Fitness Seller

De trainingslog van Marrkos

Ik heb het idee dat we allemaal gelijk hebben, en het een kwestie is van wat je doelstellingen en voorkeuren zijn.
Voor mezelf kan ik wel zeggen dat ik niet denk dat ik een riem nodig ga hebben tot een 200+ kg, maar als je net als Dressed al over de 300kg gaat trekken, ja dan wordt het wel wat anders... :rolleyes:
Ik geloof dat Markoss daar nog niet aan toe is, en dat de extra kracht die Markoss gaat winnen in z'n core spieren door zonder riem te deadliften e.d. enorm zal gaan bijdragen aan het behalen van zijn doelstellingen.
Ik heb nog nooit foto's o.i.d. gezien van fossiele dinosaurussen waar een riem rond hun middel is ontdekt! :D
Dressed, heb jij je riem al aan onder de 200kg..?

Ik heb het idee dat we allemaal gelijk hebben, en het een kwestie is van wat je doelstellingen en voorkeuren zijn.
Voor mezelf kan ik wel zeggen dat ik niet denk dat ik een riem nodig ga hebben tot een 200+ kg, maar als je net als Dressed al over de 300kg gaat trekken, ja dan wordt het wel wat anders... :rolleyes:
Ik geloof dat Markoss daar nog niet aan toe is, en dat de extra kracht die Markoss gaat winnen in z'n core spieren door zonder riem te deadliften e.d. enorm zal gaan bijdragen aan het behalen van zijn doelstellingen.
Ik heb nog nooit foto's o.i.d. gezien van fossiele dinosaurussen waar een riem rond hun middel is ontdekt! :D

Ik begin met de zwaarste set zoals je weet en ik hou mijn riem aan tot zo'n 200 kg, daarna doe ik hem uit, het verschilt wel per training hoor. Maar ik ga momenteel niet lager dan 200 kg bij de rack pulls dus ja. Ik draag hem sowieso enkel bij zware rugoefeningen en schouderpresses en squats natuurlijk.
Maar het punt is dat voor de ene mens 100 kg al loodzwaar is en voor de andere is dat al 200 kg, je moet het dus per individu bekijken. Mijn mening is dat iedereen bij zijn zware sets van rug, schouders (indien staand) en squats een riem zou moeten dragen. Maar daar heeft natuurlijk ieder zijn mening over.

• Topic Starter Topic Starter
Zo, ik ben er 2 uurtjes niet, gelijk hele pagina vol:D

Bij maxen of submaxen zou ik een belt gebruiken, anders niet. Bij reppen kan het aardig in de weg zitten. Ik heb totnogtoe zelden een riem gebruikt.

Zoek eens op merken van goede belts op DBB, daar valt ook aardig wat over te vinden. Kan er zo 1-2-3 geen opnoemen :)

Ja dank je, zal ik doen!:)

Een belt is echt nodig, maar ENKEL BIJ DE ZWARE SETS. Maar je moet natuurlijk niet denken is doe maar 100 kg deads voor 2 reps (om maar iets te noemen bij wijze van spreken) en ik heb dus geen riem nodig. Voor jou is die 100 kg zwaar en dat is het wat telt.

Mmm..

Als het moment aanbreekt dat je een riem nodig gaat hebben zl jet wel weten Markoss.
Mijn mening: zo lang mogelijk zonder.
Als God had gewild dat we een riem droegen tijdens het trainen, had hij er wel één laten groeien rond je middel! :D
Alhoewel het daar bij mij wel een beetje op lijkt... :o

:roflol: Er stond belt, geen zwemband:D j/k ik blijf zelf ook drijven hoor:D

Wrm is een belt echt nodig? Dat is ietwat zoals zeggen dat wraps echt nodig zijn. Nodig hebben = niet zonder kunnen. Ik heb al mijn PR's zonder riem, dus echt nodig is het niet he. Maar goed die discussie is al vaak gepost.

Naja, ik heb er net een hoop gelezen.. De ene helft zegt in feite wat Dressed Black zegt: Alleen bij de zware sets..

En de andere helft zegt: niet nodig!

Maarja.. een duidelijk iets komt er niet uit..

