Vrijdag 28-11-2014
LB2
Vandaag heb ik extra lichte sets gedaan om techniek te oefenen (voornamelijk startpositie en juiste liftoff).
Deadlift
10x60
10x60
10x60
10x60
10x60
-Aandachtspunten: glutes moeten lager bij de liftoff, daar heb ik nu op geoefend.
Sumo Deadlift
10x60
10x60
10x60
10x60
5x80
5x80
5x80
5x100
5x100
5x100
5x100
5x100
-Voornamelijk geexperimenteerd met verschillende posities (breed, smal, voeten meer/minder naar buiten, grip breedte etc) om voor mij een zo sterke positie te vinden. Persoonlijk vond ik een iets smallere stance het sterkst, ongeveer 8 cm van de ringen af, met de voeten in een hoek van ongeveer 80-90 graden tov elkaar (dus niet te ver naar buiten).
Grip: linker middenvinger op de scheiding (overhand) en rechter ringvinger op de scheiding (underhand).
Leg Press -plate loaded
warmup
10x200
10x220
10x240
5x260
30x140
-Hier wilde ik graag voor de 280 gaan, maar ik vertrouwde de machine niet helemaal. Ik moest behoorlijk hard aan de hendel trekken om het gewicht weer terug te zetten, beetje lomp met 260 kg boven je, dus het laatste setje iets lichter gepakt. Maar de eigenaar kijkt er naar, dus hopelijk kan ik volgende week weer richting de 300+. 5x280 had er vandaag wel ingezeten.
Smith Shrugs
warmup
10x120
10x140
10x150 straps, geen riem
10x150
10x150
Feedback
7/10
Trainingsduur: te lang
Goede training. Ik denk dat met mijn bouw (1.87m en in verhouding korte armen) de sumo deadlift meer potentieel heeft. Bij conventional struggle ik vooral met de juiste liftoff: vind het moeilijk om goed naar beneden te zakken, waardoor mijn glutes te hoog staan. Correct me if wrong, maar dit kan gevaarlijk zijn voor de onderrug, die dan te veel wordt belast.
Vandaar dat ik me ga verdiepen in de sumo deadlift, waarbij ik dieper kan zakken en dus een stabieler bovenlichaam kan houden. Dan wordt het een goede deadlift en niet een mislukte goodmorning

. Uiteraard blijf ik ook op de conventionele DL oefenen, maar als ik uiteindelijk naar de 200kg wil, dan gaat het volgens mij eerder met de sumo gebeuren eerlijk gezegd.
Verder prima training, jammer van de leg press, had graag de 280 gepakt, maar veiligheid gaat voor.
Voeding
target ~2500
11.00 koffieshake
13.00 gym
16.00 postwo kipfilet, penne, groente
18.00 kwark
---------- Toegevoegd om 16:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:24 ----------
Jup, gewoon weer overleefd! Zo'n koffieshake maak ik de laatste tijd ook weleens! Is erg lekker IMO! Alleen maak ik ehm met veel meer ijsklontjes en zonder melk (low carb enzo..) IK durf niks met zekerheid te zeggen over de effectiviteit van de chestpress tov je bench. Maar het lijkt me dat als je een hogere versnelling hebt dat je er wel voordelen bij je bench van moet henbben..
De koffieshake is zonder melk ook heel lekker idd. Ik had laatst light slagroom gekocht, dat was icm kaneel een heerlijke topping voor op de ijskoffie (20 kcal extra).
De chest press was eenmalig, ben wel nieuwsgierig naar de nieuwe apparaten in de gym. Voorlopig houd ik het bij mijn schema zonder al te veel extra's toe te voegen. Dit gaat prima zo. Op lange termijn kan het interessant worden om plateau's te doorbreken met kleine aanpassingen als negatives, versnelling etc, maar nu kan ik nog veel kracht pakken met normaal pressen.
Ik denk dat de winst hem vooral zit in het verkrijgen van extra spiermassa (op een makkelijke, niet super intensieve manier) en niet zozeer door de beweging van de chest press.
Helemaal correct bro. Zoals hierboven aangegeven, kan het op lange termijn kleine voordelen met zich meebrengen, maar uiteindelijk behoort de compound oefening zelf voldoende te zijn.