Zaterdag 7 april (Highland "weiland" games)
Tijdens mijn bijbaantje (beveiliging) ben ik Wout Zijlstra en Pieter Karst Bouma al een keer tegengekomen, toen had ik al wel het 1 en ander over Highlandgames gevraagd. Die week daarop ook eens op het internet wezen kijken wat het nu eigenlijk precies inhoudt. Daarna verder niks mee gedaan, toen zag ik de aankondiging van deze beginnerswedstrijd. Dus mooie kans en nog in de buurt ook.
1e onderdeel was light weight for distance.
We mochten dit eerst 2 keer proberen voordat we aan onze 3 beurten begonnen. Had toch zelf het idee dat dit wel het meest technische onderdeel wat wij gedaan hadden. Vanaf de balk neem je ongeveer 2,5 pas, je slingert het gewicht dan 2 a 3 keer voor je heen en weer dan slinger je het gewicht achterlangs, gelijktijdig neen je een stap, het is de bedoeling dan 2x om je as te draaien en daardoor het gewicht een behoorlijke snelheid mee te geven. Hierbij liet mijn motoriek mij toch wel wat in de steek.
3e en ook beste beurt was 12,90 (dit was een gemiddeld resultaat)
2e onderdeel was zware steen
Dit was al een stuk minder technisch en na wat tips van Stahmixson ging dat al snel vrij goed.
3e beurt heb ik 9 meter gegooid, wat het verste was van alle beginners en ook verder dan een aantal van de toppers
3e onderdeel was cabertos
Dit was met een boomstam van 4 meter. Het ging uiteindelijk om de afstand waar het deel wat je vast had lande. Als de caber niet werd getost was de afstand ook niet heel ver, en hoe rechter je hem vooruit gooide (wat ze 12 uur noemen)
hoe groter de afstand.
Wederom was 3e poging de beste 10,70 wat weer het verste was van alle beginners en ook verder dan een aantal van de toppers
4e onderdeel was light hamer for distance.
Wederom vrij technisch en mijn schoudermobiliteit laat mij ook wel wat in de steek.
3e beurt ook weer de beste 20,20m1 en dit was gewoon slecht
5e onderdeel was 20 hoog.
Elke hoogte mocht je 3x proberen, en we begonnen bij 3m1 en er werd telkens 25cm verhoogd. Dus kon je de techniek langzaam aan wat beter beheersen. Eerste worpen waren nog compleet uit mijn schouders, maar Prince Vegatta heeft mij goed gecoacht zodat ik ook wat meer uit mijn heupen haalde!
Uiteindelijk 4,75 gegooid! Had ik niet verwacht als je zag hoe mijn eerste worpen gingen!
Sowieso erg leuke dag gehad en leuk om forumleden Stahmixson, Chreiz, Corpaul, Chewie, Skinnie en Prince Vegatta in het echt te ontmoeten. Ook mooi om Johan Langhorst (t*ring wat een power), Kelvin de Ruiter (idem) en Richard van der Linden in aktie te zien. Super sfeer, en ook wel leuk dat de sterkste man van Nederland ook nog gewoon aan het trainen was.