XXL Nutrition

De Bijbel

Het is misschien hard voor sommige mensen hier maar het enige hiernamaals is in het graf met je ogen dicht zonder dat je weet dat je er ligt.Maar gelovigen hebben ook gelijk als ze zich zo beter kunnen voelen.Alleen jammer dat er zoveel slachtoffers met zich mee brengt :D

Het feit dat we bang zijn voor de dood en het niet begrijpen is puur een overlevingsmechanisme om de voortgang van de soort te garanderen. We kunnen ons niet voorstellen hoe het is om dood te zijn en dit onbekende geeft angst.

• Topic Starter Topic Starter
Arnoldfan ik ben trots op je , wie weet word je nog een gelovige

Er is een verschil, alcohol en drugs vernietigen je leven en god beschermd het.
Dat is natuurlijk zeer kort door de bocht. En als een gelovige zoals Noob met je akkoord gaat, moet je vooral kritisch kijken naar je stelling, want de kans is (immens) groot dat je een fout maakt.

Waarom niet als het je een veilig en fijn gevoel geeft.

In god geloven is misschien niet zo erg, maar wel gezamenlijk een bepaalde leer aanhangen.

Interessant.
Ben je wel over de evolutie theorie voorgelicht op school (ik weet niet hoe dat "vroeger" ging)? Heb je je er ooit in verdiept?

Als dit het geval is ben ik benieuwd wat voor argument jij kunt geven die deze theorie moet weerleggen.

Ja, ik ben onderwezen op school over de evolutietheorie. Maar ik was en ben er nog steeds niet zo van onder de indruk. Ik weet nog hoe die docent voor klas stond. En toen gebeurde er dit zo ongeveer, en waarschijnlijk ging het toen ongeveer zo. En toen ongeveer dit, en wat er daarna gebeurde weten we niet precies maar waarschijnlijk ongeveer zoiets.
Als Christen, durf ik niet blint in het creationisme te geloven, dat er evolutie is op aarde geloof ik wel. Maar die evolutietheorie daar zitten nog meer gaten in dan in het Nederlandse rechtssysteem.

Ja, ik ben onderwezen op school over de evolutietheorie. Maar ik was en ben er nog steeds niet zo van onder de indruk. Ik weet nog hoe die docent voor klas stond. En toen gebeurde er dit zo ongeveer, en waarschijnlijk ging het toen ongeveer zo. En toen ongeveer dit, en wat er daarna gebeurde weten we niet precies maar waarschijnlijk ongeveer zoiets.
Als Christen, durf ik niet blint in het creationisme te geloven, dat er evolutie is op aarde geloof ik wel. Maar die evolutietheorie daar zitten nog meer gaten in dan in het Nederlandse rechtssysteem.

Een slechte leraar dus. Nu zijn er inderdaad wel zaken waarbij we alleen kunnen gissen wat er is gebeurd maar van heel veel zaken is gewoon onomstotelijk bewijs gevonden. Dat begint al bij de oerknal zelf waarvan we nu nog steeds achtergrondstraling kunnen meten. Alles wat daarna gebeurde en culmineerde in het ontstaan van menselijk leven is vrij goed te beschrijven. Ook daarin zijn nog wel wat gaten, waarmee we dus op 'God of the gaps' uit komen. Gelovigen kunnen zich alleen nog vasthouden aan de gaten die er in de wetenschap zijn en dit dan vastplakken aan een goddelijke schepping.

Welke gaten? Geef eens wat voorbeelden... Of bedoel je het feit dat we er niet alles over weten?

Bovendien vind ik het wel grappig hoe je die docent quoteert. So what dat men sommige zaken moet veronderstellen om een bepaalde theorie en logica te bekomen. Of geloof jij pas iets als het als een overtuigende waarheid verkondigd wordt in een "heilig boek" zoals de Bijbel?
(Ik wil hiermee gewoon uw blind geloof aantonen, dit is geen aanval op u. Een kritische kijk naar beide partijen kan wonderen doen ;) ).

Een slechte leraar dus. Nu zijn er inderdaad wel zaken waarbij we alleen kunnen gissen wat er is gebeurd maar van heel veel zaken is gewoon onomstotelijk bewijs gevonden. Dat begint al bij de oerknal zelf waarvan we nu nog steeds achtergrondstraling kunnen meten. Alles wat daarna gebeurde en culmineerde in het ontstaan van menselijk leven is vrij goed te beschrijven. Ook daarin zijn nog wel wat gaten, waarmee we dus op 'God of the gaps' uit komen. Gelovigen kunnen zich alleen nog vasthouden aan de gaten die er in de wetenschap zijn en dit dan vastplakken aan een goddelijke schepping.

