MuscleMeat

DJR89 - Powerbuilding Log

Nice PR :) Wat is eigenlijk het verschil tussen overhead en military press? de lockout?

Origineel is het verschil je voet stance. Military press is van origine met je hielen tegen elkaar alsof je in de houding staat als een militair, hence de naam. Overhead met een normale stance.
Ondertussen worden beiden namen vaak gebruikt voor dezelfde oefening.

Enige verschil wat ik sommigen nog zie gebruiken is dat de military als strict press word gezien (zonder enige momentum) en overhead evt met momentum. Maar eigenlijk is dat niet het verschil. Ik doe OHP ook altijd strict bijv.

ok, dan doe ik stiekem toch ook de overhead en niet de military press :P

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.963
Ah lekker dan is die 100 nog prima haalbaar dus! Lekker die 2x70 al in de zak. Good stuff rest zal vast volgen :thumbs:

Bedankt bro! Yeah man, winter is sowieso PR season :D Eat, lift, repeat!

Sterke PR man! Ik denk dat het afwisselen van Push en pull oefeningen juist wel beter is. Je kunt dan om en om zoveel mogelijk geven op beide. Wat je ook kunt doen is de ene week eerst alle pulls en daarna de push oefeningen en de week erna vice versa, maar dat is wel lastiger met progressie bij houden.. Zelf heb ik wel gemerkt dat bijvoorbeeld chinups bij mij soms beter gaan als ik bijvoorbeeld eerst heb gebenched..

Thanks! Het afwisselen zorgde er gisteren inderdaad voor dat ik elke oefening zo sterk mogelijk kon pakken. Afkoelen is ook geen probleem, er zit niet heel veel tijd tussen mijn oefeningen. Ik hoef in ieder geval niet volledig op te warmen voor elke oefening, wat heel fijn is.

Nice PR :) Wat is eigenlijk het verschil tussen overhead en military press? de lockout?

De stance inderdaad, zoals Cman correct aangaf. :thumbs:

Origineel is het verschil je voet stance. Military press is van origine met je hielen tegen elkaar alsof je in de houding staat als een militair, hence de naam. Overhead met een normale stance. Ondertussen worden beiden namen vaak gebruikt voor dezelfde oefening. Enige verschil wat ik sommigen nog zie gebruiken is dat de military als strict press word gezien (zonder enige momentum) en overhead evt met momentum. Maar eigenlijk is dat niet het verschil. Ik doe OHP ook altijd strict bijv.

Helemaal correct!

ok, dan doe ik stiekem toch ook de overhead en niet de military press :P

Military press vind ik persoonlijk een beetje onhandig; door de nauwe stance kan ik sneller uit balans raken. Maar ik ben dan ook best lomp :roflol:

Persoonlijk sta ik op schouderbreedte, met mijn linkerbeen iets naar voren (15 a 20cm). Zo kan ik een klein beetje naar achter leunen, zodat ik minder snel de bar tegen mijn kin aanstoot. Yep, het is me al een keer overkomen :roflol: Maar serieus, dat vind ik de meest stabiele stance. Een aandachtspunt is dan ook momentum. Ik heb dat in het verleden te veel gebruikt, maar uiteindelijk is dat niet productief. Nu probeer ik dat zo veel mogelijk te vermijden; de pr sets waren dan ook gelukkig zonder momentum. Met momentum zou ik wel 75-80 kunnen 'pressen', maar dat gaat dan nergens meer over. :)

---------- Toegevoegd om 18:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:26 ----------

Dinsdag 18-11-2014
LB1

Squat warmup
10x bar
10x bar
10x 40
10x 40

Deadlift
warmup
5x120
3x130
3x140
3x150
3x150
3x150

Leg Press
10x120
10x120
10x120
10x120
10x120

Planks
45 sec
45 sec

Feedback
7/10
Zo, doel #3 in de pocket! De deads gingen easy, maar mijn form was slecht. Ik had geen last van mijn knie tijdens de lift, maar ik kon niet diep genoeg zakken in de beginpositie (daar voelde ik mijn knie wel), waardoor mijn kont te hoog stond en mijn onderrug ook redelijk bol was. Vieze lifts imo. De komende 3 weken (mini cut) deload ik naar 100-120 en ga ik meer focussen op techniek, met name de diepte en liftoff.
Had daarna niet veel zin in assistance, dus even lichte legpresses en planks gedaan.

