MuscleMeat

De trainingslog van Marrkos

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.681
Training van gisteren:

Squat:

Na opwarmsetjes:

2x100
2x100
2x100
2x100
2x100 Met belt om, beviel goed
2x100

Bank:

Na opwarmsetjes,
2x70
2x70
2x70
2x70
2x70
2x70

Schouder gaat steeds beter

Sumo Deadlift:

Na opwarmsetjes,

2x140
2x140
2x140
2x140
2x140
2x140

Schema bevalt mij en Lucas toch niet zo goed.. om verschillende redenen. Voorafbepaalde percentages en gewichten zijn echt saai. Het schema is sowieso saai. Combineer dat met lang en zwaar, en je hebt geen fijne trainingen.

We werken aan een nieuwe methode. Moet nog enigszins uitgewerkt worden, maar het zal een conjugated method zijn.

Westside, maar dan anders.. customized:D

Maandag Max effort
Dinsdag Assistance
Woensdag Max Effort
Donderdag Assistance
Vrijdag Competitie

Russische routine werkt wel, alleen tis saai, en sterke punten worden sterker, zwakke punten worden zwakker, en voorafbepaalde gewichten kan ik niet tegen.

Conjugated in deze vorm zorgt voor de nodige afwisseling, assistance die ik toch wel nodig heb, een competitiedag zodat ik op technische perfecte wedstrijdbeurten kan oefenen. Dit geeft zoveel meer vrijheid, omdat je zelf de varianten van oefeningen kan kiezen, beetje afwisselen qua reps (singles, doubles, triples).

Goed. Doei.

Of je kan 3-4 maal per week ME, ga je goed op voorruit, maar kan je niet maanden aan een stuk doen want dan ga raak je wel opgebrand. Dan ff 2x per week ME ( dus 1x UB en 1x LB )

In het verleden heeft het zeer goed gewerkt. Nu doe ik bv
Maandag:
2-board/CGBP/ reverse band 1 RM
Vrijdag
Incline/floor/flat 1 RM

Zo heb je altijd iets anders en raak je normaal gezien ook niet snel opgebrand.

'k geef je maar ideetjes hé ;) :D

• #1.684
Of je kan 3-4 maal per week ME, ga je goed op voorruit, maar kan je niet maanden aan een stuk doen want dan ga raak je wel opgebrand. Dan ff 2x per week ME ( dus 1x UB en 1x LB )

In het verleden heeft het zeer goed gewerkt. Nu doe ik bv
Maandag:
2-board/CGBP/ reverse band 1 RM
Vrijdag
Incline/floor/flat 1 RM

Zo heb je altijd iets anders en raak je normaal gezien ook niet snel opgebrand.

'k geef je maar ideetjes hé ;) :D

Naja, de maandag is Max Effort op 3 oefeningen he;) een variant van squat, bank, deadlift, Woensdag is alleen Max Effort op een variant van Squat en Bank, en Vrijdag is ook weer Max Effort op de 3 onderdelen, maar dan echt zoals in een wedstrijd, met perfecte techniek, en alles er op en eraan..

Bedoelde jij dat je Max Effort gaat op 3 bank oefeningen per keer?

---------- Toegevoegd om 13:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:59 ----------

Gelijk heb je, The Dark Knight is immers een k*t film!

Sarcasm? Ik vond het echt wel gave film.. Maar m'n avatar ben ik wel zat!

Nee, 'k doelde gewoon elke week veranderen. kwist niet dat jij full body van plan waart. Kan ook lukken. Maar om op de 3 grote oefeningen, op 1 dag te maxen ... dat zou ik niet zien zitten.

• #1.689
Training ziet er ook erg saai uit, steeds dezelfde reps en gewichten. Kan me moeilijk voorstellen dat je hiermee tot het gaatje gaat.

