakvet??
snack: 125+50+50+180=405 kcal
1685 kcal +boter van de eieren + curry pasta + bakvet avondeten
stel 25 gr currypasta a 130 kcal/100gr= ca 30 kcal
boter + bakvet vond = 15 gr olie = 135 kcal
total 1685+165= ca. 1850 kcal

Als je echt zo weinig eet en veel sport zou je af moeten vallen.
Dus er zijn 2 opties. Je eet toch meer dan je denkt of je onderhoud ligt extreem laag....
Ja kom net 100 meer uit dan jij maar zit inderdaad wel in die richting. Maar is dit echt zo weinig dan? Want voel me verder niet moe, genoeg energie ooo voor de workouts
 
Mijn inschatting is dat je met je sportactiviteiten (5x p/w 30-40 min HIIT + dagelijks 5/6 km lopen) op gemiddeld 600-650 KCal per dag zit. Je BMR zit theoretisch op 2080 KCal. (https://www.fit.nl/begrippen/bmr-berekenen) Dan zit je al op 2680-2730. Daar bovenop komen nog andere activiteiten (NEAT) dus dan ga je al aardig richting de 3000.
Ja precies. Daarom snap ik het dus ook niet. Uur lopen geeft mijn apple watch zon 400 kcal aan, en de workouts zei ik net al. Dus volgens de watch zit ik per dag op ongeveer 3200/3300 kcal totaal. Zelfs als dit overschat is zou ik nog steeds een flink tekort moeten hebben.
 
Dan zou ik het gewoon even volhouden en eventueel nog iets meer bewegen. Misschien een plateau en wat water dat je vasthoudt? Gebruik je veel zout?
Tips om dat plateau te doorbreken? Gebruik niet veel zout, iig niet meer dan wat al in producten zit
 
Weet niet wat voor tips er officieel zijn, kan alleen maar projecteren wat voor mij werkt en dat is iedere dag hetzelfde eten, dus niet ene dag 1700 en andere dag 2300. Als je dat eens 2 weken vol kan houden eens kijken hoe dat gaat. En voor ik verder zak even 1 of 2 lekkere goede cheat maaltijden om er weer even tegenaan te kunnen :)

Ik ben nog steeds benieuwd hoe of waarom je dit doet?
Het zit tussen de 1700 en 2300 per dag in.
 
Weet niet wat voor tips er officieel zijn, kan alleen maar projecteren wat voor mij werkt en dat is iedere dag hetzelfde eten, dus niet ene dag 1700 en andere dag 2300. Als je dat eens 2 weken vol kan houden eens kijken hoe dat gaat. En voor ik verder zak even 1 of 2 lekkere goede cheat maaltijden om er weer even tegenaan te kunnen :)

Ik ben nog steeds benieuwd hoe of waarom je dit doet?
Nou ik ben student, dus sommige dagen eet je wel eens met iemand anders die kookt of gaat er een biertje in, dan ga je wel eens richting de 2300. Zelfde als ik in het weekend bij mijn ouders ben, dan zal ik ook moeten eten wat mijn moeder me voorschotelt. En elke dag precies hetzelfde eten doet niemand toch?
 
Nou ik ben student, dus sommige dagen eet je wel eens met iemand anders die kookt of gaat er een biertje in, dan ga je wel eens richting de 2300. Zelfde als ik in het weekend bij mijn ouders ben, dan zal ik ook moeten eten wat mijn moeder me voorschotelt. En elke dag precies hetzelfde eten doet niemand toch?
Ik zorg zeker wel dat ik iedere dag op een bepaald aantal kcal zit.
Lunch en ontbijt is bij mij altijd hetzelfde, avondeten wissel ik af, maar qua totaal aantal kcal is het altijd gelijk.

Dus als je wilt weten wat je lichaam doet zul je het denk ik toch eens een week of 2, 3 moeten proberen.
 
Hoe zit het met slaap en stress ?
Teveel cortisol maakt afvallen ook lastig

Geef het iets meer tijd kan best dat je nu even stilstaat . 2 weken is niet zo lang en best kans dat je straks in een 1 x veel afvalt zonder dat je wat verandert. Afvallen gaat helaas niet altijd in een rechte lijn.

Probeer het plezier in gezond eten en bewegen te houden daar heb je op lange termijn meer aan dan korte termijn te willen chrashen omdat " swimsuit season" is coming up.
 
