AndroidHealthClinic

depressief, hoe tegen te gaan?

En je kan altijd eens Sintjanskruid proberen.

En sinds ik in contact blijf met de nuchtere, saai, droge, sobere realiteit (ik niet meer uitga en dus ook geen alcohol meer drink) ben ik niet meer depressief, ben ik terug zoals vroeger. En dat betekent niet dat ik constant zin heb om dingen te doen, verre van. Vroeger ging ik bv ook meer met tegenzin dan met zin naar de sportschool, verveelde ik me vaak enz, maar dat is gewoon het leven. Als je wil veranderen in iemand die elke dag zin heeft om ertegenaan te gaan, 's ochtends liever opstaat in plaats van te blijven slapen heb je het imo zitten.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Wat doe je trouwens qua voeding ? (omdat depressie wel eens voorkomt als mensen cutten met name met een fors calorie-tekort)

Oh en qua kuren ?

zit nu al 2 maanden 500kcal onder onderhoud (2x een refeed gehouden, vorige week zondag was mn laatste)

en natty voorlopig nog.

nu je dat zegt... dat heb ik btw ook wel opgemerkt, dat ik meer en meer drang krijg naar lekker voedsel, en die drang is ook toegenomen naarmate de depressie erger is geworden. Hoop niet dat dat de oorzaak is, want heb nog 3 maanden te gaan:roflol:

Laatst bewerkt:
bedankt, hier kan ik wat mee:)

ik zit net achter de pc omdat ik geen zin heb om dingen te doen. Ik heb eigenlijk zelfs geen zin om achter de pc te zitten, maar zo gaat de tijd totdat ik moet trainen of terug kan slapen wat sneller voorbij dan gewoon in de zetel liggen.

onzin

bedankt, zal wel eens checken

---------- Post toegevoegd 7 September 2013 om 20:31 ----------

over 2 weken begint school terug, en dit jaar heb ik nogal wat verplichte lessen, dus dan wordt die aanpak al uitgeprobeerd :)
Toch geen informatica gerelateerde master? Dat gaat je depressie sterk bevorderen :roflol:

Ik kan niet in jouw koppie kijken Angelus, maar krijg het idee dat je nogal in een sleur zit. Als het zo is probeer 1 probleem per keer aan te pakken, prioriteiten stellen. Houd je eerst bezig met je herexamens, de rest komt daarna. Kijk je niet blind op al je problemen als het er veel zijn, je kan niet verwachten te lopen voordat je kunt kruipen. Zet je gedachte op nul en doe dingen waar je je prettig bij voelt zodra je de kans kan pakken.

Er is meer in het leven dan een televisie serie.

Ik kan niet in jouw koppie kijken Angelus, maar krijg het idee dat je nogal in een sleur zit. Als het zo is probeer 1 probleem per keer aan te pakken, prioriteiten stellen. Houd je eerst bezig met je herexamens, de rest komt daarna. Kijk je niet blind op al je problemen als het er veel zijn, je kan niet verwachten te lopen voordat je kunt kruipen. Zet je gedachte op nul en doe dingen waar je je prettig bij voelt zodra je de kans kan pakken.

Inderdaad, twee televisie series. :D

Toch geen informatica gerelateerde master? Dat gaat je depressie sterk bevorderen :roflol:
heb normaal gezien wel een awesome thesisonderwerp wat me ook echt boeit:cool:

herexamens zijn pas gedaan. En het probleem is dat ik me niet prettig meer voel bij niets. Dat wil ik net oplossen:)

Inderdaad, twee televisie series. :D

nee, dexter is k*t tegenwoordig

zit nu al 2 maanden 500kcal onder onderhoud (2x een refeed gehouden, vorige week zondag was mn laatste)

en natty voorlopig nog.

nu je dat zegt... dat heb ik btw ook wel opgemerkt, dat ik meer en meer drang krijg naar lekker voedsel, en die drang is ook toegenomen naarmate de depressie erger is geworden. Hoop niet dat dat de oorzaak is, want heb nog 3 maanden te gaan:roflol:

Ik weet niet of het volgende wat ik je ga meegeven relevant is voor jou, omdat het niet objectief is. Maar ik kom net uit een 6 weken no carbs (zo min mogelijk iig, af en toe fruit), en ik kan je vertellen dat ik langzamerhand steeds meer depri werd, laatste week was ik zelfs een wrak:roflol:
Toen ik de volgende dag weer met carbs begon, was mijn negatieve stemming als sneeuw voor de zon verdwenen, voelde me zelfs herboren hoe triest het ook klinkt. Ik poste diezelfde dag nog op DBB ''Carbs zijn heilig'':o

''Persoonlijk'' denk ik dat onvoldoende carbs ook zijn aandeel heeft bij jou.