Denk dat ik dan maar voor mezelf moet beslissen:rolleyes:

Ieder heeft daar zijn mening over, maar als je merkt dat je hem nodig had is het al te laat.
Hum zegt als god had gewild dat we een riem droegen dan hadden we er een rond ons middel, maar ik denk niet dat god (wie dat dan ook zijn moge) heeft gewild dat we deads deden met 200 kg, daar is de mens in feite niet voor gebouwd.

True!:rolleyes:

Zelf denk ik dat wanneer je een blessure oploopt dit niet zal liggen aan het ontbreken van een riem, maar dat je gewoon te ver bent gegaan en dat je lichaam het van nature niet aankan. Mijn lichaam geeft de grens aan, met riem zou ik misschien zwaarder kunnen, maar waarom? Want zonder zou ik het niet kunnen, dus dan maar wat minder.

Zoals gewoonlijk heb je eigenlijk wel gelijk.. maarja.. Zelfde discussie als straps eigenlijk!:)

Als het mij kan helpen om sterker te worden, om poosje later het gewicht wel zonder belt/straps/noem maar op kan tillen.. Dan doe ik 't gewoon lekker!

Dit geldt overigens m.i. niet voor anabooltjes:D

Toch kan ik je kijk hier op wel waarderen chick:) Eigenlijk heb je gewoon gelijk:D

Eens, maar het is nu net de bedoeling dat we onze grenzen verleggen, en dan zou ik toch aanraden om bij de echt zware sets een riem te dragen. Ik ben natuurlijk van de oude stempel, in mijn jeugd droeg iedereen die wat gewichten hief een riem, nu ligt dat anders, maar...het is toch niet voor niets dat powerlifters en gewichtheffers hem dragen dus zal hij toch wel ergens zijn nut hebben vermoed ik.

Mmm.. Ik ga binnenkort gewoon 's proberen om lekker zwaar te gaan met een belt om:cool:

Ik ga 't een gokje wagen binnenkort, maar ik denk dat ik het voorlopig niet echt nodig zal hebben..

Ik ben het er namelijk niet helemaal mee eens dat als mijn top bij squaten 100kg is, die 100kg net zo zwaar aanvoelt als jouw top van 220 bijv.

Ik denk dat 200+ kg een veel grotere impact heeft op een lichaam dan bijv. 'maar' 100kg, ook al ben je sterk genoeg om het te kniebuigen/liften/drukken enz.

Ik begin met de zwaarste set zoals je weet en ik hou mijn riem aan tot zo'n 200 kg, daarna doe ik hem uit, het verschilt wel per training hoor. Maar ik ga momenteel niet lager dan 200 kg bij de rack pulls dus ja. Ik draag hem sowieso enkel bij zware rugoefeningen en schouderpresses en squats natuurlijk.
Maar het punt is dat voor de ene mens 100 kg al loodzwaar is en voor de andere is dat al 200 kg, je moet het dus per individu bekijken. Mijn mening is dat iedereen bij zijn zware sets van rug, schouders (indien staand) en squats een riem zou moeten dragen. Maar daar heeft natuurlijk ieder zijn mening over.

Ik ga het sowieso eens uitproberen allemaal met riem:)

Eerst m'n techniek op de squat en de MP onder de knie krijgen..

Een Dino met een riem...
Het moet niet gekker worden! ;)
Go for it Markoss! :thumb:

Training van vandaag:

Cycle 1, week 1 (Herhaling)

Bench:

20xlege stang
8x40
5x70
5x80
9x90 PR!!! (volgens die o zo leuke calculator zou dat uitkomen op een totaal van 116)

Incline Bench:
5x10x55 LeKkEr pOmPeN!!!11

Bent Over Row:
10x40
10x45
10x50
8x55
8x60

Zonnebank 15 min.

Klaar!

Morgen deadlift dag ipv donderdag, omdat de sportschool dicht is met hemelvaart:(

Banken gaat goed man! :thumb:

Maar i.p.v. 15min. op dat tostie ijzer te liggen had je beter wat Pull downs ofzo kunnen doen natuurlijk éh?! ;)

Bruinen doe je wel als je die put in de tuin aan het graven bent deze zomer.
Je weet wel, waar je die stenen gaat neerdonderen, en de zandzakken, en de thick bar dumbbells en kettlebels enzo! :roflol:

Leuke log..

