XXL Nutrition

Deadlift wel of niet?

Panzer VIII

Huge Freak
Waardering
733
Lengte
1m88
Massa
86kg
Vetpercentage
13%
Ik doe al ongeveer 3 maanden de deadlift en ik vind het een goede, vermoeiende oefening. Maar ik hoor regelmatig van anderen dat je erg moet oppassen en ik het met teveel gewicht doet. Maar ik heb de afgelopen 10 keer elke week gevraagd of een instructeur even wilde kijken naar mijn deadlift. En elke keer zeiden ze dat de houding van mijn rug goed is (en de rest ook). Ik voel ook echt alleen pijn in mijn onderrug spieren en totaal niet in mijn ruggegraat.

Ik zit toch te dubben want waarom zou ik de kans lopen om mijn rug te verkloten, en wat heb ik eraan om 200kg bijvoorbeeld te kunnen deadliften? Ik kan ook hyperextensions doen waarbij je geen kans heb op hernia.

met hypers net veel kans om het te verkloten als met deadliften zeker als je te ver door gaat.
Dus gewoon blijven doen en als je 200 kan op een gegeven moment ben je daar heen gegroeit en is dat nog steeds net zo gevaarlijk als het gewicht dat je nu gebruikt.

Wie zegt dat hyperextensions "gevare" vrij zijn? Als men door hun rug gaat isdat meestal bij de lompste dingen, ik heb het een keer gehad toen ik me sleutels opnwou rapen.....

Deadlift is gwn een super goeie oefening, je leert er beter door te tillen en het pakt gwn een hoop spieren aan. Niet alleen je onderrug.... Als je de deadlift eruit zou halen moet je minstens 3 oefeningen toevoegen.

Voor mij is het de leukste oefening die er is, maarja uiteindelijk moet je zelf beslissen. Maar waarom zou je dan wel squatten/ benchen, kan je hetzelfde over gaan denken.

Zolang je techniek goed is, is er gewoon niks aan de hand. Desnoods laat je een filmpje maken en post je hem opt forum.

Zou sowieso uitkijken met onderrug oefeningen. Ik ben al een jaar uitgeschakelt door de deadlift en denk niet dat ik ooit nog zal kunnen deadliften. Ik heb er nog steeds goed last van!

Ik ben ook een paar keer door mijn rug gegaan met deadliften, voor mij hebben een paar dingen geholpen de kans op blessures te verkleinen, uitsluiten kan je het natuurlijk niet.

- Ik deadlift met een bepaald percentage van wat ik squat. Ik heb gemerkt dat wanneer mijn squat vooruit gaat, mijn deadlift dit ook doet. Ik deadlift dus met een bepaald aantal kg's boven mijn squat en verhoog alleen wanneer mijn squat omhoog gaat. Daarbij zit ik hierbij iets onder mijn max dl maar maak wel progressie. Het kan echter zo zijn dat die squat deadlift relatie niet voor jou geld.

- deadlift een paar cm hoger. Het ding met de deadlift is dat ondanks verschil in lichaamsverhoudingen, je altijd van de dezelfde hoogte trekt in het geval van een standaard deadlift. Door een paar cm hoger te zitten hou ik beter de arch in mijn rug. Ik heb lichte scoliose waardoor bij flexie in mijn wervelkolom de belasting meer richting links verschuift. Dit verkleint die kans, en ik draai toch geen PL wedstrijden. Als jou rug vanaf standaard hoogte gewoon in goede positie zit is dit misschien overbodig

- Pull vanaf deadstop. Dit zorgt voor een goede reset voor de pull

- mobiliteit-flexibiliteit oefeningen voor de training, lichte squats voor de deadlift- lichte back extentsions.

Met back extentions waarbij je veel gewicht gebruikt en echt flexie en extensie in de wervelkolom hebt, is volgens mij het risico op schade groter. Maw beweging in de wervelkolom onder grote belasting. Sowieso doe ik back extensions niet explosief, gewoon rustig en gecontroleerd.

Ik deadlift nooit tot de max, missdchien helpt dat voor je?

Ik pak altijd minder dat ik kan hebben met deadlift, maar met een split kan dat makkelijk natuurlijk.

Sinds mijn biceps pees doorgescheurd is ben ik me bewust van de gevaren van mixed grip. Als ik weer kan deadliften doe ik voortaan altijd normale grip met buitenkant hand naar voren dus. En als mijn grip dat niet trekt, dan maar minder kilo's

Pracht oefening, zeker blijven doen zolang je uitvoering goed is. Niks in deze sport is zonder risico op blessure.

niemand zegt dat je tot je max hoeft te gaan om effectief te traine !!
ik ga nooit zwaarder als 140kg , ook al voel ik dat ik gerust een stuk zwaarder kan .
beter iets minder kg's en super strict uitvoeren

Ik voelde opeens hevige pijn in me onderrug tijdens het deadlifte, me rug was toen verstijfd, moest overgeven, me zicht verdween, begon te zweten, werd bleek en kon niet meer op me eigen benen gestaan.zelfs een dag erna werd ik nog goed misselijk als ik te lang bleef staan. Op foto' s niks te zien, maar ik heb er nog ****ing veel last van en train al een jaar niet meer. Moet je nagaan, teringzooi.:(

En alsof dat niet alles is heb ik ook veel pijn in me borstbeen, precies tussen me borsten. Doet echt pijn! Wordt snachts minstens 10keer wakker van de pijn en als je erop drukt doet het ook veel pijn.

