MuscleMeat

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
Probeer het eens anders; waarom zou jij niet mogen bestaan Steks?
Het heeft niets met mogen te maken, ik besta gewoon met zoals alle andere materie in het universum, maar ook verschijnselen en krachten zoals wind, zwaartekracht en tijd. Waar ontlenen die eigenlijk het recht op bestaan van?

En dan zeg jij natuurlijk grondrechten zijn ook een soort van natuurverschijnselen.

Edit: is was het woord niets vergeten

Laatst bewerkt:
Het heeft met mogen te maken, ik besta gewoon met zoals alle andere materie in het universum, maar ook verschijnselen en krachten zoals wind, zwaartekracht en tijd. Waar ontlenen die eigenlijk het recht op bestaan van?
Misschien is dit allemaal wel een simulatie en ben jij gewoon een flauw geschreven programma.

Het heeft [niets] met mogen te maken, ik besta gewoon met zoals alle andere materie in het universum, maar ook verschijnselen en krachten zoals wind, zwaartekracht en tijd. Waar ontlenen die eigenlijk het recht op bestaan van?
Mogen impliceert denk ik al een kader van vrije wil en menselijk handelen, besluitvorming. Stel er was nog geen beschaving, mocht jij dan overal ter wereld komen of mochten andere mensen jou zonder logische reden in jouw beweging beperken? Bijvoorbeeld door je op te sluiten of als slaaf vast te ketenen?

En dan zeg jij natuurlijk grondrechten zijn ook een soort van natuurverschijnselen.
Ja, misschien wel afhankelijk van (het gewoon bestaan van) de mogelijkheid tot redeneren. Dus dat je niet van dieren kunt verwachten dat zij je rechten erkennen, maar wel van mensen. Hoewel in al het leven/evolutie morele waarden lijken te bestaan, al is het maar rond pijn en leven of overleven, misschien voortkomend uit strijd tegen entropie?

Laatst bewerkt:
Er zijn zelfs filosofen die claimen dat eigenlijk alles relatief is en middels sociaal contract alles wat je maar wilt mag. Vele zijn gekkies. (weer appeal to authority fallacy eigenlijk) Daarom ben ik niet afhankelijk van beroemde namen, autoriteiten. Ik wil redeneren op een manier die jij zelf ook kunt verifieren door simpelweg logisch na te denken.

Die Rawls die jij eerder noemde is het trouwens niet eens met het utilitarisme van deze Bentham. Niet echt consistent dus om je daar dan nu oppeens op te beroepen omdat je er een gelijk in kunt vinden.

Was ook een tijd waarin over deze ideeën gediscussierd werd, logisch dat er ook tegenstanders waren. Je kunt het ook niet eens zijn met wiskunde of dat de aarde om de zon draait, maarja.
Naar mijn mening zitten er in jouw manier van redeneren over mensenrechten nogal wat gaten, ik probeer je alleen maar die gaten te laten zien om je de gelegenheid te geven een en ander te heroverwegen. Bovendien zijn 'logische' gedachten voor een deel cultureel bepaald.

Ik ben meer van het standing on the shoulders of giants model. Sommige reuzen hebben lemen voeten, maar dat is geen reden om al hun werk over te doen.

1. Ik noemde Rawls als iemand die over een aantal dingen behoorlijk heeft nagedacht waar de grote geesten op het forum in hun cafetaria-model van vrijheid overheen stappen.
2. Ik ben het niet eens met Bentham, maar zijn utilisme neigt in de richting van jouw verhaal over de superieure keuzes die je zelf kan maken en hoe de hele maatschappij daar beter van zou worden. Eigenlijk ben jij het eens met Bentham.

Wiskunde of wat er om wat beweegt is van een heel ander kaliber dan het bestaan van mensenrechten.

EDIT: als we het dan toch over de aarde hebben, in de Duistere Middeleeuwen wist Thomas van Aquino al te melden dat de aarde rond was, waarom moet ik dan naar 19e eeuwse zelf nadenkende Protestanten luisteren die menen dat ze plat is, of atheïsten die met de platte aarde de ganse Christenheid willen ridiculiseren. Net zoals het conflict met Galileo (?) niet zozeer ging om wat waar is, maar dat zijn bewijs ondeugdelijk was. Naar het schijnt was dat ook zo.