• #1.691
20-08-09 Dynamic effort dag:

Box squats:

Geen mogelijkheid om banden vast te maken dus gewoon zo explosief mogelijk gelift. Wide stance, poging gedaan om niet te schommelen, zoveel mogelijk vanuit m'n heupen.

opgewarmd tot:

2x80
2x80 Toch niet explosief genoeg

2x70
2x70
2x70
2x70
2x70

Speed bench:
Bands aan de stang vast, light bands, dubbel gevouwen, aan elke kant een band, geen idee wat de totale spanning was aan gewicht. Medium grip, pink tegen de markers dus.

opgebouwd tot:
3x50 niet genoeg speed
8 sets van 3x40

Speed deadlift:

Hoop gekloot met stance en elastieken. Ik was de pijl, de stang de boog.

Uiteindelijk 5 singles gemaakt met light band er aan vast, sumo stand, 60kg op de stang. Geen succes wat de deadlift betreft.

Circuitje weakpoints:
Lat pulldown, triceps pulldown, pullthrough met 2 choked light bands. 3x12 reps op elke oefening.

Was de eerst keer dat ik serieus dynamic effort trainde. Voor herhaling vatbaar.

Schema wordt als volgt:

Maandag:
Max effort op een squat variant, bank variant, en een deadlift variant. Varianten worden elke week of elke 2 weken geswitch, afhankelijk hoe een oefening bevalt.

Dinsdag & Donderdag:
Assistance, zal vooral pompen zijn op triceps, lats, schouders, borst, hams, kont, onderrug en veel schouder rehab. Weakpoint worden ook op die dagen aangepakt.

Woensdag:
Dynamic effort op boxsquat, Medium grip bench met banden, deadlift (banden is momenteel een probleem, moet ff kijken hoe ik dit aan ga pakken) Eventueel nog wat assistance er achter aan.

Vrijdag:
Competitie. 3 wedstrijdbeurten op elke powerlift. Geen max effort elke keer, maar rond de 90%. CZS tunen tot totale perfectie, wennen aan signalen, setup trainen hebben de hoogste prioriteit momenteel.

Zaterdag & Zondag:
Lichte abs training, stretching, therapeutisch herstel (saunaatje, zonnebankje, massage van vrouwtje, warme douches), GPP (joggen, zwemmen, DB swings, schaduwboksen), en schouder rehab/prehab. Dit is geheel naar eigen behoefte, verplichtingen mbt werk, of ik er uberhaupt zin in heb.

Dat topic dat je een maand geleden maakte (http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/tips-voor-beginnende-powerlifter-216085/) daar heb je toch niks van opgevolgd? Speed bench, speed deadlift, speed squat. Liften met wraps, snel wisselen van schema, te vaak te hoge percentages gebruiken.

Je hebt je trouwens helemaal niet ingelezen over WSB, dat zie ik direct. Dynamic effort op de drie oefeningen op één training? Denk je dat je nog explosief bent op deadlift na die sets van bench en squat? Er is een reden waarom ze dat niet doen op één dag. Zelfde voor de max effort. En dan nog es een dag waarop je de drie lifts samen oefent op 90%? Dat hou je geen maand vol, en indien je dat toch doet zal je er zwakker uitkomen. Als je wel opzoekwerk had gedaan dan had je allemaal topics opgevist waar men de raad gaf om nog te wachten met WSB tot je meer gevorderd bent en weet wat je zwakke punten zijn die je achteruithouden. Dat kan je onmogelijk perfect weten na 1j trainen. Ga nou gewoon texas method of bill starr doen oid.. en stop met schema hoppen :p

En dat gedoe dat je ze op een wedstrijd ook allemaal op 1 dag doet... Tja een triatleet zal ook zelden én lopen én fietsen én zwemmen in één training. Als zoveel goed presterende powerlifters het niet doen zie ik niet in waarom jij het wel zou doen.

Dat was weer mijn inbreng ;)

Nog uit dat topic:

Locust:
Wat moet ik absoluut niet doen, en wat wel?

snel beginnen met typische powerliftingoefeningen omdat dat zogezegd hoort :
bands, chains, partials,...
bouw eerst je basis op

Inderdaad ik heb zelf door schade en schande geleerd dat je je echte Max Efforts moet beperken (tenzij je Westside traint) en dat je er volgens een rationele structuur moet naartoe werken

Neem voldoende rust ook .Ik train max 4 weken en dan een week niet .

