XXL Nutrition

Deadlift: tweede rep makkelijker dan de eerste

Een week herstellen van deadlift en 8 dagen van squat ?! Volgens mij moet er hier meer gegeten worden

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb regelmatig, maar niet altijd, deficit deads in mijn schema's gehad. To knee niet, wel paused after lift-off.

De hele intensiteitsdiscussie is beetje overbodig, had al aangegeven te gaan combineren. Ik denk niet dat er één waarheid is in dezen, maar het ligt voor de hand om meer te doen waar ik niet goed in ben.

Ook niet vergeten: ik ging sowieso vooruit, ook mijn max. Het voelt alleen vervelend als je 5RM gelijk is aan je 1RM :D

Een week herstellen van deadlift en 8 dagen van squat ?! Volgens mij moet er hier meer gegeten worden

Klopt. Maar ik wil niet opnieuw te dik worden, dus ik probeer in een heel beschaafd tempo BW te gainen. Dat gaat echt ten koste van herstel.

Wat ik regelmatig doe is opwerken naar 90% en dan backoff sets met 5x3 75%-80%. Moet toch volume draaien. Of opwarmen met deficit en dan werksets met reguliere vorm en daarna powershrugs.

Laatst bewerkt:
Ik squat bijna elke dag en deadlift 2 of 3 keer in de week, dat herstel moet je gewoon trainen. Als je een week lang bij moet komen van een deadlift is er echt iets niet in orde.

Bij mij gaat de tweede rep ook wel eens wat beter dan de eerste soms. Is vaak een kwestie van niet de juiste set up / spanning. Ik zou inderdaad proberen die set up helemaal opnieuw te doen elke keer zodat elke rep altijd hetzelfde is.

Meer volume draaien is verder altijd goed om efficiënter te leren bewegen met betere techniek.

Ik squat bijna elke dag en deadlift 2 of 3 keer in de week, dat herstel moet je gewoon trainen. Als je een week lang bij moet komen van een deadlift is er echt iets niet in orde.
Herstel is inderdaad te trainen. Wordt vaak onderschat. Men praat regelmatig over 'overtrained' maar 'undertrained' komt veel vaker voor.

Idd jezza.

Verder, aangezien je geen excentrische fase hebt vóór je eerste rep op de deadlift vind ik het helemaal niet zo gek dat die minder gaat dan de tweede als je set up niet ideaal is (daar even van uitgaande). Je komt misschien makkelijker op spanning tijdens het zakken na die eerste rep?

Je komt misschien makkelijker op spanning tijdens het zakken na die eerste rep?
Dat is de voornaamste reden m.i., en waarom harpep de 'dive=style' lift-off techniek heeft aangeraden (I guess). Ed Coan gebruikte deze ook (om aan te leren) om op spanning te komen, die heeft weleens ergens laten vallen dat je amper tot de baar moet kunnen komen door de hoeveelheid spanning die aan het opbouwen is tijdens het zakken. En echt je tijd ervoor nemen, niet 123 hoppa.

Herstel is inderdaad te trainen. Wordt vaak onderschat.

Zeker, maar eten rond of iets boven onderhoud maakt het een heel ander verhaal. Ik ga als een speer als ik 0,5 kg/week aankom, kan ik ook wel 2-3x/week deadliften. Maar ik heb het eindresultaat gezien qua fysiek en dat niet nog eens. Roeien met de riemen die je hebt enzo.

Het is wel opvallend hoeveel verschillende 'scholen' er in het trainen van de deadlift zijn.

Zeker, maar eten rond of iets boven onderhoud maakt het een heel ander verhaal.
Ik herstel nu sneller dan voorheen (en ben toch meer dan 25kg kwijt). Dat met die verschillende scholen is waar. Je hebt ook mensen die roepen dat de deadlift nauwelijks techniek is, vooral brute kracht. Ik ben het met het laatste niet eens.

Laatst bewerkt:
Als je op of boven onderhoud zit kun je toch prima herstellen? Dan zou ik het eerder ergens anders in zoeken, bijboorbeeld het niet gewend zijn van je CNS aan hogere volumes en/of meer frequentie. Dat kun je trainen door de lift juist vaker te doen. En als je vaker en intensiever traint kun je ook weer meer eten.

