Fitness Seller

Deadlift: tweede rep makkelijker dan de eerste

Absoluut! De competitie fase zeker. Daar ga je zelfs zo hoog als 100%. Maar als je geen wedstrijden draait, kun je na eenmalig de adaptie fase de zogenaamde accumulation (6 weken) en transmutation (5 weken) fase oneindig blijven herhalen. In de transmutation zitten je evaluatiedagen, daar kan je een nieuw 1rm pakken en ga je dus verder werken met percentages gebaseerd op je nieuwe 1rm. Als je gaandeweg ook nog eens je assistance (en main movements) leert te richten op je zwaktes, dan ben je golden.

Als je het leuk vindt om het door te lezen, heb ik wel een linkje naar de desbetreffende lay out.

Ik ken dit principe wel, maar ik heb altijd gemerkt dat na lange tijd exclusief in de 70-80% zone te trainen (wat feitelijk high volume/accumulation is) ik echt het gevoel heb helemaal 'opnieuw' te moeten beginnen als ik wil gaan pieken. Ik raak dus gewoon mijn 'display strength in the ME zone Skill' kwijt
(of in ieder geval duurt het me veel te lang voordat ik weer het neuromotorische raffinement terug heb wat ik gewend ben)
Vandaar dat ik toch liever 1x per 2-4 weken een soort Max Effort moment heb op alle main lifts, binnen een meer Volume gerichte nadruk-fase.

Dat is ook precies de reden waarom ik zelf zo'n fervent aanhanger ben van de Conjugate Sequence System als periodisatie vorm.

Stuur maar op! :)

Ik ken dit principe wel, maar ik heb altijd gemerkt dat na lange tijd exclusief in de 70-80% zone te trainen (wat feitelijk high volume/accumulation is) ik echt het gevoel heb helemaal 'opnieuw' te moeten beginnen als ik wil gaan pieken. Ik raak dus gewoon mijn 'display strength in the ME zone Skill' kwijt
(of in ieder geval duurt het me veel te lang voordat ik weer het neuromotorische raffinement terug heb wat ik gewend ben)
Vandaar dat ik toch liever 1x per 2-4 weken een soort Max Effort moment heb op alle main lifts, binnen een meer Volume gerichte nadruk-fase.

Dat is ook precies de reden waarom ik zelf zo'n fervent aanhanger ben van de Conjugate Sequence System als periodisatie vorm.

Stuur maar op! :)

Reguliere 4 dagen per week lay out:
http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=70641395097588812108

Wat ik zelf doe wijkt inmiddels wel af van deze, ik hanteer voor UB de hypertrophy variant. Simplistisch gezegd gaan alle 80% setjes op bench dan naar 5 reps en assistance op hogere reps. Voor squats zit ik er tussenin, deads volg ik het bovenstaande. Inmiddels ook wel een hoop dingen aangepast op mijn zwaktes, maar dit hierboven was de basis waar ik vandaan ben gaan werken.

En?

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat Crakie zijn eigen weg nog niet helemaal gevonden heeft en doormiddel van autoregulatie zijn optimale volume dat hij is kwijtgeraakt nog aan het opsporen is.

Ik denk dat Starter het tegen Harpep had ;)

En dat optimale volume ben ik nooit kwijtgeraakt, ik heb het nooit gevonden. Kijken wat de nieuwe insteek gaat brengen.

Ik heb vandaag al filmend lopen experimenteren met mijn deadlift, maar ik heb geen form gevonden waarin de eerste rep lekker loopt. Integendeel, zelfs geen enkele 160 ging soepel, zelfs een paar fails erop. Ik gooi hier maar een paar filmpjes neer voor feedback wat ik verkeerd doe.

3x120: http://www.youtube.com/watch?v=1BpWpCq5D08&feature=youtu.be

4x120: http://www.youtube.com/watch?v=i6Yfu0zLn8c&feature=youtu.be

1x160 moeizaam: http://www.youtube.com/watch?v=ufoA_JxxZqs&feature=youtu.be

Fx160: http://www.youtube.com/watch?v=0IQdKJLSHn0&feature=youtu.be

Er zitten kleine verschillen tussen de setups die niet goed zichtbaar zijn, zoals afstand tot bar en breedte stance, maar niks extreems.