Volgens mij overkomt dat iedereen weleens dat die barbel tegen je kin komt..hoezo lomp:rolleyes:

Hoe ga je je voeding aanpakken de komende 3 weken?

• #1.965
Volgens mij overkomt dat iedereen weleens dat die barbel tegen je kin komt..hoezo lomp:rolleyes: Hoe ga je je voeding aanpakken de komende 3 weken?

True that :)

De komende 3 weken worden een test run voor de langere cut in 2015. Waar ik dan voornamelijk op zal letten zijn mijn energielevels tijdens het trainen en overdag, de vetverlies resultaten (500-700g per week) en uiteraard kracht- en massabehoud. In het verleden verlaagde ik mijn kcal inname te ver, waardoor ik moe en chagrijnig was (en ook massa inleverde ten koste van sneller gewichtsverlies); dit wil ik nu dus voorkomen.

De opzet is simpel: carb cycling, met een redelijk gelijke eiwit- en vetinname (180-220g eiwit en ~80g vet).

Onderhoud ~2900
Maandag: UB1 - 3400 kcal
Dinsdag: LB1 - 2500 kcal
Woensdag: Rust (30 min LISS) - 2100 kcal
Donderdag: UB2 - 3400 kcal
Vrijdag: LB2 - 2500 kcal
Zaterdag: Rust (30 min LISS) - 2100 kcal
Zondag: Rust - 1800 kcal (na 24 uur vast)

Dit is 17600 kcal op weekbasis, ongeveer ~2500 per dag. De refeeds doe ik op UB dagen, omdat ik daar zoveel mogelijk kracht en massa wil behouden. Uit ervaring weet ik dat mijn LB nauwelijks massa verliest in de cut, terwijl dat bij mijn UB wel snel het geval is. Hopelijk kan ik met IF zelfs PR's zetten in de cut; dat is niet ongebruikelijk. Ik denk dat dit wel een safe cut is, die ook op lange termijn vol te houden is. Ik denk dat de LB dagen moeilijker worden met 2500 kcal, maar ik zal ook een fatburner supplementeren om het hongergevoel te onderdrukken.

Het trainingsschema post ik ook snel, ik zal het een beetje afstemmen op de cut en nieuwe macro's.

Netjes, zo doe ik t ook nu :)

3200 - 2500 - 1500.
Mijn eiwitjes zitten op 270 en vetten op 28 tho ;)

Ziet er uit als een solide plan Dave!:thumbs:

• #1.970
Ik zag test run, dacht gaat ie nu eindelijk.......

Planning ziet er goed uit, GL!

PR's zetten in de cut checking in!
Maar prima opzet Dave!
Just keep it simple :D

• #1.974
Donderdag 20-11-2014
UB2

Bench Press
warmup
1x95 PR
2x87.5
2x85
3x80 -> 10x60 -> 6x40 leeg

Pulldown -plate loaded
warmup
5x110
5x110
5x100
5x100
5x100

Seated DB Overhead Press
warmup
5x25
5x25
5x25
5x25
5x25

DB Row
5x30
5x35
3x40
3x40
3x40

Armen
~10 sets armen

Feedback
7/10
Bench PR is wel lekker, maar de BP werksets daarna waren iets zwakker. De andere oefeningen gingen wel goed.
Ik denk dat het verstandig is om in de mini cut de intensiteit iets te verlagen (zowel volume als werkgewichten); ik ben de laatste weken alles aan het maxen en dat begin ik ook te merken (kleine pijntjes en moe). Verder prima training, ik ben zeker tevreden!

