Fitness Seller

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
“We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.”
En op basis van ‘life’ kun je dus de ander beschermen tegen gedrag dat hun leven bedreigt. Kun je verder een hele discussie voeten of je dat bij covid allemaal de moeite waard vindt. Maar deze basis hebben we het steeds over. Dat als iedereen bepaalde rechten heeft, soms rechten met elkaar in botsing komen. Jouw vrijheid heeft soms een beperkende werking op die van anderen en andersom. En daar moet je dan een oplossing voor vinden.

Igv covid en vaccinatie dus geen verplichting, maar wel iig tot er ‘groepsimmuniteit’ is bewijzen dat je geen covid kunt verspreiden (zo goed mogelijk, dus test bewijs of vaccinatie) om zo het ‘recht op leven’ van anderen niet af te nemen. En dan hebben we het maar even niet over het feit dat je het over de Amerikaanse grondwet hebt en niet de onze. Er zit toch we wat verschil tussen nl en usa.

Je hebt het recht tot reizen gewoon ongeacht documenten ongeacht wetten, en die kunnen dat ook niet ontnemen.

Dit soort bad faith discussies stellen me wel teleur. Ben echt verbaasd dat jullie niet weten wat rechten zijn anders dan wettelijke rechten. Is toch gewoon de essentie van menselijke beschaving.
Hoezo heb je rechten 'gewoon' en waarom kunnen die 'gewoon niet' met beperkingen komen?

Waarom weegt jouw recht om vrij te kunnen reizen zwaarder dan het recht van een Australische burger om beschermd te worden tegen een mogelijke coronabesmetting?

Volgens mij zie jij rechten als lucht die je overal maar kan inademen, maar ik zie het meer alles water, je kan er pas wat mee als het ergens inzit. In het geval van rechten is dat een vorm van codificatie of gewoonterecht en liefst een instantie waar je je op die rechten kan beroepen.

De hele notie van individuele rechten is toch vooral een christelijk en dan met name Noord- en Westeuropees en Angelsaksisch feestje. Ik zag daar laatst iets over voorbijkomen waar verschillende landen langs de assen van autoriteit en individualiteit werden ingedeeld.

Over die preambule gesproken, de VS maken nogal gretig gebruik van de doodstraf en op hun rechtssysteem, mn het strafrecht is behoorlijk wat af te dingen. Dus hoezo onvervreemdbare rechten.

Het is niet zo dat ik tegen grondrechten ben, al ben ik er niet van overtuigd dat ze er gewoon zijn, maar die hele notie dat je er naar willekeur in kan shoppen gaat er bij mij niet in. Het wordt al snel een beetje dat belasting diefstal is, maar waarom doet de overheid niets aan de slechte staat van de wegen.

Door god gegeven is een manier van spreken, zo erken je dat een hogere macht dan een overheid ze geschonken heeft en een overheid dus ook geen macht heeft ze te ontnemen. De meeste menselijke beschrijvingen gaan voor het bezitten van rechten uit van het vereiste van een bewustzijn of ziel, of vrije wil. Ik weet niet of dat er perse voor nodig is. Wat betreft dieren is dat dan voor veel mensen wel vrij duidelijk, ik hoop voor jullie inmiddels ook. Hoe dat met planten zit weet ik niet, ik zou daar ook wel wat in kunnen zien.

“We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.”

Klinkt dat bekend misschien?
Ik geloof niet in een hogere macht die ons geschapen heeft en al helemaal niet dat wij als mensheid daardoor meer rechten hebben of belangrijker zijn dan ander leven. Maar toch nog even een vraag over jouw visie, wanneer in onze evolutie tot de huidige mens waren we ineens bewust genoeg om die grondrechten te krijgen en kan er een ander diersoort op aarde zich genoeg ontwikkelen om ook ineens aanspraak te kunnen maken op (dezelfde) grondrechten?
Jouw visie is best gevaarlijk voor de mensheid als we ooit buitenaardse bezoekers krijgen van een hoger orde die hebben dan zwaarder wegende grondrechten en zijn wij an hun overgeleverd.