EDIT: Hoe langer ik ernaar kijk hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ik gewoon niet gemaakt ben voor de standaard uitvoering van een conventionele DL. Met mijn relatief korte armpjes moet ik gewoon bijna horizontaal als ik mijn heupen hoog wil houden. Denk dat ik nog beter af ben met heupen lager om wat quad erin te werken.

Laatst bewerkt:
Je lijkt nu inderdaad erg hoog te beginnen met je heupen. Zeker als je t-rex armpjes hebt zal je lager moeten beginnen met je heupen.
Je lift nu bijna stiff legged, dit zou ook goed de reden kunnen zijn dat de volgejde reps makkelijker gaan, je hebt stretch reflex in je hamstrings.

Ik zou proberen een tijdje te deadliften met een lagere start positie van je heupen

Die 160 had je in je hoofd al gefaald, daarom zie je dat je hem in het filmpje niet eens meer echt probeerde. De 120-ers lijken geen van allen gelocked vanuit deze camerahoek. Verder ziet het er uit alsof je überhaupt niet zo'n zin hebt om te liften.

Waarom wil je blijven conventioneel liften? Probeer eens sumo, als je denkt dat je niet gemaakt bent voor conventioneel.

Je lijkt nu inderdaad erg hoog te beginnen met je heupen. Zeker als je t-rex armpjes hebt zal je lager moeten beginnen met je heupen.
Je lift nu bijna stiff legged, dit zou ook goed de reden kunnen zijn dat de volgejde reps makkelijker gaan, je hebt stretch reflex in je hamstrings.

Ik zou proberen een tijdje te deadliften met een lagere start positie van je heupen

Thanks aaparm. Waarschijnlijk zit ik normaal al lager, vandaag deed ik mijn uiterste best om het Rippetoe-recept met heupen hoog te doen. Volgende week heupen lager.

Die 160 had je in je hoofd al gefaald, daarom zie je dat je hem in het filmpje niet eens meer echt probeerde. De 120-ers lijken geen van allen gelocked vanuit deze camerahoek. Verder ziet het er uit alsof je überhaupt niet zo'n zin hebt om te liften.

Waarom wil je blijven conventioneel liften? Probeer eens sumo, als je denkt dat je niet gemaakt bent voor conventioneel.

Haha, guilty as charged: veel zin had ik er al niet meer in. Ik ben heen en weer gegaan in gewicht, ook voor het filmen al en bij de eerste de beste rep 160 ging het al veel zwaarder dan zou moeten. Toen raakte ik geïrriteerd en had ik al helemaal geen zin meer om te zwaar voelende gewichten uit te locken. Pfff, je best moeten doen op de 1e rep @ 80% - dat idee.

Korte armpjes en sumo lijkt me ook niet zo'n geweldig eigenlijk, en sumo is technisch nog moeilijker volgens mij. En ik ben niet zo handig.

is eigenlijk juist een van de dingen die ik wel goed vond aan de lifts. veel beter dan die leg press into stiff legged round back deadlift die veel mensen er van maken. heupen kunnen ook niet veel lager zonder dat de halter naar voor moet rollen om dat mogelijk te maken.

b3159fd008f4904a5dc2b0eaf2980cfc.png

---------- Post added at 23:32 ---------- Previous post was at 23:22 ----------

een goede deadliftstartpositie aannemen waarmee je beestachtig sterk kunt worden moet echt niet zo moeilijk zijn.

1-ga met je voeten onder de halter staan zodat de halter ergens boven de middelste 50% van je voet zit.
2-hou je benen gestrekt en pak de halter vast
3-buig je benen zo ver als je kunt zonder dat de halter wegrolt (tegen de halter aan) en trek je rug recht
(4-roteer/leun eventueel nog naar achter zodat de plaats waar je schouder aan je schouderblad vastzit recht boven de halter zit, als dat nog niet het geval is.)

aannemend dat je met een rechte rug wilt deadliften is er dan echt niet veel speling meer verder dan waar je bij stap 1 je voet onder de halter plaatst.

---------- Post added at 23:35 ---------- Previous post was at 23:32 ----------

uiteraard heb je nog allemaal toffe shit zoals je rug bollen of een dynamische startpositie maar die zijn de moeite of het hogere blessurerisico echt niet waard tenzij je om wat voor reden dan ook extreem veel waarde hecht aan je deadlift 1rm.