---------- Toegevoegd om 16:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:29 ----------

Ik zag test run, dacht gaat ie nu eindelijk.......

Haha, mijn excuses voor de verwarring, dat valt me nu pas op. Daar denk ik eerlijk gezegd nog niet eens aan, ik kan natty er nog zo veel uit halen.

Planning ziet er goed uit, GL!

Thanks bro, ik heb er wel zin in. Ik ga waarschijnlijk ook 's ochtends trainen, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen voor iemand die totaal geen ochtendpersoon is.

PR's zetten in de cut checking in! Maar prima opzet Dave! Just keep it simple :D

PR's zijn zeker een plus, maar geen prioriteit in de cut. Wel altijd mooi meegenomen! Denk dat er op de SQ wel een PR in zit. Ik overweeg wel om een week (misschien langer) toch wel 20% te deloaden. Ik probeer de laatste weken veel te maxen en dat begin ik nu ook te merken.

True that :) De komende 3 weken worden een test run voor de langere cut in 2015. Waar ik dan voornamelijk op zal letten zijn mijn energielevels tijdens het trainen en overdag, de vetverlies resultaten (500-700g per week) en uiteraard kracht- en massabehoud. In het verleden verlaagde ik mijn kcal inname te ver, waardoor ik moe en chagrijnig was (en ook massa inleverde ten koste van sneller gewichtsverlies); dit wil ik nu dus voorkomen. De opzet is simpel: carb cycling, met een redelijk gelijke eiwit- en vetinname (180-220g eiwit en ~80g vet). Onderhoud ~2900 Maandag: UB1 - 3400 kcal Dinsdag: LB1 - 2500 kcal Woensdag: Rust (30 min LISS) - 2100 kcal Donderdag: UB2 - 3400 kcal Vrijdag: LB2 - 2500 kcal Zaterdag: Rust (30 min LISS) - 2100 kcal Zondag: Rust - 1800 kcal (na 24 uur vast) Dit is 17600 kcal op weekbasis, ongeveer ~2500 per dag. De refeeds doe ik op UB dagen, omdat ik daar zoveel mogelijk kracht en massa wil behouden. Uit ervaring weet ik dat mijn LB nauwelijks massa verliest in de cut, terwijl dat bij mijn UB wel snel het geval is. Hopelijk kan ik met IF zelfs PR's zetten in de cut; dat is niet ongebruikelijk. Ik denk dat dit wel een safe cut is, die ook op lange termijn vol te houden is. Ik denk dat de LB dagen moeilijker worden met 2500 kcal, maar ik zal ook een fatburner supplementeren om het hongergevoel te onderdrukken. Het trainingsschema post ik ook snel, ik zal het een beetje afstemmen op de cut en nieuwe macro's.

Interessant dit! Ik zie veel gelijkenissen, kan ik iets uit leren. Wat is je window?
Ik veronderstel dat de LISS je onder de 2100kcal duwt en dat je niet bij eet omdat je wat LISS gedaan hebt?
Van zaterdag tot zondag ga je 24 vasten en dan nog op een korte periode 1800kcal eten? Daar ben ik niet helemaal mee, graag uitleg ;) + wat denk je hiermee voordeel te houden

Als je wat tijd hebt, post je trainingsschema eens :) Eens kijken hoeveel volume je veronderstelt nog te draaien.

• #1.976
Interessant dit! Ik zie veel gelijkenissen, kan ik iets uit leren. Wat is je window? Ik veronderstel dat de LISS je onder de 2100kcal duwt en dat je niet bij eet omdat je wat LISS gedaan hebt? Van zaterdag tot zondag ga je 24 vasten en dan nog op een korte periode 1800kcal eten? Daar ben ik niet helemaal mee, graag uitleg ;) + wat denk je hiermee voordeel te houden Als je wat tijd hebt, post je trainingsschema eens :) Eens kijken hoeveel volume je veronderstelt nog te draaien.