Laatst bewerkt:
Mogen impliceert denk ik al een kader van vrije wil en menselijk handelen, besluitvorming. Stel er was nog geen beschaving, mocht jij dan overal ter wereld komen of mochten andere mensen jou zonder logische reden in jouw beweging beperken? Bijvoorbeeld door je op te sluiten of als slaaf vast te ketenen?
Het is denk ik wel duidelijk dat ik moeite heb met het begrip mogen, maar als we die tern toch gebruiken zou ik op beide stellingen ja antwoorden.

Sterker nog als er een knop zou bestaan waarmee je alles wat wij kennen zou kunnen vernietigen mag wat mij betreft iedereen die indrukken. Erken ik dan het bestaan van universele grondrechten nee, want dat impliceert namelijk dat er ook universele verboden zijn die zijn er ook niet wat mij betreft. Er zijn alleen universele beperkingen als gevolg van fundamentele natuurwetten.

Het is denk ik wel duidelijk dat ik moeite heb met het begrip mogen, maar als we die tern toch gebruiken zou ik op beide stellingen ja antwoorden.

Sterker nog als er een knop zou bestaan waarmee je alles wat wij kennen zou kunnen vernietigen mag wat mij betreft iedereen die indrukken. Erken ik dan het bestaan van universele grondrechten nee, want dat impliceert namelijk dat er ook universele verboden zijn die zijn er ook niet wat mij betreft. Er zijn alleen universele beperkingen als gevolg van fundamentele natuurwetten.
Waarom handel je dan niet naar dat idee? Je gedrag impliceert dat je ze wel erkent. Je kunt nu zomaar iemand opsluiten of als slaaf ketenen en daar zou je nog voordeel uit halen ook, zeker als je anders vervelende lange discussies met ze zou voeren, toch doe je het niet en kies je voor het gesprek of zelfs samenwerking om dingen gedaan te krijgen.

Naar mijn mening zitten er in jouw manier van redeneren over mensenrechten nogal wat gaten, ik probeer je alleen maar die gaten te laten zien om je de gelegenheid te geven een en ander te heroverwegen. Bovendien zijn 'logische' gedachten voor een deel cultureel bepaald.

Ik ben meer van het standing on the shoulders of giants model. Sommige reuzen hebben lemen voeten, maar dat is geen reden om al hun werk over te doen.

1. Ik noemde Rawls als iemand die over een aantal dingen behoorlijk heeft nagedacht waar de grote geesten op het forum in hun cafetaria-model van vrijheid overheen stappen.
2. Ik ben het niet eens met Bentham, maar zijn utilisme neigt in de richting van jouw verhaal over de superieure keuzes die je zelf kan maken en hoe de hele maatschappij daar beter van zou worden. Eigenlijk ben jij het eens met Bentham.

Wiskunde of wat er om wat beweegt is van een heel ander kaliber dan het bestaan van mensenrechten.
Mijn verhaal heb ik ook niet verzonnen, net zo zeer standing on the shoulders of giants oftewel gewoon wetenschap, maar ik probeer het op een manier te vertellen die je zelf kunt verifiëren en fallacies en cirkelredenaties (overheid mag het want overheid zegt het) zijn dat niet en kunnen dus geen gaten in een redenering aantonen.

Ik zie Rawls niks nuttigs melden dat niet al evident is uit eeuwenlang werk voor hem, of simpelweg niet in de praktijk toepasbaar is omdat het fundamentele waarheden in de realiteit onbehandelt laat. Namelijk dat mensen niet alleen maar redelijk zijn of doen en politieke macht nou eenmaal corrupteert. "doe alsof je objectief bent" ja bedankt man lekker nuttig na 2 wereldoorlogen en politieke bewegingen die 100en miljoenen mensen hebben omgelegt. Echt goed inzicht in de werking van macht en mensen. Snapten ze dingen in 1776 toch al een stuk beter.

Waarom handel je dan niet naar dat idee? Je gedrag impliceert dat je ze wel erkent. Je kunt nu zomaar iemand opsluiten of als slaaf ketenen en daar zou je nog voordeel uit halen ook, zeker als je anders vervelende lange discussies met ze zou voeren, toch doe je het niet en kies je voor het gesprek of zelfs samenwerking om dingen gedaan te krijgen.
Ten eerste heb ik daar geen behoeft aan of neiging toe. En wat samenwerking in een collectief betreft zie ik geen nadelen voor mijzelf of mijn nageslacht en het lijkt alsof biologische processen dat belangrijk voor mij maken.

Maar misschien ben ik slecht een simpele ziel met een verknipte geest.