En hoe minder gaten er overblijven, hoe moeilijker het wordt om geloofwaardig gelovig te zijn. :D

Hoezo niet blind in creationisme geloven? Creationisme is gewoon geheel ongelooflijk. Punt. Dat je er niet zo van onder de indruk bent, wekt bij mij de indruk dat je er niet echt van doordrongen bent hoezeer de evolutietheorie ons op een bepaalde plek zet. De immense kracht van een dergelijke natuurlijk proces. De IMMENSE berg bewijs. (ik vraag me of een gemiddeld mensenleven genoeg tijd geeft om alle bewijzen te lezen, laat staan ze te begrijpen) Galileo was een puber vergeleken bij de verwoesting die Darwin aanrichtte in het beeld dat we van onszelf als 'mens' in de wereld hebben. Mocht je nog het idee hebben dat god ons heeft geschapen als mens, dan wordt het hoog tijd om dat beeld te laten varen en een meer volwassen standpunt aan te nemen in de wereld. Evolutie is een FEIT, dat ontkennen is gewoon te banaal voor woorden. Het gemiddelde 'gat' dat wordt aangevoerd is doorgaans een hiaat in de kennis van de creationist.

abbie smith zei:
Ive always said, if Darwin and Wallace decided to open a resort and spa in Cuba instead of going into science, if every fossil was still hidden-- The second we found ERVs, common descent would have smacked us in the head like a sack full of doorknobs. (bron)

De 'gaten in de theorie': ik doel eigenlijk op de 'transitional fossils':

creationist: er is geen 'schakel' tussen ...... en ...... (vul twee verwante diersoorten in).
Zodra er een tussenvorm is gevonden zijn er voor de volbloed creationist in plaats van 1 gat (de twee soorten waar het in eerste instantie om ging) ineens TWEE gaten aanwezig: van soort 1 -> tussensoort en van tussensoort -> soort 2.

:D

De 'gaten in de theorie': ik doel eigenlijk op de 'transitional fossils':

creationist: er is geen 'schakel' tussen ...... en ...... (vul twee verwante diersoorten in).
Zodra er een tussenvorm is gevonden zijn er voor de volbloed creationist in plaats van 1 gat (de twee soorten waar het in eerste instantie om ging) ineens TWEE gaten aanwezig: van soort 1 -> tussensoort en van tussensoort -> soort 2.

:D

Ah, okay. Dat had ik zelf nog wel kunnen bedenken:D

errare humanum est :D

Maar bottom line blijft natuurlijk dat creationisme een kinderlijk idee is. Maar goed, de combinatie kerkleegloop en 'alternatief circuit volloop' geeft me weinig goede hoop: mensen kunnen een eerlijk wereldbeeld gewoon niet aan en krijgen veel liever zoete leugens voorgeschoteld. Wetenschap en filosofie hebben het predikaat stoffig en moeilijk. En dan zijn daar de Sonja Bakkers van je gedachtenwereld...

Welke gaten? Geef eens wat voorbeelden... Of bedoel je het feit dat we er niet alles over weten?

Bovendien vind ik het wel grappig hoe je die docent quoteert. So what dat men sommige zaken moet veronderstellen om een bepaalde theorie en logica te bekomen. Of geloof jij pas iets als het als een overtuigende waarheid verkondigd wordt in een "heilig boek" zoals de Bijbel?
(Ik wil hiermee gewoon uw blind geloof aantonen, dit is geen aanval op u. Een kritische kijk naar beide partijen kan wonderen doen ;) ).

Ik wil mij juist helemaal niet blind scharen achter één theorie, maar overal zelf een mening over kunnen vormen. En zolang leef ik nog niet, laatstaan dat ik al die tijd mijn hersens heb gebruikt. En over het begin van de mensheid ben ik nog niet uit. Ik geloof dat er evolutie is, en ik geloof ook dat er een God is. En ik vind trouwens een God die de mens gemaakt heeft, een aannemelijker idee dan de oerknal van pats boem, hoppaa alles is er!

Ik wil mij juist helemaal niet blind scharen achter één theorie, maar overal zelf een mening over kunnen vormen. En zolang leef ik nog niet, laatstaan dat ik al die tijd mijn hersens heb gebruikt. En over het begin van de mensheid ben ik nog niet uit. Ik geloof dat er evolutie is, en ik geloof ook dat er een God is. En ik vind trouwens een God die de mens gemaakt heeft, een aannemelijker idee dan de oerknal van pats boem, hoppaa alles is er!

Er is maar 1 theorie.

• Topic Starter Topic Starter

Oe je laat bijna overhalen ook nog .. iets dat je zelf moet weten mja. je kan niet en in de evolutie theorie geloven,en in God.:o

Terug
Naar boven