MuscleMeat

Deadlift, ik snap het niet meer...

Rvdzs

Advanced Bodybuilder
Waardering
62
Lengte
1m71
Beste forumleden,

Ben nu ongeveer anderhalve maand/2 maanden bezig met deadliften. Had veel filmpjes gekeken en gelezen hoe het moest qua techniek. Ik doe sindsdien elke week deadliften en vind het een heerlijke oefening, voel het goed.

Vandaag ging ik weer deadliften en kwam er iemand naar me toe, die me erna verwees dat als ik zo nog 1 maand doorga een acute hernia krijg. Hij zei dat hijzelf al 10 jaar traint en nog steeds geen 100kg deadlift ( vond dit wel raar ).

Volgens hem til ik teveel met mijn onderrug en te weinig met mijn benen bij het optillen van de stang, om vervolgens met je armen de stang naar boven te duwen. Zodra je bovenkomt moet je een rechte rug hebben, dit kan ik sowieso niet omdat ik een extreem holle rug heb en had dit ook gezegd.

Is het beter om te stoppen met deadliften voor mij, vanwege mijn extreem holle rug? En wat is nu de exacte techniek? Mijn stand qua voeten etc is goed.

Tevens zei hij ook nog eens dat het beter is om een extreem smalle grip te doen, waarbij je haast met je handen tegen elkaar aanzit, dit had ik nog nooit gezien en snapte het ook niet echt.

Thanks in advance.

Kan je een filmpje maken van je deadift? Wellicht dat we dan advies kunnen geven.

gewoon negeren. je zou na 2 maanden echt al wel krampjes en blessures moeten voelen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou wel een filmpje willen maken, ik vraag het wel aan een maat van me als ik ga deadliften volgende week. En ik weet niet, hij had wel wat punten, maar weet niet zeker wat ik ermee moet doen. Een andere maat van me was er ook bij en die volgt Rippetoe, doet ook veel aan DL en stond er ook van te kijken. Dus toch maar gewoon negeren? Want volgens hem verneuk ik mijn onderrug zo, doe nu 75kg, maar als ik volgens hem zwaarder ga, dat ik door mijn rug ga / hernia oploop, of dergelijke.

gewoon negeren. je zou na 2 maanden echt al wel krampjes en blessures moeten voelen.

Wat een idiote uitspraak weer, mensen als jij zouden een permanente ban moeten krijgen.

@TS: film je deadlift eens of laat iemand met verstand ernaar kijken. Je kan jaren zonder problemen deadliften, vaak ondervind je pas na jaren schaden.

Bij een onjuiste techniek kan je lelijke blessures oplopen. Ik heb mezelf ook ooit flink geblesseerd omdat ik mijn rug niet recht hield. Beter leer je de techniek gelijk goed aan, dat is makkelijker dan een eigen techniek af moeten leren.

Wat een idiote uitspraak weer, mensen als jij zouden een permanente ban moeten krijgen.

@TS: film je deadlift eens of laat iemand met verstand ernaar kijken. Je kan jaren zonder problemen deadliften, vaak ondervind je pas na jaren schaden.

sorry heer en meester

we kunnen zonder filmpjes enzo vrij weinig advies geven maar 1 tip:
iemand die 10jaar traint en nog geen 100 deadlift moet je niet naar luisteren en gewoon in zn smoelwerk uitlachen.....

precies meneer pumping

Is het beter om te stoppen met deadliften voor mij, vanwege mijn extreem holle rug? En wat is nu de exacte techniek? Mijn stand qua voeten etc is goed.
Weet niet precies of dat iets uitmaakt dat is lastig te zeggen, dan kan je het best zoals wordt aangegeven een filmpje schieten dan wordt het vaak gelijk duidelijk en/ of aan member , eens vragen, misschien dat hij wat zinnigs heeft te zeggen op je vraag. Wat een beetje lastig is zo op internet, zeker met de oefening als de deadlift, is dat het niet in steen geschreven is hoe het allemaal moet qua uitvoering. Natuurlijk zijn er richtlijnen, maar meer dan dat is het vaak niet. Mensen verschillen nou eenmaal. Je kan op youtube en op fora wel het een en ander vinden over deze richtlijnen. Bijvoorbeeld deze: deadlift roberts on training systems of A New, Rather Long Analysis of the Deadlift enz. Succes.

Bijlagen

Eerst een filmpje maken dan kunnen we er over oordelen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de antwoorden dusver. Ik zal binnenkort een filmpje maken van de techniek dan, indien mogelijk. :)

Post een filmpje idd, heb ook enorm veel mensen op me af gehad die liepen te b**chen over m'n uitvoering. Grappige was dat het aantal keren dat zij deadlift hadden gedaan waarschijnlijk nog op 1 hand te tellen was :)

Beste forumleden,

Volgens hem til ik teveel met mijn onderrug en te weinig met mijn benen bij het optillen van de stang, om vervolgens met je armen de stang naar boven te duwen. Zodra je bovenkomt moet je een rechte rug hebben, dit kan ik sowieso niet omdat ik een extreem holle rug heb en had dit ook gezegd.

Het mooie van de deadlift is dat je de beweging aan kan passen naar je lichaam en dan met name naar de verhoudingen.

Tillen vanuit je benen is prima als je in verhouding lange armen of/en korte benen heb, maar iemand die in verhouding lange benen of/en korte armen heeft zal van nature meer gebruik maken van z'n rug.

Niets mis mee.

Zonder te weten hoe e.e.a. bij jou zit valt er dus weinig te zeggen over zijn opmerking. Mischien bekijkt hij het goed, maar mischien lult hij uit z'n nek.

---------- Post added 2 May 2012 at 20:10 ----------

Geld natuurlijk niet alleen voor de DL :)

Die gozer die jou advies kwam geven klinkt imo echt als een r*tard... Waarom zou je een hele smalle grip moeten hanteren? En iemand die na 10 jaar geen 100kg kan deadliften kun je echt niet serieus nemen.

Om je rug niet meer te belasten dan nodig is het belangrijk dat de bar vlak langs je lichaam blijft. Bijna over je benen heen schrapen zeg maar. Wanneer je met je heupen te snel omhoog komt is de bar ver van je benen en dit is niet goed. Verder als je boven bent niet naar achteren hangen. Je schouder kunnen in de eind positie boven de bar blijven, niet erachter. Maar wil je echt goed advies moet je een filmpje posten.

Na een jaar romanian deadlift te doen kon ik meer dan mijn eigen lichaamsgewicht heffen (75 KG)

Dat je meer door je benen moet gaan hangt af van welke deadlift je doet. Ik denk dat je in het algemeen minder gewicht gaat nemen als je de stiff legged deadlift doet (hoger kans op blessures).

Meeste mensen kunnen na 2-3 maanden deadliften hun eigen lichaamsgewicht makkelijk 5 reps tillen;)

Terug
Naar boven