1-ga met je voeten onder de halter staan zodat de halter ergens boven de middelste 50% van je voet zit.
2-hou je benen gestrekt en pak de halter vast
3-buig je benen zo ver als je kunt zonder dat de halter wegrolt (tegen de halter aan) en trek je rug recht
(4-roteer/leun eventueel nog naar achter zodat de plaats waar je schouder aan je schouderblad vastzit recht boven de halter zit, als dat nog niet het geval is.)

aannemend dat je met een rechte rug wilt deadliften is er dan echt niet veel speling meer verder dan waar je bij stap 1 je voet onder de halter plaatst.

Dat is de setup die ik vandaag probeerde te volgen. Alleen stap 4 is nieuw voor mij, en dat kan ik wel gebruiken volgens mij, of niet? Bar ligt wat ver naar achter relatief tot de schouder denk ik? En armen kunnen verticaler?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

uiteraard heb je nog allemaal toffe shit zoals je rug bollen of een dynamische startpositie maar die zijn de moeite of het hogere blessurerisico echt niet waard tenzij je om wat voor reden dan ook extreem veel waarde hecht aan je deadlift 1rm.

Nee, daar begin ik echt niet aan inderdaad.

Als ik t zo zie snap je de hele biomechanica van de deadlift gewoon niet. Hoe kan je een halter fatsoenlijk los krijgen als je zo ver over de halter heen hangt? De halter lijkt ook de hele rom een stuk van je lichaam af te hangen. Je lockt niet, knieën niet, schouders niet, je stopt gewoon ergens in mid air. Er klopt niets van deze lifts, no offence. Heuppositie is zeker niet het eerste waar je je druk om moet maken.

Verder wat pleurklaat zegt.

---------- Toegevoegd om 00:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:07 ----------

Bij nader inzien vertekent de hoek wel wat denk ik omdat de camera een beetje scheef staat. Maar blijft verder hetzelfde verhaal.

Als ik t zo zie snap je de hele biomechanica van de deadlift gewoon niet. Hoe kan je een halter fatsoenlijk los krijgen als je zo ver over de halter heen hangt? De halter lijkt ook de hele rom een stuk van je lichaam af te hangen. Je lockt niet, knieën niet, schouders niet, je stopt gewoon ergens in mid air. Er klopt niets van deze lifts, no offence. Heuppositie is zeker niet het eerste waar je je druk om moet maken.

Verder wat pleurklaat zegt.

---------- Toegevoegd om 00:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:07 ----------

Bij nader inzien vertekent de hoek wel wat denk ik omdat de camera een beetje scheef staat. Maar blijft verder hetzelfde verhaal.

Ja, ik ben hier gewoon echt een mong**l in. Ik vind het moeilijk om instructies (video, beschrijvingen) in de praktijk te brengen, de starthouding voelt heel onnatuurlijk, de belasting onevenredig zwaarder dan de squat. Wat dat betreft herken ik mezelf wel in dit artikel.

Dat locken komt wel goed, weet ook niet waarom ik dat vandaag zo brak deed. Misschien omdat ik mijn onderrug neutraler hield dan normaal (dan arch ik behoorlijk, maar ik las dat dat niet nodig is).

Schouders: oké, duidelijk, minder ver eroverheen leunen dan hier. Ik zie twee manieren: 1) heupen lager (ja, toch heupen), 2) die rotatie/leunen waar Pleurklaat het over heeft.

We zitten in hetzelfde schuitje wat betreft korte armen. Dat artikel is best oké alhoewel ik het schema erbij vrij waardeloos vind.

Je 'vergeet' gewoon de schouders naar onder, lats in je broekzak en chest up cues, toch wel de belangrijkste cues bij deadliften denk ik. Daarnaast sta je ws veel te ver van de halter af. Check Mike T voor een goed instructiefilmpje over de set up bij conventional deadliften:

http://youtu.be/eABRIqJpdyQ

Korte armpjes en sumo lijkt me ook niet zo'n geweldig eigenlijk, en sumo is technisch nog moeilijker volgens mij. En ik ben niet zo handig.

Is toch het proberen waard om sumo is een kans te geven?
Mijn conventional pull is ook niet zo geweldig (leverages zijn net niet zo fucked up als die van jou :P).
Na 2 weken sumo was mijn sumo al even sterk.