Laatst bewerkt:
  • #1.693
Dat topic dat je een maand geleden maakte (http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/tips-voor-beginnende-powerlifter-216085/) daar heb je toch niks van opgevolgd? Speed bench, speed deadlift, speed squat. Liften met wraps, snel wisselen van schema, te vaak te hoge percentages gebruiken.

Je hebt je trouwens helemaal niet ingelezen over WSB, dat zie ik direct. Dynamic effort op de drie oefeningen op één training? Denk je dat je nog explosief bent op deadlift na die sets van bench en squat? Er is een reden waarom ze dat niet doen op één dag. Zelfde voor de max effort. En dan nog es een dag waarop je de drie lifts samen oefent op 90%? Dat hou je geen maand vol, en indien je dat toch doet zal je er zwakker uitkomen. Als je wel opzoekwerk had gedaan dan had je allemaal topics opgevist waar men de raad gaf om nog te wachten met WSB tot je meer gevorderd bent en weet wat je zwakke punten zijn die je achteruithouden. Dat kan je onmogelijk perfect weten na 1j trainen. Ga nou gewoon texas method of bill starr doen oid.. en stop met schema hoppen :p

En dat gedoe dat je ze op een wedstrijd ook allemaal op 1 dag doet... Tja een triatleet zal ook zelden én lopen én fietsen én zwemmen in één training. Als zoveel goed presterende powerlifters het niet doen zie ik niet in waarom jij het wel zou doen.

Dat was weer mijn inbreng ;)

Ik heb mij wel degelijk ingelezen op Westside. Alleen aangepast naar mijn en lucas' behoeften. Imo heeft Westside een aantal zwakke punten, waaronder: te lang geen regular squat, bank, deadlift, en daardoor techniek verpaupering. En daarbij vind ik dat het echt wel wat zwaarder kan.

Westside wordt opgeblazen tot iets wat het niet is. Het is een systeem. Louie zegt zelf ook, dat je het moet aanpassen naar eigen behoefte, zwakke punten, lichaamsbouw, snelheid van herstel, etc. Beginners missen de main lifts, de eeuwige variaties zorgen voor techniek verlies. Op die manier gaat men dus compleet voorbij aan de hele Conjugated method, die daar dus juist voor zou moeten zorgen Maar goed.. Als je goed had gekeken, dan had ik een ub/lb split gewoon anders ingedeeld. Maandag Max Effort fullbody, Woensdag Dynamic effort fullbody, Vrijdag competitie dag (GEEN MAX EFFORT). De assistance heb ik verschoven naar aparte dagen.

Ik was gister echt nog wel explosief hoor. Geloof me. Dat kan je aan m'n trainingsmaat navragen. Dynamic effort was echt dynamic effort.

En wou jij beweren dat je niet max effort kan gaan op 3 lifts op één dag? Hoezo niet? Ooit geprobeerd? Daarna volgen 3 relatief minder belastende dagen. Vrijdag is ook niet echt max effort, maar net ff wat minder. Zo'n heavy schema is het niet hoor.

En als ik zoveel goed presterende powerlifters het gewoon wel zie doen.. waarom zou ik het dan niet doen??

En geloof me, ik heb Book Of Methods gelezen, en ik heb de hele dvd 2 keer gekeken.

We zijn gestopt met de russische routine, omdat het na een week al begon te vervelen. We kwamen er al snel achter dat voorafbepaalde percentages, en vastgestelde reps/sets dodelijk saai is. Dit schema biedt een enorme vrijheid qua keuze van oefeningen, sets/reps.

Maar goed. We trainen idd niet Westside in z'n originele vorm. dus? Aangepast naar eigen behoefte. Ik kan tot nu toe elk argument van jou van tafel vegen Wimmos.

Er zijnn ontzettend veel wegen die naar Rome leiden Wim. Dit is er slechts één van, en ik heb gewoon een wat steiler bergpad gekozen.

Ik heb mij wel degelijk ingelezen op Westside. Alleen aangepast naar mijn en lucas' behoeften. Imo heeft Westside een aantal zwakke punten, waaronder: te lang geen regular squat, bank, deadlift, en daardoor techniek verpaupering. En daarbij vind ik dat het echt wel wat zwaarder kan.