Laatst bewerkt:
Ik voelde opeens hevige pijn in me onderrug tijdens het deadlifte, me rug was toen verstijfd, moest overgeven, me zicht verdween, begon te zweten, werd bleek en kon niet meer op me eigen benen gestaan.zelfs een dag erna werd ik nog goed misselijk als ik te lang bleef staan. Op foto' s niks te zien, maar ik heb er nog ****ing veel last van en train al een jaar niet meer. Moet je nagaan, teringzooi.:(

En alsof dat niet alles is heb ik ook veel pijn in me borstbeen, precies tussen me borsten. Doet echt pijn! Wordt snachts minstens 10keer wakker van de pijn en als je erop drukt doet het ook veel pijn.
Damn, loop je wel bij de manuel therapie oid?
Sterkte iig.
Zelf train ik altijd met een heatpad om mijn onderrug en daarover heen nog een belt, better safe than sorry.

Ik doe al ongeveer 3 maanden de deadlift en ik vind het een goede, vermoeiende oefening. Maar ik hoor regelmatig van anderen dat je erg moet oppassen en ik het met teveel gewicht doet. Maar ik heb de afgelopen 10 keer elke week gevraagd of een instructeur even wilde kijken naar mijn deadlift. En elke keer zeiden ze dat de houding van mijn rug goed is (en de rest ook). Ik voel ook echt alleen pijn in mijn onderrug spieren en totaal niet in mijn ruggegraat.

Ik zit toch te dubben want waarom zou ik de kans lopen om mijn rug te verkloten, en wat heb ik eraan om 200kg bijvoorbeeld te kunnen deadliften? Ik kan ook hyperextensions doen waarbij je geen kans heb op hernia.

Dit is een vraag die eigenlijk verboden is om te stellen. De deadlift is een van de oefeningen die je, als je lichamelijke gesteldheid het toelaat, niet mag laten staan.
Bij veel bewegingen bestaat ook de kans op een hernia, als deze ongecontroleerd en abrupt zijn.

Laatst bewerkt:
Sterkte iig.
Zelf train ik altijd met een heatpad om mijn onderrug en daarover heen nog een belt, better safe than sorry.

Nee, ****ing artsen doen allemaal moeilijk! Wat kan ik het beste doen? Ben wel bij de fysio geweest, maar dat had geen reet geholpen.

Dit is een vraag die eigenlijk verboden is om te stellen. De deadlift is een van de oefeningen die je, als je lichaam het toelaat, niet mag laten staan.
Bij veel bewegingen bestaat ook de kans op een hernia, als deze ongecontroleerd en abrupt zijn.
Tuurlijk is DL een massabouwer, maar het is echt niet zo dat je niet groot kan worden zonder deze oefening.

Sterkte iig.

Belt is trouwens belastender voor je onderrug volgens mij. Meende het ergens gelezen te hebben.

Zolang je je boven- en onderrug recht houdt is er niks aan de hand.
Kwestie van borst naar voren drukken, je nek naar achter drukken zodat je bovenrug aanspant en beetje naar voren/boven kijken.

En wat heb je eraan om 200 kilo op te tillen? Geloof me, dat geeft een kick jochie! ;)

//offtopic. What the hell is dat pittige korte kapsel gedoe man? :roflol:

---------- Post toegevoegd Sat 17 Mar 2012 om 09:58 ----------

Belt is trouwens belastender voor je onderrug volgens mij. Meende het ergens gelezen te hebben.

Heb ik ook eens gelezen, maar is volgens mij niet waar.
Ik heb begin dit jaar 270 kilo getrokken dus ik ben er van overtuigt dat een riem niet perse nodig is, maar ik merk nu ik hem sinds kort ben begonnen te dragen dat het toch wel lekker stevig aanvoelt.
Ik denk wel dat je extra je buik en onderrug moet trainen als je bij de powerlifts een riem draagt.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor alle reacties... Ik vind het iniedergeval een goede (vermoeiende) oefening, en de wetenschap dat ik 114 kilo til is wel kicken, hoe weinig het ook is :p Ik ga wel gewoon door met wekelijks deadliften, en zal ook elke week wel minstens een setje laten controleren op mijn houding.

Wel leuk dat ik maar een iemand heb gezien in maanden tijd die deadlift in mijn gym :p

Nee, ****ing artsen doen allemaal moeilijk! Wat kan ik het beste doen? Ben wel bij de fysio geweest, maar dat had geen reet geholpen.
Fysiotherapie is ook k*t, manuele therapie is veel beter.. je hebt ook alternatieve therapiën zoals dry needle, schijnt echt goed te zijn, maar wordt niet of gedeeltelijk vergoed door het ziekenfonds.

Terug
Naar boven