Wat voelde je dan aan je rug?
De onderrug voelde overbelast. Alsof ik te veel had getild. Geen snap city als wanneer je iets verkeerd optilt, maar ik voelde vervelende druk op de onderrug. Dat was voor mij het signaal om niet te deadliften die dag.
Lekker volume op die OHP man en die weighted chins gaan ook lekker!
Erg last van scoliose?
Dankje Marvin!
Yea, scoliose heb ik al sinds ik kan lopen. Niet heel ernstig gelukkig, maar ik moet altijd voorzichtig zijn met wat ik doe (zowel in als buiten de gym).
Om een voorbeeld te noemen; toen ik op de middelbare basketball speelde, was toen een jaar of 14-15, ging ik willekeurig door mijn rug. Ik maakte een jumpshot, landde en ging door mijn rug. Ik kon toen de rest van mijn training gaan zitten omdat ik niet eens rechtop kon staan.
Nog een ander voorbeeld: toen ik soms verkeerd uit bed stapte, ging ik door mijn rug, of van een stoel op stond. 1 'verkeerde' beweging en het was snap city, 2-3 dagen lastig lopen etc.
Maar goed, sinds dat ik aan KT doe, is het een stuk beter geworden. Ik probeer nu steeds meer zonder riem te liften; deadlift doe ik 100kg zonder riem. Klinkt niet veel, maar het is een vooruitgang; een jaar geleden had ik al last van mijn rug toen ik 80kg deadlift deed MET riem.
Omdat ik deze zomer veel serieuzer wil gaan liften (geen afleidingen meer van de uni, waardoor ik steeds met voeding en trainingen moest gaan schuiven), wil ik dat ook onder begeleiding doen van de fysio. Nu ik eindelijk richting 150kg atg squat en 200kg deadlift ga werken, wil ik geen fouten maken. Vandaar dat ik mijn trainingsschema met hem wil overleggen (en of ik dat uberhaubt mag doen). Ik wil namelijk GRAAG veel kunnen liften; de adrenaline rush die je krijgt bij het deadliften is priceless; maar als het zeer onverstandig is, dan tjah, so be it.
Het is grotendeels ook een kwestie van je techniek finetunen en voldoende core assistance/versterking doen. Maar het belangrijkste is: laat de ego thuis. Ik moet naar mijn verstand, niet mijn ego luisteren.