- Waardering
- 7.124
Het is pas bijzonder als je kijkt naar wat de andere groepen doen, al zullen tot op zekere hoogte de kleine aantallen sneller een vertekend beeld kunnen geven.
Koningsdag heeft wel degelijk een effect gehad in het aantal besmettingen, maar mensen in de groepen 20-29 en 30-39 komen zelden in het ziekenhuis, dus daar zie je dat minder.
Het is mijn niet duidelijk waarom je een enorm effect verwacht in het ziekenhuis of op de IC, ook niet waarom de ouderen aan wie zij het doorgeven ook niet zouden opletten.
Als je die explosie wilt zien kan je naar het aantal positieve testen per leeftijdsgroep op 04 mei kijken, daar is deze heel duidelijk.
De 20-29 komt wel minder in het ziekenhuis ja, maar dat zou ook moeten stijgen naar mate er meer besmettingen onder hen zijn. Gebeurt dat niet, dan zouden de "besmettingen" best wel eens buiten gebeurt kunnen zijn, kleine kans maar toch mogelijk. En als dat dan gebeurt, test je wel positief maar ben je ook minder ziek. Blijf een paar uur in een kamer met een besmet persoon en je komt er veel zieker uit.
De positieve testen alleen zeggen niet zo heel veel en de percentages al helemaal niet meer sinds men na een positieve zelftest naar de ggd (op advies van hun) gaat om te testen. Percentage positieve testers vallen dan ook hoger uit, ondanks dat de absolute aantallen positief getesten daalt.
Dat ouderen niet zouden opletten was een flauwe opmerking als reactie op het vingertje van de jongeren die het "doorgeven" aan de ouderen. Ik vind doorgeven nogal schuldig klinken, de ouderen letten dus blijkbaar ook niet zo op de 1,5m, vooral niet als ze bij elkaar zijn. (misschien denken ze echt dat ze het enkel van de jongeren kunnen krijgen en niet van oudjes onder elkaar).

Het zou goed kunnen dat Koningsdag wel wat meer heeft opgeleverd, zou ook best logisch zijn want mensen komen nou eenmaal bij elkaar op die dagen. Of dit nou buiten of thuis is gebeurt zullen we nooit weten. Maar omdat er zo wordt gedaan alsof de ziekenhuizen na zo'n dag weer vol komen te liggen, dat heb ik bij de jongeren in elk geval niet kunnen ontdekken.
Het gaat in elk geval de goede kant op, al blijf ik mij ergeren aan de paniekberichten die maar blijven. Nooit kan het een keertje positief, dat irriteert.