Waarom zou je sprintsnelheid omhoog gaan, je krijgt toch loggere benen? Sorry if wrong.
Er is een verschil tussen korste inspanningen snelheid (sprint) en uithouding (laten we zeggen marathon)
Kijk simpel:
Uithouding heeft niets met explosiviteit te maken. Word je trager van squatten, nee, ik helemaal niet.
"Maar als ik nu niet meer ga lopen en alleen squat, dan word ik wel trager" --> je loopt niet meer en zal dus verzwakken.
Waarom word je van massa niet sneller op uithouding, simpel, probeer eens te lopen met 50 kg op je rug. Ik gok dat je niet meer zo snel bent of even ver loopt.
Sprinten is explosief, meer spiermassa --> hoger potentiele kracht/explosiviteit. --> dit kun je bewijzen door te kijken naar olympische gewichtheffers.
Olympisch gewichtheffen is net zoals sprinten explosief. Hogere gewichtklassen --> hogere gewichten verplaatst.
Natuurlijk heb ik het over spiermassa als ik het heb over massa. Voor een sprinter heeft vet totaal geen nut.
Een marathon zal simpeler zijn als je 60 kg weegt dan dat je 120 weegt aangezien de persoon die 60 weegt minder massa moet verplaatsen. En minder kracht moet genereren. (De enrome versnellingen tijdens de sprint)
Waarom verbetert je uithouding niet als je squat.
Dit heeft allesinds met het anearobe en aerobe aspect.