Kan zijn dat de hoek van filmen wat vertekend, maar lijkt of je te ver over de bar hangt.
Lijkt erop dat zodra de bar los komt, hij iets naar voren gaat.
Je wilt een zo gunstig mogelijk hefboom hebben, ik zou iets minder ver over de bar hangen.
Op dat plaatje met die rode streep hang je veel te ver naar voren.
Plus lijkt wat spanning te missen? (kan het mis hebben) filmpje van mike T over je lats in je backpockets stoppen is een goede.

We zitten in hetzelfde schuitje wat betreft korte armen. Dat artikel is best oké alhoewel ik het schema erbij vrij waardeloos vind.

Je 'vergeet' gewoon de schouders naar onder, lats in je broekzak en chest up cues, toch wel de belangrijkste cues bij deadliften denk ik. Daarnaast sta je ws veel te ver van de halter af. Check Mike T voor een goed instructiefilmpje over de set up bij conventional deadliften: http://youtu.be/eABRIqJpdyQ

Ja, dat schema om te trainen voor de deadlift zonder te deadliften vond ik ook niks. Maar bv. die block pulls zouden kunnen helpen om meer volume te kunnen draaien.

Die cue van de lats pastte ik niet toe, want die geeft Rippetoe niet. Ik doe normaal wel zoiets, dus dan kom ik weer zo'n beetje op de form uit waarbij mijn tweede rep makkelijker is. Toch een spanningsprobleem en/of beetje stretch reflex dan.

Is toch het proberen waard om sumo is een kans te geven? Mijn conventional pull is ook niet zo geweldig (leverages zijn net niet zo fucked up als die van jou :P). Na 2 weken sumo was mijn sumo al even sterk.

Kan zijn dat de hoek van filmen wat vertekend, maar lijkt of je te ver over de bar hangt. Lijkt erop dat zodra de bar los komt, hij iets naar voren gaat. Je wilt een zo gunstig mogelijk hefboom hebben, ik zou iets minder ver over de bar hangen. Op dat plaatje met die rode streep hang je veel te ver naar voren. Plus lijkt wat spanning te missen? (kan het mis hebben) filmpje van mike T over je lats in je backpockets stoppen is een goede.

Twee weken wil ik sumo wil geven :D 1x sumo, 1x conventional kan sowieso geen kwaad.

Oké, duidelijk van de lats. Volgende week weer filmen, denk dat ik dan al een stuk beter zit.

Misschien stomme vraag, maar wat doet de onderrug? (Lichte) arch?

Bedankt allemaal, tot zover!

Ja, dat schema om te trainen voor de deadlift zonder te deadliften vond ik ook niks. Maar bv. die block pulls zouden kunnen helpen om meer volume te kunnen draaien.

Die cue van de lats pastte ik niet toe, want die geeft Rippetoe niet. Ik doe normaal wel zoiets, dus dan kom ik weer zo'n beetje op de form uit waarbij mijn tweede rep makkelijker is. Toch een spanningsprobleem en/of beetje stretch reflex dan.

Twee weken wil ik sumo wil geven :D 1x sumo, 1x conventional kan sowieso geen kwaad.

Oké, duidelijk van de lats. Volgende week weer filmen, denk dat ik dan al een stuk beter zit.

Misschien stomme vraag, maar wat doet de onderrug? (Lichte) arch?

Bedankt allemaal, tot zover!

Zou onderrug niet archen, gewoon zo neutraal mogelijk houden (is overigens nergens op gebaseerd).
Heb je wel is eerder sumo deadlift gedaan? bij mij was het de eerste keer al duidelijk, voelde gelijk "natuurlijk" aan.

Zou onderrug niet archen, gewoon zo neutraal mogelijk houden (is overigens nergens op gebaseerd). Heb je wel is eerder sumo deadlift gedaan? bij mij was het de eerste keer al duidelijk, voelde gelijk "natuurlijk" aan.

Uiteraard wel eens gedaan, of ik het goed deed, is een tweede. Voelde bagger.

Thanks. En gefeliciteerd met je Amazon-deal ;)

"sumo 2 weken geven" is never genoeg om te weten of je wel of niet sterker bent op sumo. Je lichaam moet wennen en je moet jezelf de techniek goed aanleren, het is ondenkbaar dat je in 2 weken al weet wat beter is voor je.

Terug
Naar boven