MuscleMeat

Stelling Democratie; echt de beste optie?

Heb jij wel een mening over politieke onderwerpen? Ik heb tenminste interesse in politieke vraagstukken. Jij daarentegen bent , zoals je je uitlaat, een 40-jarige uitkeringstrekker zonder enig succes in het leven en wilt daarom zoveel mogelijk de sinaasappel uitpersen die de staat heet en stemt daarom links. Als je is achter die pc vandaan zou komen en wat meer indrukken van de wereld opdeed, mag je komen praten(in jou geval; mekkeren).

Heb jij wel een mening over politieke onderwerpen? Ik heb tenminste interesse in politieke vraagstukken. Jij daarentegen bent , zoals je je uitlaat, een 40-jarige uitkeringstrekker zonder enig succes in het leven en wilt daarom zoveel mogelijk de sinaasappel uitpersen die de staat heet en stemt daarom links. Als je is achter die pc vandaan zou komen en wat meer indrukken van de wereld opdeed, mag je komen praten(in jou geval; mekkeren).

Ik vind de reacties die je achter laat zo lachwekkend en eigenlijk ook best triest . Je bent 17 jaar , dus misschien komt het nog wel goed met je. En ik stem daarom niet 'links' .

Ik vind de reacties die je achter laat zo lachwekkend en eigenlijk ook best triest . Je bent 17 jaar , dus misschien komt het nog wel goed met je. En ik stem daarom niet 'links' .

De reacties die ik achterlaat zijn "lachwekkend" en "triest". Ik nodig je uit om een keer met mij echt in discussie te gaan, ik geef je 5 minuten en je gaat overstag. Als een man met een blindengeleidehond loop je achter mij aan.

Jongens, loop nou toch niet allemaal zo stoer te doen. Minder test spuiten.

ik zou wel directe democratie willen zoals in zwitserland, alleen je ziet het, zwitserland wordt nu ook al onder druk gezet omdat ze voor een minaret verbod hebben gestemd door middel van directe democratie. de eu moet zich er weer mee bemoeien ook al heeft het volk al gekozen. echte democratie bestaat niet.

Laatst bewerkt:
ik zou wel directe democratie willen zoals in zwitserland, alleen je ziet het, zwitserland wordt nu ook al onder druk gezet omdat ze voor een minaret verbod hebben gestemd door middel van directe democratie. de eu moet zich er weer mee bemoeien ook al heeft het volk al gekozen. echte democratie bestaat niet.

Leuk voorbeeld zwitserland, kijk die dreigende sfeer gelijk weer door dat verbod. En die lamstralen bij de EU hebben gewoon geen ballen genoeg om het te zeggen dus ontkennen ze de problemen maar.

Als je voor directe democratie bent dan heb je ook geen politieke partijen meer nodig. Dan kan je van het volk het parlement maken, zoals democratie oorspronkelijk was. Probleem is dat het volk niet altijd de juiste beslissingen zal nemen, daar heb je net mensen voor nodig die de dossiers kennen, vandaar particratie.

IQ als maatstaf nemen, epic fail :) In de politiek heb je wel meer soorten intelligenties nodig dan maar 2 soorten intelligenties die in een IQ-test gemeten wordt.

IQ als maatstaf nemen, epic fail :) In de politiek heb je wel meer soorten intelligenties nodig dan maar 2 soorten intelligenties die in een IQ-test gemeten wordt.

Wat voor intelligentie heeft Job Cohen en wat voor die E Roemer, volgens mij hebben die zelfs nog nooit van dat woord gehoord.

'Wat voor intelligentie'

Juist ja.

Dan heeft Bob gelijk, iq en politiek hoeft niet goed samen te gaan
Ik denk dat het veel te maken heeft met het feit dat veel van die mensen in een ivoren toren leven en denken. Ze hebben nog weinig voeling met de burger en voelen zich verheven, denken dat ze alles beter weten vanwege hun studies. Een goed politicus moet weten wat er speelt bij de bevolking, moet aanvoelen waar zaken aangepakt en veranderd moeten worden. Hij of zij moet dus sociaal erg sterk zijn, een goed beeld kunnen vormen van de knelpunten in de samenleving en daar ook op anticiperen.

IQ is volgens mij wel een essentie tot op bepaalde hoogte, maar is op zich lang niet genoeg om een goed politicus te zijn.

begin maar met een rationele, intelligente, niet op macht beluste dictator (onvindbaar i know:)) die allereerst alle achterlijkheid uit onze maatschappij helpt en vervolgens kunnen we na enkele decennia opnieuw beginnen nadenken over een democratie:)
zouden we een stuk verder staan dan nu.