Banken gaat goed man! :thumb:

Maar i.p.v. 15min. op dat tostie ijzer te liggen had je beter wat Pull downs ofzo kunnen doen natuurlijk éh?! ;)

Bruinen doe je wel als je die put in de tuin aan het graven bent deze zomer.
Je weet wel, waar je die stenen gaat neerdonderen, en de zandzakken, en de thick bar dumbbells en kettlebels enzo! :roflol:

Zonnebanken is puur ijdelheid, maar vind het ook wel lekker voor de spieren hoor.. anyway..

De dino-trainingen gaan nog even op zich laten wachten.. Eerst een huisje kopen.. met een goede tuin en een hoge schutting:roflol: Dan kan ik veilig uit het zicht van de buren lekker spelen met dat soort dingen:D

Zonnebanken werd mij 20jaar geleden al aangeraden door mij huisarts, voor mijn gewrichten.
Niets beter dan dat volgens hem!
Maar ik kan er haast nooit de tijd voor vinden...
Er staat er één in m'n slaapkamer notabene!
Mevrouw Hummer is wel mooi bruin dus. :D
En sinds ik er op de sportschool dwars doorheen ben gedonderd, doe ik dat ook maar niet meer... :o

Zonnebanken werd mij 20jaar geleden al aangeraden door mij huisarts, voor mijn gewrichten.
Niets beter dan dat volgens hem!
Maar ik kan er haast nooit de tijd voor vinden...
Er staat er één in m'n slaapkamer notabene!
Mevrouw Hummer is wel mooi bruin dus. :D
En sinds ik er op de sportschool dwars doorheen ben gedonderd, doe ik dat ook maar niet meer... :o

:roflol:

Wat is een goed merk powerlift belt? Er schijnt ook weer een verschil te zijn tussen powerlift belt en BB belt..
Een goede is overal even breed. De belts die van voren minder breed zijn dan van achteren is door mensen bedacht die geen verstand hebben van de werking van de riem. Aangezien de verhoogde druk in de abdominale holte voor rendement zorgt.
De belt moet tussen de heup en onderste rib kunnen passen, dus dat is individueel.
Ik merk wel dat als ik ga toppen met squats of DL dat ik er erg op moet letten dat ik me rug recht hou.. ben telkens aan het corrigeren zeg maar..
Zou zo'n belt mij helpen dan.. of juist niet?
En de andere helft zegt: niet nodig!
Maarja.. een duidelijk iets komt er niet uit..
Denk dat ik dan maar voor mezelf moet beslissen:rolleyes:
In de jaren 50/60 van de 20e eeuw werd het gebruik van een riem alleen toegepast om meer te liften verder niet.
Mijns inziens is het gebruik van een riem een vorm van 'lift-enhancement' en valt daarom per definitie in de categorie "gear".
Veel mensen kunnen door gebruik van riem meer liften.
Dat dit ook door een psychologisch effect (gevoel van veiligheid o.i.d) zou worden veroorzaakt.......wie weet.;)
Ik geloof niet in de beschermende werking van een riem en al helemaal niet wanneer deze te frequent wordt gebruikt bij alle lifts.

Een riem, mits juist gedragen verhoogd, zoals vaker aangegeven, de druk in de abdominale holte. Dit is (zover ik weet) het enige aspect wat bijdraagt aan het kunnen liften van meer gewicht met name bij de squat.
Dit fenomeen is gebaseerd op de verbetering van een biomechanische hefboomfactor, maar geenszins op letterlijke directe ondersteuning van bijvoorbeeld de erectoren.
Als je de werking van een benchshirt in dat opzicht analyseert dan zie je dat de tensie die daar wordt opgebouwd bij het benchen gelijk is aan de contractiebaan van met name de pectoralis.
Je kunt dus echt zeggen dat het shirt de pecs (vooral onderin) helpt.
Maar bij een riem....?

Zou ook echt niet weten hoe een plat oppervlak (de riem dus) dat haaks drukt op de richting waarin de erectoren werkzaam zijn, deze zouden moeten ondersteunen in hun contractie-richting.
Je zou eerder het tegenovergestelde verwachten. Dat de erectoren indirect zwaarder worden belast doordat de riem je in staat stelt 10-15kg zwaarder te squatten vind ik (als dat al zo is) verwaarloosbaar.
Gerichte supportoefeningen lijken me hiervoor beter geschikt.