Bedankt voor je interesse, mouss!

Mijn feeding window is op dit moment (gainfase) niet heel strict, ik eet gemiddeld tussen 12.00 en 22.00. Vanaf volgende week ga ik 's ochtends/vroeg op de middag trainen, dan zal ik hoogstwaarschijnlijk tussen 10.00 en 18.00 eten.

10.00 kleine pre-workout shake (300ml melk, 30g whey en 50g brinta). Ik heb een paar keer fasted getraind, maar dat bevalt me eerlijk gezegd niet, vandaar een kleine maaltijd.
11.00 training
13.00-18.00 2-3 post workout meals

Wat de LISS betreft, ik verbrand daar niet genoeg mee om onder mijn BMR te komen. Dat is zeker een aandachtspunt. In het verleden had ik dat te ver gepushed; ik at op ongeveer mijn BMR niveau en daarnaast deed ik cardio (dat was dus niet productief). Maar inderdaad, de LISS zal mij iets beneden de 2100 kcal brengen (maar niet beneden BMR). 2150 kcal is evt ook een optie om safe te zijn. Mocht je iets vergelijkbaars toepassen, dan geef ik je de tip mee om met voeding en cardio gecombineerd niet onder je BMR te gaan.

Wat de 24 uur vast betreft, is dat een methode dat ik in het boek 'Eat Stop Eat' van Brad Pilon heb gelezen. Ik weet niet of het beter is voor de vetverbranding dan een 16 uur vast (gaat uiteindelijk toch om kcal in kcal out), maar persoonlijk vind ik dat het in die periode mijn focus verhoogt. Brad beschrijft nog een aantal andere voordelen in zijn boek, dus mocht je dat interessant vinden, is het zeker een aanrader.
Het praktische aspect is als volgt: op zaterdag eet ik in mijn normale feeding window (tot 18.00), vervolgens vast ik 24 uur en eet ik op zondag nog 1800 kcal tussen 18.00 en 24.00. Maandag ga ik normaal verder.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat de combinatie van 16 uur fasts en 24 uur fasts verwarrend (en onlogisch) kan overkomen, is mijn tip om het simpel te houden: 16-20 uur fasts zijn voldoende om succesvol IF toe te passen. Ik ben iemand die graag verschillende methodes uitprobeert om te bepalen wat goed en wat minder goed voor me werkt.

Mijn huidige trainingsschema is als volgt:

2lbcbqo.jpg

In de cut blijft de opzet soortgelijk, maar met iets minder werksets. Ik train nu 4x1.5 uur. In de cut wil ik dat beperken tot 4x1 uur, met meer nadruk op de 'belangrijke' oefeningen en minder assistance. De precieze opzet moet ik nog uitwerken, die post ik voor maandag.

Ik hoop je vragen goed beantwoord te hebben. Mocht er iets onduidelijk zijn, hoor ik het graag! :thumbs:

Gratz met je pr D! 95 yeah buddy. 100 op de horizon :D

Hey Dave, Goeie opzet weer met je mini cut. Dit lijken me een stuk betere macro's dan 4x per week 3700 kcals met 600g koolhydraten :p

Ik zou zeggen probeer is uit om je carbs zo laat mogelijk uit te stellen, ik ben van mening dat wanneer ik éénmaal begin aan mijn carbs dat ik het honger gevoel 'trigger' en eigenlijk continue kan blijven eten. Ik hanteer ook IF, en merk dat als ik me dag begin met een groot boord veggies (groen), 200g vlees en wat vetten ik totaal geen honger heb voor de volgende 4 uur erna.