Maar goed, daar ging het topic misschien niet over. Alhoewel het er wel indirect mee te maken kan hebben.
Imo kun je verder alleen wegkomen met relatief weinig volume op de deadlift als je echt monsterlijk veel squat en andere lowerbody lifts doet. Maar dan leer je de techniek op de deadlift weer niet optimaal.

Verder, aangezien je geen excentrische fase hebt vóór je eerste rep op de deadlift vind ik het helemaal niet zo gek dat die minder gaat dan de tweede als je set up niet ideaal is (daar even van uitgaande). Je komt misschien makkelijker op spanning tijdens het zakken na die eerste rep?

Dit stond dus in de link die ik in OP had gezet :) Daar moet inderdaad de makke zitten, alleen ik zie het niet op film en ik trek mezelf al helemaal uit elkaar voor de lift-off, dus ik snap er geen reet van.

Goed, ik ga voorlopig eens proberen de ene week triples te doen met bar tussendoor loslaten en experimenteren met verschillende technieken om de setup toch beter te krijgen, de andere week zwaardere singles. En double paused, deficits e.d. erbij op de andere LB-dag.

---------- Toegevoegd om 12:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:46 ----------

Als je op of boven onderhoud zit kun je toch prima herstellen?

Je zou het zeggen ja :( Ik lijk op DL toch echt snel een grens te passeren waardoor ik richting overtraining ga. Dezelfde gewichten gaan zwaarder voelen, als dan toch doorzet ga ik gewichten failen die ik echt niet mag failen. Met squats heb ik dat niet.

Zeker, maar eten rond of iets boven onderhoud maakt het een heel ander verhaal. Ik ga als een speer als ik 0,5 kg/week aankom, kan ik ook wel 2-3x/week deadliften. Maar ik heb het eindresultaat gezien qua fysiek en dat niet nog eens. Roeien met de riemen die je hebt enzo. Het is wel opvallend hoeveel verschillende 'scholen' er in het trainen van de deadlift zijn.

Iemand als starter20 zit ook al een jaar rond de 83 kg en gaat ook prima op 2x pw deads..

Interessant. Boris zijn visie staat daar vrij haaks op. De enige keren dat wij qua barbellgewicht boven de 80% komen is als we vanaf een box pullen, dus nooit voor de volledige bewegingsbaan. 2x per week deadliften en in totaal 3-4 variaties per week en vrijwel altijd 70-75%. Pas op evaluatie of competitie dag kom je boven de 80% voor de full pull.

Dus om nou te zeggen dat 85%-95% singles echt nodig zijn?

Misschien dat als hij hogere frequentie + meer pulls gaat doen op lagere intensiteit, dat hij dus ook beter wordt in zijn max pulls, simpelweg door vaker de beweging te maken en efficienter te worden in de beweging. Volgens mij doet hij altijd dingen als 5/3/1 en texas method enzo (kan me vergissen), bij die schema's komen zwaardere singles al voor en alleen maar full pulls.

Er zijn zoals gezegd meerdere wegen naar Rome (lopen er wel heul veul zo langzamerhand). Wat ik bij mezelf merk is dat veel volume draaien op <80% 1RM effectief is voor spiermassa en de beweging erin rammen en daar dan heel effectief in worden. Boven de 90% 1RM is er ook zoiets als 'display strength' - en daar heb ik moeite mee als ik niet regelmatig (zeg 1x per twee wkn) paar zwaardere singles oefen of een periode (bv. voor een wedstrijd) gericht er naartoe werk. Vooral bij deadlifts.

Conform 'the law of specifity' zijn 85%-95% singles echt nodig, met name bij de gevorderde lifter.
Een 1RM PR poging is een lift die binnen de 'Max Effort' zone ligt, derhalve zal er ook voldoende vaak getraind moeten worden in die zone.

Ook 'display strength' (lifts >85% 1RM) is een skill die gebaat is bij deze frequent te trainen. Deze 'display strength is feitelijk een manifestatie van maximale neurologische amplitude EN maximale rate coding.
Doe je alleen singles in de 70-80% 1RM zone (feitelijk DE werk) dan zal slechts 'rate coding'maximaal zijn, maar de specifiek maximale neuro-impuls (die zo karakeristiek is bij een ME beweging) niet.