Wat die quote betref, was dat niet een hersenspinsel van iemand die er zelf slaven op nahield?

De enige reden waarom ik trouwens vertrouwen heb het “collectief” is omdat we anders als mensheid nooit de ontwikkelingen van de laatste paar duizenden hadden kunnen doorlopen. Het individu wordt er dus beter van, niet allemaal even veel, maar zelfs de onderlaag van de samenleving heeft er baat bij.

Grens tussen recht en privilege is soms heel dun...

Grens tussen recht en privilege is soms heel dun...
Het mensenrecht om overal op de wereld vakantie te vieren als het ultieme witte privilege, een interessante gedachte, dankje.

Nog een cadeautje, analyse van een echte filosoof over rechten die er gewoon zijn:
'nonsense upon stilts'.

Bentham's fundamental argument was that natural rights lacked any ontological basis, except to the extent that they reflected the personal desires of those propagating them.

Laatst bewerkt:
En op basis van ‘life’ kun je dus de ander beschermen tegen gedrag dat hun leven bedreigt. Kun je verder een hele discussie voeten of je dat bij covid allemaal de moeite waard vindt. Maar deze basis hebben we het steeds over. Dat als iedereen bepaalde rechten heeft, soms rechten met elkaar in botsing komen. Jouw vrijheid heeft soms een beperkende werking op die van anderen en andersom. En daar moet je dan een oplossing voor vinden.

Igv covid en vaccinatie dus geen verplichting, maar wel iig tot er ‘groepsimmuniteit’ is bewijzen dat je geen covid kunt verspreiden (zo goed mogelijk, dus test bewijs of vaccinatie) om zo het ‘recht op leven’ van anderen niet af te nemen. En dan hebben we het maar even niet over het feit dat je het over de Amerikaanse grondwet hebt en niet de onze. Er zit toch we wat verschil tussen nl en usa.
En ik ben dus nog steeds benieuwd of jij ook vind dat die bescherming van andermans leven dusdanig het vrijheid van beweging van mensen af mag nemen in het geval van andere verkoudheidsvirussen of dat je daar niet consistent in bent en nu alleen een uitzondering voor covid wil maken. Dan is mijn punt dat dat gebaseerd op de feiten ongegrond is en de overheid illegitiem deze nieuwe wetten maatregelen implementeerd.

Het gaat ook helemaal niet om de amerikaanse grondwet, ik citeer dat stukje tekst om naar die fundamentele ideeën te verwijzen in de hoop dat iemand eens begrijpt waar ik het over heb. Die grondwet is niet zomaar bij een briljante ingeving opgeschreven maar staat op duizenden filosofische ontdekkingen over de aard van ons bestaan. Ik heb het over de rechten die wij vanuit onze aard hebben. Daaraan kunnen we wetten of wettelijke rechten en hun onderlinge afwegingen zoals die door overheden worden gedaan toetsen. Die overheid is niet de bepalende autoriteit over de vrijheden die wij van nature hebben. Dat is wat dat stukje amerikaanse grondwet zo verwoord.

En ik ben dus nog steeds benieuwd of jij ook vind dat die bescherming van andermans leven dusdanig het vrijheid van beweging van mensen af mag nemen in het geval van andere verkoudheidsvirussen of dat je daar niet consistent in bent en nu alleen een uitzondering voor covid wil maken. Dan is mijn punt dat dat gebaseerd op de feiten ongegrond is en de overheid illegitiem deze nieuwe wetten maatregelen implementeerd.
Hoe kijk jij aan tegen HIV-positieve mensen die bewust onbeschermde seks hebben met anderen met als doel de ander te besmetten terwijl de ander niet weet dat diegene HIV-positief is?