Laatst bewerkt:

EDIT: als we het dan toch over de aarde hebben, in de Duistere Middeleeuwen wist Thomas van Aquino al te melden dat de aarde rond was, waarom moet ik dan naar 19e eeuwse zelf nadenkende Protestanten luisteren die menen dat ze plat is, of atheïsten die met de platte aarde de ganse Christenheid willen ridiculiseren. Net zoals het conflict met Galileo (?) niet zozeer ging om wat waar is, maar dat zijn bewijs ondeugdelijk was. Naar het schijnt was dat ook zo.

fallacies en cirkelredenaties (overheid mag het want overheid zegt het) zijn dat niet en kunnen dus geen gaten in een redenering aantonen.
En hieraan zou ik me hebben schuldig gemaakt?

Uiteindelijk kom jij niet verder dat die rechten er gewoon zijn en dat ze onbeperkt zijn omdat het jij zegt dat ze onbeperkt zijn.

Ik denk dat je met Rawls in de hand de noodzaak van dergelijke rechten beter kan beargumenteren, maar niet het evidente bestaan ervan, dat dan weer niet.

Ten eerste heb ik daar geen behoeft aan of neiging toe. En wat samenwerking in een collectief betreft zie ik geen nadelen voor mijzelf of mij nageslacht.
Je bepaalt je behoeftes toch niet (geheel) zelf? Die komen toch uit je natuur op? Daar zitten die natuurlijke gedragingen dus in. Jij ziet een nut in samenwerking, of dat nou in je gecodeerd is of je dat puur uit vrije wil bedenkt. Die samenwerking volgt regels zoals andermans bestaansrechten. Wat je vervolgens in een boekje als wettelijk recht opschrijft is secundair en toetsbaar aan die fundementele werkingen van morele systemen.

Dat je het niet met hem eens bent kan, al zou het mooi zijn als je dat met argumenten kan onderbouwen, maar op basis waarvan meen je dit te kunnen zeggen?
Sorry niet perse dat hij niks zegt dat nuttig is, herhalen van goede dingen maakt die niet minder nuttig, maar dat hij geen nuttige toevoeging daarop doet. Om de redenen die ik erna stel. Een veil of ignorance aan denken te kunnen houden ontkent de fundamentele irrationele kant van de mens. Laat allerlei (onbewuste?) valkuilen open, of exploitatie door kwaadwillenden in het systeem. Is het als gedachtenexperiment een manier om een formele omschrijving van een wenselijk doel wat bereikt kan worden te maken, sure I guess, maar dat politiek doel is al honderden zo niet duizenden jaren prima formeel bekend. Eigenlijk zegt het imho niets anders dan 'maak overheden onpartijdig' ja goed dat staat al honderden jaren als eerste artikel van constituties en toch is de utopie er in de praktijk nog niet. Er is dan ook kritiek op zijn denken. Nogmaals, dat een expert iets zegt maakt het niet feilloos en dus geen argument.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb je wel gelijk.

Dankje, ik kan het soms moeilijk loslaten en zij begonnen is als sinds de kleuterschool geen geldige reden meer.
Wie begon? Ik beantwoord je vragen. (nouja, probeer dat) Omdat ik het niet eens ben met wetten als uitgangspunt voor mensenrechten betekend niet dat ik je wil pesten ofzo. Ben ook niet boos alleen het daarover fundamenteel oneens en teleurgesteld.

Laatst bewerkt:
Je bepaalt je behoeftes toch niet (geheel) zelf? Die komen toch uit je natuur op? Daar zitten die natuurlijke gedragingen dus in. Jij ziet een nut in samenwerking, of dat nou in je gecodeerd is of je dat puur uit vrije wil bedenkt. Die samenwerking volgt regels zoals andermans bestaansrechten. Wat je vervolgens in een boekje als wettelijk recht opschrijft is secundair en toetsbaar aan die fundementele werkingen van morele systemen.
Ik zie niet in hoe een biochemisch proces tot grondrechten kan leiden, maar als dat zo is hoe gaan we dan met de tegenstrijdige grondrechten van verschillende levensvormen om? In de natuur is alles en iedereen in constante staat strijd verwikkeld om te overleven.

Maar los van dit alles, wat het je aan die grondrechten als je nergens je recht kunt halen?

