Beste mouss,
Ten eerste, welkom! Ik ben zelfs inmiddels langer dan een jaar bezig met IF en het bevalt goed. Ik wil geen uitspraak doen over of IF daadwerkelijk beter of slechter is dan meerdere meals per dag (ik eet ~3 meals per dag verspreid over 8 uur). Ik waardeer flexibiliteit enorm, in elk opzicht eigenlijk: werk, studie, prive leven, maar ook voeding. Toen ik in het begin 6 meals at, maakte ik mij steeds druk over de volgende maaltijd. Ik moest tupperwares meenemen naar de uni, in de pauzes en in de trein eten. Nu kom ik 's middags thuis en eet ik mijn meals. Geen zorgen, geen problemen.
Je hoeft je geen zorgen te maken om spierverlies op korte termijn. In het boek Eat Stop Eat is verwezen naar een onderzoek dat concludeerde dat spierverlies NIET intreedt bij een vast van 72 uur. Mits je macro's in orde zijn (d.w.z. voldoende voedingsstoffen, goede verhoudingen en een juiste hoeveelheid aan voornamelijk eiwitten en kcal), zal een korte vast niet tot spierverlies leiden. Net als bij een reguliere cut mag je tekort niet TE groot zijn; in dat geval kan spierverlies intreden ten gevolge van een te groot kcal tekort: je lichaam spreekt naast je vetcellen ook je spieren aan als energiebron. Dit voorkom je door dagelijks voldoende eiwitten te consumeren (in de cut raad ik 2.5-3g/kg aan voor IF'ers) en het tekort niet TE groot te maken (+10% op trainingsdagen en -30% op rustdagen is een goed uitgangspunt). Tevens zou ik het BMR als ondergrens hanteren wat kcal inname betreft. Stel je onderhoudt ligt op 3000 en je BMR op 2000, dan kun je op trainingsdagen 3300 kcal eten en 2100 op rustdagen. Of als je liever elke dag even veel eet, dan kun je dagelijks op ~2500 kcal zitten (+ evt. cardio).
Het is normaal dat je in het begin honger zult hebben, daarom is het verstandig om maaltijden rond dezelfde tijd te eten zodat je lichaam er aan went. Het duurt enkele weken voor je er aan gewend raakt.
Verder wat je vraag over BCAA's betreft, ze kunnen goed zijn, maar ze zijn niet verplicht. Als je fasted wil trainen, dan is het verstandig om 10g BCAA's in te nemen 15-20 minuten voor de training, maar ik train persoonlijk liever met een maaltijd van 1000 kcal 2 uur voor de training. BCAA's zijn ook niet verplicht intra-workout. BCAA's voor een fasted cardio sessie zijn niet vereist, mits het rustige cardio is (LISS). Als je dingen als HIIT gaat doen (raad ik niet aan in de cut wegens herstel), dan zijn BCAA's wel verstandig. Ze zijn een leuke toevoeging, maar als je budget beperkt is, kun je dat geld beter investeren in voeding. BCAA's zijn vrijwel overbodig als je voldoende eiwitten eet.
Ik hoop dat ik je vragen duidelijk beantwoord heb. Mocht je meer toelichting willen, hoor ik het graag!
Dave