Dat verklaart ook waarom Jezza -plus ondergetekende en anderen spreken ook uit ervaring- een zeker onwennigheid cq. 'slack' ervaren als ze niet met regelmaat die ME singles doen en van daaruit in ene een PR poging doen.

Dat in die context ook zeer gedoseerd met Volume en 'mental effort' moet worden om gegaan is een ander duidelijke voorwaarde. Ook is het daarbij niet noodzakelijk om echt tot die 95% of nog zwaarder te gaan.
In mijn ervaring zijn 3-5 singles met 85-90% ruim voldoende om het specifieke neuromotorisch 'Max Effort' patroon te activeren.

Dat is de voornaamste reden m.i., en waarom harpep de 'dive=style' lift-off techniek heeft aangeraden (I guess). Ed Coan gebruikte deze ook (om aan te leren) om op spanning te komen, die heeft weleens ergens laten vallen dat je amper tot de baar moet kunnen komen door de hoeveelheid spanning die aan het opbouwen is tijdens het zakken. En echt je tijd ervoor nemen, niet 123 hoppa.

Klopt, ik pas deze techniek al jaren met succes toe en de spanning die ik opbouw voordat ik de baar vastpak is zelfs bijna onaangenaam te noemen. D.i. het is een positie van waaruit ik eigenlijk weer zo snel mogelijk op wil komen en heb ook het idee dat er een zekere mate van stretch reflex vooraf ontstaat.

Kan zijn, maar ik ben starter20 niet. Bedoel het niet sarcastisch, is gewoon een feit dat je uiteindelijk je eigen weg moet zoeken.

Het is niet voor niks dat sommige powerlifters jarenlang in eenzelfde weightclass blijven. Je hoeft niet aan te komen om beter of sterker te worden, dat heeft niks met 'je eigen weg zoeken' te maken. Zelfs in een deficit kan je nog prima strengthgains maken als je het slim aanpakt.

Het is niet voor niks dat sommige powerlifters jarenlang in eenzelfde weightclass blijven. Je hoeft niet aan te komen om beter of sterker te worden, dat heeft niks met 'je eigen weg zoeken' te maken. Zelfs in een deficit kan je nog prima strengthgains maken als je het slim aanpakt.

Dat heeft alles met je eigen weg zoeken te maken, want je moet je trainingen afstemmen op je eigen herstelvermogen bij een gegeven energie-inname. Powerliftroutines die zelden onder 80 % gaan, leveren bij mij geen goede resulltaten op en de meer algemene krachtroutines als Wendler vind ik tegenwoordig niet zo efficiënt omdat je zo licht begint. Mijn recente experimenten met wat lagere intensiteit en/of wekelijks golvende intensiteit zijn daarentegen veelbelovend. Is allemaal niet wereldschokkend, maar ik moet het wel even uitvinden.

Dat heeft alles met je eigen weg zoeken te maken, want je moet je trainingen afstemmen op je eigen herstelvermogen bij een gegeven energie-inname. Powerliftroutines die zelden onder 80 % gaan, leveren bij mij geen goede resulltaten op en de meer algemene krachtroutines als Wendler vind ik tegenwoordig niet zo efficiënt omdat je zo licht begint. Mijn recente experimenten met wat lagere intensiteit en/of wekelijks golvende intensiteit zijn daarentegen veelbelovend. Is allemaal niet wereldschokkend, maar ik moet het wel even uitvinden.

De sheiko lay outs komen zelden boven de 80%. Precies in je straatje dus?

Ik ben geen echte Sheiko kenner, maar in principe hebben dit soort routines toch ook een >80% transitie-fase naar een competitie/PR moment?

Absoluut! De competitie fase zeker. Daar ga je zelfs zo hoog als 100%. Maar als je geen wedstrijden draait, kun je na eenmalig de adaptie fase de zogenaamde accumulation (6 weken) en transmutation (5 weken) fase oneindig blijven herhalen. In de transmutation zitten je evaluatiedagen, daar kan je een nieuw 1rm pakken en ga je dus verder werken met percentages gebaseerd op je nieuwe 1rm. Als je gaandeweg ook nog eens je assistance (en main movements) leert te richten op je zwaktes, dan ben je golden.

Als je het leuk vindt om het door te lezen, heb ik wel een linkje naar de desbetreffende lay out.

Terug
Naar boven