Hoezo heb je rechten 'gewoon' en waarom kunnen die 'gewoon niet' met beperkingen komen?
Omdat als er geen overheid bestaat jij nog steeds als mens mag bestaan. Of nog mooier; wat als men in de Nederlandse grondwet laat zetten dat joden vergast moeten worden? Hebben ze dan plots geen recht op bestaan meer omdat een overheid en z'n wet dat bepaalt? Neen, ze hebben een inherent recht om te bestaan. Dat recht geeft niemand hen en kan niemand hen afnemen. Zo werken natuurlijke rechten dus nou eenmaal. Geloof je dat niet Mentat? Echt?

Denk eens in het kader waarmee je de overheid kunt toetsen op zijn vorming van wetten, of die rechtmatig zijn. Dat kun je niet doen aan hand van wat die overheid jou toestaat want dan is alles wat de overheid voorschrijft per definitie rechtmatig. Nee, dat toets jij middels universele waarden. Die waarden kun je niet krijgen of afnemen.

Waarom weegt jouw recht om vrij te kunnen reizen zwaarder dan het recht van een Australische burger om beschermd te worden tegen een mogelijke coronabesmetting?
Dat hoeft het helemaal niet te doen want die rechten zijn niet per definitie in strijd met elkaar. Mijn aanwezigheid in Australie is niet direct een gevaar voor een willekeurige Australische burger. Als ik daar ergens in de bush ga zitten heeft niemand last van mij. Desnoods ga ik met een eigen zuurstof flesje in het vliegtuig zitten zodat ik ook daar niemand anders kan besmetten. Punt is dat er dan geen rechtmatige grond is om mijn vrijheid met testen of bewijzen in te perken.

Sterker nog, zelfs als ik er ziek van was zou het risico van mijn bevinden in de open lucht voor zijn leven een zeer minimaal risico zijn. En dan kun je bovendien ook nog eens stellen dat ik zonder symptomen zeer waarschijnlijk geen covid heb noch die kan verspreiden, wat het risico nog verder aanvaadbaar maakt zonder noodzaak tot testen of bewijzen. Wederom allemaal 'risicos' welke normaal in het dagelijks leven geaccepteerd werden en waar dus geen grond tot grondrechten afnemende

Volgens mij zie jij rechten als lucht die je overal maar kan inademen,
Nee meer als het bestaan van jou lichaam. Dat draag je nou eenmaal bij je. Hoef je nergens tot je te nemen om het te hebben.
maar ik zie het meer alles water, je kan er pas wat mee als het ergens inzit. In het geval van rechten is dat een vorm van codificatie of gewoonterecht en liefst een instantie waar je je op die rechten kan beroepen.
Dat zijn wetten en daar heb je een ander moreel kader voor nodig om te toetsen of ze rechtmatig zijn. Natuurlijke rechten en wettelijke rechten zijn gewoon verschillende soorten rechten die je allemaal hebt. Alleen die natuurlijke heb je ook op een onbewoond eiland, in internationale wateren, in de ruimte, of na een postapocalyptisch scenario waarbij er geen overheid meer is. Die bestaan inherent in de interactie tussen mensen.
De hele notie van individuele rechten is toch vooral een christelijk en dan met name Noord- en Westeuropees en Angelsaksisch feestje. Ik zag daar laatst iets over voorbijkomen waar verschillende landen langs de assen van autoriteit en individualiteit werden ingedeeld.