Liggen jouw behoeften zoveel hoger dan die van powerlifters met meer ervaring, met veel hogere stats, met sponsoring, met anabolen? Je hoeft er toch niet altijd een schep bovenop te doen. Zij weten het beter dan ons. Ze trainen bvb al meer dan 30j zo.

Louie zegt zelf ook, dat je het moet aanpassen naar eigen behoefte, zwakke punten, lichaamsbouw, snelheid van herstel, etc

Hij heeft het op de percentages, de oefeningen, de volgorde ervan, aantal sets... Niet op alles op één dag in dynamic effort doen, dat houdt gewoon geen steek. Hoe explosief je ook nog mag zijn tijdens de derde oefening, het zal veel schelen met als je ze eerst doet. Hetzelfde met maximum effort. Denk je dat Dave Tate enz anders ook niet meer dan één oefening zouden trainen? Denk je dat ze meer lui zijn dan jou? :p

Post dit schema eens waar je reacties gaat krijgen van andere powerlifters. Ik wed dat elk van hen je tegenspreekt. Het is gewoon de harde waarheid, en het is hier altijd 1 tegen 1, maar dat ik juist ben daar ben ik wel zeker van, en dat je er altijd op tegen ingaat is gewoon frustrerend :) Ik weet eigelijk niet waarom ik hier altijd nog post, want het wordt toch altijd beargumenteerd door jou. Het zal wel met mijn trots te maken hebben hehe. Hetzelfde gebeurt ook in die thread waar je om raad vroeg met anderen, dus ik neem het niet persoonlijk op.

---------- Toegevoegd om 12:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:44 ----------

Maar goed. We trainen idd niet Westside in z'n originele vorm. dus? Aangepast naar eigen behoefte. Ik kan tot nu toe elk argument van jou van tafel vegen Wimmos.

Ga je gang? je beantwoordt mijn argumenten met "gisteren was ik nog vrij explosief hoor". Zo veeg je mijn argument niet weg :). Je hebt de tools en ervaring niet om die argumenten te weerleggen (ze zijn trouwens niet te weerleggen, dit zijn algemene waarheden, als je dat van dynamic effort weerlegt, dan neem je het dus op tegen Louie Simmons, Dave Tate en de hele WSB-gang).. je hebt ook nog maar één training gedaan, je kent het begrip supercompensatie niet, wat de hele basis net is van krachttraining.
Post je schema op T-nation of nog beter, ga naar elitefts.com en stel de vraag aan Dave Tate, vermeld je stats en je totale trainingsduur en toon dan je schema. Als hij het een goed schema vindt dan stop ik voor aaaaaaltijd met zoiets in vraag te stellen.

En wou jij beweren dat je niet max effort kan gaan op 3 lifts op één dag? Hoezo niet? Ooit geprobeerd? Daarna volgen 3 relatief minder belastende dagen. Vrijdag is ook niet echt max effort, maar net ff wat minder. Zo'n heavy schema is het niet hoor.

Ja dat heb ik al een paar x gedaan op een meet, nl gemaxt op SQ, DL, BP, MP.. is 1x goed te doen, al zal het je trainingen meer deugd doen om ze apart te doen; je gaat nl zo sterk niet zijn als wanneer je ze afzonderlijk traint.. en trainen is iets anders dan een wedstrijd doen. Dit elke week gaan doen zou ik al helemaal niet doen..

Ik heb gezegd wat er te zeggen valt, je kan weer gaan zeggen dat je dit niet zo aanvoelt of je kan mij iemand vinden die veel praat maar weinig presteert (wat wel waar is, maar dat ligt aan andere factoren), maar je kan jouw (on)gelijk pas bewijzen als je iemand van de wsb gang vindt die dit goed vindt. Of vraag het hier aan 10 man die al >5j. traint :p

Laatst bewerkt:
Ben het eens met Markkos wat betreft dat meerder wegen naar Rome leiden (of lijden je mag kiezen:D). Als je gelijk welk schema consistent gebruikt boek je vooruitgang dat is mijn visie. Bij de een gaat het beter dan de andere maar als je om de haverklap van schema wisselt is dit in mijn optiek ook nefast voor je techniek van de grote 3. Heeft niks met WSB te maken, DE day is de uitgelezen kans om je techniek serieus onder de loep te nemen. Staat het je dan nog niet aan las je na 3 weken een weekje regular squats in.