Verder eet ik mijn carbs (in mijn geval) na het trainen in de avond rond 9 uur, wordt beter opgenomen naar de spiercellen aangezien ze meer gevoelig zijn op dat moment en ik de insuline response dan pas inzet ipv over de gehele dag carbs eten waardoor je vaak ook crashes ondervindt, ongeacht of dat carbs zijn met een lage GI waarde. Mijn energie levels zijn nog nooit zo goed geweest om eerlijk te zijn. Bekijk maar is je insuline gevoeligheid, ik denk dat jij überhaupt niet zoveel carbs nodig hebt om te groeien of te cutten (geldt niet voor iedereen). Wat ik wel denk is dat jij op medium/low carb/medium/high fat/medium protein heel goed zal gaan.

- Wel jammer dat je in de ochtend traint, niet optimaal voor deze aanpak, maar zeker een keer waardig om uit te proberen voor jezelf en kijken of het wat is. Wat je eventueel kunt doen als je in de ochtend traint, na je training een 40g dextrose shake nemen. Daarna weer veggies, vlees en vetten en in de avond alle carbs erbij pakken die je nodig had voor die dag zonder vetten.

Daarnaast slaap ik ontzettend goed aangezien ik witte carbs eet en dus ook meteen na het eten nog een serie pak en gewoon direct in slaap val met een zeer voldaan gevoel ongeacht het aantal kcals dat ik die dag at. En de volgende ochtend heb ik ook geen honger en zie ik er droger uit, geen last van een opgeblazen buik door de dag heen plus constante hoge energie levels. Anyways, combi van CBL en The Renegade diet :)

Verder over fasten en die 24-uurs fast, het is goed om je lichaam rust te geven van al het eten, zo stimuleer je ook extra gezondheids voordelen ten op zichte van continue eten. Je maag de tijd geven om te verteren waardoor je in de ochtend alleen water/koffie/thee neemt om zo alle toxines uit het lichaam te vervoeren, zonder dat je je maag weer interrupt. (Dit kan ook puur onzin zijn)

Anyways, Dave mooie PRs, veel succes weer met de trainingen, de cut en je gezondheid!
Sterk 2015!

• #1.980
Gratz met je pr D! 95 yeah buddy. 100 op de horizon :D

Thanks bro! Ja man, het is wel heel dichtbij nu! :cool:

Bedankt voor je constructieve post! Ik ga mij dit weekend eens verdiepen in CBL, het ziet er interessant uit. Als ik daar even flexibel mee om kan gaan als met LG, wil ik het binnenkort wel proberen!

Goede post!:thumb: Mooie PR Dave! Voor eind van het jaar gaat die 100kg eraan:D:D

Haha sowieso bro, zeker met behulp van de kerstgains :roflol:

-
Vanmiddag staat LB2 op de planning. Als mij knieen goed meewerken, pak ik de 3x3x120 SQ ATG. Ik warm rustig op, telkens 10kg er bij met 2-3 reps.

---------- Toegevoegd om 17:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:42 ----------

Vrijdag 21-11-2014
LB2

Squat
warmup
2x100 ATG
2x110 ATG
3x120 ATG
3x120 ATG
3x120 ATG VPR
5x100 ATG
10x60 ATG

Leg Press -plate loaded
warmup
10x140
10x160
10x180
10x190
10x200
20x160

Smith Shrugs
10x100
10x100
10x100
10x100
10x100

Feedback
8/10
Doel #4 ook behaald! Alle targets netjes afgerond voor deze periode. 3x3x120ATG ging gemakkelijker dan ik had verwacht. Ook had ik dankzij de goede warmup geen last van mijn knieen. De eerste twee sets waren easy, terwijl ik tijdens mijn derde set toch wat geluiden maakte. :roflol: Heerlijk :D

4 vd 4 targets wordt vanavond gevierd met bieries en morgen stap ik chagrijnig op mijn hometrainer. Gelukkig is dat maar voor 3 weken.

Fijn weekend bro's! May the gains be with you!

Terug
Naar boven