- Waardering
- 3.208
Communisme, democratie, dictatuur zijn in beginsel een goede regeringsvorm. Het gaat pas fout als diegenen die aan de macht zijn er misbruik van gaan maken.

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Communisme, democratie, dictatuur zijn in beginsel een goede regeringsvorm. Het gaat pas fout als diegenen die aan de macht zijn er misbruik van gaan maken.

.Kom zelf met argumenten, jij bent degene die tegen de stroming van common sense opvaart.Smilies kan ik ook posten, kom dan eens met argumenten.

Ik vind communisme in beginsel ook een prima staatsvorm.
Een dictatuur vind ik wat minder. Maar helaas moeten die twee, door de aard van de mens, vaak hand in hand gaan.
Dus dan is de vraag: wat vind je belangrijker, vrijheid of gelijkheid? En is die gelijkheid überhaupt te behalen of überhaupt wenselijk?
Toch gek dat toevallig alle bestuursvormen buiten die democratie falen of de bevolking er niet bepaald wel bij vaart, en dat bij een democratie min of meer wel houdbaar is op langere termijn. Heeft natuurlijk niets te maken met de bestuursvormen zelf he, is gewoon toeval allemaal.Dictatuur: regeringsvorm waar de macht bij één of een kleine groep mensen ligt, dit betekent niet automatisch dat de bevolking onderdrukt wordt. In Mexico bestaat nog steeds een vorm van dictatuur met verkiezingen.
Communisme: klassenloze maatschappij, eigendom van de gemeenschap. In principe niets mis mee, volgens Proudhon bestaat individueel eigendom zelfs niet, privé-eigendom is diefstal.
Democratie: het volk regeert, door verkiezingen. In beginsel ook niet verkeert, James Madison heeft hier wel behoorlijk kritiek op in zijn Federalist Paper.
In beginsel zijn alle vormen goed, totdat bepaalde individuen of groepen er misbruik van gaan maken. Huidige verkiezingen zijn weer een voorbeeld van hoe het NIET moet in een democratie.
Toch gek dat toevallig alle bestuursvormen buiten die democratie falen of de bevolking er niet bepaald wel bij vaart, en dat bij een democratie min of meer wel houdbaar is op langere termijn. Heeft natuurlijk niets te maken met de bestuursvormen zelf he, is gewoon toeval allemaal.
Toch gek dat toevallig alle bestuursvormen buiten die democratie falen of de bevolking er niet bepaald wel bij vaart, en dat bij een democratie min of meer wel houdbaar is op langere termijn. Heeft natuurlijk niets te maken met de bestuursvormen zelf he, is gewoon toeval allemaal.
Anders laat je het sarcasme even vallen en ga je in op mijn post. In plaats van gelijk zo defensief uit de hoek te komen.Zoals ik zei: puur toeval. Net alles buiten democratie werd niet goed uitgevoerd. Daarom kon democratie nog wel volgehouden worden en faalden al de anderen.
En de leefbaarheid is idd buitengewoon k*t in de meeste Westerse democratieën.
Wat een utopie ook om te denken dat er een bestuursvorm kan zijn die het leven voor iedereen een hemel op aarde kan maken. Misschien is dat precies de denkfout van het communisme.
True, maar ik was puur hypothetisch bezig. De belangen van het volk kunnen an sich best behartigd worden door 1 leider, net zo goed als dat zou kunnen door een groep technocraten, zoals dat nu eht geval is.Een bepaalde vorm van dictatuur? Hoe had je dat voor ogen gezien? Dictatuur houdt gewoon in dat een zeer beperkte groep leiders de touwtjes in handen hebben en houden en de belangen van die leiders of leider zullen in veel gevallen botsen met de belangen van het volk. Hoe kan zoiets leiden tot geluk bij het volk?
Dat blijft de vraag. Maar is dat bijvoorbeeld in een democratisch kapitalistisch systeem niet net zo. Daar profiteren de elite meer dan de armeren. En kan juist dit verschil niet zorgen voor meer ongelukkigheid?Natuurlijk zal de elite wel mee profiteren en degenen die zich schikken naar het leiderschap eveneens maar of dat voor geluk zorgt is maar de vraag.
Pfff, er is misschien een groepje van 200 verschillende technocraten waaruit je kan kiezen. Dat kun je imo moeilijk "lozen van leiders" noemen. Overigens komt dit kleine groepje ook steeds terug, dus om nou te spreken van doorstroom van leiders is onjuist.Op korte termijn misschien wel maar op lange termijn is het een systeem dat leidt tot uitbuiting, ongelijkheid, onderdrukking etc. Nu zien we een aantal van die zaken ook wel terug in een democratie maar dat is veel minder geforceerd dan binnen een dictatuur. Binnen een democratie kunnen we namelijk onze leiders lozen via verkiezingen, binnen een dictatuur kan dat alleen d.m.v. geweld.
Haha, volkomen mee eens. Maar helaas hoor je juist die zeikerds het meest en overstemmen ze vaak het gezang van de loftrompet.Verder moet je het welvaren afmeten naar objectieve maatstaven en dat is dus niet op basis van het luisteren naar notoire zeikerds voor wie het nooit voldoende is. Nederland hoort nog steeds bij de landen waar het geluk (yep ook subjectief) het hoogst is, daar doen die notoire zeikerds gelukkig weinig aan af. Eigenlijk zouden ze al die zeikerds moeten dumpen in wat achterstandsbuurten in andere landen en het dan maar laten uitzoeken. Merken ze vanzelf wel hoe goed ze het hadden in Nederland.