Ook akkoord met het feit dat je WSB moet aanpassen aan eigen noden, dat is het "geniale" aan het systeem, zwakken punten aanpakken en het conjugate system. ben benieuwd at dit zal geven voor je maar sta wat argwanend te kijken naar die max effort dag.
Je zegt zelf dat telkens roteren van de oefeningen nefast is voor de techniek van de regualr lifts, maar als ik je schema bekijk zie ik ook niet veel regular lifts staan. (varianten staan er..dus ja wat is het verschil dan?)

Eens met wimmos, Je kan beter je basis lifts wat omhoog werken.

ME en DE allemaal op 1 dag gaat gewoon niet werken, ook al denk je nu van wel je haalt er nooit het maximale uit.

• #1.697
Liggen jouw behoeften zoveel hoger dan die van powerlifters met meer ervaring, met veel hogere stats, met sponsoring, met anabolen? Je hoeft er toch niet altijd een schep bovenop te doen. Zij weten het beter dan ons. Ze trainen bvb al meer dan 30j zo.

Hij heeft het op de percentages, de oefeningen, de volgorde ervan, aantal sets... Niet op alles op één dag in dynamic effort doen, dat houdt gewoon geen steek. Hoe explosief je ook nog mag zijn tijdens de derde oefening, het zal veel schelen met als je ze eerst doet. Hetzelfde met maximum effort. Denk je dat Dave Tate enz anders ook niet meer dan één oefening zouden trainen? Denk je dat ze meer lui zijn dan jou? :p

Post dit schema eens waar je reacties gaat krijgen van andere powerlifters. Ik wed dat elk van hen je tegenspreekt. Het is gewoon de harde waarheid, en het is hier altijd 1 tegen 1, maar dat ik juist ben daar ben ik wel zeker van, en dat je er altijd op tegen ingaat is gewoon frustrerend :) Ik weet eigelijk niet waarom ik hier altijd nog post, want het wordt toch altijd beargumenteerd door jou. Het zal wel met mijn trots te maken hebben hehe. Hetzelfde gebeurt ook in die thread waar je om raad vroeg met anderen, dus ik neem het niet persoonlijk op.

---------- Toegevoegd om 12:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:44 -
Ga je gang? je beantwoordt mijn argumenten met "gisteren was ik nog vrij explosief hoor". Zo veeg je mijn argument niet weg :). Je hebt de tools en ervaring niet om die argumenten te weerleggen (ze zijn trouwens niet te weerleggen, dit zijn algemene waarheden, als je dat van dynamic effort weerlegt, dan neem je het dus op tegen Louie Simmons, Dave Tate en de hele WSB-gang).. je hebt ook nog maar één training gedaan, je kent het begrip supercompensatie niet, wat de hele basis net is van krachttraining.
Post je schema op T-nation of nog beter, ga naar elitefts.com en stel de vraag aan Dave Tate, vermeld je stats en je totale trainingsduur en toon dan je schema. Als hij het een goed schema vindt dan stop ik voor aaaaaaltijd met zoiets in vraag te stellen.

Ja dat heb ik al een paar x gedaan op een meet, nl gemaxt op SQ, DL, BP, MP.. is 1x goed te doen, al zal het je trainingen meer deugd doen om ze apart te doen; je gaat nl zo sterk niet zijn als wanneer je ze afzonderlijk traint.. en trainen is iets anders dan een wedstrijd doen. Dit elke week gaan doen zou ik al helemaal niet doen..

