Ik heb toevallig gisteren nog wat zitten lezen in "Dinosaur training" van Brooks, en heb nog even aan je gedacht.
Je was helemaal enthousiast over dat soort trainingen, en toen ging je ineens op de serieuze powerlifting toer.
Nu weer even een beetje ouderwets aanklooien dan..?
You make me proud son!
Ja, maar het schemaloze, elke dag zware singles, fullbody, compound-only, **** assistance, elke dag squat/press/pull, geen vaste rep/sets, maar gewoon singles, doubles, triples of 5x5, 2.5kg erbij wanneer het kan, gecombineerd met farmer walks, rockthrows, olympische lifts, dat hele verhaaltje spreekt me zo erg aan.
Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik geen schema kan hanteren, dus ga ik mezelf gewoon een aantal regels opleggen voor trainingen, en pas ik het hele concept aan naar powerliften. Vaste regels: compound only, fullbody, zware singles, doubles of triples, of 5x5, vaste volgorde:
1. squat of deadlift
2. Press, dus banken of overhead
3. pulls, dus deadlift, rows, pullups, of cleans
4. Odd lifts. dus fat bar gedoe, of farmers walk, grip work, olympische lifts.
Punten 1 en 2 spreken voor zichzelf, punt 3 is om push/pull balans te behouden, en gewoon een grote sterke bovenrug te kweken, voor stabiliteit op de bank, sterkere deadlift, betere stangligging met squaten etc.
Punt 4 doe ik als GPP, recovery, extra spiermassa, meer gripkracht, om stabilisator-spieren aan te spreken, explosieve kracht te verbeteren, voor de lol, de afwisseling.
Naja, dat 3 keer per week, nog 2 extra dagen om beetje techniek te trainen, of weakpoints aan te pakken.
Ik ben nog steeds op de powerlift toer, en ik denk dat dit een denkwijze, en een concept is, een template, een mindset naar 3 hele sterke powerlifts is. Oldtime strongmen hebben hier enorme raw power mee opgebouwd, dus het is volledig back to basic. Dus waarom ik niet? Het geeft voldoende vrijheid om te variëren. Veel lockout en rack-work, veel squaten, deadliften, zware pulls, en veel banken is toch de hele basis van powerliften. Overhead kracht is altijd mooi meegenomen, en GPP ook.