Meer activatie of minder activatie van de rugspieren?
Lastige te beantwoorden.
Hangt namelijk o.a. af van type lichaamsbouw, type riem en ook de manier van gebruik (daar zitten ook vele mogelijkheden in).
Dat het activatiepatroon van de betrokken rugspieren anders is daar ben ik van overtuigd. Of dit ook altijd beter is voor de ontwikkeling betwijfel ik te zeerste.
Ik lees vaak dat onderrug problemen verdwenen als sneeuw voor de zon bij het weglaten van een riem.

Ik denk dat je beter af bent als je al dit soort aanhangsels, bench shirts, belts en verder alles dat als gear worden gebruikt, links laat liggen.
Tenzij je het voor de powerlift competitie nodig hebt natuurlijk.

Maar impo even een vraagje voor jou dan:
De verhoogde abdominale druk, zorgt toch voor extra stabiliteit?
Als dit zo is geeft het toch extra zekerheid. En niet alleen "het gevoel van" zekerheid?
Dit zou betekenen dat het wel degelijk bijdraagt aan de actieve stabiliteit van de wervelkolom en zo dus stabiliteitsklachten van de onderrug kan verhelpen.

Hoe denk jij heirover?

Een goede is overal even breed. De belts die van voren minder breed zijn dan van achteren is door mensen bedacht die geen verstand hebben van de werking van de riem. Aangezien de verhoogde druk in de abdominale holte voor rendement zorgt.
De belt moet tussen de heup en onderste rib kunnen passen, dus dat is individueel.

In de jaren 50/60 van de 20e eeuw werd het gebruik van een riem alleen toegepast om meer te liften verder niet.
Mijns inziens is het gebruik van een riem een vorm van 'lift-enhancement' en valt daarom per definitie in de categorie "gear".
Veel mensen kunnen door gebruik van riem meer liften.
Dat dit ook door een psychologisch effect (gevoel van veiligheid o.i.d) zou worden veroorzaakt.......wie weet.;)
Ik geloof niet in de beschermende werking van een riem en al helemaal niet wanneer deze te frequent wordt gebruikt bij alle lifts.

Een riem, mits juist gedragen verhoogd, zoals vaker aangegeven, de druk in de abdominale holte. Dit is (zover ik weet) het enige aspect wat bijdraagt aan het kunnen liften van meer gewicht met name bij de squat.
Dit fenomeen is gebaseerd op de verbetering van een biomechanische hefboomfactor, maar geenszins op letterlijke directe ondersteuning van bijvoorbeeld de erectoren.
Als je de werking van een benchshirt in dat opzicht analyseert dan zie je dat de tensie die daar wordt opgebouwd bij het benchen gelijk is aan de contractiebaan van met name de pectoralis.
Je kunt dus echt zeggen dat het shirt de pecs (vooral onderin) helpt.
Maar bij een riem....?

Zou ook echt niet weten hoe een plat oppervlak (de riem dus) dat haaks drukt op de richting waarin de erectoren werkzaam zijn, deze zouden moeten ondersteunen in hun contractie-richting.
Je zou eerder het tegenovergestelde verwachten. Dat de erectoren indirect zwaarder worden belast doordat de riem je in staat stelt 10-15kg zwaarder te squatten vind ik (als dat al zo is) verwaarloosbaar.
Gerichte supportoefeningen lijken me hiervoor beter geschikt.

Meer activatie of minder activatie van de rugspieren?
Lastige te beantwoorden.
Hangt namelijk o.a. af van type lichaamsbouw, type riem en ook de manier van gebruik (daar zitten ook vele mogelijkheden in).
Dat het activatiepatroon van de betrokken rugspieren anders is daar ben ik van overtuigd. Of dit ook altijd beter is voor de ontwikkeling betwijfel ik te zeerste.
Ik lees vaak dat onderrug problemen verdwenen als sneeuw voor de zon bij het weglaten van een riem.