Ik heb gezegd wat er te zeggen valt, je kan weer gaan zeggen dat je dit niet zo aanvoelt of je kan mij iemand vinden die veel praat maar weinig presteert (wat wel waar is, maar dat ligt aan andere factoren), maar je kan jouw (on)gelijk pas bewijzen als je iemand van de wsb gang vindt die dit goed vindt. Of vraag het hier aan 10 man die al >5j. traint :p

Naja, al die mannen die al zolang trainen, trainen ook heel anders dan iedereen hier westside gebruikt. Lees book of methods maar, genoeg voorbeelden van meerdere Max Efforts lifts op één dag. Ik zal het wel eens ff op EliteFTS vragen aan Tate.

Ben het eens met Markkos wat betreft dat meerder wegen naar Rome leiden (of lijden je mag kiezen:D). Als je gelijk welk schema consistent gebruikt boek je vooruitgang dat is mijn visie. Bij de een gaat het beter dan de andere maar als je om de haverklap van schema wisselt is dit in mijn optiek ook nefast voor je techniek van de grote 3. Heeft niks met WSB te maken, DE day is de uitgelezen kans om je techniek serieus onder de loep te nemen. Staat het je dan nog niet aan las je na 3 weken een weekje regular squats in.

Ook akkoord met het feit dat je WSB moet aanpassen aan eigen noden, dat is het "geniale" aan het systeem, zwakken punten aanpakken en het conjugate system. ben benieuwd at dit zal geven voor je maar sta wat argwanend te kijken naar die max effort dag.
Je zegt zelf dat telkens roteren van de oefeningen nefast is voor de techniek van de regualr lifts, maar als ik je schema bekijk zie ik ook niet veel regular lifts staan. (varianten staan er..dus ja wat is het verschil dan?)

Naja, als je dus de hele week geen enkele keer de wedstrijdlifts doet, zal dat in ieder geval op mijn niveau nefast zijn voor de techniek. Maar, doordat ik een competitie dag heb elke week, dan kan ik die techniek alleen maar verbeteren. Ik moet wel zeggen, dat constante switchen is ook funest, maar goed.. ik zoek naar het perfecte schema..

Eens met wimmos, Je kan beter je basis lifts wat omhoog werken.

ME en DE allemaal op 1 dag gaat gewoon niet werken, ook al denk je nu van wel je haalt er nooit het maximale uit.

Ik doe niet ME en DE op 1 dag. Mijn Basislifts omhoog werken is juist hetgene wat ik aan het doen ben.. Dat is toch ook het enige doel bij powerlifting??

Goed, na nog eens kritisch gekeken te hebben naar het schema, ben ik tot de conclusie gekomen dat:

1. Speed deadlifts niet echt mogelijk is, aangezien ik nergens de elastieken kan vastmaken. Ik ga MacGyver-style op zoek naar een goede oplossing, maar goed, voorlopig stel ik het nog even uit.

2. Max Effort squat, bank, en deadlift is op de maandag iets teveel van het goede. Ik hou het bij een ME Squat variant, en een ME Bank variant. De assistance en mijn zwakke punten bij de squat zijn de zelfde als bij de deadlift, dus no need om 3x per week te deadliften. Op competitie dag blijft de sumo lift uiteraard wel staan.

3. Elke week wordt het schema, en de trainingen ge-evalueerd. Hoe eigenwijs ik hier ook ben, hier ben ik erg kritisch in, en mijn trainingsmaat ook. Zo kan het schema elke week aangepast worden, zodat het perfect aansluit bij de behoefte, herstelduur, weakpoint etc.

4. Waarom zou je niet Max Effort kunnen gaan op een squat variant en een Bank variant op één dag? Het zijn de enige twee oefeningen die die dag gedaan worden. Assistance is een aparte workout, namelijk de dag er na. Dynamic Effort is ook Box Squats, en speed bands bench. Kan makkelijk op één dag toch? Geef me één goede reden waarom niet. En kom niet met onzin-argumenten als: "Louie Simmons doet het ook niet". Dat is bewijsvoering via een autoriteit, niet met argumenten. Wederom volgt assistance pas een dag later.

5. Competitie dag is NIET Max Effort. Ik ga vandaag bijvoorbeeld voor een totaal tussen de 390 en de 400. Ik doe rustig aan. Geen kamikaze-beurten, gewoon perfecte techniek, signalen oefenen etc. ik zit rond of zelfs onder de 90% van mijn 1RM.