Laatst bewerkt:
Tips om dat plateau te doorbreken? Gebruik niet veel zout, iig niet meer dan wat al in producten zit
Ik zou even wachten. Je doet alles ‘goed’ en je kunt de wetten van thermodynamica niet zomaar breken.

Dus zul je straks weer vet moeten ga. Verliezen, wellicht is het nu wat vocht dat je vasthoudt. Geen idee. Je mbr zal ook wel iets lager zijn intussen door je lange strenge dieet.
 
Alles valt en staat met de combinatie voeding / beweging .
Minder voeding tot je nemen dan dat je verbruikt .

Val je niet af dan ben je niet eerlijk tegen jezelf of je hebt een medische aandoening .

Hou eens een week exact bij wat je eet , ook de hoeveelheid suiker , de biertjes , en de avondjes dat je niet zelf kookt .
Het eten bij je ouders werk je zelf naar binnen , maar een broodje , of een boterham kun je prima bijhouden . Als er meer op tafel staat kun je dat schijnbaar niet weerstaan
 
2 weken gelijk blijven kan zijn dat je vocht vasthoudt terwijl je wel vet verliest.

Hier is een grote kanshebber voor 'het antwoord' als je even op een plateau zit vind ik. Maak er maar 2-4 weken van. Helemaal als je dubbel zo veel probeert af te vallen dan aangeraden. 1000 kcal per dag ipv 500kcal.

Extreem geeft meer resultaat en waarschijnlijk de reden waarom diëtisten hier in mee gaan, want anders zeg je misschien dat ze niet goed zijn. Nadeel is alleen dat niks extreems goed is op de lange termijn. Van die lowcarbs bullshit diëten die je 5 maanden volhoudt en daarna je oude gewoonte weer oppakt. Consistent en beheerst afvallen en je voeding stapsgewijs aanpassen zou beter zijn vind ik.

Ja ik weeg mijn eten af, dus daar zal het niet mis gaan.
Daarom vind ik het zo gek dat er nu niks meer af gaat
Aan de stelligheid in je reacties zie ik hier ook ruimte voor verbetering. No offence, maar ik herken het van mijzelf. Ik dacht ook ik meet het af en heb mijn kcal verbruik goed berekend, het moet aan een andere magische factor liggen. Nou die is er eigenlijk nooit.
1. Je verbruik ligt lager dan je berekend hebt
2. Je eet meer dan je logt
3. Vocht vasthouden kan dus, maar als 1 & 2 goed is dan zal dit dus binnen maximaal 4 weken niet meer moeten kunnen

Slacking/verslechtering sluipt erin naar mate de tijd vordert, dus die kritische 'spiegel' word dan des te belangrijker. Alles steeds opnieuw ter discussie stellen, dus het tegenovergestelde van stelligheid.

En een feit is als je 5 maanden bezig bent met 1000kcal per dag en 'maar' 10 kilo bent afgevallen, dat er iets niet klopt in je berekeningen. 5 maanden x 4 weken = 20 weken = 20 kilo. Volgens de berekening zit je dus op 500kcal per dag minder dan je onderhoud over 5 maanden genomen omdat je de helft van dat bent afgevallen. Uiteindelijk is dat niet erg, want je met 500kcal per dag val je gezonder af dan met het dubbele, maar het zegt wel dat 1 en/of 2 niet klopt. Dus voor de verwachtingen wil je dat het een beetje klopt, maar het resultaat is wat telt. Precies kloppend krijgt bijna niemand het.

Succes en die 10 kilo in 5 maanden is enorm knap... well done!!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk persoonlijk dat je onderhoud nu lager ligt,of je minder actief bent en minder verbrandt dan je denkt.
 
Hoe zit het met slaap en stress ?
Teveel cortisol maakt afvallen ook lastig

Geef het iets meer tijd kan best dat je nu even stilstaat . 2 weken is niet zo lang en best kans dat je straks in een 1 x veel afvalt zonder dat je wat verandert. Afvallen gaat helaas niet altijd in een rechte lijn.

Probeer het plezier in gezond eten en bewegen te houden daar heb je op lange termijn meer aan dan korte termijn te willen chrashen omdat " swimsuit season" is coming up.
Thanks voor de tip. Doe het zeker nog met plezier maar dat het dan even stilstaat is dan toch een beetje demotiverend
 
Back
Naar boven