AndroidHealthClinic

Dilemma: balans cardio/spiermassa

VanOosten

Cool Novice
Waardering
0
Na een tijd te hebben stil gestaan, een tiental weken geleden weer begonnen.
Ben geen mannetjesputter: 1.94 en 70 kg. Tenger dus, altijd geweest.
Ben dus weer gestart en doe drie maal per week een fullbody programmaatje.
Daarnaast vind ik fietsen heerlijk en doe dat twee keer in de week. Liefst buiten, maar als het te koud is, binnen.
Nu heb ik op advies van de instructeur een programma met steeds 3 setjes van elk 15 reps.
Ik ga maar weinig vooruit. Triceps ok, biceps curl ok, maar bench press en lat row en pec dec geen kilo.
Een beer word ik niet en op mijn leeftijd (bijna 52) lijkt mij conditiebehoud/verbetering ook erg belangrijk. Hoe bepaal ik de balans?
Ik wil beslist een goede (liefst betere) conditie behouden, maar een beetje meer spier mag ook.
Vraag: Hoe verdeel ik cardio en spierversterkende oefeningen over de week?
Hou ik het bij sets van 3 x 15 reps (voor het uithoudingsvermogen van de spieren) of moet ik daarmee gaan spelen en doet dat dan niet af aan conditie?
Ik weet het, moeilijke vraag, maar er moeten vast meer sporters zijn op deze leeftijd die met dezelfde doelen sporten. Toch?
Graag jullie adviezen.

hoi, balans is idd moeilijk te vinden.Zit beetjemet zelfde dilemma buiten dat ik toch wel al aardig spiermassa heb en het probleem van mij eerder is om het te behouden. Doe voor de moment ook een full body zo'n 3tal x per week. Maar loop ook heel graag en dat is beetje een boosdoener. Zou iedere dag willen lopen maar dan word ik veel te mager. Wat ik zou aanraden is je herhalingen tss de 8-12 herh te houden, en cardio 1xper week langdurige sessie en 1a2x per week interval van max half uurtje. Best zou zijn als je praktisch geen cardio doet als je echt voor spiermassa gaat maar zou dit ook niet kunnen hoor. En nattuurlijk zorgen dat je voldoende voedsel binnen krijgt. Bench en peck deck gaan de meeste heel traag omhoog dus zou daar niet mee inzitten. Ik blijf daar ook al lang steken maar wat maakt het uit is nog altijd voor plezier dat we het doen hé! Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen... Veel succes!!!

Na een tijd te hebben stil gestaan, een tiental weken geleden weer begonnen.
Ben geen mannetjesputter: 1.94 en 70 kg. Tenger dus, altijd geweest.
Ben dus weer gestart en doe drie maal per week een fullbody programmaatje.
Daarnaast vind ik fietsen heerlijk en doe dat twee keer in de week. Liefst buiten, maar als het te koud is, binnen.
Nu heb ik op advies van de instructeur een programma met steeds 3 setjes van elk 15 reps.
Ik ga maar weinig vooruit. Triceps ok, biceps curl ok, maar bench press en lat row en pec dec geen kilo.
Een beer word ik niet en op mijn leeftijd (bijna 52) lijkt mij conditiebehoud/verbetering ook erg belangrijk. Hoe bepaal ik de balans?
Ik wil beslist een goede (liefst betere) conditie behouden, maar een beetje meer spier mag ook.
Vraag: Hoe verdeel ik cardio en spierversterkende oefeningen over de week?
Hou ik het bij sets van 3 x 15 reps (voor het uithoudingsvermogen van de spieren) of moet ik daarmee gaan spelen en doet dat dan niet af aan conditie?
Ik weet het, moeilijke vraag, maar er moeten vast meer sporters zijn op deze leeftijd die met dezelfde doelen sporten. Toch?
Graag jullie adviezen.

Bij een lengte van 1,94 en een gewicht van 70 kg lijkt de keuze niet zo moeilijk imo.
Ik zou de focus op krachttraining leggen in combinatie met een degelijk voedingsschema, dan zul je nog versteld staan wat je kunt bereiken als 51-jarige.
Cardio zou ik beperken tot 2 korte sessies per week, met als doel voornamelijk hart en bloedvaten gezond houden.