6. Ik train samen met een ervaren powerlifter. Het is niet alsof ik in m'n eentje loop aan te klooien in een lege sportschool.

7. Ik heb een hele mooie powerlift-belt gekocht vandaag. Koopje voor 35 euries. Netjes toch? Speciaal voor de 110-klasse gemaakt, dus ik kan er nog in groeien:D

8. Mijn schouder doet nog wel pijn 's ochtends, maar tijdens het trainen gaat het steeds beter!

1. Speed deadlifts niet echt mogelijk is, aangezien ik nergens de elastieken kan vastmaken. Ik ga MacGyver-style op zoek naar een goede oplossing, maar goed, voorlopig stel ik het nog even uit.

Doe zoals ik doe: vouw ze dubbel over het midden van de barbell, elk langswaar je je voet zet. Dan zet je je voet daarop (je raakt dus met je linkervoet 2x één band, zelfde met rechtervoet maar dan de andere band). Snap je? Of een andere manier: je verbindt band 1 met de uiteinden van de barbell langs beide kanten en dan ga je daarop staan. Ev. band 2 toevoegen.

4. Waarom zou je niet Max Effort kunnen gaan op een squat variant en een Bank variant op één dag? Het zijn de enige twee oefeningen die die dag gedaan worden. Assistance is een aparte workout, namelijk de dag er na. Dynamic Effort is ook Box Squats, en speed bands bench. Kan makkelijk op één dag toch? Geef me één goede reden waarom niet. En kom niet met onzin-argumenten als: "Louie Simmons doet het ook niet". Dat is bewijsvoering via een autoriteit, niet met argumenten. Wederom volgt assistance pas een dag later.

Tja omdat je totale load te groot is voor je zenuwstelsel. Toch zeker als je ook nog es deadlift bij doet. Verder omdat je evengoed een andere dag kan benchen, dan herstel je sneller van beide workouts afzonderlijk. Je gaat ook beter presteren op beide workouts afzonderlijk. Na ME squat ga je geen deftige ME bench kunnen doen. Omgekeerd is beter, maar dan zal het nog altijd effect hebben, mss niet spiergewijs maar je zenuwstelsel gaat op dat moment al minder presteren.

Zo en nu wordt het tijd dat ik weer een leven krijg ;)

• #1.699
Doe zoals ik doe: vouw ze dubbel over het midden van de barbell, elk langswaar je je voet zet. Dan zet je je voet daarop (je raakt dus met je linkervoet 2x één band, zelfde met rechtervoet maar dan de andere band). Snap je? Of een andere manier: je verbindt band 1 met de uiteinden van de barbell langs beide kanten en dan ga je daarop staan. Ev. band 2 toevoegen.

Naja, choked ging voor ging meter, omdat de spanning dan pas bij de laatste 5cm er op komt te staan.

Dubbelgevouwen ging voor geen meter. Kreeg de stang niet eens van de grond met 60kg er aan. maar ik had ze dan ook 3 dubbelgevouwen omdat ze anders niet strak stonden. Zoals jij zegt is ook wel een goeie.. was ik nog niet opgekomen!

Ik zat zelf net te denken aan een brede plank of een stijve rubberen mat van 2 meter breed, en 1 meter lang zeg maar.. dan kan ik de banden onderlangs doen, en dan staan ze strak. Naja, dat puzzel ik wel uit.

Tja omdat je totale load te groot is voor je zenuwstelsel. Toch zeker als je ook nog es deadlift bij doet. Verder omdat je evengoed een andere dag kan benchen, dan herstel je sneller van beide workouts afzonderlijk. Je gaat ook beter presteren op beide workouts afzonderlijk. Na ME squat ga je geen deftige ME bench kunnen doen. Omgekeerd is beter, maar dan zal het nog altijd effect hebben, mss niet spiergewijs maar je zenuwstelsel gaat op dat moment al minder presteren.