Hoe moet die dictator dan volgens jou een einde maken aan alle achterlijkheid waar de huidige maatschappij door verziekt is?

Hoe moet die dictator dan volgens jou een einde maken aan alle achterlijkheid waar de huidige maatschappij door verziekt is?
een shitload aan veranderingen aan de grondwet zou hieraan aan de basis staan.

om maar een voorbeeld te geven: die achterlijke "vrijheid" van godsdienst afschaffen, daar schiet je al een heel eind mee op. Of op zijn minst ALLE subsidies die religies krijgen afschaffen, ze in geen enkel opzicht meer de hand boven het hoofd houden, geen katholieke, islamitische, joodse,... scholen meer,....
In scholen meer nadruk leggen op feiten over hoe de wereld in mekaar zit, duidelijk komt dit niet genoeg aan bod, gezien het succes van groeperingen als scientology en mormonen,....

Verder zou het ook mooi zijn om te leven in een maatschappij waar een crimineel niet meer vrij kan komen door een procedurefout terwijl hij duidelijk de dader is.

uiteraard is dit gewoon wishful thinking en gaat het er nooit zo aan toe gaan:)

een shitload aan veranderingen aan de grondwet zou hieraan aan de basis staan.

om maar een voorbeeld te geven: die achterlijke "vrijheid" van godsdienst afschaffen, daar schiet je al een heel eind mee op. Of op zijn minst ALLE subsidies die religies krijgen afschaffen, ze in geen enkel opzicht meer de hand boven het hoofd houden, geen katholieke, islamitische, joodse,... scholen meer,....
In scholen meer nadruk leggen op feiten over hoe de wereld in mekaar zit, duidelijk komt dit niet genoeg aan bod, gezien het succes van groeperingen als scientology en mormonen,....

Verder zou het ook mooi zijn om te leven in een maatschappij waar een crimineel niet meer vrij kan komen door een procedurefout terwijl hij duidelijk de dader is.

uiteraard is dit gewoon wishful thinking en gaat het er nooit zo aan toe gaan:)

Idd, wss niet. Klinkt in elk geval zeker als muziek in de oren zoiets.

Idd. Maar imo is de politiek maar weggelegd voor slechts een gedeelte van de meer hoogbegaafdere klasse. Enorm veel intellectuelen/wijze personen kiezen er volgens mij juist bewust voor om zich niet met iets als politiek bezig te houden, omdat ze de huidige politiek juist als iets enorm verachterlijks zien. Veel politiekers zitten volgens mij ook in de politiek om totaal verkeerde persoonlijke beweegredenen, nl voornamelijk met het verlangen erdoor hun eigen macht te vergroten. Een politieker die bv staat te popelen om te regeren zou ik al enorm wantrouwen/verdacht vinden.

Is de werking van de Europese Unie geen nieuw systeem die nog tast in de duisternis om al haar potentieel te ontdekken en die meer kan bieden dan een democratie?

Communisme, democratie, dictatuur zijn in beginsel een goede regeringsvorm. Het gaat pas fout als diegenen die aan de macht zijn er misbruik van gaan maken ;) .

Communisme, democratie, dictatuur zijn in beginsel een goede regeringsvorm. Het gaat pas fout als diegenen die aan de macht zijn er misbruik van gaan maken ;) .

Je kunt het ook zo zien. Democratie zoals we het kennen is het minst makkelijk te corrumperen. De andere 2 zijn tot nu toe dikke fail.

edit: En volgens mij bedoel je eerder dat iedere regeringsvorm goede bedoelingen hebben.
Een kind kan een regeringsvorm ontwerpen met goede bedoelingen, maar als het ontwerp gewoonweg zuigt, dan kun je de gebruikers niet veel kwalijk nemen als ze in het ontwerp geloven maar nog niet bekent zijn met de uitwerkingen.

Misschien in een paralelle universum (als er uberhaupt een of meer bestaan) heeft democratie op dit moment dik gefaald, en de dictatuur juist niet. Wat nu beter is kunnen we nog niet met zekerheid zeggen vind ik, slechts dat de democratie tot nu toe het best tot uiting is gekomen en de wereld zo heeft gevormd waardoor het superieur is geworden aan de andere 2.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven