Dinsdag 21-10-2014
LB1:
Squat
warmup
107.5 x3 ATG
107.5 x3 ATG
107.5 x3 ATG
80 x5 ATG
80 x5 ATG
80 x5 ATG
Leg Press
180 x40 (10 low, 10 high, 20 calves)
190 x40 (10 low, 10 high, 20 calves)
200 x40 (10 low, 10 high, 20 calves)
Leg Curl
40 x10
40 x10
40 x10
40 x10
Barbell Shrugs
70 x10
70 x10
70 x10
70 x10
70 x10
1 Arm Farmer's walks
26kg 20m L
26kg 20m L
26kg 20m L
26kg 20m L
26kg 20m R
26kg 20m R
26kg 20m R
26kg 20m R
heerlijke oefening
Planks
60 sec
60 sec
30 sec
Hyperextensions
20x
20x
20x
Feedback
7/10
Goede training. Ik was aanvankelijk van plan om niet boven 100kg te squatten, maar de warmup sets voelden goed aan en ik had geen last van mijn onderrug, dus ging ik verder met de progressie.
Aanpak
Het lijkt mij tevens een goed idee om mijn aanpak nader te verklaren.
Ik heb sinds jong een lichte vorm van scoliose, waar ik vroeger meer last van had. Een voorbeeld daarvan is te vinden in de tijd toen ik basketball speelde op de middelbare school: bij het landen van een jumpshot ben ik een paar keer door mijn rug gegaan. Ik sprong simpelweg omhoog, kwam weer op de grond en snap; ik kon de rest van de training wel vergeten. Een ander voorbeeld is zo simpel en onzinnig als het opstaan uit een stoel; krak. Of een boodschappentas 'verkeerd' oppakken.
Toen ik een paar jaar geleden begon met liften was de situatie aanzienlijk verbeterd, maar ik merk tot op heden dat ik daar voorzichtig mee om moet gaan.
Men zegt wel eens dat "Your body is only as strong as your weakest muscle group" en dat begrijp ik nu heel goed. Mijn zwakste 'spiergroepen' zijn mijn core en onderrug. Ik dacht dat ze sterker zouden worden door veel te squatten en deadliften. Dat was deels ook zo, maar ik merk nu dat ik te weinig assistance/stabilization/core strengthening heb gedaan in het verleden.
Uiteindelijk wil ik die zware gewichten kunnen tillen, maar dat zal niet gebeuren als ik mijn aanpak daar niet op richt. Vandaar dat ik het sq/dl volume iets heb verlaagd (6-8 werksets per oefening per week is voldoende) en meer isolatie core strengthening heb toegevoegd. Ik zal dit sowieso zsm met mijn fysio overleggen, want ik ben geen expert in true natural bobbybuilding.
Zoals altijd, thanks voor de feedback! Mocht iemand suggesties of soortgelijke ervaringen hebben, hoor ik het graag!

---------- Toegevoegd om 17:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:54 ----------
Goed schema, aanpak van lichtere sets in combinatie met 3x3 en 3x5 ziet er goed uit. En natuurlijk gefeliciteerd met het rook vrij zijn, knappe prestatie en volhouden, nooit meer roken! enne.. leg press 3x40? Ga je marathons pressen
Thanks man. dat gaat helemaal goedkomen! En yeah, het volume op de press is vrij hoog, maar de helft van de reps is voor de kuiten!
1ste dag ziet er wel lekker uit. Moet ik misschien ook eens proberen en al de fancy sh*t achterwege laten (zoals 4sets leg curlen en 4sets leg pressen), want misschien is het wel dat assistance work dat er teveel aan was. Heb ik hier nergens gelezen DJR dat jij juist assistance work ging verhogen en compounds iets minder volume ging draaien? Of verwar ik het met een ander topic?
Dat klopt, ik ga het assistance werk verhogen; ik heb daar zojuist een post over geschreven.