Zo en nu wordt het tijd dat ik weer een leven krijg ;)

Die deadlift schrap ik sowieso op ME dag, DE dag moet ik nog ff kijken. Standaard Westside schema zegt sowieso speed deadlifts op Dynamic LB dag, na de box squats.

Zoals jij het zegt klinkt het zeer aannemelijk.. Ik ga het stronteigenwijs toch lekker proberen! squat en bank op één ME dag moet wel lukken. Het zijn ook varianten niet te vergeten. Een goodmorning is veel minder belastend dan bijv een volledige squat, en een floor press minder dan volledig banken.. Ik pas de oefeningen ook wel op elkaar af.

• #1.700
Zeker niet het geval, maar wat hij wel gedaan heeft is vanuit de Russische trainingsleer&periodisatie systemen een potpourri aan de man gebracht welke zeer bekend en populair is geworden onder de noemer "westside barbell training system."
Hij heeft zich onder andere sterk laten beinvloeden daarin door Zatsiorsky, Verkoshansky en de wijlen Mel Siff.

Vanuit dit gedachtengoed kwam zijn benaming "conjugate" system.
Omdat deze manier van trainen meerdere fysiologische basis-eigenschappen (ME, DE, RE) tegelijk in dezelfde tijdseenheid (week) aanpakt.
Loui interpreteerde het woord "conjugate" in deze context in de zin van de verbondenheid van ME, DE en RE werk, terwijl vanuit de oorspronkelijke betekenis met conjugate een sequentiele verbondenheid van training blocks (conjugate sequence) werd bedoeld, zoals tegenwoordig vooral bekend staat als Block Periodization.

Wat men a la westside training doet, (het ontwikkelen van diverse kwaliteiten min of meer tegelijkertijd per training of per trainingsweek) is feitelijk een vorm van complexe training of misschien nog beter gedefinieerd, concurrent periodization en niet conjugate.
De ironie hier achter is dat deze oorspronkelijke definitie van conjugate binnen de periodisatieleer juist precies het tegenovergestelde impliceert van wat me in WSB nastreeft, namelijk: Kwaliteiten als ME, DE en RE worden daar niet in dezelfde, maar juist in elkaar opvolgende perioden aangepakt qua accent tijdens de sessies binnen zo'n blok.

Wat we - ondanks al dit mieren zwanger maken van mijn kant - in ieder geval hebben aan WSB, is een zeer efficiente manier van trainen om massa, explosiviteit en maximale kracht tegelijkertijd te ontwikkelen, zowel naturel als met juice...;)

Dat "WSB" een verschijnsel is die vele (vaak totaal verkeerde) interpretaties kent is kenmerkend.

Er spreken veel mensen elkaar tegen als ik lees over WSB, dat klopt en daar zijn in mijn beleving een aantal redenen voor:

Omdat de "WSB-methode" eigenlijk helemaal geen trainingsmethode is, maar simpelweg de manier van trainen zoals ooit begonnen is in de Westside barbell club.
Deze manier van trainen is gebaseerd op principes uit de trainingsleer zoals ontwikkeld vanaf de jaren 50/60 in Oost-europa en dan met name de toenmalige Sovjet-Unie.

Doordat men deze 'Russische trainingsgeheimen' verkeerd interpreteert als gevolg subtiele vertalingsfouten van het Russisch naar het Engels en door 'hapsnap' studie door mensen als Loui Simmons zelf.
Hij heeft het bijv. over 'conjugate periodisatie', maar wat ze in WSB doen is toch een echt een vorm van 'Concurrent Periodisatie'.

Vanwege een kort berichtje van Impo, heb ik nog eens wat oude posts van Harpep en Impo opgezocht.

Even ter correctie: Ik volg geen Westside, en ook geen conjugated method. Ik volg mijn eigen concurrent method, met veel aspecten van Westside er in. Ik geef Louie, Tate of Wendler geen ongelijk, alleen probeer ik iets anders uit. Ik ben ondanks alle tegenargumenten dat Max Effort dag best én een squat variant, én een bank variant kan bevatten, evenals Dynamic Effort dag. Zelfs een relatief submaximale competitie-dag kan er dan nog best bij.

Terug
Naar boven