Ik weet niet of het volgende wat je ga meegeven relevant is voor jou, omdat het niet objectief is. Maar ik kom net uit een 6 weken no carbs (zo min mogelijk iig, af en toe fruit), en ik kan je vertellen dat ik langzamerhand steeds meer depri werd, laatste week was ik zelfs een wrak:roflol:
Toen ik de volgende dag weer met carbs begon, was mijn negatieve stemming als sneeuw voor de zon verdwenen, voelde me zelfs herboren hoe triest het ook klinkt. Ik poste diezelfde dag nog op DBB ''Carbs zijn heilig'':o

''Persoonlijk'' denk ik dat onvoldoende carbs ook zijn aandeel heeft bij jou.

eet voldoende carbs, denk dat ik rond de 230gr per dag zit:dunno: hou gewoon de normale 40/40/20 verhouding vol, alleen dan onder onderhoud

En sinds ik in contact blijf met de nuchtere, saai, droge, sobere realiteit (ik niet meer uitga en dus ook geen alcohol meer drink) ben ik niet meer depressief, ben ik terug zoals vroeger.
Goh, daar zou ik nu net depressief van worden. De droge realiteit suckt gewoon. Geef mij maar goed wat crazy shit om naar uit te kijken.
Ik heb al wel eens hetzelfde problem Angelus, zou het geen depressie noemen, maar eerder een stevige dip. Vooral klote als je trainingen daar onder gaan lijden. Motivatiefilmpjes kijken, goeie muziek luisteren en pre-workout pakken helpt me daar gewoonlijk goed door. En als je dan zo'n lekkere training hebt gehad voel je jezelf alweer stuk beter, net zoals het effect van het hardlopen.

En je kan altijd eens Sintjanskruid proberen.

En sinds ik in contact blijf met de nuchtere, saai, droge, sobere realiteit (ik niet meer uitga en dus ook geen alcohol meer drink) ben ik niet meer depressief, ben ik terug zoals vroeger. En dat betekent niet dat ik constant zin heb om dingen te doen, verre van. Vroeger ging ik bv ook meer met tegenzin dan met zin naar de sportschool, verveelde ik me vaak enz, maar dat is gewoon het leven. Als je wil veranderen in iemand die elke dag zin heeft om ertegenaan te gaan, 's ochtends liever opstaat in plaats van te blijven slapen heb je het imo zitten.

Vervelen hoort niet perse met het leven. Als je een echt doel in het leven hebt dan zal er ook geen verveling zijn.

Denk dat de focus niet moet liggen op 1 bepaald doel in dit leven, maar een doel tot zelfverbetering en ontwikkeling van jezelf. En de rest kmt in principe vanzelf dan.

Gebruik van alcohol en andere middelen is inderdaad een tijdelijke vooruitzicht en vervanging voor jezelf beter te voelen. Het doel van velen door de week is naar het weekend toe leven, drinken en plezier hebben. Dit omdat hun dagelijkse bezigheid geen aanvulling is in hun leven.

---------- Post toegevoegd 7 September 2013 om 21:21 ----------

Maar het probleem kan inderdaad deels aan de voeding liggen zo te zien.

Breaking bad begrijp ik wel. Maandag weer zover en dan nog paar afleveringen te gaan. Dat is het einde dan wel gezien het ontbreken voor goede soortgelijke series.

Kan je wel Ray Donovan aanraden, goeie serie.

Laatst bewerkt:
Depressie's zijn vaak een hormonale stoornis, dus kan ik me vinden in hoody's invalshoeken. zie dat je voeding niet te eentonig wordt. Probeer eens een heel andere eiwitbron of kh's uit peulvruchten ipv altijd granen. Gezonde darmflora ook belangrijk, grootste serotonine voorraad zit daar. En dan heb ik het niet over activia maar gefermenteerde voedingsmiddelen zonder suiker etc.

Maar over het lichamelijke aspect wil ik het eigenlijk niet hebben, ik kan echter daar wat meer over praten moest jij daarmee gediend zijn. Het geestelijke: Ik ben sinds beging juni erg uitgeput en daardoor moest ik nog meer activiteiten laten voor wat ze waren. Dit ging begrijpelijk gepaard met weinig plezier beleven in hetgeen ik zo op een dag doe. Geen negatieve emotie's maar wel weinig voldoening uit interneten, films die me verveelde en halverwege besluiten te slapen - wat ik anders nooit doe - en geen muziek meer waarvan ik kan genieten. wat mij helpt tegen stress, en dus ook een beetje tegen die lusteloosheid, is vroeg opstaan, wel zonder wekker maar van zodra ik wakker ben, en mits mijn energiepijl het toelaat een koude douche nemen om dan lekker vroeg buiten iets te gaan doen. Bv naar de markt gaan en biogroenten kopen. Ik merk dat mijn dag daarna veel sneller voorbij gaat en je hebt de eentonigheid verbroken. Dit is een voorbeeld en jij kan heel andere dingen gaan doen maar zoek iets waarvoor je vroeg moet opstaan ook al kan je het in principe later op de dag doen. Al die oudjes die steeds weder vroeg in de weer zijn groeten je ook zo vriendelijk, en persoonlijk word ik daar enorm vrolijk van.:)

Angelus, je hebt geen depressie maar een (luxe) dip. Ik denk dat jezelf wel weet hoe je eruit kan komen het kost alleen (te)veel energie. Zaak is om jezelf te motiveren en jezelf gezond te houden. Misschien kijken naar nieuwe uitdagingen/hobby's/vrienden.

