Naar mijn mening zitten er in jouw manier van redeneren over mensenrechten nogal wat gaten, ik probeer je alleen maar die gaten te laten zien om je de gelegenheid te geven een en ander te heroverwegen. Bovendien zijn 'logische' gedachten voor een deel cultureel bepaald.
Ik ben meer van het standing on the shoulders of giants model. Sommige reuzen hebben lemen voeten, maar dat is geen reden om al hun werk over te doen.
1. Ik noemde Rawls als iemand die over een aantal dingen behoorlijk heeft nagedacht waar de grote geesten op het forum in hun cafetaria-model van vrijheid overheen stappen.
2. Ik ben het niet eens met Bentham, maar zijn utilisme neigt in de richting van jouw verhaal over de superieure keuzes die je zelf kan maken en hoe de hele maatschappij daar beter van zou worden. Eigenlijk ben jij het eens met Bentham.
Wiskunde of wat er om wat beweegt is van een heel ander kaliber dan het bestaan van mensenrechten.
EDIT: als we het dan toch over de aarde hebben, in de Duistere Middeleeuwen wist Thomas van Aquino al te melden dat de aarde rond was, waarom moet ik dan naar 19e eeuwse zelf nadenkende Protestanten luisteren die menen dat ze plat is, of atheïsten die met de platte aarde de ganse Christenheid willen ridiculiseren. Net zoals het conflict met Galileo (?) niet zozeer ging om wat waar is, maar dat zijn bewijs ondeugdelijk was. Naar het schijnt was dat ook zo.