De opbouw van schulden krijg je als democratie niet optimaal werkt (bijv. wanneer politici populistisch zijn en niet uitleggen aan de bevolking dat besparingen of belastingverhogingen noodzakelijk zijn), maar schuldenopbouw is niet inherent aan democratie alleen. Verder is een normale schuldenlast op zich geen probleem, als er een goede welvaart heerst en begrotingen systematisch die schuld kunnen afbouwen.In welk opzicht succesvol? Want in principe zitten we allemaal met een torenhoge geldschuld door deze geweldige democratie. Langzame en vaak onbegrijpelijke besluitvorming.
In een democratie onze leiders kiezen, dat moet nu maar eerst eens blijken. Een winnaar wordt waarschijnlijk uitgelsoten en een grote verliezer komt ervoor in de plaats...
Een dictatuur betekent niet dat er geen verkiezingen zijn, bekijk maar het stelsel in Mexico. En zijn de belangen van het volk in een democratie de belangen van het hele volk, dacht het niet. Kijk maar eens wat de democratie in verband met het kapitalisme in de VS heeft aangericht, proost erop...
Probleem is, er is geen zwart/wit of goed/fout. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen.
Ach zeker niet defensief bedoeld, maar ik vond het aardig ingaan op het inhoudelijke eigenlijk.Anders laat je het sarcasme even vallen en ga je in op mijn post. In plaats van gelijk zo defensief uit de hoek te komen.
True, maar ik was puur hypothetisch bezig. De belangen van het volk kunnen an sich best behartigd worden door 1 leider, net zo goed als dat zou kunnen door een groep technocraten, zoals dat nu eht geval is.
Dat blijft de vraag. Maar is dat bijvoorbeeld in een democratisch kapitalistisch systeem niet net zo. Daar profiteren de elite meer dan de armeren. En kan juist dit verschil niet zorgen voor meer ongelukkigheid?
Pfff, er is misschien een groepje van 200 verschillende technocraten waaruit je kan kiezen. Dat kun je imo moeilijk "lozen van leiders" noemen. Overigens komt dit kleine groepje ook steeds terug, dus om nou te spreken van doorstroom van leiders is onjuist.
Dat je enigszins invloed kan uitoefenen binnen een democratie staat buiten kijf, maar of dit een verbetering is valt nog te bezien.
Haha, volkomen mee eens. Maar helaas hoor je juist die zeikerds het meest en overstemmen ze vaak het gezang van de loftrompet.
Iets wat je in een dictatuur in ieder geval niet zal zien![]()

Volgens mij sluit een dictatuur niet uit dat de dictator zich laat informeren door een groep die zich beter in de materie verdiept heeft.1 leider die dossierkennis heeft op alle vlakken? Dat is dan ook mede de reden waarom dictaturen stranden in armoede, (burger)oorlogen, onderdrukking, genocide ect. Op een gegeven moment heeft dat beperkte groepje leiders de antwoorden niet meer voor de problemen en dan loopt het vaak gierend uit de klauwen.
Natuurlijk profiteren de armen ook, maar is dit bij een dictatuur niet het geval dan?De armeren profiteren toch ook? Velen trekken een uitkering die mede mogelijk wordt gemaakt door de elite. Overigens ga je nu voorbij aan de zeer grote middenklasse binnen de meeste democratische systemen die over het algemeen gelukkig zijn en het vrij goed voor elkaar hebben. Niet alleen op materieel vlak maar ook op het gebied van zelfontplooiing. De pyramide van Maslow beklim je toch beter in een vrij systeem dan in een onderdrukkend systeem.
Het beleid kan verschillen, maar toch niet zodanig dat je er als kiezer een gevoel op nahoudt dat je echt iets in de pap te brokkelen hebt.In een democratie wordt een land niet alleen op het hoogste niveau geleid. We hebben als burger nog wel iets meer inspraak dan bij de landelijke verkiezingen, zelfs tot aan de belachelijke waterschapsverkiezingen toe. Verder is het roteren van kamerleden en kabinet toch wel iets anders dan het vasthouden aan bepaald leiderschap zoals binnen een dictatuur. Beleid kan toch danig verschillen binnen een democratie, al naar gelang wat het volk voor richting wil. Tevens is de doorstroom op het Binnenhof juist vrij hoog, gemiddeld genomen zitten ze daar 8 jaar geloof ik.
En als jij die dictator zou worden beginnerbb hoe zie je dat dan voor je?
Banen worden uitgedeeld en salaris is bij elke baan gelijk?
Of dit in lijn is met je persoonlijkheid doet dus dan ook niet meer ter sprake.
Of dacht je dat iemand vrijwillig arts of ondernemer word als die het zelf mocht uitkiezen, maar er niet naar betaald word?
Hoe zie je het dus allemaal voor je, mag ik die dictator zijn of moet het iemand zijn die alleen jou persoonlijke wensen vervuld?
En als jij die dictator zou worden beginnerbb hoe zie je dat dan voor je?
Banen worden uitgedeeld en salaris is bij elke baan gelijk?
Of dit in lijn is met je persoonlijkheid doet dus dan ook niet meer ter sprake.
Of dacht je dat iemand vrijwillig arts of ondernemer word als die het zelf mocht uitkiezen, maar er niet naar betaald word?
Hoe zie je het dus allemaal voor je, mag ik die dictator zijn of moet het iemand zijn die alleen jou persoonlijke wensen vervuld?