Ik zie niet in hoe een biochemisch proces tot grondrechten kan leiden, maar als dat zo is hoe gaan we dan met de tegenstrijdige grondrechten van verschillende levensvormen om? In de natuur is alles en iedereen in constante staat strijd verwikkeld om te overleven.
Nou Steks hoe doe jij dat? Stel er is geen beschaving en je wil naar Australie op vakantie maar iemand zegt dat je dat niet mag, wat doe je dan? Je hebt blijkbaar niet de behoefte diegene vervolgens meteen te knuppelen en gevangen te nemen (en uit het aangaan van dialoog heeft diegene die behoefte blijkbaar ook niet) dus wat is er dan nog mogelijk... Overleggen, onderhandelen, om te beoordelen of diegene in zijn recht staat om jou tegen te houden? (welk recht, er is toch geen beschaving? hmm blijkbaar zijn rechten zomaar uit het niets praktiseerbaar in het willen voorkomen van geweld) Of zijn zorgen over de risico's die jouw komst representeerd gegrond zijn en eerlijk overeenkomen met dezelfde zorgen over andere soortgelijke gevallen? Als hij ergens een geldig punt over heeft tot een samenwerking komen?
Als zijn zorgen door een redelijke afweging ongegrond of oneerlijk blijken jezelf tegen die infracties van je vrijheden beschermen?
Maar los van dit alles, wat het je aan die grondrechten als je nergens je recht kunt halen?
Dan kun je dat zelf doen en wanneer dan anderen van het collectief jouw acties waarnemen en zich zorgen maken over het eerlijk handelen daarvan kun je uitleggen waarom je zelfverdediging gegrond was.

Principieel is dat he, puur voor de principes van natuurlijke rechten. Uiteraard zijn er in de praktijk allerlei onhandigheden zoals bewijsvoering nuttig bij welke het gebruik van technologie zoals schrift handig maken.

Om dat allemaal efficiënt op schaal systematisch op te lossen hebben we een overheid bedacht welke het zo objectief mogelijk voor ons uitvoert.

Laatst bewerkt:
En ik ben dus nog steeds benieuwd of jij ook vind dat die bescherming van andermans leven dusdanig het vrijheid van beweging van mensen af mag nemen in het geval van andere verkoudheidsvirussen of dat je daar niet consistent in bent en nu alleen een uitzondering voor covid wil maken. Dan is mijn punt dat dat gebaseerd op de feiten ongegrond is en de overheid illegitiem deze nieuwe wetten maatregelen implementeerd.

Het gaat ook helemaal niet om de amerikaanse grondwet, ik citeer dat stukje tekst om naar die fundamentele ideeën te verwijzen in de hoop dat iemand eens begrijpt waar ik het over heb. Die grondwet is niet zomaar bij een briljante ingeving opgeschreven maar staat op duizenden filosofische ontdekkingen over de aard van ons bestaan. Ik heb het over de rechten die wij vanuit onze aard hebben. Daaraan kunnen we wetten of wettelijke rechten en hun onderlinge afwegingen zoals die door overheden worden gedaan toetsen. Die overheid is niet de bepalende autoriteit over de vrijheden die wij van nature hebben. Dat is wat dat stukje amerikaanse grondwet zo verwoord.
Ik vind dat dit afhankelijk is van het effect op 'life' aan de ene kant en jouw 'vrijheid' aan de andere kant. Het is voor mij niet zwart-wit. het is net als met risicomanagement - incidentie x risico. Kenrcentrales bevatten extreem veel veiligheidsmaatregelen en jouw CV ketel veel minder. Iets met impact als het mis gaat. De kans dat het in jouw ketel mis gaat is veel groter dan in een kerncentrale, maar het effect is vrij laag. En daarom mag je ook niet lekker zelf aan gaan lopen kutten met verrijkt uranium ookal vind jij dat je daar de vrijheid toe moet hebben.

Je mag pas met uranium kloten als je er de juiste voorzorgsmaatregelen bij hanteert.

Kortom - ik vind niet zoveel van verkoudheden en ik heb niet eens een echt oordeel over corona en of alle maatregelen de juiste zijn. Achteraf zullen we ongetwijfeld veel beter weten hoe we het hadden moeten aanpakken. Ik heb er geen problemen mee dat onze overheid probeert de belangen te wegen en daarmee het beste voor Nederland in zijn geheel te kiezen. Anders zou iedereen zijn dingetje doen. Dat klinkt leuk, totdat jij voor jouw vader mag vechten om een fles zuurstof zoals in India (waar dat overigens vooral komt door armoede en het feit dat de zorg zelfs lagere aantallen niet aankan)