Over die preambule gesproken, de VS maken nogal gretig gebruik van de doodstraf en op hun rechtssysteem, mn het strafrecht is behoorlijk wat af te dingen. Dus hoezo onvervreemdbare rechten.
Doodstraf als outsourcing van posthuum zelfverdediging is niet perse onrechtmatig ten opzichte van onvervreemdbare rechten. Ze betekenen niet dat je iedereen maar aan mag doen wat je wilt omdat niemand jouw vrijheid mag beperken om zich te verdedigen.
Het is niet zo dat ik tegen grondrechten ben, al ben ik er niet van overtuigd dat ze er gewoon zijn,
Jewel dat ben je wel want daar handel je naar. Ook als papa overheid niet kijkt behandel jij mensen alsof ze het recht hebben te bestaan. Of zou jij als je niet bang hoefde te zijn opgepakt te worden allemaal mensen gaan vermoorden? Nee toch? Dan erken je dus inherent hun recht op bestaan. Sterker nog het feit dat jij met mij praat in plaats van gewoon geweld te gebruiken om maar te doen wat jij wilt impliceert al dat jij mijn bestaansrechten respecteerd.
maar die hele notie dat je er naar willekeur in kan shoppen gaat er bij mij niet in.
Mooi want dat doe ik niet, dat doen jullie door het af te laten hangen van wat pappa Rutte jullie toestaat aan rechten te gebruiken. Jammer dat je dat frame op mij projecteerd.
Het wordt al snel een beetje dat belasting diefstal is, maar waarom doet de overheid niets aan de slechte staat van de wegen.
Klopt dat denken is ook geprediceerd op deze basis rechten. Also: (maar eigenlijk kunnen dezelfde aannemers de weg onderhouden alleen zou het geld er vrijwillig kunnen komen ipv onder dwang door de staat)
60680960_2447453965307135_2040644682949591040_n.jpg

Hoe kijk jij aan tegen HIV-positieve mensen die bewust onbeschermde seks hebben met anderen met als doel de ander te besmetten terwijl de ander niet weet dat diegene HIV-positief is?
Dat mag niet. Dus als ik covid heb zal ik geen mensen op straat gaan throatfucken, ok?
Wetenschappelijk kwalificatie. Coronavirussen zijn verkoudheidsvirussen. Ik vind het sneu voor je dat je het zo te pakken hebt gehad maar misschien kun je ook eens kijken naar hoe je met je gezondheid omgaat in plaats van te wensen dat anderen hun leven voor je aanpassen. Beetje minder drugs en anabolen bespaart je hart. (en immuunsysteem?)

Wetenschappelijk kwalificatie. Coronavirussen zijn verkoudheidsvirussen. Ik vind het sneu voor je dat je het zo te pakken hebt gehad maar misschien kun je ook eens kijken naar hoe je met je gezondheid omgaat in plaats van te wensen dat anderen hun leven voor je aanpassen. Beetje minder drugs en anabolen bespaart je hart. (en immuunsysteem?)
Naar mijn weten wordt verkoudheid voornamelijk veroorzaakt door rinovirussen.

Ik geloof niet in een hogere macht die ons geschapen heeft en al helemaal niet dat wij als mensheid daardoor meer rechten hebben of belangrijker zijn dan ander leven. Maar toch nog even een vraag over jouw visie, wanneer in onze evolutie tot de huidige mens waren we ineens bewust genoeg om die grondrechten te krijgen en kan er een ander diersoort op aarde zich genoeg ontwikkelen om ook ineens aanspraak te kunnen maken op (dezelfde) grondrechten?
Jouw visie is best gevaarlijk voor de mensheid als we ooit buitenaardse bezoekers krijgen van een hoger orde die hebben dan zwaarder wegende grondrechten en zijn wij an hun overgeleverd.
Je hoeft ook niet in een schepper te geloven om te herkennen dat rechten bestaan, daarom self-evident, inalienable, etc.

Dieren hebben ook gewoon rechten. Ik denk dat je het niet zozeer moet zien als dat bewustzijn plots rechten verdient, maar dat we middels bewustzijn hebben kunnen redeneren/herkennen dat we die rechten hebben. Net als dat een appel naast een andere appel leggen 2 appels geeft of je nu bewust kunt tellen of niet. Wiskunde klopt sowieso wel, of jij nou kunt rekenen of niet. Maar in het (h)erkennen van rechten door mensen wordt (helaas en misschien niet geheel juist?) bewustzijn of een ziel of iets van vrije wil vaak wel als maatstaaf gebruikt. Aliens hebben ook inherent recht om te bestaan.