Tja als je spieren wil op bouwen dan moet je niet trainen met 15 reps.
15 reps is voor de spierconditie.
Pak bijvoorbeeld 1x of 2x p/week een zwaarder gewicht en ga bijvoorbeeld 10/8/6/4 reps met oplopend gewicht doen piramide dus - 10x10kg /8x12 /6x14 /4x16 kg - zomaar een willekeurig gewicht met aantal reps om te laten zien wat ik bedoel. Daarnaast kan je de 15 reps met lichter gewicht 1 of 2x p/week blijven doen (3x in de week keihard op je max trainen is op onze leeftijd vragen om blesures)
Verder goed op je eten letten (veel eiwitten eten - gewone kwark/kip/kalkoen/tonijn/ei/magere yogurt)
Probeer het een maand en kijk dan of het iets helpt.
succes

• Topic Starter Topic Starter
Aardige suggesties. Dank hiervoor.
"Grosje", wat doe jij op het conditionele vlak? Zoals gezegd hierboven, hart/bloedvaten moeten goed in conditie blijven.

Ik train zelf nog maar 2x in de week FB met gewichten (maandag/donderdag)
train ik te veel en te zwaar dan krijg ik last van mijn gewrichten (ellebogen)
Ik train daarom soms een maand of 2 zwaar en volgens het piramide systeem en daarna dan doe ik weer een tijdje wat minder gewicht en meer reps

Dinsdags ga ik soms een uurtje cardio doen (lopen/fietsen, het maakt niet uit)
En op zaterdagochtend doe ik 1.5 uur BodyCombat (heerlijk)
Hiermee houd ik mijn conditie op pijl en dat gaat goed
Ik sport eigenlijk mijn hele leven al en zolang je dat blijft volhouden heb ik het idee dat je spieren en bloedvaten geen tijd hebben om te verouderen.
Zolang de motor blijft draaien kan het niet veroesten denk ik :)

Tja als je spieren wil op bouwen dan moet je niet trainen met 15 reps.
15 reps is voor de spierconditie.
Pak bijvoorbeeld 1x of 2x p/week een zwaarder gewicht en ga bijvoorbeeld 10/8/6/4 reps met oplopend gewicht doen piramide dus - 10x10kg /8x12 /6x14 /4x16 kg - zomaar een willekeurig gewicht met aantal reps om te laten zien wat ik bedoel. Daarnaast kan je de 15 reps met lichter gewicht 1 of 2x p/week blijven doen (3x in de week keihard op je max trainen is op onze leeftijd vragen om blesures)
Verder goed op je eten letten (veel eiwitten eten - gewone kwark/kip/kalkoen/tonijn/ei/magere yogurt)
Probeer het een maand en kijk dan of het iets helpt.
succes

+1!

Als je drie keer in de week kt doet zou ik de cardio op andere dagen doen.
De 15 hh die in je schema hebt gekregen wordt altijd voor beginners gehanteerd.
Dit om aanhechtingen, pezen en spieren te laten wennen aan gewichten.
Anders heb je voordat je het weet een blessure te pakken, zeker op jouw leeftijd.
Na 2 maanden zou je dan ook op een ander schema moeten overgaan, byv.
zoals Grosje beschrijft.

Wanneer je dat een aantal maanden gedaan hebt zou je ook je schema kunnen splitten.
Byv.:
- dag 1: rug - biceps of triceps - buik
- dag 2: borst - schouders - triceps of biceps
- dag 3: benen - buik

Met een splitschema kun je meer de nadruk leggen op 1 of 2 specifieke spier-
groepen. Meer verschillende oefeningen voor dezelfde spier betekent meestal
ook meer resultaat!

Vergeet ook je goede vetten niet: noten, avocado en vette vis, zoals zalm,
makreel of een harinkje op zijn tijd.

Veel succes gewenst!!!:)

Terug
Naar boven