Nou Steks hoe doe jij dat? Stel er is geen beschaving en je wil naar Australie op vakantie maar iemand zegt dat je dat niet mag, wat doe je dan? Je hebt blijkbaar niet de behoefte diegene vervolgens meteen te knuppelen en gevangen te nemen (en uit het aangaan van dialoog heeft diegene die behoefte blijkbaar ook niet) dus wat is er dan nog mogelijk... Overleggen, onderhandelen, om te beoordelen of diegene in zijn recht staat om jou tegen te houden? (welk recht, er is toch geen beschaving? hmm blijkbaar zijn rechten zomaar uit het niets praktiseerbaar in het willen voorkomen van geweld) Of zijn zorgen over de risico's die jouw komst representeerd gegrond zijn en eerlijk overeenkomen met dezelfde zorgen over andere soortgelijke gevallen? Als hij ergens een geldig punt over heeft tot een samenwerking komen?
Als zijn zorgen door een redelijke afweging ongegrond of oneerlijk blijken jezelf tegen die infracties van je vrijheden beschermen?

Dan kun je dat zelf doen en wanneer dan anderen van het collectief jouw acties waarnemen en zich zorgen maken over het eerlijk handelen daarvan kun je uitleggen waarom je zelfverdediging gegrond was.

Principieel is dat he, puur voor de principes van natuurlijke rechten. Uiteraard zijn er in de praktijk allerlei onhandigheden zoals bewijsvoering nuttig bij welke het gebruik van technologie zoals schrift handig maken.

Om dat allemaal efficiënt op schaal systematisch op te lossen hebben we een overheid bedacht welke het zo objectief mogelijk voor ons uitvoert.
Voor mij bestaan er geen 'natuurlijke' rechten - je enige recht is doodgaan. Geboren was je al. En ik snap best dat je je best wilt doen om te overleven en je voort te planten, maar daar is in de natuur geen enkel recht toe. Sterker nog, de natuur is een en al afzien en lijden. Honger, geweld, levend opgegeten worden, ziekte, hitte, kou.... vanuit onze technische bubbels die ons bijna overal tegen beschermen lijkt dat allemaal ver weg, en vinden we een jaar niet op vakantie kunnen het 'inbreuk maken op natuurlijk rechten'. Belachelijk. Wat wil je dan, het recht om in de rij te staan bij de primark? Kun je lekker kleding kopen geknoopt door kinderhandjes van 7 jaar - met je rechten.

Zonder beschaving zou deze soyboy het alleen als slaaf overleven.
Zijn we in die beschaving niet ook weer slaven? :thinking:

Ik vind dat dit afhankelijk is van het effect op 'life' aan de ene kant en jouw 'vrijheid' aan de andere kant. Het is voor mij niet zwart-wit. het is net als met risicomanagement - incidentie x risico. Kenrcentrales bevatten extreem veel veiligheidsmaatregelen en jouw CV ketel veel minder. Iets met impact als het mis gaat. De kans dat het in jouw ketel mis gaat is veel groter dan in een kerncentrale, maar het effect is vrij laag. En daarom mag je ook niet lekker zelf aan gaan lopen kutten met verrijkt uranium ookal vind jij dat je daar de vrijheid toe moet hebben.

Je mag pas met uranium kloten als je er de juiste voorzorgsmaatregelen bij hanteert.

Kortom - ik vind niet zoveel van verkoudheden en ik heb niet eens een echt oordeel over corona en of alle maatregelen de juiste zijn. Achteraf zullen we ongetwijfeld veel beter weten hoe we het hadden moeten aanpakken. Ik heb er geen problemen mee dat onze overheid probeert de belangen te wegen en daarmee het beste voor Nederland in zijn geheel te kiezen. Anders zou iedereen zijn dingetje doen. Dat klinkt leuk, totdat jij voor jouw vader mag vechten om een fles zuurstof zoals in India (waar dat overigens vooral komt door armoede en het feit dat de zorg zelfs lagere aantallen niet aankan)
Dat is al heel anders inderdaad. Ik had verwacht dat je zou zeggen dat covid zo enorm gevaarlijk is dat het niet te vergelijken valt met andere ziektes en het moeten beschermen dus een gegeven zou zijn. Is er in jouw visie van het beschermen van mensen ook nog plaats voor hun eigen verantwoordelijkheid - zoals het niet te dik worden of geen anabolen en drugs gebruiken die het cardiovasculair en immuunsysteem beschadigen om vervolgens bij verkoudheid een last op de zorg te zijn? Hoe neem je dat mee in de afweging van andermans bewegingsvrijheid?

Terug
Naar boven