Tijdens evolutie is gedrag zich naar een moraliteit gaan vormen die de natuurwetten inclusief die rechten erkent.
Wat die quote betref, was dat niet een hersenspinsel van iemand die er zelf slaven op nahield?
Hebben vele mensen filosofisch werk voor verricht. Uit deze ideeën is ook juist herkend dat slavernij niet zo netjes is, waar dat voorheen op dogmatische religieuze gronden nog gerechtvaardigt kon worden.
De enige reden waarom ik trouwens vertrouwen heb het “collectief” is omdat we anders als mensheid nooit de ontwikkelingen van de laatste paar duizenden hadden kunnen doorlopen. Het individu wordt er dus beter van, niet allemaal even veel, maar zelfs de onderlaag van de samenleving heeft er baat bij.
Samenwerking is inderdaad handig, maar niet ten koste van individuen. Hoewel ik zou zeggen dat de ontwikkelingen van de laatste paar duizenden jaren ook juist over de rug van slavernij, oorlog, diefstal, genocide, etc zijn geweest. Maar dat had beter gekund zonder al die ongein?

Het mensenrecht om overal op de wereld vakantie te vieren als het ultieme witte privilege, een interessante gedachte, dankje.

Nog een cadeautje, analyse van een echte filosoof over rechten die er gewoon zijn:
'nonsense upon stilts'.
Er zijn zelfs filosofen die claimen dat eigenlijk alles relatief is en middels sociaal contract alles wat je maar wilt mag. Vele zijn gekkies. (weer appeal to authority fallacy eigenlijk) Daarom ben ik niet afhankelijk van beroemde namen, autoriteiten. Ik wil redeneren op een manier die jij zelf ook kunt verifieren door simpelweg logisch na te denken.

Die Rawls die jij eerder noemde is het trouwens niet eens met het utilitarisme van deze Bentham. Niet echt consistent dus om je daar dan nu oppeens op te beroepen omdat je er een gelijk in kunt vinden.

Was ook een tijd waarin over deze ideeën gediscussierd werd, logisch dat er ook tegenstanders waren. Je kunt het ook niet eens zijn met wiskunde of dat de aarde om de zon draait, maarja.

Laatst bewerkt:
Je hoeft ook niet in een schepper te geloven om te herkennen dat rechten bestaan, daarom self-evident, inalienable, etc.

Dieren hebben ook gewoon rechten. Ik denk dat je het niet zozeer moet zien als dat bewustzijn plots rechten verdient, maar dat we middels bewustzijn hebben kunnen redeneren/herkennen dat we die rechten hebben. Net als dat een appel naast een andere appel leggen 2 appels geeft of je nu bewust kunt tellen of niet. Wiskunde klopt sowieso wel, of jij nou kunt rekenen of niet. Maar in het (h)erkennen van rechten door mensen wordt (helaas en misschien niet geheel juist?) bewustzijn of een ziel of iets van vrije wil vaak wel als maatstaaf gebruikt. Aliens hebben ook inherent recht om te bestaan.

Tijdens evolutie is gedrag zich naar een moraliteit gaan vormen die de natuurwetten inclusief die rechten erkent.

Hebben vele mensen filosofisch werk voor verricht. Uit deze ideeën is ook juist herkend dat slavernij niet zo netjes is, waar dat voorheen op dogmatische religieuze gronden nog gerechtvaardigt kon worden.

Samenwerking is inderdaad handig, maar niet ten koste van individuen. Hoewel ik zou zeggen dat de ontwikkelingen van de laatste paar duizenden jaren ook juist over de rug van slavernij, oorlog, diefstal, genocide, etc zijn geweest. Maar dat had beter gekund zonder al die ongein?
Ik lees allemaal hersenspinsels van de mensheid en geen bewijs voor het bestaan van universele grondrechten.

Okay, dus de poorten voor Afrika gaan open als het aan jou ligt, goed om te weten.

Even he, misschien heb ik iets gemist en is Nederland plots een fascistisch land geworden, maar die poorten voor Afrikanen staan toch gewoon open? Ze mogen hier toch gewoon komen? En dat doen ze toch ook? Dat recht hebben ze toch?

Terug
Naar boven