Pak een bijl uit de schuur, rij/loop naar het dichtstbijzijnde bos & ga los voor ongeveer 15 minuten en ga daarna 20 minuutjes onder de zonnebank.

@ Angelus Je zou misschien rhodiola rosea eens kunnen proberen.. Verkrijgbaar bij body en fitshop..

Bij mij helpt het als ik bepaalde doelen in m'n leven zet. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld; een streef fysiek waar je naar toe werkt, goede resultaten behalen voor je opleiding/werk, een bepaald bedrag bij elkaar werken. Het kan van alles zijn. Het is handig om meerdere langer termijn doelen te hebben. Die geven uiteindelijk de meeste voldoening.

Kleinere doelen hebben zoals toeleven naar het weekend, een vakantie of een festival bijvoorbeeld kunnen ook werken alleen dit is meestal maar een tijdelijke oplossing en zal een depressie niet oplossen. Net als een directe ''oplossing" zoals drugs dit ook niet doet.

Als je een doel hebt is het vooral belangrijk een plan te hebben. Zorg dat je structuur krijgt en naar je doelen toewerkt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je bijna even veel voldoening krijgt van het toewerken naar een doel als het behalen van een doel. Eerst een kwestie van je negatieve gedachte uitschakelen.

Onderstaande video geeft wel mooi weer hoe je dat kan doen vind ik (negatieve gedachte uitschakelen). Ben zelf wel een fan van Tyler wat dat betreft, in ieder geval zijn kijk op het leven. Niet dat ik into pua of meditatie ben (kan te ver gaan namelijk) maar meer de social dynamics kant en manieren om je beter/zelfverzekerder te voelen.

Goh, daar zou ik nu net depressief van worden. De droge realiteit suckt gewoon. .

Haha, mja, ik voel mij pas echt goed als ik in de droge, saaie, "depressieve" realiteit zit. Dat is imo ook de verlichting, constant daarin leven, geen positieve en negatieve gevoelens meer van je ego, gewoon neutraal observeren in contact met de leegte. Maar begrijp wel dat veel mensen zoiets niet willen, liever zoveel mogelijk plezier willen maken in het leven.

Depressie heb ik al sinds mijn kinderjaren ervaring mee. Wat verlichting brengt is toch wel de huidige hulpverlening. Al vind ik medicatie slikken vervelend. Heb jarenlang citalopram geslikt, maar toch ben ik veel liever nuchter. Toch vind ik het fijn hulp te krijgen, en om dagelijks bepaalde dingen te doen die goed zijn; sporten, gezond en voldoende eten, schrijven, mediteren en jezelf dwingen om dingen te doen. Maar als je echt depressief bent, kun je echt alleen nog maar in bed liggen en kan niks je echt gestolen worden. Ik ging/ga in die buien dan mijn fysiek verpesten door teveel of te weinig te eten, niet meer te sporten en hele dagen alcohol drinken. Dus ja, het is een vervelende aandoening.

Had er voor de zomer ook mee te kampen.
Stress van school, veel binnen zitten, geen bijbaantje, me ouders die het moeilijk hebben in de crisis en nog andere shit.

**** medicatie. Gedrags pshycoloog heeft me een beetje geholpen, dan kan je erover praten. Maar dat koste me 120 euro per uur. Waardoor ik zelf nog meer in de problemen kwam. En wat ze mij allemaal vertelde, is heel erg logisch. Iets wat jij zelf ook kan bedenken, je bent tenslotte niet dom:D

Mijn tips, wat mij heeft geholpen. Neem vakantie van je probleem. Sta vroeg op. Ga sporten, hardlopen of een rondje fietsen. Doe dat vooral buiten. Ga wandelen in de natuur. Ga je zelf geen verbiedingen op leggen. Dus eet lekker, drink lekker een biertje. Ga wel aan de slag met voeding. Eet elke dag wat bananen, pure chocolade, melk noten.
En wat bij mij heel erg hielp was het het slikken van de supps, 5htp, magnesium, en vit B6. Google maar hoe belangrijk magnesium is.

Ik merk het nu ook weer. Winter breekt aan. Het is t**fus weer buiten, school gezeik is weer volop bezig. Maar kom uit je ruk bunker en ga sporten.
Ik vind echt heerlijk om nu een rondje te gaan fietsen op mn MTB. Gister ook 2,5 uur gefietst. Naar het strand geweest. Heerlijk

Terug
Naar boven