Interessant. Boris zijn visie staat daar vrij haaks op. De enige keren dat wij qua barbellgewicht boven de 80% komen is als we vanaf een box pullen, dus nooit voor de volledige bewegingsbaan. 2x per week deadliften en in totaal 3-4 variaties per week en vrijwel altijd 70-75%. Pas op evaluatie of competitie dag kom je boven de 80% voor de full pull.
Dus om nou te zeggen dat 85%-95% singles echt nodig zijn?
Misschien dat als hij hogere frequentie + meer pulls gaat doen op lagere intensiteit, dat hij dus ook beter wordt in zijn max pulls, simpelweg door vaker de beweging te maken en efficienter te worden in de beweging. Volgens mij doet hij altijd dingen als 5/3/1 en texas method enzo (kan me vergissen), bij die schema's komen zwaardere singles al voor en alleen maar full pulls.
Er zijn zoals gezegd meerdere wegen naar Rome (lopen er wel heul veul zo langzamerhand). Wat ik bij mezelf merk is dat veel volume draaien op <80% 1RM effectief is voor spiermassa en de beweging erin rammen en daar dan heel effectief in worden. Boven de 90% 1RM is er ook zoiets als 'display strength' - en daar heb ik moeite mee als ik niet regelmatig (zeg 1x per twee wkn) paar zwaardere singles oefen of een periode (bv. voor een wedstrijd) gericht er naartoe werk. Vooral bij deadlifts.
Conform 'the law of specifity' zijn 85%-95% singles echt nodig,
met name bij de gevorderde lifter.
Een 1RM PR poging is een lift die binnen de 'Max Effort' zone ligt, derhalve zal er ook voldoende vaak getraind moeten worden in die zone.
Ook 'display strength' (lifts >85% 1RM) is een skill die gebaat is bij deze frequent te trainen. Deze 'display strength is feitelijk een manifestatie van
maximale neurologische amplitude EN maximale rate coding.
Doe je alleen singles in de 70-80% 1RM zone (feitelijk DE werk) dan zal slechts 'rate coding'maximaal zijn, maar de specifiek maximale neuro-impuls (die zo karakeristiek is bij een ME beweging)
niet.
Dat verklaart ook waarom Jezza -plus ondergetekende en anderen spreken ook uit ervaring- een zeker onwennigheid cq. 'slack' ervaren als ze niet met regelmaat die ME singles doen en van daaruit in ene een PR poging doen.
Dat in die context ook zeer gedoseerd met Volume en 'mental effort' moet worden om gegaan is een ander duidelijke voorwaarde. Ook is het daarbij niet noodzakelijk om echt tot die 95% of nog zwaarder te gaan.
In mijn ervaring zijn 3-5 singles met 85-90% ruim voldoende om het specifieke neuromotorisch 'Max Effort' patroon te activeren.
Dat is de voornaamste reden m.i., en waarom harpep de 'dive=style' lift-off techniek heeft aangeraden (I guess). Ed Coan gebruikte deze ook (om aan te leren) om op spanning te komen, die heeft weleens ergens laten vallen dat je amper tot de baar moet kunnen komen door de hoeveelheid spanning die aan het opbouwen is tijdens het zakken. En echt je tijd ervoor nemen, niet 123 hoppa.
Klopt, ik pas deze techniek al jaren met succes toe en de spanning die ik opbouw voordat ik de baar vastpak is zelfs bijna onaangenaam te noemen. D.i. het is een positie van waaruit ik eigenlijk weer zo snel mogelijk op wil komen en heb ook het idee dat er een zekere mate van stretch reflex vooraf ontstaat.