Ik denk dat je beter af bent als je al dit soort aanhangsels, bench shirts, belts en verder alles dat als gear worden gebruikt, links laat liggen.
Tenzij je het voor de powerlift competitie nodig hebt natuurlijk.

Die competities ben ik voorlopig nog niet sterk genoeg voor..

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ga het binnenkort eens proberen, en dan m'n conclusies trekken..

Klopt wat impo zegt, maar verhoogde abdominale druk zorgt ook voor meer stabiliteit aan je wervels. Dat is ook de reden dat je je adem vast moet houden tijdens een rep.
Toch denk ik niet dat als een blessure tijdens een set zou ontstaan deze voorkomen had kunnen worden met een riem. Ik ben ook van mening dat een riem geared is. En juist dat kan ervoor zorgen dat je met gewichten gaat werken die je in feite nog niet zou aankunnen wat mijnziens weer de kans op een blessure vergroot.

Ondersteuning in de mechanische zin is te verwaarlozen. Het is geen ondersteuning maar een hulpmiddel om zwaarder te kunnen liften door verhoogde druk.
Zou ook echt niet weten hoe een plat oppervlak (de riem dus) dat haaks drukt op de richting waarin de erectoren werkzaam zijn, deze zouden moeten ondersteunen in hun contractie-richting. Je zou eerder het tegenovergestelde verwachten.

Verder is het geloof dat de buikspieren je rug stabiliseert ook een groot misverstand. Het zijn jouw erectors die je rug recht houden, niet je buikspieren. Als je je rug niet recht kan houden, wil dit zeggen dat je rugspieren te zwak zijn en je die moet versterken.
Als je je buik vol lucht doet en naar buiten laat gaan, heb je een veel bredere basis. En door de middenrifademhaling heb je ook een stevige basis.
Vergeet het volgende niet : “Your body knows of movements, not muscles". Het is belangrijk dat je de beweging goed onder de knie hebt, en niet begint te klooien met het samentrekken van spieren die niet per se hoeven samen te trekken.

Zou je tijdens een training een riem MOETEN gebruiken? Nee, helemaal niet. Je moet geen riem gebruiken tijdens het zwaar gaan. Je MAG, maar je MOET niet. Dat het correct gebruik van de riem niet echt voor de hand ligt, raad ik de meeste mensen aan om zo lang mogelijk zonder te trainen, zeker als beginneling en als je een gewone recreatieve bodybuilder of powerlifter bent.
Als je aan competitie doet in powerlifting, is het iets anders. Dan kan het correct gebruik van je riem je inderdaad helpen om meer te liften. Dan is het ook aangewezen om tijdens de training je riem correct te leren gebruiken.

Correct gebruik van je riem is ten eerste, een correct gebruik van je middel wanneer je squat of deadlift. Die (rechte buikspieren) span je het best niet bewust op, omdat de romp dan de neiging krijgt om zich te gaan buigen, en je wilt deze zo stevig mogelijk (recht of hol).
Ten tweede is het ook de bedoeling dat je gebruik maakt van een middenrif ademhaling en dat je dus je buik naar voren duwt.
Je basis is dan breder en kan je helpen om gemakkelijker te liften. Je riem moet je dus afstellen op de omtrek van je 'uitpuilende' buik. Als je gewoon staat mag je riem niet spannen.
Het moet alleen lichtjes spannen wanneer je je buik laat uitpuilen.
Het is ook het best dat je dit doet (als je dan toch met riem wilt liften) voor gewichten boven de 85%, als je het onder de 85% doet, dan is het eerder contraproductief.

Primaire stabliteit van de wervelkolom komt vooral van de M. transversus abdominalis en de mm. multifidi.
verder eens met bovenstaande post!!

Impo bedankt voor de heldere info:) Heb je d'r ook voor gestudeert ofzo, of ben je gewoon erg ervaren?

Dressed, thanks.. stond er zelf ook van te kijken:D de 120 komt in de buurt:)

Vandaag en morgen geen trainingen.. wilde vandaag gaan DL-en ivm met hemelvaartsdag (sportschool dicht) maar ik pak wel gewoon ff twee rustdagen, en dan vrijdag&zaterdag trainen:)

Vrijdag DL/rackpull, en zaterdag PP/MP..

Terug
Naar boven